Autosportin foorumilla asiasta keskustelleena haluan tuoda mielipiteeni tähän asiaan myös tällä foorumilla. Team Lotus on ollut aina Group Lotuksesta erillinen yhtiö. Toki, ne olivat pitkään sisaryhtiöitä, Chapmanit omistivat molemmat. Alunperin katuautojen valmistuksen tarkoituksena oli rahoittaa kilpa-autoilutoimintaa. Myöhemmin TL:n rahoitus oli peräisin sponsoreilta.
Vuonna 1986 Chapmanien suku möi Group Lotuksen GM:lle, mutta omisti yhä Team Lotuksen. Tämä korostaa sitä, että autourheilu oli Lotuksen ensisijainen intressi. Siitä lähtien GL toimi maksavana sponsorina TL:lle, jotain, jota saman konsernin yhtiö ei olisi tehnyt.
Vuonna 1991 Chapmanit luopuivat myös TL:stä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että TL on aito Lotuksen kilpatalli ja erillinen GL:stä. David Hunt on pyrkinyt Team Lotuksen vetäytymisestä asti saamaan TL:n takaisin F1:een, ja nyt siihen on hyvä mahdollisuus.
Nyt GL/Proton kuitenkin ilmoittaa halustaan tulla F1:een Lotuksen nimellä, ja kieltää TLV:n hankkinutta 1Malaysia-tiimiä käyttämästä nimeä Team Lotus. Ensinnäkin tämä kielto on täysin absurdi. Team Lotus Venturesilla (jatkossa TLV) on oikeudet käyttää TL-nimeä F1:ssä.
http://www.ipo.gov.uk/domestic?domesticnum=1337455
http://www.ipo.gov.uk/domestic?domesticnum=1338435
http://www.ipo.gov.uk/domestic?domesticnum=2297413B
Toisekseen, GL:n pyrkimys on olla Lotuksen F1-talli. Mielestäni tämä on hyvän tavan vastaista. GL ja TL olivat aikoinaan kaksi eri yhtiötä, ja Chapmanien suku möi ne eri omistajille. GL:n tulisi mielestäni kunnioittaa Lotuksen historiaa, ja jättää F1:ssä Lotuksen nimellä kilpaileminen TL:lle.
Muiltakin aloilta on olemassa vastaavanlaisia tilanteita. Vakuutusyhtiö Sampo omisti aikoinaan Sampo-pankin. Se möi sen kuitenkin Danske Bankille, enkä usko, että Wahlroos tulee tulevaisuudessa vaatimaan Sampo-nimeä takaisin Sampo-konsernille, ellei hän osta Sampo-pankkia takaisin. Myös Saabin autonvalmistus on erillinen lentokonevalmistuksesta, joka oli Saabin alkuperäinen toimiala.
Tässä hieman perusteita vielä TLV:n oikeuksille Team Lotus -nimeen:
http://www.ipo.gov.uk/types/tm/t-os/t-find/t-challenge-decision-results/o14703.pdf
TLV menetti aikoinaan oikeudet TL-nimeen luokassa 41, johon kuuluu autourheilu, mutta heillä on oikeudet luokassa 35, johon kuuluu oikeudet mainospalveluihin F1:ssä, ja se on se joka merkitsee. Joten oikeudessa TLV:n pitäisi voittaa.
Uskoisin, että kukaan ei halua F1:ssä olevan kahta Lotusta. Tämäkin on toki mahdollista. GL:n piti alunperin tulla nimikkosponsoriksi Renaultille, ja tallin nimi olisi silloin Lotus Renault F1 Team. Auton rungon nimenä FIA:n kirjoissa säilyisi kuitenkin Renault, ja tämä on se nimi, joka näkyy TV-lähetyksissä. Samanaikaisesti TL:n rungon nimi olisi Lotus, ja TV-lähetyksissä se lukisi moottorintoimittajan kanssa, eli Lotus Renault, joka olisi toisen tallin nimi. Silti rungon 'FIA-nimen' vaihto tulisi kalliiksi, sillä talli menettäisi osuutensa edelliskauden TV-tuloista, koska talli tulkittaisiin uudeksi. Joten GL:n täytyisi maksaa aika suuret korvaukset Tony Fernandesille, jotta hän luopuisi Lotus-nimestä sekä TV-tuloista. Eikä FIA varmastikaan hyväksyisi rungon nimeksi Team Lotus, jos mukana on jo Lotus.
Pahoin pelkään kuitenkin, että tämä kiista ratkotaan malesialaisten poliitikkojen kesken. 1Malaysia on Malesian valtion poliittinen ohjelma, ja Malesian valtio omistaa suuren osan Protonista.
GL:n kannalta olisi parempi omistaa oma tiimi, mutta rahat Renaultin ostoon olisivat Malesian valtion lainaamia, eikä niitä välttämättä koskaan saataisi takaisin. Lisäksi Tony Fernandes on pidetty mies Malesiassa ja saattaa olla vahvoilla Dany Baharia vastaan. Kuitenkin, pahoin pelkään ratkaisun olevan se, että GL maksaa TF:lle, että hän ei käytä Lotuksen nimeä, jotta he voivat vaihtaa Renaultin nimeksi Lotus. Jos tämä toteutuu, toivon, että Tony ei kuitenkaan myy TL:n nimeä, vaan säilyttää sen itsellään, ja tuo GL:n poistuttua TL:n takaisin F1:een, tai myy sen jollekin muulle, joka tuo TL:n takaisin, ei kuitenkaan GL:lle.