Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lisäksi vielä Savardin omaan blogiinsa laittaman kommentin perusteella nimenmuutokset edellyttävät ensi vuoden osalta kaikkien tallien yksimielisyyttä. Muuten nimenmuutos vie samalla tallin osuuden talleille sijoituksen perusteella maksettavista rahoista. Toisin sanoen Protonin olisi pitänyt nimetä Renault uudestaan jo ennen ko. listan julkaisua.
Nimenvaihtoa ei pysty tekemään ilman kaikkien muiden suostumusta missään vaiheessa TV-rahoja menettämättä, eli listan julkaisulla ei ollut tuon asian suhteen merkitystä. Aiemmin sääntöön on ollut poikkeus, jonka mukaan tallin nimeä saa vaihtaa kerran viidessä vuodessa, mikäli omistaja vaihtuu, mutta Saward on näköjään siinä uskossa, ettei tällaista mahdollisuutta enää ole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nimenvaihtoa ei pysty tekemään ilman kaikkien muiden suostumusta missään vaiheessa TV-rahoja menettämättä, eli listan julkaisulla ei ollut tuon asian suhteen merkitystä. Aiemmin sääntöön on ollut poikkeus, jonka mukaan tallin nimeä saa vaihtaa kerran viidessä vuodessa, mikäli omistaja vaihtuu, mutta Saward on näköjään siinä uskossa, ettei tällaista mahdollisuutta enää ole.
Onkohan Tony kauankin ollut tietoinen, että Renaultin nimenmuutos on hänen suostumuksestaan kiinni? ;)

Mutta onko tuo Lotuksenkin nimenmuutos saman säännön alainen?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onkohan Tony kauankin ollut tietoinen, että Renaultin nimenmuutos on hänen suostumuksestaan kiinni? ;)

Mutta onko tuo Lotuksenkin nimenmuutos saman säännön alainen?
Nimenmuutossääntö koskee auton rungon nimen vaihtamista. Renault'n muuttamista Lotukseksi se siis koskee samoin kuin Lotuksen vaihtamista joksikin muuksi, muttei nimisponsorin vaihtoa. Tähän viimeiseen perustuu se, että Group Lotus tulisi Renault'lle vain nimisponsoriksi.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
GL:n mahdollisen Renault F1 -kaupan yhteydessä on keskusteltu eri foorumeilla lähinnä Lotus-fanien mielipiteestä. Eilen illalla avasin gallupin Autosportin foorumeille aiheeseen liittyen sekä Rellun että Lotuksen faneille.

http://forums.autosport.com/index.php?showtopic=139509
http://forums.autosport.com/index.php?showtopic=139512

Huom: olen tarkoittanut äänestyksen vain kyseisen tallin faneille.

Tilanne on seuraavanlainen:



Renaultin faneista suuri osa haluaa säilyttää Renaultin rungon nimenä, ja kommenteista päätellen Lotus ei ole sen kummoisempi nimikkosponsori kuin muutkaan, tärkeintä on että rahaa tulee. Lotuksen ottamista rungon nimeen kannattaa 3., 4., ja 5. vaihtoehto kaikki mukaan lukien 14,64 % Rellun faneista.

Itse en äänestänyt kyseisessä gallupissa kun en ole Rellun fani, mutta toivon Reanultin säilyvän tiimin nimenä, enkä halua GL:n sponssaavan Rellua, kun sarjassa on jo yksi Lotus. Mikä tahansa muu nimikkkosponssi on OK.



Lotuksen faneista enemmistö kannattaa Tonyn tiimiä. Se, että F1:ssä ei olisi mukana Lotusta ollenkaan saa puolestaan yhtä paljon kannatusta kuin GL:n Lotus-talli missä muodossa tahansa, ainoana Lotuksena F1:ssä. Kaksi Lotusta saa myös kohtuulisesti kannatusta. Lotuksen faneista kukaan ei kuitenkaan halua Renault F1:n muuttuvan puhtaasti Lotukseksi, Rellu on mainittava tallin nimessä jotenkin. Toki gallupini 2. vaihtoehto olisi yhtä puhtaasti Lotus kuin BMW-Williams oli Williams, Lotus olisi silloin Rellun 'tehdastalli'.

Itse äänestin Tonyn Team Lotusta. Syyt siihen tiedätte varmasti. Toivoisin myöskin sen saavan tukea GL:ltä.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Proton vahvisti ostoaikeet Renault-tallista

Malesialainen autonvalmistaja Proton on vahvistanut aikeensa ostaa formula ykkösten Renault-tallin osittain omistukseensa.

Malesialaisvalmistajan toimitusjohtaja Syed Zainal Abidin Tahir kertoo Protonin neuvottelevan noin 25 prosentin siivun ostamisesta Renault'sta ennen kauden 2011 alkua.

- Se on tarkoituksemme. Päätös asiasta tehdään pian, mutta meidän täytyy odottaa vielä muutamia päiviä. 25 prosentin omistusosuus on keskustelun alla, kertoi Tahir malesialaiselle The Star -sanomalehdelle.

- Tarkkaa osuutta on vielä liian aikaista julkistaa, mutta meidän täytyy olla sellaisessa asemassa, jossa voimme kontrolloida omaa tuotemerkkiämme, jatkoi Tahir.

Proton omistaa autonvalmistaja Lotus Carsin, jonka odotetaan ryhtyvän yhteistyöhön Renault-tallin kanssa.

[mtv3]
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mielenkiintoista, että ostaja on Proton, eikä Group Lotus.

Mitkä muuten ovat Renault F1 Team omistussuhteet tällä hetkellä ja onko Proton ostamassa tuota siivua Genii Capitalilta, Renault'ta vai kummaltakin?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
"How to reload a gun and shoot yourself in the foot with it..." :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielenkiintoista, että ostaja on Proton, eikä Group Lotus.

Mitkä muuten ovat Renault F1 Team omistussuhteet tällä hetkellä ja onko Proton ostamassa tuota siivua Genii Capitalilta, Renault'ta vai kummaltakin?
Renault'lle jäi 25 prosentin vähemmistöosuus. Voisi täten arvata, että Proton on nimenomaan ostamassa sitä ulos, vaikkei sitä tuossa mainitakaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Forbes nimesi Tony Fernandesin Aasian vuoden businessmieheksi.

-Edit- Aasian.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eli kaupan jälkeen Renault F1 Team ei olisi Renault laisinkaan... Kun vielä pari päivää sitten arvailtiin ja ehdoteltiin nimeä Fernandesin tallille, päästäänkin nyt arpomaan uutta nimeä The team formerly known as Renault'lle. Avaan pelin: Proton-Gravity Racing.

...no joo, eiköhän tässä ole kuitenkin pimeyden voimat liikkeellä ja kyseessä vain paholaismaisen Dany T. Baharin yritys tunkea Lotuksen nimi väärään paikkaan.

Mielenkiintoista on myös se, mitä Petrovi ja Putin mainostavat ensi kaudella. Ladan tarrat tuskin kelpaavat Protonin kylkiin...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
...no joo, eiköhän tässä ole kuitenkin pimeyden voimat liikkeellä ja kyseessä vain paholaismaisen Dany T. Baharin yritys tunkea Lotuksen nimi väärään paikkaan.

Mielenkiintoista on myös se, mitä Petrovi ja Putin mainostavat ensi kaudella. Ladan tarrat tuskin kelpaavat Protonin kylkiin...
Melkein vaikuttaisi enemmän siltä, että Proton on se, joka tahtoo väkisellä F1-tallin. Mutta voisko olla, että Petrovin sopimusta ei kuulu siksi, että Protonin tullessa omistajaksi venäläisrahaa ei enää haluta tai tarvita?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jos GL/Proton ei saa rahalla käännettyä TF:n päätä, on mielenkiintoista nähdä mikä on 'vielä toistaiseksi Rellun' nimi. TLV:llä on oikeudet Lotus-nimeen F1:ssä, ja mikä tahansa Lotus-nimen käyttö ilman TLV:n lupaa voidaan tulkita loukkaukseksi TLV:n oikeuksia kohtaan. Toki GL voi vedota siihen, että TLV ei valittanut LR:n nimestä, johon oli saatu lisenssi GL:ltä, mutta TLV taas voi vedota siihen, että he eivät halunneet viedä nimeä tallilta jonka kanssa he kävivät neuvotteluja TL-nimen myynnistä.

http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=393762

DH vihjasi jopa mahdollisuudesta nostaa oikeuskanteita GL:ää vastaan Tällä hän tarkoittaa todennäköisesti sitä, kun GL on yrittänyt omia TL:n autourheilusaavutukset.

Viime aikoina uskoni siihen, että LR tulee olemaan ensi kaudella TL on vahvistunut. Ensinnäkin TL oli FIA:n listalla. Lisäksi Tony on vakuuttanut että he tulevat olemaan TL, mutta taisteluja on edessä. En usko, että Tony haluaa pettää fanejaan. Myös koska TLV:llä on oikeudet TL-nimeen F1:ssä muiden on vaikea tulla F1:een Lotus-nimellä, vaikka kysessä olisikin GL:n tai paperimerkin talli, ja tästäkin syystä Tony on vahvoilla. Toivotytavasti tämä ei ole liian optimistista ajattelua.

Joka tapauksessa, jos Proton ostaa Renault F1:n, niin se on harmi Rellun faneja kohtaan. Vaikka autotehtaat ovatkin lähinnä mahdollisimman hyvään tulokseen pyrkiviä yhtiöitä, niin ihmisillä liittyy automerkkeihin erityisiä tunnesiteitä. Olin hyvin pettynyt siihen, että Honda vetäytyi F1:stä, vaikka Honda ei edes ole suosikkitallini eikä -merkkini. Eikä tosin ole Rellukaan, mutta gallupinikin Autosport.comissa paljasti, että Renaultin fanit haluavat säilyttää Renaultin nimen.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mutta gallupinikin Autosport.comissa paljasti, että Renaultin fanit haluavat säilyttää Renaultin nimen.
No, jos suuntaat tuollaisen kyselyn juuri jonkin tallin faneille, niin on aika varmaa, että tulos on tallista riippumatta sama. Kukapa nyt fanittamansa tallin haluaisi katoavan ykkösistä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
K.August sanoi:
TLV:llä on oikeudet Lotus-nimeen F1:ssä, ja mikä tahansa Lotus-nimen käyttö ilman TLV:n lupaa voidaan tulkita loukkaukseksi TLV:n oikeuksia kohtaan. [--] Myös koska TLV:llä on oikeudet TL-nimeen F1:ssä muiden on vaikea tulla F1:een Lotus-nimellä, vaikka kysessä olisikin GL:n tai paperimerkin talli, ja tästäkin syystä Tony on vahvoilla.
Tämän jutun kanssa Hunt on kyllä äärimmäisen heikolla pohjalla. Olen hämmästynyt, että samat tahot, jotka kiihkeästi hyökkäävät Protonia ja Group Lotusta vastaan syyttämällä heitä mm. huonosti tehdystä taustatyöstä, ovat valmiita uskomaan näin räikeitä valheita ja nielemään koukun, kun kerran yhdellä nettisivulla niin käskettiin tehdä.

Ensinnäkin murretaan nyt heti alkuun se myytti, että Huntin omistus pitäisi Lotus-nimeä vankinaan ykkösissä. Hunt omistaa käyttöoikeuden Team Lotus-nimeen, jos sitäkään, ja hän omistaa myös mukaelman Lotuksen ACBC-merkistä. Toisin sanoen Hunt ei omista mitään, mikä estäisi Lotusta perustamasta omaa tiimiään ja sponsoroimaan sitä. Varsinkin kun Group Lotuksella on oikeudet Lotus-nimen käyttöön moottoriurheilussa, Team Lotus Venturesin omistaman merkin käytön rajautuessa vain ykkösiin. Kaikille tietenkin on selvää, että näissä oikeuksissa on päällekkäisyyksiä, mutta sekin vain tukevoittaa nähdäkseni Lotuksen näkökulmaa ja asemaa.

Muutenkin vetoaminen siihen, että vuonna 1988 rekisterihakemuksen täyttänyt taho määrittelisi yli 50-vuotta toiminnassa olevan tahon oikeuksia on yhtä absurdi kuin väittäisi Lotus-tuotemerkin omistajana Group Lotuksen voivan hävitessäänkin vaatia, että sekaannuksen välttämiseksi Fernandes joutuisi käyttämään TLV:n omistamaa tuotemerkkiä kokonaisuudessaan. Tällöin 1Malaysia Racing Teamin rakentamat autotkin pitäisi nimetä ”Team Lotus 128T:ksi”, koska ilman Group Lotuksen lisenssiä heillä ei ole lupaa nimetä maalla liikkuvaa kulkuneuvoa Lotukseksi.

Toiseksi Hunt ja Save Team Lotus-sivusto syyttävät Lotusta Team Lotuksen saavutusten käyttämisestä mainonnassaan. Tarkemmin he syyttävät Protonia tästä käytännöstä:
Save Team Lotus sanoi:
Now let's look at a few examples of how Group Lotus has over the past decade or so 'worn Team Lotus's clothes' in an apparent effort to enhance its own reputation and image. These efforts have certainly created confusion in the public mind and in some cases apparently succeeded in convincing people that Group Lotus was and is the very same 'Lotus' that won 13 F1 World Championships and 79 Grands Prix.
Tältä myytiltä on revitty siivet ja jalat irti niin monta, kertaa, ettei sitä varmaankaan enää olisi tarpeellista toistaa?

Mainittakoon kuitenkin, että pidän hyvin todennäköisenä, että koska Hunt kuitenkin omisti aktiivisesti toimineen Team Lotuksen kauden 1994 lopussa, hän ei ole täysin tietoinen sen aiemmista sopimuksista ja toiminnasta Lotus-automerkin kanssa. Protonin syyllistämien on kuitenkin väärin, koska tämä käytäntö on ollut olemassa siitä lähtien, kun Chapmanin Lotus-alkoi voittamaan merkittäviä kilpailuja. Tietenkin jokainen kertoo oman, itseään miellyttävän ja imartelevan version totuudesta ja tapahtumien kulusta, mutta on minusta täysin eri asia vääristellä ja johtaa tietoisesti ihmisiä harhaan. Ja tämä on minusta laiskan ja hampaattoman F1-median syytä, koska he eivät yksinkertaisesti enää kykene tässä viihteellistyneessä mössössä esittämään oikeita ja vaikeita kysymyksiä, vaan myötäilevät ja antavat vastaajille häpeilemättä oman äänen täyttääkseen omia blogejaan ja artikkelejaan halvoilla sanoilla.

Huntin ärripurrista saa sen käsityksen, että häntä sapettaa jonkun korkean Proton-edustajan kommentti joskus viimeisen vuosikymmenen ajalta:
David Hunt sanoi:
They told us that the Group Lotus board's considered view was that F1 is of no benefit to the Lotus brand.
Tämän jälkeen Group Lotuksen hallitus on muuttunut lukuisia kertoja ja viimeisimpänä tietenkin täydellisesti aikavälillä 2009-2010, kun Dany Bahar tuli rakennukseen. Sikäli tosin hauska yhteensattuma, ettei GL:n nykyinenkään johto ole kovinkaan innoissaan F1:stä. Moottoriurheilutoiminnan johtajan mielestä se ei sovi heille ja toimitusjohtaja on varsin tyytyväinen urheiluautoihin, prototyyppeihin ja indyformuloihin ja yrittää kaikkensa etääntyäkseen kaikesta suhmuroinnista.

David Hunt sanoi:
Over the 16 years under my control for various reasons we've had numerous firms of lawyers go through Team Lotus's legal rights with a fine toothcomb and none has deemed our rights to have been deficient in any way, at least until we came up against Tony's lawyers. But that's another story.
Ei, se on juuri tärkeä osa tätä tarinaa. Haluaisin kovasti tietää tästä enemmän, mutta koska se on varmasti Huntin kannalta jotain varsin ikävää ja Windsor ei siitä halunnut lisää tiedustella, jäämme täysin arvailujen varaan siitä mitä Fernandesin lakimiehet löysivät.

Haluan vielä loppuun kommentoida Bobakin pari sivua sitten kirjoittamaa viestiä, johon en aiemmin ehtinyt vastaamaan:
Bobakki sanoi:
Tämänhetkisten tietojen valossa Bahar puhuu kuitenkin todella kummia. Fernandesilla oli monivuotinen lisenssi, jonka on katkaissut kesken sen keston Group Lotus, ei sen malesialaiset sijoittajat.
Tony Fernandes sanoi:
Q. But you have a licence at the moment from Group Lotus?
TF: Yes, but we are terminating that licence.
Huomioitavaa on, että Group Lotus purki lisenssin pari päivää myöhemmin.

Fernandesin on minusta turha leikkiä marttyyriä. Hän on tämän kaiken aiheuttanut ihan itse.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nyt kun on selvää että asia ratkaistaan jokatapauksessa tuomioistuimessa tmv. niin oliskohan hyvä jättää jarna täällä tähän?

Henk. koht. luulen ettei kukaan käännä CARTerin ja Jellinekin päätä, eivätkä he varmaan muiden päätä jotenka josko ootellaan mitä se virallinen lausunto sitten pitää sisällään?

CARTer: laitapa linkit mistä Save Team Lotuksen ja Huntin kommentit on peräisin, voisin lukasta läpi ne jossain kohtaa myös...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kuten olen todennut, jokaisella meistä on oma käsityksensä, mikä on aito Lotus-F1-talli, sellaisen tallin, joka täyttäisi kaikien kriteerit palauttaminen F1:siin on lähes mahdotonta. Logoja ja brandeja voi aina ostaa, mutta mulle nyt sattuu se brittiläisyys olemaan tärkeää ja on todennäköisempää, että GL:n talli kilpailisi tällaisena. Lisäksi kun erillinen Team Lotus aikoinaan jo hiipui, koen absurdiksi perusttaa enää katuautoista irrallista F1-tallia Lotus-nimellä. Ferrarilla ja Macilla katu- ja F1-autot ovat sulassa sovussa saman katon alla ja näin kuuluu MINUN MIELESTÄNI olla myös Lotuksella.
On yleisestikin ottaen ikävää, että lähes koko brittiläinen autoteollisuus on ajautunut ulkomaalaisseen omistukseen. 2. maailmansodan aikoihin ei olisi voinut kuvitellakaan, että heidän kansallinen ylpeytensä RR olisi vielä joskus sakemannien omistuksessa (BMW).
Onneksi minun ei tarvitse ratkaista tätä asiaa, vaan oikeus tekee sen.

Pakko vain sanoa vielä, että näin perinteikkään tallin olleessa kyseessä ei tuota kansallisuuskysymystä voi täysin sivuuttaa edes rahalla. :dunno:
http://www.youtube.com/watch?v=ZmmRmvcV5Ac
-Pientä respectiä, please!
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ferrarilla ja Macilla katu- ja F1-autot ovat sulassa sovussa saman katon alla ja näin kuuluu MINUN MIELESTÄNI olla myös Lotuksella.
Jos Group Lotus ostaa neljänneksen ranskalaisella lisenssillä kilpailevasta luxemburgilaisomisteisesta F1-tallista, sijaitsee sen F1-autojen tuotanto fyysisesti paljon kauempana siitä katuautotehtaan katosta kuin Team Lotus.

Gascoynen sanoin:
"We are here, and whatever we may be called there will be a Formula One team based in Norfolk again, making racing and engineering racing cars, which I think is great for Norfolk and is a sense of pride for me as a Norfolk lad."

Ei kai nyt Lotuksia voi Oxfordshiressä tehdä? Pientä kotiseuturakkautta, please!
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös