Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Tosiasiassahan isoimman vahingon teki Peter Collins ja Peter Wright.
Hunt osti tallin vasta lokakuussa -94 silloin kun hommat kaatui jo päälle, eli aika rajua heittää koko 93-94 tapahtunut paskakikkare joka konkurssiksi kääntyi niin täysin Huntin niskaan.
Eikös Lotuksen F1-talli ollut aika surkeassa jamassa jo ennen Petereitä? Minulla on sellainen muistikuva, että Häkkinenkin joutui tuomaan ison sponsoripaketin talliin, jollon Collins aloitteli Lotuksella.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eikös Lotuksen F1-talli ollut aika surkeassa jamassa jo ennen Petereitä? Minulla on sellainen muistikuva, että Häkkinenkin joutui tuomaan ison sponsoripaketin talliin, jollon Collins aloitteli Lotuksella.
Juu kyllä, ostivat sen Chapmanin kuolinpesältä -90 aikalaisessa talousjamassa...
Ilmeisesti kuitenkin 91-93 olivat hyviä vuosia, mutta sitten sen mainoskaverin hommat veti koko tallin kai syteen vuodelle -94 (halus osan rahoista itselleen tmv. paskaa siellä oli)
ja sitten -94 kitkutettiinkin Mugen kalliiden koneiden kanssa eikä ollut rahaa kehittää autoa...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18436
Juu kyllä, ostivat sen Chapmanin kuolinpesältä -90 aikalaisessa talousjamassa...
Ilmeisesti kuitenkin 91-93 olivat hyviä vuosia, mutta sitten sen mainoskaverin hommat veti koko tallin kai syteen vuodelle -94 (halus osan rahoista itselleen tmv. paskaa siellä oli)
ja sitten -94 kitkutettiinkin Mugen kalliiden koneiden kanssa eikä ollut rahaa kehittää autoa...
Guy Edwards oli brittitallin sponsorimetsästäjä kaudesta 92 lähtien ja Lotus kaatui kahdessa vuodessa talouden kaatumiseen kun Edwards hylkäsi mahdollisia sponsoreita toisensa perään.

En kyllä tiedä minkälainen totuuden perä noissa Edwardsin hommissa oli mutta hän häippäsi Lotuselta pois jo ennen kauden 1994 loppua.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Niin, eikös Proton ja Group Lotus tosiaan 90- luvun lopussa yrittäny torpata Herra Huntin omistusoikeutta Team Lotus brändiin oikeusteitse? :idea:
Tosiaan, mikseivät jo sillon YRITTÄNYT ostaa sitä? :doubtful:
Tuohon en osaa vastata, mutta luulisin, että Protonilla ei tuolloin ollut mitään mielenkiintoa F1:siin.
Uskon kuitenkin, että Lotus tuotemerkkinä on paremmissa käsissä Protonilla, koska on autonvalmistaja itsekin ja ymmärtää brandien :)alppu:) arvon. Fernandes taasen on bisnesmies, joka myy Team Lotus-nimen tarvittaessa varmaan kelle vaan.
Group Lotuksen (nimellinen) brittiläisyys saa mun sympatiat.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ymmärrän kyllä pointtisi puolustaa Lotus Carsia, mutta itseä rupes jurppimaan se kun aliarvoit rankasti Fernandesia ja jopa niiden faneja (useampaa foormumilaista) sanomalla niitä pinnallisiksi faneiksi pitäen itseäsi jotenkin aitona F1-fanina.
Jos siitä tällainen käsitys on tullut, niin sehän on täysin väärä. Jos pitäisi valita ja saan itse määritellä, niin en edes haluaisi olla F1-fani. Tuo kommentti on selvästikin ymmärretty väärin, vähän niin kuin Lotus Carsin lehdistötiedotteet. Puhuin lähinnä niistä F1-faneista, jotka haluavat Lotuksen nimen takaisin ykkösiin hinnalla millä hyvänsä ja tavalla millä hyvänsä.

En ole halunnut henkilökohtaisesta näkökulmastani kommentoida tätä asiaa, koska minusta sillä ei pitänyt olla merkitystä, mutta koska tästä nyt on tehty henkilökohtaista, niin ilmeisesti se on ilmanpuhdistamisen nimessä nyt pakko tehdä:

Tuli Chapmanin Lotus täysillä mukaan ykkösiin millä nimellä tahansa, niin minusta se ei tietenkään enää koskaan tule olemaan Chapmanin perustama Team Lotus. Se on kauan sitten haudattu, siihen kohtaloon on jo totuttu ja sitä ei minusta saisi väkipakolla edes yrittää palauttaa, kuten Fernandes ja Hunt yrittävät. Ei ainakaan ilman, eikä todellakaan vastoin Chapmanin Lotuksen ja Chapmanien toivomusta. Minusta siis Lotuksen ja/tai Team Lotuksen ei tarvitsisi olla mukana ykkösissä.

Sen sijaan minusta Lotus-merkkinen auto voidaan aivan hyvin palauttaa moottoriurheiluun. Tähän tosin tietenkin tarvitaan Lotus Carsia, koska ilman sitä ei enää olisi Lotus-autoja, eikä siten todellista linkkiä Chapmaniin. Täytyy esimerkiksi muistaa, että aikana jolloin Team Lotus kilpaili, ei esimerkiksi ykkösissä varsinaisesti edes tunnistettu talleja. Jo Stifferhän mm. voitti Iso-Britannian Grand Prix'n vuonna 1968 Lotus-Fordilla, mutta sillä ei ollut tekemistä Team Lotuksen kanssa, jonka molemmat autot keskeyttivät kilpailun. Stiffertin Lotus oli Rob Walkerin tiimin ajattama. Voiko tämän voiton laskea nyt Fernandeksen omistaman nimen voitoksi? Ei tietenkään voi. Voiko tämän laskea Chapmanin Lotuksen voitoksi? Kyllä voi. Ja kenellä myös on markkinointioikeudet Chapmanin valmistamien Lotus-autojen saavutuksiin moottoriurheilussa?

Group Lotuksella on ollut yksin kannettavanaan Chapmanin rakentamien autojen maine kaikki nämä vuodet siitä lähtien kun Huntin vahtivuorolla Team Lotus tai mitä siitä oli jäljellä katosi ykkösistä. GL:n käytössään on aito- ja alkuperäinen ACBC-merkki, samainen joka koristi Chapmanin Lotuksia. Chapman ei koskaan itse edes rekisteröinyt Team Lotukselle omaa logoa tai merkkiä, se tehtiin hänen kuolemansa jälkeen ja luoja yksin tietää miksi.

Group Lotuksen palauttaessa Lotus-merkin kilparadoille, heillä olisi käytettävissään kaikki tämä puhtaana verenperintönä Chapmanilta, toisin kuin Fernandesilla, joka huolimatta yhteistyöstään autotehtaan kanssa ei saanut edes Lotuksen edellistä johtoa luottamaan hänelle ACBC-merkkiä, vaikka hän sitäkin ehti promootiomateriaaleissaan käyttää.

Kaikesta huolimatta en ole missään vaiheessa halunnut vähätellä Fernandesin tiimin kilpailullisia saavutuksia tänä vuonna. Nähdäkseni useat sekoittavat tämänkin varsinaiseen asiaan ja syyttävät siitä(kin) Baharia, joka ei ole missään vaiheessa julkisuudessa edes viitannut siihen suuntaan.
Samoin koko ajan etsimällä etsit Fernadesin lyttäämistä, mutta aina selittelet jos me esitetään joku vasta argmentti. Heti löytyy sille selitys.
En etsimällä etsi mitään. Sen sijaan tuota kuvausta keskustelun kulusta käsitääkseni kutsutaan ihan laajemminkin debatiksi. Ja ei kai siinä tällaisella keskustelupalstalla ole mitään vikaa, kunhan keskustelu pysyy asiallisena ja asiassa?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Hunt osti tallin vasta lokakuussa -94 silloin kun hommat kaatui jo päälle, eli aika rajua heittää koko 93-94 tapahtunut paskakikkare joka konkurssiksi kääntyi niin täysin Huntin niskaan.
Tämä ei nyt kelpaa, tämähän ei auta ollenkaan CARTerin missiota. Joten voinemme joustaa tässä tapauksessa ja muuttaa faktoja jotta ne sopivat yhteen CARTerin argumenttien kanssa. Sovittu siis, kaikki oli Huntin syytä. Epäilen että Fernandeskin siellä oli jo viiltelemässä renkaita, että menee mahdollisimman vihkoon.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Sen sijaan minusta Lotus-merkkinen auto voidaan aivan hyvin palauttaa moottoriurheiluun. Tähän tosin tietenkin tarvitaan Lotus Carsia, koska ilman sitä ei enää olisi Lotus-autoja, eikä siten todellista linkkiä Chapmaniin. Täytyy esimerkiksi muistaa, että aikana jolloin Team Lotus kilpaili, ei esimerkiksi ykkösissä varsinaisesti edes tunnistettu talleja. Jo Stifferhän mm. voitti Iso-Britannian Grand Prix'n vuonna 1968 Lotus-Fordilla, mutta sillä ei ollut tekemistä Team Lotuksen kanssa, jonka molemmat autot keskeyttivät kilpailun. Stiffertin Lotus oli Rob Walkerin tiimin ajattama. Voiko tämän voiton laskea nyt Fernandeksen omistaman nimen voitoksi? Ei tietenkään voi. Voiko tämän laskea Chapmanin Lotuksen voitoksi? Kyllä voi. Ja kenellä myös on markkinointioikeudet Chapmanin valmistamien Lotus-autojen saavutuksiin moottoriurheilussa?
Suurinta puppua onkin väittää ettei Lotus Carsilla ole mitään moottoriurheilutaustaa:


(Huom. mikä nimi takaspoilerissa! :wink:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Laitetaan vähän muistinvirkistystä mitä tapahtui vanhalle Lotukselle... Ongelmia oli Lotuksella ollut kauan ja tiimi vain alkoi pikkuhiljaa pudota 80-luvun puolivälistä lähtien. Senna toi vielä voittoja, mutta JPS:n menettäminen ja Camelin tulo ja Sennan palkkataso ja monet muut pikkujutut päälle kuten epäonnistunut aktiivijousituksen kokeilu söivät tiimin rahavaroja. Toinen syöpätekijä oli Sennan meneminen McLarenille ja Piquetin tulo tilalle ja valtavien palkkojen maksaminen kahtena vuonna peräkkäin. Piquet ei onnistunut saamaan tuloksia ja rahaa hupeni ja taloustilanne vaikeutui. Sitten taisi lähteä jo Peter Wright ja sitten olikin kausi 90. Piquet lähti tiimistä ja Camel menetti kiinnostusta. Sen ainoa ehto jatkolle olisi ollut jatkuvat kärkitaistelussa kamppailut mutta niin ei käynyt. Talli alkoi Camelin vetäytymisen myötä olla vaarallisen lähellä konkurssia.

Häkkiselle tämä oli onnenpotku kun rahaa tarvittiin ja Häkä vei tiimiin 6 miljoonaa markkaa mikä ei ollut enää tuolloin niin iso raha kuin mitä se oli muutamaa kautta aiemmin. Lotus pelastui, mutta sen budjetti etenkin kaudella 91 oli erittäin pieni. Vain 42-48 miljoonaa markkaa kun Dallaralla oli 60-90 miljoonaa markkaa ja Jordanilla oli vähintään 90 miljoonaa markkaa. Jordanilla ei tosin aluksi ollut kuin vain muutama miljoona markkaa budjetti koska enempää ei tullut sponsoreilta käteistä. Häkkinen sai ensimmäiseltä kaudeltaan vain 3 miljoonaa markkaa palkkaa. Lotuksen budjetti suureni kaudeksi 92 90 miljoonaan markkaan ja sillä oli pitkästä aikaa varaa myös kehittää autoa ja maksaa kuskeille palkkaa. Kunnollista siis. Häkkinen sai noin 12 miljoonaa markkaa ja Herbert sai vajaan 6 miljoonan edestä palkkaa.

Kaudella 93 Zanardi oli ainoa kuski joka sai palkkaa kun muut kuskit joutuivat taloustilanteen myöhemmin tiukentuessa tuomaan rahaa tiimiin. Kaudella 94 moottorit vaihtuivat ja edellisten moottorilaskujen debentuurit viivästyivät kun Toshibat ja muut arvokkaat sponsorit häipyivät tiimistä. Tiimin budjetti romahti ja sillä oli varaa vain Mugenin koneisiin ja evoluutiokoneita se sai vain tasan yhden. Sekin meni Eddien kolaroidessa.:eek: Lopulta voisi sanoa näin, että tiimi kaatui sponsorien vähyyteen ja kieltäytymisiin ja talousjohdannaisten maksamatta jättämiseen. Lotuksen uudesta tulemisesta voisi sanoa, että olisi vain hyvä jos nimikiistaan saataisiin joku sopimus aikaan. Tosiaankin kyseiset kaksi firmaa ovat olleet jo kauan toisistaan erillisiä haaroja.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Group Lotuksen palauttaessa Lotus-merkin kilparadoille, heillä olisi käytettävissään kaikki tämä puhtaana verenperintönä Chapmanilta, toisin kuin Fernandesilla, joka huolimatta yhteistyöstään autotehtaan kanssa ei saanut edes Lotuksen edellistä johtoa luottamaan hänelle ACBC-merkkiä, vaikka hän sitäkin ehti promootiomateriaaleissaan käyttää.
Group Lotus ei voinut lisensoida Fernandesille Team Lotus -nimeä, koska ei sitä omista, eikä ACBC-merkkiään, koska F1:ssä sen käyttöoikeus ei ole Group Lotuksella. Fernandes on sanonut, että olisi halunnut alunperinkin käyttää Team Lotus -nimeä, mutta tallia perustettaessa oli "epäselvää" kuka omistaa mitä – Huntia hän lähestyi kun asiat saatiin selvillä. Oletettaisin, että Proton/GL on pyrkinyt vedättämään Tonya ja siitä nuo epäselvyydet.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Group Lotus ei voinut lisensoida Fernandesille Team Lotus -nimeä, koska ei sitä omista, eikä ACBC-merkkiään, koska F1:ssä sen käyttöoikeus ei ole Group Lotuksella.
Olen varmaankin todennut tämän aikaisemminkin, mutta vaikuttaisi perin omituiselta, jos F1 olisi todellakin noin omituinen privaattikerho, joka elää täysin omassa todellisuudessaan. Tosin sehän saattaa juuri siksi ollakin juuri noin. :dunno:

Lotus ei missään vaiheessa ole ollut palauttamassa Team Lotusta. Se on selkeästi ollut Fernandesin oma projekti ja missio. Sen sijaan 1Malaysia Racingin käyttämän logon sijasta he varmasti olisivat voineet antaa käyttöoikuden Lotuksen omaan logoon, kirjasimeen sekä ACBC-merkkiin, kuten se nyt on GP2:ssa, GP3:ssa ja IndyCarissa tehnyt.
Oletettaisin, että Proton/GL on pyrkinyt vedättämään Tonya ja siitä nuo epäselvyydet.
Oletan olettamuksesi olevan väärä, mutta mikäli olet oikeassa, miten pystyt selittämään sen, että Fernandes kuitenkin käytti Lotuksen ACBC-merkkiä promootiomateriaaleissaan ennen kauden alkua?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Sen sijaan 1Malaysia Racingin käyttämän logon sijasta he varmasti olisivat voineet antaa käyttöoikuden Lotuksen omaan logoon, kirjasimeen sekä ACBC-merkkiin, kuten se nyt on GP2:ssa, GP3:ssa ja IndyCarissa tehnyt.
Fernandesin käyttämä ACBC-logo kauden alussa oli se mustapohjainen, ja käsittääkseni hävisi kuvioista lanseerauksen jälkeen.
(epäilisin että kun tiimi ei lanseerauksen aikaan ollut virallisesti vielä mukana F1-maailmassa, niin sitä voitiin käyttää)

En tiedä tarkemmin edm. aiheesta, mutta tosiaan Group Lotuksella (Protonilla) ei ole oikeuksia käyttää ACBC-logoa F1-luokassa, 1Malaysian ja Protonin välisessä sopimuksessahan tuon käyttö jopa selvästi kielletään KOSKA oikeutta sen käyttöön ko. luokassa ei ole.
GP2 yms. luokissa taas sitä voi Group Lotus käyttää, eli monimutkainen tuo asia on.
Käsittääkseni aikanaan firmojen eriyttämisessä on määritelty että team voi käyttää logoa F1-maailmassa, Group kaikkialla muualla (joka mahdollistaa IndyCarit, GP2:set yms.)
 
Viimeksi muokattu:

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Olisin ainakin itse hyväksynyt Group Lotuksen mukaantulon, jollei se tapahtuisi näin. Kauhea oikeusjuttu nimestä, jolle ensin on annettu hyväksyntä. Taisivat odottaa että kukaan ei kiinnostu Lotus Racingista ja että talli kuopataan vuoden jälkeen.

Minusta on vain mukavaa, että vanhoja nimiä tuodaan takaisin. Estää idioottimaiset nimet. Tosin tärkeää on, että siihen saataisiin perustajan/perustajan perikunnan hyväksyntä, tai laillinen oikeus nimen käyttöön (jotka molemmat Tontsalla on).

En ole mikään perinteinen Lotusfani, sillä aloitin katsomisen vasta -98 jolloin talli oli jo kuopattu. Silti pidän ihan hyväksyttävänä jatkeena vanhalle Lotukselle ylläolevista syistä.

E: ei mitään hajua mistä toi peukku tohon tuli :D
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ehkäpä suurin syypää tähän sotkuun ovat britit itse, jotka ovat huonoilla autobisneksillään antaneet kaikki kansalliset ylpeydet luisua ulkomaiseen omistukseen; Bentley (VAG), Lotus (Proton), Rolls Royce (BMW)... ja antaneet meidän tehtäväksemme kinastella mikä tässä maailmassa on aitoa ja mikä ei. :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Täytyy esimerkiksi muistaa, että aikana jolloin Team Lotus kilpaili, ei esimerkiksi ykkösissä varsinaisesti edes tunnistettu talleja. Jo Stifferhän mm. voitti Iso-Britannian Grand Prix'n vuonna 1968 Lotus-Fordilla, mutta sillä ei ollut tekemistä Team Lotuksen kanssa, jonka molemmat autot keskeyttivät kilpailun. Stiffertin Lotus oli Rob Walkerin tiimin ajattama.
Vaikken ykkösiä ihan tuolloin vielä seurannutkaan, niin kyllä kai tallit sentään tunnustettiin. Rob Walker Racing Team oli eri "entrant" kuin Team Lotus. Sen sijaan Rob Walker ei ollut "constructor", joten ei hän myöskään valmistajien pisteitä saanut, vaan ne meni auton valmistajalle Lotukselle. Tosiaan F1:ssä ei jaeta tallimestaruutta vaan valmistajien mestaruus (nykysäännöt tekevät näistä tosin saman asian).

Kuskin sukunimi oli muuten Siffert.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vaikken ykkösiä ihan tuolloin vielä seurannutkaan, niin kyllä kai tallit sentään tunnustettiin. Rob Walker Racing Team oli eri "entrant" kuin Team Lotus. Sen sijaan Rob Walker ei ollut "constructor", joten ei hän myöskään valmistajien pisteitä saanut, vaan ne meni auton valmistajalle Lotukselle. Tosiaan F1:ssä ei jaeta tallimestaruutta vaan valmistajien mestaruus (nykysäännöt tekevät näistä tosin saman asian).

Kuskin sukunimi oli muuten Siffert.
Ihan oikeassa olet kyllä tuossa Walkerin tapauksessa, asiat olivat vain toisin silloin ennen :)

Valmistajien (tallin + moottorintoimittajan) MM-titteli on jaettu 1958 asti, eli koskaanhan se ei ole ollut tallien MM, vaan valmistajien.
(valmistajien MM on muuten jaettu ekan kerran samana vuonna kuin Team Lotus on F1-tallina perustettu ja tullut sarjaan mukaan)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vähän off-topic, mutta...

Tulee tuosta Fernandesista ja Bransonista väkisin mieleen, että joskus ennenmuinoin kai todella varakkailla miehillä oli oma armeija, nyk. oma lentoyhtiö vrt. Fernandes (Air Asia), Branson (Virgin Atlantic) & Aristoles Onassis (Olympic Airlines).
Jos Aristoteles eläisi olisikohan hänen tallinsa jokin Hellenia F1? :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tulee tuosta Fernandesista ja Bransonista väkisin mieleen
Fernandesista ja Bransonista puheenollen miehet ovat myös yhtiökumppaneita, sillä AirAsia X-lentoyhtiön omistajiin kuuluu Aero Ventures, AirAsia (Tonyn yhtiöitä) ja Virgin Group (Sir Richardin yhtiö).
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Niin miten Aristoteles kuuluu tuohon joukkoon..? Filosofi ja opettaja, tuskin kovin varakaskaan.. saatika omistanut armeijaa..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös