Mikäli Team Lotus oli alusta asti Lotuksesta täysin erillinen yhtiö, kuten jotkut esittävät, miksei Chapman koskaan rekisteröinyt sille esimerkiksi edes omaa logoa? Tai edes logoa, joka olisi ollut täysin erillinen ja irrallinen Lotus Carsista?
En ymmärrä, mitä arvoa yhtiöiden täydellisellä erillisyydellä alusta lähtien on argumenttina tässä suhteessa. Chapmanin elinaikana yhtiöt olivat samassa omistuksessa, jolloin erillisen logon rekisteröinti on ollut tarpeetonta. Kuitenkin Lotus Carsin myynnin GM:lle jälkeen Team Lotus -logo ja nimi on rekisteröity Team Lotusin omistukseen. Jos tarkoitus on todella ollut pitää Lotus-nimi ja -logo yksissä käsissä, miksei tavaramerkki ole siirtynyt Lotus Carsin mukana ja ole sovittu nimen lisenssoinnista Team Lotukselle? Pikemminkin vaikuttaa siltä, että Team Lotukselle on luovutettu kaikki se, mitä se on tarvinnut itsenäisenä toimimiseen.
Team Lotus omistaa kaikki Lotus-autojen voitot ykkösissä – Lotus Cars voi sanoa Lotus-autojen voittaneen merkille 79 Grand Prix’ta? Kumpi on totta ja kumpi tarua?
Kysyin myös aiemmin kuka omistaa Lotuksen Indy 500- ja Le Mans-saavutukset. WebSlave vastasi että Team Lotus. Se on totta, mutta kuitenkin vain osittain. Millä perusteella kuitenkin Team Lotus Venturesin ”Team Lotuksen” ne pitäisi omistaa?
Samoin voisi kysyä, mikä on se yhteys tai sopimus, jolla Group Lotus omistaisi Team Lotuksen kahden viimeisen voiton kerskailuoikeudet? Tällöin F1-talli oli jo täysin erillinen instanssi. Toisaalta on kyllä totta, että jos TLV omistaisi saavutukset muissa moottoriurheiluluokissa, olisi ainakin niiden maininta missään yhteydessä kaiken järjen mukaan ongelmallista, kun yhtiön tavaramerkki koskee vain F1:iä.
Ylipäätään koko sotku vaikuttaa kaltaiseni lakia ymmärtämättömän tolvanan silmiin siltä, ettei yhtiöitä erotettaessa ole sovittu vastuista ja oikeuksista riittävällä tavalla. Saman tolvanan on vaikea ymmärtää, millä tavalla Group Lotus voisi voittaa oikeudessa kiistan, jonka se on jo useamman kerran hävinnyt.
---
Mitä tulee Tony Fernandesin F1-talliin, niin olen viime päivinä kääntänyt omaa kelkkaani 180 astetta sen suhteen, mitä toivoisin Fernandesin tekevän. Team Lotuksena jatkaminen ei vaan yksinkertaisesti ole järkevää. Ongelmat pähkinänkuoressa:
- ilmoittautumisaika kauden 2011 sarjaan päättyy 17. joulukuuta, joten aika on Group Lotuksen puolella
- jos Fernandes jatkaa Team Lotus -nimellä, ei hänellä tule missään tapauksessa olemaan oikeuksia brändin käyttämiseen F1-yhteyksien ulkopuolella, jollei Group Lotus jotenkin päädy hänen käsiinsä
- mikäli Fernandes ilmoittautuu ensi kauden sarjaan Team Lotuksena ja on pakotettu vaihtamaan nimi myöhemmin, ovat ensi kauden aikana mahdollisesti saavutettavat FOM-rahat vaarassa
Kaiken kaikkiaan Fernandes ottaa Lotus-nimellä jatkaessaan suuren riskin. Puheidensa mukaan Fernandes näkee F1-tallin samoin kuin Ron Dennis aikanaan - pelkällä kilpailutoiminnalla se ei tule pyörimään, vaan pitkäaikaisen toiminnan elinehto on muun liiketoiminnan kehittäminen tallin ympärille. Tämä taas ei tule onnistumaan Lotus-nimeä käyttäen ainakaan nyt.
Mike Gascoynen tavoin en voi ymmärtää, miksi Group Lotus tahtoo maksaa jostain, mitä se saisi Fernandesin kanssa ilmaiseksi. Siitä huolimatta viisaamman voisi olla aika väistyä ja antaa Baharin toteuttaa megalomaaniset suunnitelmansa. Kuten Joppe_001 mainitsi, Group Lotuksen suunnitelmista ei lainkaan käy ilmi, mistä tulojen olisi tarkoitus tulla. Protonille/Lotukselle voisi jopa maalailla AirAsian kohtaloa ennen Fernandesin astumista remmiin.