Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tosiasia on että GL on kerran asian jo oikeusasteessa hävinnyt, eli käytännössä laskelmat ovat Fernandesin puolella jos Malesian poliitikot eivät saa ostettua Tonya tyytyväiseksi tmv...
Ainoa keino, jolla GL:llä olisi ensi vuonna Lotus-niminen auton runko F1:ssä, on se, että Tony luovuttaa.

En tiedä, mistä "konsernista" puhut, jos kerran Team Lotus ei ollut osa Chapmanin muita Lotus-toimintoja.
Konserni, josta puhun ei juridisesti oikeastaan ole konserni, sillä niillä ei ole yhteistä emoyhtiötä. Tässä tapauksessa Lotus-konsernilla tarkoitan Colin Chapmanin omistamia yhtiöitä, joiden nimessä esiintyi Lotus.

Joka tapauksessa odotan Chapmanien suvun mielipidettä asiaan. Mielestäni he ovat GL:n sijaan oikeat ihmiset vaalimaan Lotus-nimen mainetta, varsinkin autourheilussa koska TL oli erillinen GL:stä. Olen lukenut, että erään (epä)luotettavan GL-lähteen mukaan TF olisi menettänyt Chapmanien tuen, mutta niin pitkään, kun Chapmanit eivät puhu omalla suullaan, niin en usko tuota huhua. Itse asiassa alun perin pidin Lotus Racingia malesialaisten keinona rahastaa Lotuksen F1-perinteillä, mutta Clive Chapmanin osoitettua tukensa tallille, olen alkanut pitää sitä TL:n seuraajana.

http://www.crash.net/f1/news/157797/1/colin_chapman_would_have_been_proud_of_lotus_f1_debut.html
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Missä kaikissa sarjoissa Lotus oli menneellä kaudella edustettuna? Ei tule mieleeni ainuttakaan, poislukien Fernandesin Lotus. Lotus julkaisi suunnitelmat osallistua Indy, Le Mans, GP3 ja GP2 luokiin eri kumppanien avustuksella, lähinnä sponsorina näille talleile mutta hieman epäillen suhtaidun näin laajaan ja leveään rahalliseen satsaukseen kun kysymyksessä on niinkin pieni valmistaja kuin he. Omistajan Protonin markkinalue ei myöskään tue tarkoistusperää osallistua jenkkien Indy tai Le Mans sarjaan. Suunnitelmat on aina suunnitelmia ja puhetta on helppo pitää yllä mutta näytöt puuttuu.

Indyissä oli Takuma Sato Lotuksen puikoissa ja siellä Rellujen 3.5 World Serieseissä oli Junior Team Lotus. Nuo ainakin siis.


 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Vihreä-keltaisista Dallaroista Junior Lotus Racing (Mofaz) (ja Litespeed F3) oli "Fernandesin Lotus" ja KV Racing "Baharin Lotus".

Lotus Carsin omia tuotteita (2-Eleven, Exige, Elan) on nähty erinäisissä GT4 (ja Supersport) -sarjoissa, sekä tietysti Lotus-merkkiluokissa. Exigestä on myös GT3-luokiteltu versio, mutta en tiedä ajettiinko sillä missään.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Relluissa kisaava Lotus eli Mofaz Racing taitaa olla yhteirtyössä LR:n kanssa, ei GL:n, kuten Indy-Lotus.

Edit: Otto ehtikin jo selittää.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Joka tapauksessa odotan Chapmanien suvun mielipidettä asiaan. Mielestäni he ovat GL:n sijaan oikeat ihmiset vaalimaan Lotus-nimen mainetta, varsinkin autourheilussa koska TL oli erillinen GL:stä.
Toki Chapmaneilla tulee aina olemaan oma yhteytensä Lotukseen, mutta heillä ei enää ole siihen mitään juridista yhteyttä. He myivät GL:n ja sen omistusoikeuden Lotus-merkkiin, he ovat tämän yhteyden siunanneet ja he ovat Colin Chapmanin elämäntyötä tämän itsensä perustaman yhtiön kanssa kaikki nämä vuodet vaalineet. Ja mikäli Clive ei pitäisi Lotuksen tulevasta suunnasta, ei kai hän sir Stirling Mossin kanssa olisi olleet Lotuksen uusien automallien julkistustilaisuudessa Pariisissa, jossa Colinin muisto ja saavutukset olivat näkyvästi esillä?

Sen sijaan Team Lotus ei ole vaalinut viimeisen 16 vuoden aikana yhtään mitään. He näkevät jopa vaivaa, kun Lotus esittelee merkkinsä loistokasta historiaa ja Chapmanin keksintöjä. Team Lotus Ventures ei ole järjestänyt yhtään Lotus-omistajien tapaamisia tai ratapäiviä, rakentanut yhtään autoa tai tehnyt mitään muutakaan kuin kerännyt pölyä omistuspaperien päälle.

F1-toimittajista Joe Saward on tästä asiasta ollut kaikkein monisanaisin ja hän mm. oli kesällä sitä mieltä, että 1Malaysia Racingin Valencian osakilpailu oli Lotuksen 500 Grand Prix. Kun Fernandes julkaisi ostaneensa Team Lotuksen nimen, hän tervehti sitä ensimmäisenä ilolla. Sitten kun Group Lotus tuomitsi tämän, hän väitti ettei Group Lotuksella ole mitään oikeutta Lotuksen F1-historiaan. Haluan vain osoittaa kuinka tästä aiheesta kirjoittaneet toimittajat ovat alusta alkaen olleet siinä ryhmässä, jotka "eivät usko Fernandesin voivan tehdä mitään väärää."

Jo aiemmin mainittujen tapauksien lisäksi Lotuksella on ymmärrettävä määrä syitä olla luottamasta Lotuksen nimeä tälle miehellä. Hänenhän piti alunperin mm. vetäytyä tiimin johdosta muutaman kuukauden jälkeen ja antaa vetovastuun jollekin kokeneelle tiimipäällikölle, mutta teki sitten täyskäännöksen ja jäi tallipäälliköksi. Joku voisi väittää, että hänellä nousi glooria päähän ja hän jäi näkyvään rooliin vain pönkittääkseen omaa egoaan.

Hän myös muutti suunnitelmat tiimin päämajan siirtämisestä Malesiaan, todennäköisesti rauhottaakseen Lotus-faneja ja Lotuksen omistajia, jotka, toisin kuin Fernandes, eivät ole tähän päivään mennessä halunneet markkinoida Lotusta malesialaisena.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Hän myös muutti suunnitelmat tiimin päämajan siirtämisestä Malesiaan, todennäköisesti rauhottaakseen Lotus-faneja ja Lotuksen omistajia, jotka, toisin kuin Fernandes, eivät ole tähän päivään mennessä halunneet markkinoida Lotusta malesialaisena.
-Tuon puolestahan minäkin olen koettanut täällä puhua (Carteria lukuunottamatta tosin kuuroille korville). Koska tässä maailmassa on pelin henki "money talks, bulls..." kuuluivat monet niihin jotka "eivät usko Fernandesin voivan tehdä mitään väärää." :mad:
Koska minulla ei ole Fernadesin lailla rahaa en voi ostaa yleistä mielipidettä puolelleni. :frown:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Sen sijaan Team Lotus ei ole vaalinut viimeisen 16 vuoden aikana yhtään mitään.
Noniinno, onhan heillä Classic Team Lotuksen aineistoa päämajassaan. Sisääntuloaulassakin vanha klassikko, tosin en muista tyyppiä niin enpä sano sitä ääneen :rolleyes:

Koko vuoden ovat hehkuttaneet ainakin FB-tilillänsä historiaa, ihan yhtä lailla kuin GL teki Pariisissa.
(ja isot jutut Lotus päiviltä kesältä)
Jos TLV:n toiminta on niin perseestä, niin miksi Classic Team Lotus on tehnyt niin paljon yhteistyötä heidän kanssaan?

Noh, diipadaapa, odotellaan ja katsotaan mitä se oikeusistunto tuo tullessaan.
Itse ainakin toivon ettei kumpikaan osapuoli vetäydy hommasta vaan että asiaan tulee ihan virallinen vahvistus vielä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
F1-toimittajista Joe Saward on tästä asiasta ollut kaikkein monisanaisin ja hän mm. oli kesällä sitä mieltä, että 1Malaysia Racingin Valencian osakilpailu oli Lotuksen 500 Grand Prix. Kun Fernandes julkaisi ostaneensa Team Lotuksen nimen, hän tervehti sitä ensimmäisenä ilolla. Sitten kun Group Lotus tuomitsi tämän, hän väitti ettei Group Lotuksella ole mitään oikeutta Lotuksen F1-historiaan. Haluan vain osoittaa kuinka tästä aiheesta kirjoittaneet toimittajat ovat alusta alkaen olleet siinä ryhmässä, jotka "eivät usko Fernandesin voivan tehdä mitään väärää."
Jos Group Lotus on todellakin tuominnut Lotus Racingin juhlinnan viidennestäsadannesta Lotus-merkillä ajetusta GP-kisasta Valenciassa 2010, niin Clive Chapman ja hänen perheensä eivät ainakaan nähneet siinä mitään väärää, koskapa osallistuivat kyseiseen tapahtumaan Lotus Racingin vieraina.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
-Tuon puolestahan minäkin olen koettanut täällä puhua (Carteria lukuunottamatta tosin kuuroille korville). Koska tässä maailmassa on pelin henki "money talks, bulls..." kuuluivat monet niihin jotka "eivät usko Fernandesin voivan tehdä mitään väärää." :mad:
Koska minulla ei ole Fernadesin lailla rahaa en voi ostaa yleistä mielipidettä puolelleni. :frown:
Hohhoijaa.. että porukat on Fernandesin puolella sen vuoksi että tyyppi on rikas? Ja on jopa ostanut ihmisiä puolelleen? Missähän ne mun rahat sitten on, ei ole näkynyt tilillä..

Enpä ole erikoisempaa selitystä vielä tässä toikissä nähnyt.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hän myös muutti suunnitelmat tiimin päämajan siirtämisestä Malesiaan, todennäköisesti rauhottaakseen Lotus-faneja...
Entä mitä pahaa tässä muka on? Esitän kysymyksen eritoten Jellinekille, vaikka CARTerin viestiä lainaankin.

Jos se lisenssiasia on niin pirun tärkeä, kannattaa varmaan lähettää Fernandesille mailia ja pyytää setää maksamaan ensi kaudella RAC-MSA:lle, eikä AAM:lle. Jos riitävän moni fani pitää tätä perin oleellisena seikkana, niin ehkäpä Tony taipuu siinäkin... ihan kuten tallin päämajan suhteen.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Hohhoijaa.. että porukat on Fernandesin puolella sen vuoksi että tyyppi on rikas? .
-Persaukista Team Lotus-nimen omijaa tuskin tukisi monikaan. Pointtini tässä on se, että ei tästä 1malaysia-viritelmästä saa mielestäni mitään "oikeaa Lotusta" vaikka Fernandes ostaisi oikeudet Chapman-sukunimeen ja tekisi ihonvärinsä suhteen "Michael Jacksonit". Vakavasti puhuen jokainen saa olla rodultaan ja väriltään mikä on ja Fernandes saa pyörittää F1-tallia jatkossakin, mutta GL:llä on mielestäni oikeus päättää Lotus-nimen käytöstä, koska he ovat Lotus-nimellä tehneet kaikki nämä vuodet jotain konkreettista, Team Lotus on kauden 1994 jälkeen on ollut olemassa vain teoriassa.

Enpä ole erikoisempaa selitystä vielä tässä toikissä nähnyt.
Mulla ei ole mitään juridista koulutusta enkä ole poliitikko, joten en osaa esittää yhtä hyvin argumentteja kuin Carter, mutta kantaani tässä asiassa haluan silti puolustaa.

Entä mitä pahaa tässä muka on? Esitän kysymyksen eritoten Jellinekille, vaikka CARTerin viestiä lainaankin.
Jos se lisenssiasia on niin pirun tärkeä...
British Lotus or No Lotus! Minä en pysty estämään mitään Lotus-nimistä tallia kilpailemasta malesialaisella lisenssillä F1:ssä, mutta näin itsenäisyyspäivän lähestyessä on hyvä muistaa, että sotaveteraanit ja huom. myös lotat tekivät arvokkaita tekoja aikoinaan, jotta tässä maassa saisi vapaasti esittää mielipiteitään!
http://www.youtube.com/watch?v=iagm6-riUus
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
British Lotus or No Lotus! Minä en pysty estämään mitään Lotus-nimistä tallia kilpailemasta malesialaisella lisenssillä F1:ssä, mutta näin itsenäisyyspäivän lähestyessä on hyvä muistaa, että sotaveteraanit ja huom. myös lotat tekivät arvokkaita tekoja aikoinaan, jotta tässä maassa saisi vapaasti esittää mielipiteitään!
http://www.youtube.com/watch?v=iagm6-riUus
Mites, jos ens kaudella on kaksi Lotusta toinen on Maleasialainen ja toinen Luxemburglainen/Ranskalainen et ilmeisesti kannata kumpaakaan?
 

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Toki Chapmaneilla tulee aina olemaan oma yhteytensä Lotukseen, mutta heillä ei enää ole siihen mitään juridista yhteyttä. He myivät GL:n ja sen omistusoikeuden Lotus-merkkiin, he ovat tämän yhteyden siunanneet ja he ovat Colin Chapmanin elämäntyötä tämän itsensä perustaman yhtiön kanssa kaikki nämä vuodet vaalineet. Ja mikäli Clive ei pitäisi Lotuksen tulevasta suunnasta, ei kai hän sir Stirling Mossin kanssa olisi olleet Lotuksen uusien automallien julkistustilaisuudessa Pariisissa, jossa Colinin muisto ja saavutukset olivat näkyvästi esillä?

Sen sijaan Team Lotus ei ole vaalinut viimeisen 16 vuoden aikana yhtään mitään. He näkevät jopa vaivaa, kun Lotus esittelee merkkinsä loistokasta historiaa ja Chapmanin keksintöjä. Team Lotus Ventures ei ole järjestänyt yhtään Lotus-omistajien tapaamisia tai ratapäiviä, rakentanut yhtään autoa tai tehnyt mitään muutakaan kuin kerännyt pölyä omistuspaperien päälle.

F1-toimittajista Joe Saward on tästä asiasta ollut kaikkein monisanaisin ja hän mm. oli kesällä sitä mieltä, että 1Malaysia Racingin Valencian osakilpailu oli Lotuksen 500 Grand Prix. Kun Fernandes julkaisi ostaneensa Team Lotuksen nimen, hän tervehti sitä ensimmäisenä ilolla. Sitten kun Group Lotus tuomitsi tämän, hän väitti ettei Group Lotuksella ole mitään oikeutta Lotuksen F1-historiaan. Haluan vain osoittaa kuinka tästä aiheesta kirjoittaneet toimittajat ovat alusta alkaen olleet siinä ryhmässä, jotka "eivät usko Fernandesin voivan tehdä mitään väärää."

Jo aiemmin mainittujen tapauksien lisäksi Lotuksella on ymmärrettävä määrä syitä olla luottamasta Lotuksen nimeä tälle miehellä. Hänenhän piti alunperin mm. vetäytyä tiimin johdosta muutaman kuukauden jälkeen ja antaa vetovastuun jollekin kokeneelle tiimipäällikölle, mutta teki sitten täyskäännöksen ja jäi tallipäälliköksi. Joku voisi väittää, että hänellä nousi glooria päähän ja hän jäi näkyvään rooliin vain pönkittääkseen omaa egoaan.

Hän myös muutti suunnitelmat tiimin päämajan siirtämisestä Malesiaan, todennäköisesti rauhottaakseen Lotus-faneja ja Lotuksen omistajia, jotka, toisin kuin Fernandes, eivät ole tähän päivään mennessä halunneet markkinoida Lotusta malesialaisena.
Vuonna 1986 Chapmanien suku möi Group Lotuksen GM:lle, mutta omisti yhä Team Lotuksen. Tämä korostaa sitä, että autourheilu oli Lotuksen ensisijainen intressi. Siitä lähtien GL toimi maksavana sponsorina TL:lle, jotain, jota saman konsernin yhtiö ei olisi tehnyt.

Vuonna 1991 Chapmanit luopuivat myös TL:stä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että TL on aito Lotuksen kilpatalli ja erillinen GL:stä. David Hunt on pyrkinyt Team Lotuksen vetäytymisestä asti saamaan TL:n takaisin F1:een, ja nyt siihen on hyvä mahdollisuus.
Kysymys jos carterin mukaan lotus historia on vain GL omistusta niin kenelle kuluu tuo väli aika 1986-1991(1994)?

Eikös lotuksen historia ole alkujaan samanlainen kuin ferrarin eli autoja rakennettiin rahoittaakseen kilpapuolen toiminta?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mites, jos ens kaudella on kaksi Lotusta toinen on Maleasialainen ja toinen Luxemburglainen/Ranskalainen et ilmeisesti kannata kumpaakaan?
Mihin perustuu väite, jonka mukaan Lotus-Renault ilman muuta kilpailisi luxemburgilaisella lisenssillä. Eihän TAG:kaan muuttanut Maccia luxemburgirgilaiseksi, vaikka osti tallista aikoinaan huomattavan siivun. Alkanut jo tuntua, että minusta on tehty Baharin suomalainen ruumillistuma, koska hänelle ei kehtaa kukaan lähettää vihaviestejään, voihan aina osoittaa sormellaan toruvasti minua. Miksi SINÄ luulet, että... Vaikka SINÄ sitä... ja Vaikka SINÄ uskoisit tätä???
Vaikka minut vietäisiin saunan taakse, ei se ratkaisisi tätä Lotus-kiistaa palvomanne Fernandesin hyväksi. Minä voin vain esittää mielipiteitäni ja tulen jatkossa näinkin tekemään! :mad_old:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mihin perustuu väite, jonka mukaan Lotus-Renault ilman muuta kilpailisi luxemburgilaisella lisenssillä.
Eihän Maco mitään väittänyt, vaan esitti kysymyksen, joka oli varustettu jos-sanalla. Ei meistä kukaan vielä tiedä minkä maan lisenssillä Renault ensi vuonna osallistuu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Täällä tuntuvat kierrokset nousevan...:rolleyes:. Kuitenkin kausilla 91-94 Lotuksen omistivat Peter Collins ja Peter Wright ja heidän yhteistyökumppaninsa. Kausilla 1986-1990 kilpatallin omisti Peter Warr mutta omistajallisesti tiimi kuului GM:lle. Vuonna 1993 Bugatti Industries osti Lotus Carsin oikeudet GM:ltä laman takia. Bugattin haaveena oli saada myös Bugatti Grand Prixina tunnettu F1-tiimi uudelleen radalle. Haaveet eivät koskaan toteutuneet koska Lotus meni konkurssiin ja omistajapuolella tuli tappiota ja David Hunt kieltäytyi luovuttamasta tuolloin Lotusta Bugattille.

Kaudella 95 f1-tiimi sulautui Pacificiin ja omistajapuolella IIH (Invest International Holdings) osti oikeudet Lotukseen Bugattilta mikä lopullisesti vei haaveet Bugattin paluuseen F1:siin ja myöskin haaveet Lotuksen raunioille perustettavasta tallista. Vuonna 1996 Lotusta yritettiin herätellä uudelleen henkiin TWR:n ja Benettonin toimesta. IIH oli pelkkä pankki ja pankin varoilla ei kauan pyöritetty yritystä. Benettonilla noissa neuvotteluissa toimivat Alessandro ja Luciano ja tietenkin eräs Flavio. Toinen kilpaileva yritys oli Bonomi. Lopulta hintaa oli liian paljon ja muut yritysasiat veivät enemmän aikaa. Tälle tulokselle olisi ollut myös Davidin hyväksyntä. Vuoden 1994 ostoa David ei hyväksynyt sen takia, että Bugatti olisi halunnut viedä koko tiimiin Ranskaan jolloin Lotuksesta olisi ollut jäljellä vain pelkkä nimi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eihän Maco mitään väittänyt, vaan esitti kysymyksen, joka oli varustettu jos-sanalla. Ei meistä kukaan vielä tiedä minkä maan lisenssillä Renault ensi vuonna osallistuu.
Eiköhän se ranskan lisenssillä kilpaile, ellei uutta nimikkosponsoria löydy Renaultin tilalle. Lotus-huhuihin suhtaudun varauksella, vois olla naurussa pitelemistä kun samasta autosta löytyy Lotus, Lada, ja Renault tarrat.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kysymys jos carterin mukaan lotus historia on vain GL omistusta niin kenelle kuluu tuo väli aika 1986-1991(1994)?
Kukaanhan ei ole missään väittänyt Lotus-historian kuuluvan vain Group Lotukselle. Onko Lotus Carsilla sitten markkinointioikeuksia Team Lotuksen vuosien 1986-1991 saavutuksiin? Ilmeisesti on, koska ne ovat esillä yhtiön internet-sivuilla. F1-autoissa myös käytettiin tuona aikana mm. Group Lotuksen Lotus Engineering-osaston kehittämää aktiivijousitusta, joten yhteistyön voisi olettaa jatkuneen ainakin noiden vuoden ajan. Luultavasti se jatkui nimeämisoikeuksien myöntämisen myötä aina loppuun asti.

Vuosina 1992 ja 1993 Team Lotus ei kuitenkaan käyttänyt Lotuksen ACBC-merkkiä virallisena logonaan ja tiimin nimikin oli tuolloin Team Castrol Lotus, eikä kuten aina sitä aiemmin Sponsori Team Lotus. Käytetyssä logossa ei myöskään ollut edes Lotus-kirjasinta.


Eikös lotuksen historia ole alkujaan samanlainen kuin ferrarin eli autoja rakennettiin rahoittaakseen kilpapuolen toiminta?
Ei. Lotuksen historian alussa Chapman rakensi ja myi autojaan, jotta hän pystyi toteuttamaan jo seuraavan suunnitelmansa. Alussa ei ollut kuin yksi Lotus, Lotus Engineering Company.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös