Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aha. ;) Joo, tiedän tyypin, mutta ensin mainitsit nimen Aristoles Onassis, sitten pelkkä Aristoteles.. josta tulee mieleen filosofi. Nimen Aristotle Onassis on tottunut yhdistämään siihen magnaattiin..
:rolleyes:
Nimeä Aristotle käytetään englannin kielessä myös filosofistasi.

CARTer sanoi:
Oletan olettamuksesi olevan väärä, mutta mikäli olet oikeassa, miten pystyt selittämään sen, että Fernandes kuitenkin käytti Lotuksen ACBC-merkkiä promootiomateriaaleissaan ennen kauden alkua?
Uskon ACBC-logon käytön julkistamistilaisuudessa olleen jotain, mistä on sovittu lisenssin myynnin yhteydessä tarkoituksena kuvastaa sillä yhtä yhteistyökumppania. Tuossa tilaisuudessahan oli paikalla myös Group Lotuksen uusi johto helvetin happamana, eikä logoa ole sittemmin nähty käytetyn. F1-käytössä logo ei tällä tulkinnalla koskaan ollut, ja mitä järkeä olisi ylipäätään ollut tehdä erillinen Lotus Racing-logo jo esittelyyn, jos ACBC:tä todella olisi F1:ssä edes ajateltu käytettävän? Otaksun, että tulkintasi logon katoamisen syistä perustuu päättelyyn eikä tietoon.

WebSlave sanoi:
Vaikken ykkösiä ihan tuolloin vielä seurannutkaan, niin kyllä kai tallit sentään tunnustettiin.
Olen samaa mieltä CARTerin kanssa. "Talli" oli olemassa vain lähtölistan ilmoittaja-kohdassa, eikä sille ollut määritelmää tai säännöissä tai muutoin. Esimerkkinä tehtaan yhä huoltamat ja ylläpitämät Ferrarit ilmoitettiin 1964 kahteen viimeiseen kilpailuun sinivalkoisin North American Racing Team -nimen alla. Oliko kyseessä todella uusi talli? Ei varmasti.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Palaanpa vielä tähän edellisen sivun narinaan.
Vai että hyökkäyksiin ? :D Oletko sinä mies vai hiiri ? Jokaisen meistä ois ehkä hyvä kestää kritiikkiä, jos sitä itekkii jakelee. Itse sinä täälä haukut ja arvostelet fernandesin virityksiä sen mitä kerkeät. Ihmettelen että miksi sinä edes kirjoittelet tähän topic jos sinä kerta pidät tätä Lotus-tallia vain jonain feikkinä jne jne... Olet luultavasti aika useaan otteeseen tehnyt selväksi että tämä ei ole mielestäsi oikea Lotus-talli, silti sinä jaksat tulla tänne aina uudestaan ja uudestaan.
Jokaisen vähänkin pidemmän keskustelun perusidea on se, että osallistujilla on eriävät mielipiteet. CARTer on minulle tällä palstalla kenties arvokkain keskustelukumppani, emmekä koskaan ole samaa mieltä mistään. Hyvin perusteltu eriävä mielipide haastaa ajattelemaan täysin eri tavalla kuin yksimielinen hymistely jonkin asian puolesta. Toisin kuin annat ymmärtää, ei tässä otsikossa ole kierretty kehää, vaan uudet tiedot kiistasta ovat antaneet useinkin syitä palata asiaan. Keskustelun aiheen arvostelun rinnastaminen keskustelijan arvosteluun taas antaa olettaa, että sinun kannattaisi kirjoittamisen sijasta keskittyä jonkin aikaa pelkkään ajatteluun.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Täällä sentään kyetään väittelemään asioista kuin aikuiset ja tunnetaan jopa käsite argumentointi. Toista on esim. jos Suomi24:lle kirjoittaa jostain asiasta kärkevän mielipiteensä loukkaamatta sillä ketään henk.koht., on varmaa, että joku k...ipää sen luettuaan haistattaa päin näköä. Yritetään täällä edelleen pitää asiallinen linja. :eek:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Heikki Kulta näyttää myös pitävän täysin varmaa GL:n voittoa oikeudessa. Tosin en miehen juttuihin pahemmin luota, etenkään viime alkukevään juttujen takia (väitti ensin varmana tietona, että Campos on kuopattu ja 2 päivän päästä uutinen, että talli pelastuukin)

E: Hieno tuo LR:n mainos muuten
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En tiedä tarkemmin edm. aiheesta, mutta tosiaan Group Lotuksella (Protonilla) ei ole oikeuksia käyttää ACBC-logoa F1-luokassa,
Eihän se nyt noin voi mennä? Lotuksella on oikeus käyttää ACBC-logoa ja omaa tuotemerkkiään kilpa-autoissa. Team Lotus Venturesin omistaman tuotemerkin käyttö sen sijaan on rajattu vain ykkösiin.
1Malaysian ja Protonin välisessä sopimuksessahan tuon käyttö jopa selvästi kielletään KOSKA oikeutta sen käyttöön ko. luokassa ei ole.
Puhe oli tuolloin Team Lotus-, ei ACBC-merkistä. Kyse ei siis ole samasta logosta. Kai Lotus olisi saanut omaansa Fernandesin tallin katteissa ja pressimateriaalissa käyttää, jos se niin olisi halunnut? Sen sijaan sitä käytettiin Malesian kuljettajailmoituksessa yhdessä 1Malaysian logon kanssa sekä tehtaan pihalla aluksi seisseessä kyltissä. Tämän jälkeen se hävisi kaikkialta kokonaan. Se tuskin on sattumaa ja saattaa hyvin olla, että nuo Malesiassa käytetyt T-paidat ovat juurikin niitä, jotka Group Lotuksen tiedotteessa mainittiin lisenssointisopimuksen purkamisen syyksi.
Käsittääkseni aikanaan firmojen eriyttämisessä on määritelty että team voi käyttää logoa F1-maailmassa, Group kaikkialla muualla (joka mahdollistaa IndyCarit, GP2:set yms.)
Team Lotus ei (sen paremmin International tai mikään muukaan) ole koskaan omistanut ACBC Lotus - logoa. Se on alusta alkaen ollut Group Lotuksen pääomaa. F1 ei ole mikään maaginen Mikämikä-maa, joka lakitieteellisesti olisi jotenkin erikoistapaus ja jossa pätisivät eri käytänteet kuin muualla. ACBC Lotus - merkki oli Team Lotuksen (eri variaatioiden) käytössä Group Lotuksen "siunauksella."

Hunt sen sijaan itse karsi tuotemerkkinsä oikeuksia todistamalla yhdessä IPO-käsittelyssä, ettei hänellä ole aikomusta käyttää 'Team Lotusta' F3:ssa tai muissa pienemmissä formuloissa. Kun tällaistä ei kerran ollut suunnitelmissa, niin nämä oikeudet TLV:ltä poistettiin. Siksi en oikein ymmärrä mille Fernandes perustaa tämän uhkauksensa:
Tony Fernandes sanoi:
If someone tried to pass off [as Team Lotus] as a Formula One racing team or even in GP2 or Indy, we will obviously challenge that.
Indy ja GP2 kun eivät ole Team Lotus Venturesin listalle kuuluneet enää vuosiin. :confused:

Jotta asiasta tulisi mahdollisimman sekava ja nautittava, Group Lotus on lokakuussa hakenut itselleen Yhdysvaltain patentti- ja rekisteriviraston mukaan Team Lotus - merkin käyttöoikeutta Yhdysvalloissa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Jotta asiasta tulisi mahdollisimman sekava ja nautittava, Group Lotus on lokakuussa hakenut itselleen Yhdysvaltain patentti- ja rekisteriviraston mukaan Team Lotus - merkin käyttöoikeutta Yhdysvalloissa.
Samoin kuin EU:ssa ja Englannissa (United Kingdom). Group Lotus hakee myös omistusoikeutta CABC TEAM LOTUS -logoon. (Team Lotus Venturesin rekisteröimän TEAM LOTUS -logon kuvauksessa ei ole mainintaa CABC-kirjaimista, vaikka ne itse logossa esiintyvätkin.) Toisaalta myös Team Lotus Ventures hakee parhaillaan omistusoikeutta TEAM LOTUS -nimeen ja -logoon paljon laajemmalla käyttöalueella kuin pelkästään mainonnassa ja F1-sarjassa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ACBC Lotus - merkki oli Team Lotuksen (eri variaatioiden) käytössä Group Lotuksen "siunauksella."
No minkä takia sitten Group Lotuksen omistaja Proton nimenomaan kielsi käyttämästä Team Lotus Logoa ykkösissä nimenomaan sopimuksessaan Fernandesin kanssa, myöntäen vielä etteivät he sitä omista?

Ja jos kerran Group määrää kuka saa käyttää sitä "siunauksellaan" niin miksi menevät jo toistamiseen oikeuteen vaatimaan sitä itselleen?
Edellinen yrityshän päättyi pannukakkuun jo 90-luvulla...

Ihan kivaa vänkäämistä mutta kun vaadit muilta perusteita siitä että miksi oikeudet kuuluisi Huntille ja sitä kautta nykyisin Fernandesille, niin kerroppa itse mihin faktaan perustat tuon että Group omistaa kaiken ja kaikkialla ja muut tekevät väärin?

Fernandes on itse todennut tuon pykälän etteivät saa käyttää Team Lotus nimeä olleen hänen ja Protonin välisessä sopimuksessa, mutta miksi tällainen pykälä olisi laitettu jos Proton omistaisi oikeudet myös Team Lotukseen?

Faktaahan on että kun GM aikanaan osti Lotuksen, he eivät ostaneet Team Lotusta.
Sieltä Lotus Cars on kulkeutunut pikku hiljaa Protonin omistukseen, mutta missä kohtaa mukamas Team Lotuksen oikeudet ovat Protonille siirtyneet?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Autosportin foorumilla asiasta keskustelleena haluan tuoda mielipiteeni tähän asiaan myös tällä foorumilla. Team Lotus on ollut aina Group Lotuksesta erillinen yhtiö. Toki, ne olivat pitkään sisaryhtiöitä, Chapmanit omistivat molemmat. Alunperin katuautojen valmistuksen tarkoituksena oli rahoittaa kilpa-autoilutoimintaa. Myöhemmin TL:n rahoitus oli peräisin sponsoreilta.

Vuonna 1986 Chapmanien suku möi Group Lotuksen GM:lle, mutta omisti yhä Team Lotuksen. Tämä korostaa sitä, että autourheilu oli Lotuksen ensisijainen intressi. Siitä lähtien GL toimi maksavana sponsorina TL:lle, jotain, jota saman konsernin yhtiö ei olisi tehnyt.

Vuonna 1991 Chapmanit luopuivat myös TL:stä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että TL on aito Lotuksen kilpatalli ja erillinen GL:stä. David Hunt on pyrkinyt Team Lotuksen vetäytymisestä asti saamaan TL:n takaisin F1:een, ja nyt siihen on hyvä mahdollisuus.

Nyt GL/Proton kuitenkin ilmoittaa halustaan tulla F1:een Lotuksen nimellä, ja kieltää TLV:n hankkinutta 1Malaysia-tiimiä käyttämästä nimeä Team Lotus. Ensinnäkin tämä kielto on täysin absurdi. Team Lotus Venturesilla (jatkossa TLV) on oikeudet käyttää TL-nimeä F1:ssä.

http://www.ipo.gov.uk/domestic?domesticnum=1337455
http://www.ipo.gov.uk/domestic?domesticnum=1338435
http://www.ipo.gov.uk/domestic?domesticnum=2297413B

Toisekseen, GL:n pyrkimys on olla Lotuksen F1-talli. Mielestäni tämä on hyvän tavan vastaista. GL ja TL olivat aikoinaan kaksi eri yhtiötä, ja Chapmanien suku möi ne eri omistajille. GL:n tulisi mielestäni kunnioittaa Lotuksen historiaa, ja jättää F1:ssä Lotuksen nimellä kilpaileminen TL:lle.

Muiltakin aloilta on olemassa vastaavanlaisia tilanteita. Vakuutusyhtiö Sampo omisti aikoinaan Sampo-pankin. Se möi sen kuitenkin Danske Bankille, enkä usko, että Wahlroos tulee tulevaisuudessa vaatimaan Sampo-nimeä takaisin Sampo-konsernille, ellei hän osta Sampo-pankkia takaisin. Myös Saabin autonvalmistus on erillinen lentokonevalmistuksesta, joka oli Saabin alkuperäinen toimiala.

Tässä hieman perusteita vielä TLV:n oikeuksille Team Lotus -nimeen:

http://www.ipo.gov.uk/types/tm/t-os/t-find/t-challenge-decision-results/o14703.pdf

TLV menetti aikoinaan oikeudet TL-nimeen luokassa 41, johon kuuluu autourheilu, mutta heillä on oikeudet luokassa 35, johon kuuluu oikeudet mainospalveluihin F1:ssä, ja se on se joka merkitsee. Joten oikeudessa TLV:n pitäisi voittaa.

Uskoisin, että kukaan ei halua F1:ssä olevan kahta Lotusta. Tämäkin on toki mahdollista. GL:n piti alunperin tulla nimikkosponsoriksi Renaultille, ja tallin nimi olisi silloin Lotus Renault F1 Team. Auton rungon nimenä FIA:n kirjoissa säilyisi kuitenkin Renault, ja tämä on se nimi, joka näkyy TV-lähetyksissä. Samanaikaisesti TL:n rungon nimi olisi Lotus, ja TV-lähetyksissä se lukisi moottorintoimittajan kanssa, eli Lotus Renault, joka olisi toisen tallin nimi. Silti rungon 'FIA-nimen' vaihto tulisi kalliiksi, sillä talli menettäisi osuutensa edelliskauden TV-tuloista, koska talli tulkittaisiin uudeksi. Joten GL:n täytyisi maksaa aika suuret korvaukset Tony Fernandesille, jotta hän luopuisi Lotus-nimestä sekä TV-tuloista. Eikä FIA varmastikaan hyväksyisi rungon nimeksi Team Lotus, jos mukana on jo Lotus.

Pahoin pelkään kuitenkin, että tämä kiista ratkotaan malesialaisten poliitikkojen kesken. 1Malaysia on Malesian valtion poliittinen ohjelma, ja Malesian valtio omistaa suuren osan Protonista.

GL:n kannalta olisi parempi omistaa oma tiimi, mutta rahat Renaultin ostoon olisivat Malesian valtion lainaamia, eikä niitä välttämättä koskaan saataisi takaisin. Lisäksi Tony Fernandes on pidetty mies Malesiassa ja saattaa olla vahvoilla Dany Baharia vastaan. Kuitenkin, pahoin pelkään ratkaisun olevan se, että GL maksaa TF:lle, että hän ei käytä Lotuksen nimeä, jotta he voivat vaihtaa Renaultin nimeksi Lotus. Jos tämä toteutuu, toivon, että Tony ei kuitenkaan myy TL:n nimeä, vaan säilyttää sen itsellään, ja tuo GL:n poistuttua TL:n takaisin F1:een, tai myy sen jollekin muulle, joka tuo TL:n takaisin, ei kuitenkaan GL:lle.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hiukan huolestuttaa nämä Group Lotuksen suunnitelmat yhtiön itsensä kannalta. Uusia automalleja, lukuisia moottoriurheiluprojekteja ja helvetisti velkaa. Ja niinkuin bisneksessä yleensä, menot syntyy ennen tuloja. Kestääkö puulaakin talous oikeasti tuollaista laajentumista, ja millä aikataululla toiminnan voi olettaa kääntyvän voitolliseksi? Ei taida monellakaan autonvalmistajalla olla tuollaista moottoriurheiluohjelmaa, ja Lotus on sentään todella pieni kala autonvalmistajien lammikossa.

Protonin suunnitelmissa on valmistaa 8000 Lotusta vuonna 2015, mutta voiko tuollainen määrä vielä muuttaa valmistajaa voitolliseksi? Esim. Porsche (jonka reviirille Lotus yrittää tunkea) valmistaa n. 75000 autoa vuodessa. Emoyhtiö Protonkin on maailmanlaajuisella mittapuulla pelkkä kärpäsen paska, ja pysyy tällä hetkellä pystyssä ainoastaan Malesian valtion laittomilla verohelpotuksilla.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Augustilla tuli kyllä tosi hyvä yhteenveto taitaa kyllä nyt vähän keskustelu laimentua.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tervetuloa foorumille K.August! Tällaisinä hetkinä keskusteluun tarvitaankin noin hyvin asioista perillä olevaa verta. Meillä on selvästi eri näkökulma tähän asiaan, mutta silti toivoisin muidenkin ottavan oppia ensimmäisestä kirjoituksestasi.
No minkä takia sitten Group Lotuksen omistaja Proton nimenomaan kielsi käyttämästä Team Lotus Logoa ykkösissä nimenomaan sopimuksessaan Fernandesin kanssa, myöntäen vielä etteivät he sitä omista?
Koska he eivät sitä omista? Puhe oli koko ajan Lotuksen omasta logosta, ei Team Lotuksesta. En halua jankata, enkä vängätä, mutta minusta tuntuu, ettet ymmärrä näiden kahden eroa.
Ihan kivaa vänkäämistä mutta kun vaadit muilta perusteita siitä että miksi oikeudet kuuluisi Huntille ja sitä kautta nykyisin Fernandesille, niin kerroppa itse mihin faktaan perustat tuon että Group omistaa kaiken ja kaikkialla ja muut tekevät väärin?
Tuo on karkea yleistys, sillä Group Lotus ei omista ”kaikkea kaikkialla.” Lotus Cars sen sijaan omistaa Lotus-merkkisten kilpa-autojen saavutusten markkinointioikeudet, koska vaikka Lotus Cars ja Team Lotus International olivat erillisiä yhtiöitä, niiden välillä oli selkeä toiminnallinen hierarkia, kuten kaikilla autonvalmistajan tiimeillä on läpi historian aina vallinnut. Lotus Cars perustettiin urheiluautoja rakentavaksi yritykseksi ja koska Chapman asetti sille Lotus-tuotemerkin hallintaoikeuden, se oli selvästi merkin emoyhtiö. Team Lotus (eri kuoseissaan) perustettiin edustamaan Lotus-automerkkiä moottoriurheilussa ja siksi Lotus omistaa edelleen sen saavutusten markkinointioikeudet, kuten se omisti jo Chapmanin aikanakin.

Yhdessä IPO-kuulemisessa Group Lotuksen edustaja kyseenalaisti Huntin yhtiön oikeuden Lotus-nimeen:
Mr Messent disputes whether Paintglossy Limited (Team Lotus Ventures Limited, that is the Applicants) is the true successor in title to the business of Team Lotus Limited. He supports this view by stating that his company had an agreement both with Team Lotus International Limited and its successor Team Lotus Limited. The intention of this agreement was that the public would not be misled into thinking that there remained an association between the two companies and, to this end, Team Lotus International Limited intended to use a much earlier device (if it used a device mark with the words Team Lotus) which would not cause such 5 deception.

Another part of this agreement was that any successor in title should conclude an agreement with his company. This, Mr Messent states, has never been done. He is not aware of the chain of title whereby the Applicants claim to have acquired rights from Team Lotus Limited.

Furthermore, Mr Messent states, it was also agreed between Group Lotus Limited and Team 10 Lotus Limited that they would cease all use of a device mark similar to marks for which the application has been made (the only difference being that the words Team Lotus are substituted by the word Lotus). He concludes that even if Paintglossy Limited contend that they are in some way related to Team Lotus Limited their application is in breach of this agreement.
Tällainen järjestely tietenkin tukisi käytäntöä, jolle Chapman yhtiönsä perusti. Jos tai kun nämä kaksi Chapmanin yhtiötä joutuisivat liiaksi erilleen ja Team Lotus ei enää toimisi Lotuksen tehdastiiminä, nämä kaksi voisivat päättää yhteistyön ja silloin Lotus-nimen käyttö siirtyisi sen omistavalle taholle eli Group Lotukselle. Näin myös suojeltaisiin automerkkiä sekä suurta yleisöä siltä epäselvältä tilanteelta, että Team Lotus olisi esimerkiksi joutunut kilpailevan urheiluautovalmistajan, kuten Ferrarin omistukseen ja ykkösissä olisi sen seurauksena kilpaillut vaikka Team Lotus-Ferrari, siitäkin huolimatta että Lotus Cars kilpailisi edelleen Ferrarin kanssa.

Tätä Lotus tarkoitti lehdistötiedotteessaan, jossa se sanoi ” To put it simply, Group Lotus is everything Lotus.” Se ei tarkoittanut omistavansa Lotus-kukkaa tai vessapaperia, vaan viime kädessä omistavansa Lotus-tuotemerkin kaikkialla autoilussa. Tätä minä tarkoitan, kun sanon Huntin ja nyt Fernandesin omistavan ’Team Lotuksesta’ vain Teamin.

Ja jotta keskustelu ei laimenisi, niin tässä muutama selkeä kysymys:

Mikäli Team Lotus oli alusta asti Lotuksesta täysin erillinen yhtiö, kuten jotkut esittävät, miksei Chapman koskaan rekisteröinyt sille esimerkiksi edes omaa logoa? Tai edes logoa, joka olisi ollut täysin erillinen ja irrallinen Lotus Carsista?

Team Lotus omistaa kaikki Lotus-autojen voitot ykkösissä – Lotus Cars voi sanoa Lotus-autojen voittaneen merkille 79 Grand Prix’ta? Kumpi on totta ja kumpi tarua?

Kysyin myös aiemmin kuka omistaa Lotuksen Indy 500- ja Le Mans-saavutukset. WebSlave vastasi että Team Lotus. Se on totta, mutta kuitenkin vain osittain. Millä perusteella kuitenkin Team Lotus Venturesin ”Team Lotuksen” ne pitäisi omistaa?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Arvoisa CARTer, kun korostit Lotus Carsin asemaa Lotus-konsernin johtotähtenä, jolle TL oli vain moottoriurheiluosasto, miksi sitten Chapmanien suku möi Group Lotusin ennen TL:ää. Minulle se että Chapmanit luopuivat ensin GL:stä, on osoitus siitä, että GL oli vain TL:n spin-off, ja TL oli konsenin johtotähti.

Mainitsemassasi IPO-kuulustelussa oli kyse TL:n oikeudesta käyttää ACBC-logoa, eikä nimeä Team Lotus. Toki, TLV ei ollut tehnyt sopimusta GL:n kanssa, kuten uuden omistajan olisi pitänyt tehdä, mutta ko. sopimuksen yksityiskohtia tarkemmin tietämättä, en tiedä olisiko GL voinut ottaa TLV:ltä pois oikeuksia TL:n tavaramerkkiin. Olettaisin, että ACBC-logoon kyllä, mutta TL-nimeen ei. Kaiken lisäksi riitävien todisteiden puuttuessa, tuomari ei tehnyt päätöstä TL:n ACBC-logon kieltämisestä. Tuomari ei toisaalta myöskään suoranaisesti sallinut sitä, mutta koska sitä ei voi kieltääkään, TLV:llä säilyi oikeudet siihen.

Mitä logoon tulee, niin Lotus ei ole ainoa pirstoutunut konserni, jonka eri yhtiöillä on toisiaan muistuttava logo.

Tässä lentokonevalmistaja Saabin logo:


Tässä Saab Automobilen:

Fontti on säilynyt melko samanlaisena.

Tässä Saab-Scanian:

Kovin samanlainen kuin Saab Technologiesillakin.

Ja tässä Scanian:

Kovin samanlainen kuin ensimmäinen ja kolmas, ja sama fontti kuin Saab Automobilen logossa.

Ja kaikilla näillä on nyt eri omistaja.

Mitä Lotuksen autourheilusaavutusten omistajaan tulee, niin se on TL. F1:ssä talli oli aina Team Lotus, ja yksityistallien käyttämät ostorungot olivat TL:n suunnittelemia. Lotuksen Indy 500 -voitossa talli oli Wikipedian mukaan Team Lotus. Le Mansista puolestaan on vaikeampi sanoa. Saveteamlotus.com:in mukaan TL oli vastuussa kaikesta Lotusin kilpailutoiminnasta, mukaan lukien Le Mans. Vanhoja tuloslistoja ennen ja jäkeen vuotta 1960 katselemalla, tiimin nimenä on ollut joko Lotus Engineering (osa GL:ää) tai Team Lotus Engineering. Jälkimmäisestä en tiedä, onko se Team Lotusin vai Lotus Engineeringin aputoiminimi. Moni yksityistiimi on myös kipaillut Lotus-autoilla, mutta en tiedä onko TL vai GL valmistanut ne.

Syy, miksi TL:n saavutukset mielestäni kuuluvat TLV:lle on se, että TLV omistaa TL:n, eikä GL.

Kaiken kaikkiaan toivoisin TL:n ja GL:n saavan jokin päivä yhteisen omistajan. Mutta toivoisin yhdistymisen tapahtuvan tulevan konsernin johtotähden eli TL:n johdolla.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Group Lotuksen edustaja kyseenalaisti Huntin yhtiön oikeuden Lotus-nimeen:
Tällainen järjestely tietenkin tukisi käytäntöä, jolle Chapman yhtiönsä perusti. Jos tai kun nämä kaksi Chapmanin yhtiötä joutuisivat liiaksi erilleen ja Team Lotus ei enää toimisi Lotuksen tehdastiiminä, nämä kaksi voisivat päättää yhteistyön ja silloin Lotus-nimen käyttö siirtyisi sen omistavalle taholle eli Group Lotukselle.?
Tuossa erittäin hyvä pointti. Ei kai mikään autonvalmistaja suuri tai pieni perusta autourheiluosastoaan, jotta se jonain päivänä käyttäisi merkkiä omapäisesti tehtaasta piittaamatta vaikka irtaantuisikin emoyhtiöstä. Tuskin esim. Opelkaan voisi valmistaa Bemarin kiusaksi EMW-merkkisiä autoja, vaikka omistaakin Wartburgin tehtaan, jossa noita itä-bemareita tehtiinkin, joten sikäli Opelilla olisi oikeudet tuohon tuotemerkkiin. Miksi Fernandesilla olisi nyt oikeus pyörittää Lotus-F1-tallia ostettujen oikeuksien turvin ilman autoja tuolla tuotemerkillä valmistavan osapuolen suostumusta? :dunno:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös