Ymmärrän kyllä pointtisi puolustaa Lotus Carsia, mutta itseä rupes jurppimaan se kun aliarvoit rankasti Fernandesia ja jopa niiden faneja (useampaa foormumilaista) sanomalla niitä pinnallisiksi faneiksi pitäen itseäsi jotenkin aitona F1-fanina.
Jos siitä tällainen käsitys on tullut, niin sehän on täysin väärä. Jos pitäisi valita ja saan itse määritellä, niin en edes haluaisi olla F1-fani. Tuo kommentti on selvästikin ymmärretty väärin, vähän niin kuin Lotus Carsin lehdistötiedotteet. Puhuin lähinnä niistä F1-faneista, jotka haluavat Lotuksen nimen takaisin ykkösiin hinnalla millä hyvänsä ja tavalla millä hyvänsä.
En ole halunnut henkilökohtaisesta näkökulmastani kommentoida tätä asiaa, koska minusta sillä ei pitänyt olla merkitystä, mutta koska tästä nyt on tehty henkilökohtaista, niin ilmeisesti se on ilmanpuhdistamisen nimessä nyt pakko tehdä:
Tuli Chapmanin Lotus täysillä mukaan ykkösiin millä nimellä tahansa, niin minusta se ei tietenkään enää koskaan tule olemaan Chapmanin perustama Team Lotus. Se on kauan sitten haudattu, siihen kohtaloon on jo totuttu ja sitä ei minusta saisi väkipakolla edes yrittää palauttaa, kuten Fernandes ja Hunt yrittävät. Ei ainakaan ilman, eikä todellakaan vastoin Chapmanin Lotuksen ja Chapmanien toivomusta. Minusta siis Lotuksen ja/tai Team Lotuksen ei tarvitsisi olla mukana ykkösissä.
Sen sijaan minusta Lotus-merkkinen auto voidaan aivan hyvin palauttaa moottoriurheiluun. Tähän tosin tietenkin tarvitaan Lotus Carsia, koska ilman sitä ei enää olisi Lotus-autoja, eikä siten todellista linkkiä Chapmaniin. Täytyy esimerkiksi muistaa, että aikana jolloin Team Lotus kilpaili, ei esimerkiksi ykkösissä varsinaisesti edes tunnistettu talleja. Jo Stifferhän mm. voitti Iso-Britannian Grand Prix'n vuonna 1968 Lotus-Fordilla, mutta sillä ei ollut tekemistä Team Lotuksen kanssa, jonka molemmat autot keskeyttivät kilpailun. Stiffertin Lotus oli Rob Walkerin tiimin ajattama. Voiko tämän voiton laskea nyt Fernandeksen omistaman nimen voitoksi? Ei tietenkään voi. Voiko tämän laskea Chapmanin Lotuksen voitoksi? Kyllä voi. Ja kenellä myös on markkinointioikeudet Chapmanin valmistamien Lotus-autojen saavutuksiin moottoriurheilussa?
Group Lotuksella on ollut yksin kannettavanaan Chapmanin rakentamien autojen maine kaikki nämä vuodet siitä lähtien kun Huntin vahtivuorolla Team Lotus tai mitä siitä oli jäljellä katosi ykkösistä. GL:n käytössään on aito- ja alkuperäinen ACBC-merkki, samainen joka koristi Chapmanin Lotuksia. Chapman ei koskaan itse edes rekisteröinyt Team Lotukselle omaa logoa tai merkkiä, se tehtiin hänen kuolemansa jälkeen ja luoja yksin tietää miksi.
Group Lotuksen palauttaessa Lotus-merkin kilparadoille, heillä olisi käytettävissään kaikki tämä puhtaana verenperintönä Chapmanilta, toisin kuin Fernandesilla, joka huolimatta yhteistyöstään autotehtaan kanssa ei saanut edes Lotuksen edellistä johtoa luottamaan hänelle ACBC-merkkiä, vaikka hän sitäkin ehti promootiomateriaaleissaan käyttää.
Kaikesta huolimatta en ole missään vaiheessa halunnut vähätellä Fernandesin tiimin kilpailullisia saavutuksia tänä vuonna. Nähdäkseni useat sekoittavat tämänkin varsinaiseen asiaan ja syyttävät siitä(kin) Baharia, joka ei ole missään vaiheessa julkisuudessa edes viitannut siihen suuntaan.
Samoin koko ajan etsimällä etsit Fernadesin lyttäämistä, mutta aina selittelet jos me esitetään joku vasta argmentti. Heti löytyy sille selitys.
En etsimällä etsi mitään. Sen sijaan tuota kuvausta keskustelun kulusta käsitääkseni kutsutaan ihan laajemminkin debatiksi. Ja ei kai siinä tällaisella keskustelupalstalla ole mitään vikaa, kunhan keskustelu pysyy asiallisena ja asiassa?