Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Mihin perustuu väite, jonka mukaan Lotus-Renault ilman muuta kilpailisi luxemburgilaisella lisenssillä. Eihän TAG:kaan muuttanut Maccia luxemburgirgilaiseksi, vaikka osti tallista aikoinaan huomattavan siivun. Alkanut jo tuntua, että minusta on tehty Baharin suomalainen ruumillistuma, koska hänelle ei kehtaa kukaan lähettää vihaviestejään, voihan aina osoittaa sormellaan toruvasti minua. Miksi SINÄ luulet, että... Vaikka SINÄ sitä... ja Vaikka SINÄ uskoisit tätä???
Vaikka minut vietäisiin saunan taakse, ei se ratkaisisi tätä Lotus-kiistaa palvomanne Fernandesin hyväksi. Minä voin vain esittää mielipiteitäni ja tulen jatkossa näinkin tekemään! :mad_old:
Se perustuu, siihen että täällä oin väitetty GL:n ostavan 25% Renault F1 tallista en jaksa uskoa, että neljäsosan omistuksella saa valita, millä lisenssillä ajetaan eli oletan ajettavan pääomistajan lisenssillä.

Edit. Tavallaan kysymys oli myös tästä Tony vs GL kiistasta eli miksi toinen ulkomaalainen talli on parempi kuin toinen. Minusta kumpikaan ei ole yhtään sen Britimpi talli. Sitten jos GL pyöräyttäisi nollasta pystyyn Lotuksen Brittitiimin ja kilpailisi vielä Brittien lisenssillä alettaisiin olla asian ytimessä, mutta tällä nimikkosponsori höpinällä ei ole kyllä aidon kanssa yhtään mitään tekemistä, niin kuin ei ole kyllä Tonyn tiimilläkään.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vuosina 1992 ja 1993 Team Lotus ei kuitenkaan käyttänyt Lotuksen ACBC-merkkiä virallisena logonaan ja tiimin nimikin oli tuolloin Team Castrol Lotus, eikä kuten aina sitä aiemmin Sponsori Team Lotus. Käytetyssä logossa ei myöskään ollut edes Lotus-kirjasinta.

Siis meinaat että vanha tarra todistaa ettei Lotus käyttänyt ACBC-merkkiä 92/93? Voi jösses....

Tässä pientä kuvalinkkiä ko. vuosille, kerroppa löydätkö autosta ACBC-logoa mistään...
http://www.formule1.org/fabian/lotus/lotus107.jpg
http://f1colours.files.wordpress.com/2008/01/lotus92-pic.jpg
(huomaa molemmissa logo yläosan ilmanottoaukon vieressä, kyseessä alkukaudella käytetty vanha auto)
http://joesaward.files.wordpress.com/2010/02/800px-hakkinen_1992_portugal_gp.jpg
(-92 vuoden uus auto, mikäs se siellä keulassa on, kisanumeron alapuolella?)

1993:
http://farm3.static.flickr.com/2166/2171942826_87b8a6ee08_z.jpg
(keulassa ykköspaikalla, erottuu keltasesta pohjasta vähän heikosti mutta siellä se on)

edit. 1994 logo oli ihan samassa paikassa:
http://www.motorsportretro.com/wp-content/uploads/2010/05/Lotus-F1-1994.jpg

Toki, teamin virallinen nimi oli Team Castrol Lotus, mutta eihän se silti automaattisesti tarkoita sitä että tiimi on hylännyt oman logonsa?
Eihän McLarenkaan ole heittänyt logoansa pois vaikka tiimi on jos vuosikausia ollut muodossa "West McLaren Mercedes" tai niinkuin nykyisin "Vodafone McLaren Mercedes"...
Toki Castrol pääsponssina sai enemmän näkyvyyttä nimessä, mutta niinhän sitä sai ja saa muutkin.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vuosina 1992 ja 1993 Team Lotus ei kuitenkaan käyttänyt Lotuksen ACBC-merkkiä virallisena logonaan ja tiimin nimikin oli tuolloin Team Castrol Lotus, eikä kuten aina sitä aiemmin Sponsori Team Lotus. Käytetyssä logossa ei myöskään ollut edes Lotus-kirjasinta.
Eh? Ihan samaan tapaan Team Lotuksen logoja ovat F1:ssä olleet mm:

Tämä


Tämä


Ja tämä


ACBC-logo on joka tapauksessa ollut autoissa myös 1990-luvulla, myös Pacificin keulassa 1995. Lisäksi vuosina 1992 ja 1993 Lotuksella ei ollut nimisponsoria, vaan talli ilmoittautui sarjaan nimellä Team Lotus.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Toki Chapmaneilla tulee aina olemaan oma yhteytensä Lotukseen, mutta heillä ei enää ole siihen mitään juridista yhteyttä. He myivät GL:n ja sen omistusoikeuden Lotus-merkkiin, he ovat tämän yhteyden siunanneet ja he ovat Colin Chapmanin elämäntyötä tämän itsensä perustaman yhtiön kanssa kaikki nämä vuodet vaalineet. Ja mikäli Clive ei pitäisi Lotuksen tulevasta suunnasta, ei kai hän sir Stirling Mossin kanssa olisi olleet Lotuksen uusien automallien julkistustilaisuudessa Pariisissa, jossa Colinin muisto ja saavutukset olivat näkyvästi esillä?
Ei GL:lläkään ole juridista yhteuttä TL:ään, ja siten heillä ei ole oikeutta kieltää sitä. Oikeastaan TLV:llä on oikeudet nimeen Team Lotus F1:ssä, ja GL:n Lotus F1:ssä voitaisiin jopa tulkita TL:n oikeuksien loukkaukseksi. Kuitenkin koska he sallivat LR:n, he ovat tavallaan sallineet Lotus-nimen käytön F1:ssä, niin pitkään kun se ei ole Team Lotus. Rungonnimen suhteen tulisi kuitenkin kahden Lotuksen tapauksessa olemaan ongelmia.

Joka tapauksessa, syy sille, että haluaisin kuulla Chapmanien kannan on se, että vaikka he eivät omista enää muuta Lotusta kuin Classic Team Lotuksen, niin heille kyseinen merkki merkitsee takuulla enemmän kuin ex Red Bull-Ferrari -miehelle tai lentoyhtiöliikemiehelle (Bahar/Fernandes), ja Chapmanit eivät varmastikaan toivo Colinin perustaman merkin turmeltumista.

Mitä Team Castrol Lotukseen tulee, niin Wikipedian mukaan osallistujan virallinen nimi kaudella '92 oli Team Lotus, samoin kuin kaudella '93. Kaudella 1981 Lotuksella oli kaksi eri nimikkosponsoria ja tallin nimenä oli eri vaiheissa kautta Team Essex Lotus ja John Player Team Lotus. Ei Williamsinkaan nimi joka yhteydessä ole Williams Grand Prix Engineering.

CARTer ja Jellinek puolustavat GL:n oikeuksia Lotus-nimeen kaikessa autoihin liittyvässä, koska GL on toiminut aktiivisesti, mitä TL heidän mukaansa ei ole tehnyt. Silti, muistuttaisin tästä oikeuden päätöksestä, jossa TLV osoitti toimivansa aktiivisesti.

http://www.ipo.gov.uk/types/tm/t-os/t-find/t-challenge-decision-results/o14703.pdf

Joka tapauksessa, minun kantani tulee olemaan sama kuin Chapmanien kanta. Clive Chapman osoitti tukensa LR:lle, joten pidän sitä itsekin Lotuksen F1-perinteiden jatkajana. Jos Chapmanit vetävät tukensa pois LR:ltä, niin sillon vedän minäkin. Jos Chapmanit alkavat tukea GL:n F1-projektia, silloin alan minäkin. Juridisesti TF:llä on joka tapauksessa oikeudet TL-nimeen, mutta ilman Chapmanien hyväksyntää Lotuksena kilpaileminen olisi häväistys, samoin kuin jos GL kilpailee Lotuksena vastoin Chapmanien tahtoa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Joka tapauksessa, minun kantani tulee olemaan sama kuin Chapmanien kanta. Clive Chapman osoitti tukensa LR:lle, joten pidän sitä itsekin Lotuksen F1-perinteiden jatkajana. Jos Chapmanit vetävät tukensa pois LR:ltä, niin sillon vedän minäkin. Jos Chapmanit alkavat tukea GL:n F1-projektia, silloin alan minäkin. Juridisesti TF:llä on joka tapauksessa oikeudet TL-nimeen, mutta ilman Chapmanien hyväksyntää Lotuksena kilpaileminen olisi häväistys, samoin kuin jos GL kilpailee Lotuksena vastoin Chapmanien tahtoa.
Aika samoilla linjoilla itsekin.
Ainoastaan ehkä tuo nykyisen Renaultin muuttaminen Lotukseksi vain sponssaamalla tiimiä olis mulle ratkaiseva asia, en haluaisi kannattaa tiimiä joka on Renault, mutta nimi ainoastaan on sponsorin kautta Lotus...
Jos taas Proton ostaa tuon tiimin ja laittaa GL:n hallintaan tavalla tai toisella, on asia eri.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Epäilen. Tuo on se vanha köntys 102, jota Mika ja Herbert käyttivät ekoissa kisoissa. San Marinossa käyttöön otettu 107 sitä vastoin tosiaan oli hieno auto.
Makuasioita, mutta kyllä minusta 102 on sekä muodoiltaan että väritykseltään noista kahdesta hienompi. 107:ssa parempaa on vain etusiiven päätylevyjen väritys ja mallinumero.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jo aiemmin mainittujen tapauksien lisäksi Lotuksella on ymmärrettävä määrä syitä olla luottamasta Lotuksen nimeä tälle miehellä. Hänenhän piti alunperin mm. vetäytyä tiimin johdosta muutaman kuukauden jälkeen ja antaa vetovastuun jollekin kokeneelle tiimipäällikölle, mutta teki sitten täyskäännöksen ja jäi tallipäälliköksi. Joku voisi väittää, että hänellä nousi glooria päähän ja hän jäi näkyvään rooliin vain pönkittääkseen omaa egoaan.
Missään vaiheessa ei ollut puhetta "kokeneesta tiimipäälliköstä", vaan jostakusta, joka voi hoitaa tehtävää kokoaikaisesti. Kuten Briatore on osoittanut, ei markkinointiin keskittyvän tiimipomon tarvitse tietää lajista paljon paskaakaan - riittää että taustalla on teknisen puolen taitava henkilö, kuten Mike Gascoyne. Todennäköinen korvaaja olisikin ollut joku Fernandesin luotetuista, esimerkiksi tehtävää Tonyn poissaollessa hoitava Riad Asmat.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Makuasioita, mutta kyllä minusta 102 on sekä muodoiltaan että väritykseltään noista kahdesta hienompi. 107:ssa parempaa on vain etusiiven päätylevyjen väritys ja mallinumero.
Ja nimenomaan tuo viimeisenä mainittu on se kaikkein oleellisin :ahem:!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
107:lle ääni täältäkin :thumbup:
Vihreä-keltainen väritys, Häkä puikoissa ja suht lupaava vauhtikin :ahem:
Numero sit olikin pelkkää plussaa!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Makuasioita, mutta kyllä minusta 102 on sekä muodoiltaan että väritykseltään noista kahdesta hienompi. 107:ssa parempaa on vain etusiiven päätylevyjen väritys ja mallinumero.
WebSlave joka ei tykkää korkeista imukoteloista, pitää kuitenkin 102:sta enemmän kuin 107:sta :eek:



Itse jotenkin vaan pidän 1991 kuosista enemmän (nostalgiasyistä).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
WebSlave joka ei tykkää korkeista imukoteloista, pitää kuitenkin 102:sta enemmän kuin 107:sta :eek:
No kummassa noista sinusta on järkympi ilmanottokyttyrä?





Minusta 107:ssa se on paitsi korkeampi, myös tuollaisena puolimittaisena rumempi.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
En jaksa täällä selata tätä toikkia läpi kun on niin koomista taistelua menossa, mutta jos joku ei ole spotannut niin se Lotus Racing-tiimin 2011-kauden väritys kisa on alkanut.

Pahoittelut jos on jo postattu, mutta ei kiinnosta alkaa selaamaan tätä toikkia enempää.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Minusta 107:ssa se on paitsi korkeampi, myös tuollaisena puolimittaisena rumempi.
Musta kuski istuu alempana 107:ssa, eli toi ilmanotto on ihan samalla korkeudella kuin aiemminkin (oli muistaakseni säädetty se korkein kohta noina vuosina)
Puolimittainen airboxi musta sopii paremmin 107:aan, toi isompi taas tuohon vanhempaan...
Eli comsi comsa, molemmat on hyvännäkösiä sellaisena kuin ovat, vaikka itse normisti tykkäänkin "puhtaasti" menevästä airboxista (tyyliin MP4-8) niin jotenkin vaan on aina tykännyt tuosta 107:n "kyttyrästä".... sopii juuri tuohon malliin :)
(mut joo, makuasioita :p)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös