Lotus Cars on
mitä ilmeisimmin pyörinyt tappiolla viime vuosina, mutta Lotus Carsin uudella johtajalla Dany Baharilla on kunnianhimoinen uudistussuunnitelma yhtiön pelastamiseksi.
Joe Sawardin mukaan Lotus Carsin omistaja Proton on antanut Baharille käsittämättömän suuren summan valtion takaamaa lainarahaa tämän uudistussuunnitelman läpiviemiseksi, joten Baharilla on tällä hetkellä Protonin ja Malesian valtion tuki hankkeelleen. Tämän tuen jatkumista punnittaneen lähivuosina sen perusteella, alkaako Lotus Cars tuottaa voittoa Baharin johtamana.
Entisenä Ferrarin miehenä Bahar haluaa mukaan F1-sarjaan tukevammin kuin pelkästään Tony Fernandesin omistaman tallin sponsorina, mikä asettaa Protonin ja Fernandesin törmäyskurssille. Ensi alkuun Baharin johtaman Lotus Carsin huhutaan ryhtyvän tämänvuotisen Renault-tallin nimisponsoriksi, mutta on myös huhuttu Lotus Carsin puuhaavan autonvalmistaja Renaultin osuuden ostamista Renault F1-tallista. Tulevina vuosina Lotus Carsilla saattaa olla aikeissa vahvistaa osallistumistaan F1-sarjaan myös moottorintoimittajan ominaisuudessa, mutta tämä on vain minun omaa huuhaa-spekulaatiotani.
Tony Fernandes näyttää vähän aikaa sitten arvelevan Twitter-viesteissään (
1 ja
2), ettei Protonilla haluta yhdistää Lotus-nimeä häntäpäässä ajavaan talliin. Baharin suunnitelma ylemmässä keskikastissa jo valmiiksi olevan Renault-tallin valtaamisesta saattaa tuntua Protonin päättäjistä nopeammalta tieltä menestykseen kuin Fernandesin aloittelevan tallin tukeminen. Ja kun Baharin suunnitelmille Lotus Carsin automalliston uudistamiseksi on jo näytetty Protonilla vihreää valoa, niin Baharilla on nyt paljon vaikutusvaltaa myös Protonin F1-strategiaa mietittäessä.
BBC on haastatellut Mike Gascoynea, jota myös tuntuu vähän ihmetyttävän miksi Group Lotus ei halua tukea Tony Fernandesin tallia. Gascoynen mukaan nimikiista ei kuitenkaan vaikuta tallin teknisen puolen valmistautumiseen ensi kautta varten.