Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
Tämä on huvittava syytös sinun näkövinkkelistäsi tulevana. Sinä olet tässä otsikossa mm. tuominnut Fernandesin päätöksen lopettaa Cosworth-yhteistyö ja siirtyä Renault'hon, koska Lotus tekee yhteistyötä Cosworthin kanssa. Nyt, kun Group Lotus hyppää petiin Renault'n kanssa, se onkin kerrassaan mainiota.
Huomisen jälkeen minua ei kiinnosta enää lainkaan onko Lotus mukana ykkösissä vai ei. Eli sikäli voin vaikka olla Gascoynen kanssa samaa mieltä ja pitää F1-tallin ostamista turhana, mutta sekin on tietenkin selitettävissä sillä, että Lotus haluaa pitää brändinsä kasassa ja tulevaisuuden hallussaan.

Lotuksella on pitkään jatkuneita perinteitä Cosworthin kanssa ja huomenna siihen pitkään upeaan jatkumoon lisätään uusi lehti, joka tulee jättämään Fernandesin ja Gascoynen 1Malaysian nielemään pölyä.

Cosworth virittelee jo siviiliautoissa käytettäviä Toyota-moottoreita, uusin GT4-Evora on Lotus-Cosworth ja Lotuksen paljon parjatun teipatun Dallaran takaa löytyy tietenkin Kevin Kalkhoven, joka omistaa Cosworthin yhdessä Forsythen kanssa. Lotuksen kilpa-autoissa ja siviiliautoissa on kuitenkin vuosien varrella ollut useita eri moottoreita nykyisistä Toyotoista Fordeihin, Europassa oli aikanaan Renault, kuten oli F1-tallissakin Hondan, Lamborghinin sekä Juddin lisäksi.

Moottorimerkki ei kuitenkaan määrittele Lotusta, joten sillä ei ole varsinaista merkitystä suuntaan eikä toiseen. Pääasia on, että Lotus on oman nimensä herra ja mahdolliset yhteistyösopimukset tai niiden purkamiset neuvotellaan Hethelissä.
Dany Bahar ei mielestäsi voi näköjään tehdä mitään väärää.
Voi varmasti. En ole nähnyt hänen ainakaan vielä tekevän mitään väärää ja F1-talliin ostamisestakin Lotuksen sisältäkin sanottiin, ettei heitä ykköset kiinnosta, mutta tämä projekti tuntuukin olevan enemmän Protonilta kuin Baharilta lähtöisin.
Kysyinköhän jo aiemmin jotain konkreettista esimerkkiä siitä, kuinka Lotus Racing on Lotus-brandia vahingoittanut.
Vastasinkohan aiemmin viittaamalla Fernandesin Lotuksen nimellä brändäämään energiajuomaan, ristiriitaisia viestejä lähettäviin lippalakkeihin ja T-paitoihin, 500 Grand Prix – juhliin ja muuhun toimintaan, jolla Fernandes yritti myydä Lotus Racingia Lotuksen perinteen jatkajana. Avainhan tässä on se, että Lotus kiistatta omistaa oikeuden käyttää Team Lotuksen menestystä markkinoinnissa, mutta lisenssisopimukseen niitä ei sisällytetty, vaan Lotuksen tarkoitus oli aloittaa Fernandesin kanssa uudelta pohjalta. Fernandes oli kuitenkin ensimmäisenä kertomassa, kuinka hän haluaa heittää Chapmanin hatun ilmaan Lotuksen voiton kunniaksi sekä lisätä 1Malaysia Racing Teamin voitot Chapmanin Team Lotuksen voittotilastoihin.

Yksityiskohtaisesti Lotuksen asianajajat tietenkin tietävät paremmin esimerkiksi, saiko Fernandes toimia F1-sarjaa koskevalla lisenssillä osallistua WSR-kilpailuihin Junior Lotus Racing – nimellä ja muut rikkomukset paljon tarkemmin kuin yksittäinen foorumikeskustelija Suomessa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pitääkin muistaessani kysyä pidätkö Renaultia brittitallina? Koska eihän sen muuttuessa Lotukseksi muutu kuin nimi.
Tämä kysymyshän ei varsinaisesti kuulu keskusteluun Lotuksesta, joten sen voisi varmasti siirtää jonnekin muualle.

Renault'han osti Benettonin, jolla oli itselläänkin paha kansallisuuskriisi, koska muotimiesten ostaessa brittiläisen Toleman-tallin, sille jäi käyttöön Iso-Britannian lisenssi. Tämä ei kuitenkaan häirinnyt tiimijohtoa, kunnes sitten Schumacherin maailmanmestaruuksien kynnyksellä Benetton ajatteli kuinka hienoa olisi soittaa Italian kansallishymni omistajien kotimaan kunniaksi. Siitä lähtien englannissa sijainnut tiimi ajoi italialaisella lisenssillä, kunnes Renault osti tiimin 2000-luvun alussa.
Canukki sanoi:
Katselin että molemmat olisivat olleet GP2 autoja, joissa ainakin virallisesti on Rellun moottori.
Ylempi on A1GP:n Lola-Zytek, joka nykyään on käytössä muunneltuna AutoGP-sarjassa.

Samaa runko-moottoriyhdistelmää on myös alla oleva F3000-auto, jolla Sebastien Bourdais ajoi sarjan mestaruuteen vuonna 2002.

Täysin arvotonta autonvalmistajalta ei ole sponsoroida muitakin tuotteita. Ford esimerkiksi osti nimeämisoikeudet Cosworthin moottoreihin usean vuosikymmenen ajan ja myös sen jälkeen, kun yhtiöt erotettiin. FIAT sponsoroi Yamahan MotoGP-tiimiä ja Mazda France OAKin "OAK Racing Team Mazda" LMP2-projektia, vaikka he siirtyvätkin täksi vuodeksi käyttämään Juddin moottoreita AER:n sijasta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Voi varmasti. En ole nähnyt hänen ainakaan vielä tekevän mitään väärää ja F1-talliin ostamisestakin Lotuksen sisältäkin sanottiin, ettei heitä ykköset kiinnosta, mutta tämä projekti tuntuukin olevan enemmän Protonilta kuin Baharilta lähtöisin.
Uskoo ken tahtoo. Baharin koko esikunta on revitty F1:stä ja minun on hyvin hankala uskoa, etteikö tuota kööriä ajatus polttelisi. Lotus teki F1-maailmalle palveluksen viemällä varikon pahimman linssiluden Gino Rosaton toisiin tehtäviin, toivottavasti hän siellä pysyykin.

Energiajuoman suhteen olet kieltämättä oikeassa. Sitä vastoin koko lakki-idea oli lähtöisin Clive Chapmanilta, joka myssyn Fernandesille lahjoitti.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Benetton kylläkin noin puolet ajastaan (96-01) ajoi Italian lisenssillä, mutta ei siitä sen enempää.

Kuten sanoin mikään ei ole vielä varmaa, nimikiistan tulosta ei ole julkistettu (paitsi nähtävästi Carterin ajatusmaailmassa) ja Group Lotus ei ole kauppoja tehnyt. Lisäksi on turha olettaa (kuten aiemmin jo sanoin) että Group LotusGeniiRenault ottaisi auttomaattisesti Brittien lisenssin, todennäköisemmin se olisi Luxemburg, ainakin kun omistusosuuksia katsoo

Myönnän kanssa että Lotus-energiajuomassa on rahastuksen makua, mutta ei sen pitäisi Lotus nimeä mitenkään "häpäistä". Eikös sen virallinen nimi ole kuitenkin LR8? Tiedä vaan mitä Bahar keksii...
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Uskoo ken tahtoo. Baharin koko esikunta on revitty F1:stä ja minun on hyvin hankala uskoa, etteikö tuota kööriä ajatus polttelisi.
No sitten Bahar on vieläpä jopa loistava neuvottelija, kun hän vastahakoisena saa malesialaiset maksamaan koko lystin. Luulisi sen rauhoittelevan myös niitä, jotka ovat huolissaan vararikon partaalla olevasta Lotuksesta...

Olen valmis tulemaan tässä asiassa sikäli vastaan, että Fernandes saa minun puolestani aivan vapaasti maalata autonsa mustalla ja kullalla, kunhan hän ensi vuonna omaksuu legendaarisen World Wide Racingin identiteetin ja jättää Lotuksen rauhaan. Näin Fernandes saa vaalia tai tahrata Colin Chapmanin F1-tiimin mainetta ykkösissä aivan vapaasti ilman, että Lotus siitä kärsii. Värityskilpailukin on turhan Champ Car/NASCAR:ia tähän saumaan, varsinkin kun selkeä voittaja on jo löytynyt:

 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No sitten Bahar on vieläpä jopa loistava neuvottelija, kun hän vastahakoisena saa malesialaiset maksamaan koko lystin. Luulisi sen rauhoittelevan myös niitä, jotka ovat huolissaan vararikon partaalla olevasta Lotuksesta...
Mä olen ainakin kohtuu innoissani Baharin suunnitelmista nostaa Lotus marginaalivalmistajasta varteenotettavaksi urheiluautomerkiksi. Katsotaan miten äijän käy. Uho Porschen haastamisesta tosin kuulostaa aika höpöltä. Jos kaikki menee hyvin, niin brändinä Lotus voisi nousta Porschen tasolle joskus 2030-luvulla, kun muistot Toyotan koneilla ryyditetyistä muovikipoista ovat hautautuneet historian hämäriin. Sitä ennen pitäisi vaan uhrata miljardeja tuotekehitykseen, jotta Lotus pääsisi tekniseltä kantilta edes lähelle segmenttinsä kärkeä. Malesian veronmaksajat tuskin tällaisia summia pulittavat.

Olen valmis tulemaan tässä asiassa sikäli vastaan, että Fernandes saa minun puolestani aivan vapaasti maalata autonsa mustalla ja kullalla, kunhan hän ensi vuonna omaksuu legendaarisen World Wide Racingin identiteetin ja jättää Lotuksen rauhaan. Näin Fernandes saa vaalia tai tahrata Colin Chapmanin F1-tiimin mainetta ykkösissä aivan vapaasti ilman, että Lotus siitä kärsii.
En ymmärrä miten Lotus (autonvalmistajana) kärsii Lotus Racingin toiminnasta? En sitten millään. Toistaiseksi he ovat vuoden ajan saaneet ilmaista mainosta. Ja kun Bahar kerran välttämättä haluaa muiden projektien lisäksi päästä osingoille myös F1:stä, niin miksi hän ei halua tehdä yhteistyötä Lotus Racingin kanssa? Fernandes on jo tehnyt kaiken likaisen työn pystyttämällä lupaavan F1-tallin ja hankkimalla Huntilta oikeudet Team Lotuksen nimeen. Onko luxemburgilaisomistuksessa olevan, ranskalaisen autonvalmistajan nimeä kantavan tallin sponsorointi jotenkin parempaa PR:ää kuin Lotuksen nimellä kulkevan tallin?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En ymmärrä miten Lotus (autonvalmistajana) kärsii Lotus Racingin toiminnasta? En sitten millään. Toistaiseksi he ovat vuoden ajan saaneet ilmaista mainosta.
Ilmaisen näkyvyyden kääntöpuolena on useasti se, ettei julkisuuskuvaa pysty hallitsemaan. Näinhän kävi Lotukselle, kun Force India syytti 1Malaysiaa tuulitunnelitietojensa varastamisesta. Voit varmasti ymmärtää kuinka ikävältä Lotuksen kannalta tilanne vaikutti, kun tapaus otsikoitiin: "Force India syyttää Lotusta vakoilusta."

Huomioiden kuinka tämä keskustelu kiertää kehää, tämä tapaus taitaa usealta olla Fernandesin twiittailujen lomassa unohtuneen. Teknisestä insinöörityöstä käytännössä elävä Lotus sitä tuskin kuitenkaan helpolla antaa anteeksi.

Mikäli Lotusta itse olisi syytetty teollisuusvakoilusta, niin he olisivat vastuunsa itse kantaneet. Mikäli heidän sponsoroimansa tiimi olisi jäänyt kiinni tällaisestä brändiä vahingoittavasta toiminnasta, he olisivat voineet katkaista yhteistyönsä a'la ING ja Renault. Oikeastaan he nyt tekevätkin niin, mutta Fernandes ei sitä halua uskoa ja yrittää roikkua Lotuksessa kiinni kaikin keinoin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ilmaisen näkyvyyden kääntöpuolena on useasti se, ettei julkisuuskuvaa pysty hallitsemaan. Näinhän kävi Lotukselle, kun Force India syytti 1Malaysiaa tuulitunnelitietojensa varastamisesta. Voit varmasti ymmärtää kuinka ikävältä Lotuksen kannalta tilanne vaikutti, kun tapaus otsikoitiin: "Force India syyttää Lotusta vakoilusta."
Ei tämä oikeusjuttu ollut Fernandesin porukan syytä. Muistelen Turun Sanomien todenneen jossain uutisessa, että Force India olisi hävinnyt oikeudenkäynnin. Perätön syytös, siis.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Force India tosin syytti Aerolabia (vaiko sittenkin Fondtechia?), eikä Lotusta. Asiat on ratkottu jo, ja FI:n syytökset kaatuivat... sen sijaan Mallyan talli tuomittiin maksamaan velkansa korkojen kanssa ja lisäksi vahingonkorvauksia. Koko riita oli mitä ilmeisimmin vain yritys keplotella irti veloista ja kalastella korvauksia syyttämällä Aerolabia/Fondtechia sopimusrikkomuksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ilmaisen näkyvyyden kääntöpuolena on useasti se, ettei julkisuuskuvaa pysty hallitsemaan. Näinhän kävi Lotukselle, kun Force India syytti 1Malaysiaa tuulitunnelitietojensa varastamisesta. Voit varmasti ymmärtää kuinka ikävältä Lotuksen kannalta tilanne vaikutti, kun tapaus otsikoitiin: "Force India syyttää Lotusta vakoilusta."

Huomioiden kuinka tämä keskustelu kiertää kehää, tämä tapaus taitaa usealta olla Fernandesin twiittailujen lomassa unohtuneen. Teknisestä insinöörityöstä käytännössä elävä Lotus sitä tuskin kuitenkaan helpolla antaa anteeksi.

Mikäli Lotusta itse olisi syytetty teollisuusvakoilusta, niin he olisivat vastuunsa itse kantaneet. Mikäli heidän sponsoroimansa tiimi olisi jäänyt kiinni tällaisestä brändiä vahingoittavasta toiminnasta, he olisivat voineet katkaista yhteistyönsä a'la ING ja Renault. Oikeastaan he nyt tekevätkin niin, mutta Fernandes ei sitä halua uskoa ja yrittää roikkua Lotuksessa kiinni kaikin keinoin.
Mallyan rahanhimossaan nostama kohu oli itsessään niin absurdi, että teollisuusvaikoilusta puhuminen ei siinä tapauksessa tule kyseeseen. Koko polemiikkihan henkilöityi Mike Gascoyneen, joka ennen Lotus-projektia työskenteli Force Indian laskuun. Ei ole mitenkään uutta, että suunnittelija käyttää uudessa tallissa aikaisemmin hyviksi havaitsemiaan ratkaisuja. Paljon melua tyhjästä.

Se on totta, että tuollaiset syytökset julkisuuteen päästessään eivät koskaan tee hyvää yrityksen julkisuuskuvalle. Tässä tapauksessa kaikki liittyi kuitenkin juurikin Gascoyneen ja Force Indiaan. Tuskimpa kovin moni asioista joitain tietävä yhdisti tuota millään tavalla Lotus nimiseen autonvalmistajaan. En yhtään ihmettele että suurin osa on tuon jo unohtanut.

Jokatapauksessa, kysymys kuuluu edelleen: miksi Group Lotus riitelee Lotus Racingin kanssa yhteistyön sijaan? Kun sekä Fernandes että Bahar haluavat selvästi olla tekemisissä Formula 1:n kanssa, niin tuntuu oudolta että Group Lotus syytää rahojaan johonkin muuhun talliin. Liimataan tarroja Rellun kylkeen sen sijaan, että oltaisiin osa omaa nimeä kantavaa F1-tallia.

edit: hippi ja Otto olikin jo kärppänä paikalla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Se on totta, että tuollaiset syytökset julkisuuteen päästessään eivät koskaan tee hyvää yrityksen julkisuuskuvalle. Tässä tapauksessa kaikki liittyi kuitenkin juurikin Gascoyneen ja Force Indiaan. Tuskimpa kovin moni asioista joitain tietävä yhdisti tuota millään tavalla Lotus nimiseen autonvalmistajaan.
Joskus voisi olla ihan hyvä edes vähän googlettaa ennen kuin mutustelee mitään.
Ja pointtihan ei nimenomaan ollut ihmisissä, jotka jostain jotain tietävät (vaikka hyvin näyttävät hekin kaffella olevan), vaan suuresta yleisöstä, joka lukee lehdestä, että "Force India confirms legal action against Lotus." Vaihtoehdot tuon ymmärtämiseksi ovat melko rajalliset.
Jokatapauksessa, kysymys kuuluu edelleen: miksi Group Lotus riitelee Lotus Racingin kanssa yhteistyön sijaan? Kun sekä Fernandes että Bahar haluavat selvästi olla tekemisissä Formula 1:n kanssa, niin tuntuu oudolta että Group Lotus syytää rahojaan johonkin muuhun talliin. Liimataan tarroja Rellun kylkeen sen sijaan, että oltaisiin osa omaa nimeä kantavaa F1-tallia.
Ilman Lotusta Fernandesin tiimi ei olisi tänä vuonna kantanut heidän nimeään. He eivät tätä yhteistyötä halua enää jatkaa, joten Fernandesin ja 1Malaysian fanien täytyisi ymmärtää, että suhde on loppu ja päästää irti.

Ja Fernandesillahan ei ole mitään, minkä takia Lotuksen pitäisi tunnustaa 1Malaysia Racing tiimikseen. Autotehdas on riitauttanut Huntin oikeuden Team Lotus - nimeen useaan otteeseen ja haluaa nyt käyttää oikeuttaan estää nimeään ja hämmästyttävän samanlaista logoa käytettävän ilman heidän suostumustaan. Ja koska Lotuksen näkökulmasta Fernandes ei omaa mitään etuoikeutta edustamaan automerkkiä missään muodossa, niin heillä on tietenkin täysi oikeus ja vapaus etsiä heille mieluisempi yhteistyökumppani F1-tiimikseen.

Baharia ja Lotuksen omistajia ymmärrettävästi sapettaa suuresti se, että Fernandes on rahalla saanut kammettua itsensä tilanteeseen, jossa hänet nähdään etuoikeutettuna Lotuksen nimeen ja merkkiin. Jotkut jopa kehtaavat ehdottaa, että Fernandesin pitäisi suorittaa yritysvaltaus Norfolkin legendaariseen autotehtaaseen, koska hänellä on suurempi oikeus johtaa sitä kuin tehtävään palkatulla toimitusjohtajalla. Samaan kategoriaan uppoavat myös väitteet, että Fernandes välittäisi Lotuksesta enemmän Bahar, joka kuitenkin on tehnyt Lotuksen eteen viimeisen vuoden aikana paljon enemmän kuin Fernandes. Viimeisimpänä tietenkin vielä tänään tuleva ilmoitus Lotuksen kasvavasta panostuksesta IndyCar-sarjaan, sekä Jetalliancen kanssa viimeistelyä vailla oleva sopimus Lotuksen paluusta Le Mansiin ja GT-autoilun huipulle.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olisipa muuten mielenkiintoista kuulla entisten Lotus-kuskien Mikojen Häkkinen & Salo mielipiteet, mikä heidän mielestään on aito Lotus, vaikkei sillä oikeusjutun kannalta merkitystä olekaan.
Koskapa elämme uudessa uljaassa markkinatalousmaailmassa, niin eiköhän joku venäläismiljonääri kohta osta oikeudet Suomi-nimiseen valtioon. :eek:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ja Fernandesillahan ei ole mitään, minkä takia Lotuksen pitäisi tunnustaa 1Malaysia Racing tiimikseen. Autotehdas on riitauttanut Huntin oikeuden Team Lotus - nimeen useaan otteeseen ja haluaa nyt käyttää oikeuttaan estää nimeään ja hämmästyttävän samanlaista logoa käytettävän ilman heidän suostumustaan. Ja koska Lotuksen näkökulmasta Fernandes ei omaa mitään etuoikeutta edustamaan automerkkiä missään muodossa, niin heillä on tietenkin täysi oikeus ja vapaus etsiä heille mieluisempi yhteistyökumppani F1-tiimikseen.
Fernandes omaa etuoikeuden Team Lotukseen, ja sekös Protonia harmittaa. Hunt viittasikin tähän melko osuvasti haastattelussaan mainiten malesialaisten hämmästyksen, kun F1-talli ei ollutkaan osa kauppaa. Group Lotuksella taas ei ole mitään sanomista Team Lotuksen asioihin, joten heidän suostumuksellaan ei enää pitäisi olla merkitystä. Ainakaan jos oikeuslaitoksen käsitys lakikirjoista ei ole sitten viime kerran muuttunut. Pitäisikö Fernandesin riitauttaa Protonin oikeudet Lotus-nimeen tai hämmästyttävän samanlaiseen logoon? :p
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olisipa muuten mielenkiintoista kuulla entisten Lotus-kuskien Mikojen Häkkinen & Salo mielipiteet, mikä heidän mielestään on aito Lotus, vaikkei sillä oikeusjutun kannalta merkitystä olekaan.
Häkkinen ja Salo ajoivat oikeastaan Team Lotuksen raunioilla. Talli oli hyvin lähellä konkurssia kauden 1990 jälkeen ja vain suuret sponssitukiaiset (mm. Lotus Cars U.S.A.:lta) saivat tallin mukaan kaudelle 1991.

1991-1994 Team Lotus ei ollut enää alkuperäisissä käsissä ja omistuksessa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Hunt viittasikin tähän melko osuvasti haastattelussaan mainiten malesialaisten hämmästyksen, kun F1-talli ei ollutkaan osa kauppaa.
Hunt myös väitti Protonin omineen Lotuksen F1-historiaa, mikä ei tietenkään pitänyt paikkaansa kuten aiemmin tänne linkittämäni mainokset osoittivat.
David Hunt sanoi:
They put the Team Lotus history into their publicity material and website, pretending it was theirs. -- Let’s be clear: Group Lotus has never raced in F1, and, despite what it now claims on the freshly-applied murals on the Proton Building at Hethel, it has no F1 World Championships, Grand Prix wins, poles or even races contested in its history
Ehkä Proton oli huolimaton ostaessaan Lotusta, mutta Hunt puolestaan on uskomattoman huolimaton ja naiivi, jos hän luulee kenenkään asioista vähänkään perillä olevan uskovan tuota. Tai ehkä hän on tahallaan harhaanjohtava?

Group Lotushan ei ole koskaan väittänyt kilpailleensa ykkösissä. Sen omistama merkki sen sijaan on. En ole vieläkään saanut järkevää selitystä siitä, miten tämä järjestely eroaa esimerkiksi Fordin ja M-Sportin vastaavasta.
Joppe_001 sanoi:
Group Lotuksella taas ei ole mitään sanomista Team Lotuksen asioihin, joten heidän suostumuksellaan ei enää pitäisi olla merkitystä. Ainakaan jos oikeuslaitoksen käsitys lakikirjoista ei ole sitten viime kerran muuttunut. Pitäisikö Fernandesin riitauttaa Protonin oikeudet Lotus-nimeen tai hämmästyttävän samanlaiseen logoon? :p
Kai siinä kävisi kuten tässä käsittelyssä... :rolleyes:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tuon mainitsemasi hakemuksen (Trade Mark 2011973) tuloksen näkee myös täältä.

Voimassaolevan hakemuksen (Trade Mark 1338435) tiedot taas löytyvät täältä.

Oikeustieteen asiantuntijat päätelkööt niistä mitä haluavat. Meille maallikoille riittänee, että Team Lotus Ventures omistaa edelleen Team Lotus -logon, samoin kuin Team Lotus -nimen (Trade Mark 1337455) F1-sarjan osalta (status: Registered).

Molemmat tavaramerkit ovat kuitenkin parhaillaan käsiteltävinä uudestaan, joten odotellaan oikeuden päätöksiä mielenkiinnolla. :)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Norwich Advertiser -julkaisu on näköjään julkaissut hämmentävän uutisen, jonka mukaan Proton olisi aikeissa sponsoroida Fernandesin F1-tallia ja Lotus Racingin nimi vaihtuisi ensi kaudeksi muotoon "Proton 1Malaysia". Myös Motorsport.com on kommentoinut samaista uutista.

Mikäli uutisessa on mitään perää, niin Proton ilmeisesti sponsoroisi kahta F1-tallia ensi kaudella -- Renault F1-tiimiä Lotus Carsin ja Lotus-nimen kautta sekä Fernandesin tallia nimisponsorina. Tämä tietysti tarkoittaisi, että Tony Fernandes olisi luopunut Lotus-nimen käytöstä saadakseen Protonilta sponsoritukea ensi kaudeksi.

Tämänsuuntaisia vaihtoehtojahan Fernandes on viime aikoina julkisuudessa pyöritellytkin: hän voi joko pitää kiinni omistamastaan Team Lotus -nimestä tai lähteä rakentamaan uutta brändiä. Uuteen brändiin vaihtamiselle olisi olemassa vahvat käytännölliset perusteet, mutta tunnesyistä hän haluaisi pitää kiinni Lotus-nimestä.

Fernandes on myös sanonut, ettei halua tahrata Lotus-brändiä pitkillä ja kalliilla oikeustaisteluilla. Toisaalta, jos Fernandes häviää oikeusjutun Lotus-nimikiistassa, niin hänelle ei jää muita vaihtoehtoja kuin luopua Lotus-nimestä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös