K.August sanoi:
TLV:llä on oikeudet Lotus-nimeen F1:ssä, ja mikä tahansa Lotus-nimen käyttö ilman TLV:n lupaa voidaan tulkita loukkaukseksi TLV:n oikeuksia kohtaan. [--] Myös koska TLV:llä on oikeudet TL-nimeen F1:ssä muiden on vaikea tulla F1:een Lotus-nimellä, vaikka kysessä olisikin GL:n tai paperimerkin talli, ja tästäkin syystä Tony on vahvoilla.
Tämän jutun kanssa Hunt on kyllä äärimmäisen heikolla pohjalla. Olen hämmästynyt, että samat tahot, jotka kiihkeästi hyökkäävät Protonia ja Group Lotusta vastaan syyttämällä heitä mm. huonosti tehdystä taustatyöstä, ovat valmiita uskomaan näin räikeitä valheita ja nielemään koukun, kun kerran yhdellä nettisivulla niin käskettiin tehdä.
Ensinnäkin murretaan nyt heti alkuun se myytti, että Huntin omistus pitäisi Lotus-nimeä vankinaan ykkösissä. Hunt omistaa käyttöoikeuden Team Lotus-nimeen, jos sitäkään, ja hän omistaa myös mukaelman Lotuksen ACBC-merkistä. Toisin sanoen Hunt ei omista mitään, mikä estäisi Lotusta perustamasta omaa tiimiään ja sponsoroimaan sitä. Varsinkin kun Group Lotuksella on oikeudet Lotus-nimen käyttöön moottoriurheilussa, Team Lotus Venturesin omistaman merkin käytön rajautuessa vain ykkösiin. Kaikille tietenkin on selvää, että näissä oikeuksissa on päällekkäisyyksiä, mutta sekin vain tukevoittaa nähdäkseni Lotuksen näkökulmaa ja asemaa.
Muutenkin vetoaminen siihen, että vuonna 1988 rekisterihakemuksen täyttänyt taho määrittelisi yli 50-vuotta toiminnassa olevan tahon oikeuksia on yhtä absurdi kuin väittäisi Lotus-tuotemerkin omistajana Group Lotuksen voivan hävitessäänkin vaatia, että sekaannuksen välttämiseksi Fernandes joutuisi käyttämään TLV:n omistamaa tuotemerkkiä kokonaisuudessaan. Tällöin 1Malaysia Racing Teamin rakentamat autotkin pitäisi nimetä ”Team Lotus 128T:ksi”, koska ilman Group Lotuksen lisenssiä heillä ei ole lupaa nimetä maalla liikkuvaa kulkuneuvoa Lotukseksi.
Toiseksi Hunt ja Save Team Lotus-sivusto syyttävät Lotusta Team Lotuksen saavutusten käyttämisestä mainonnassaan. Tarkemmin he syyttävät Protonia tästä käytännöstä:
Save Team Lotus sanoi:
Now let's look at a few examples of how Group Lotus has over the past decade or so 'worn Team Lotus's clothes' in an apparent effort to enhance its own reputation and image. These efforts have certainly created confusion in the public mind and in some cases apparently succeeded in convincing people that Group Lotus was and is the very same 'Lotus' that won 13 F1 World Championships and 79 Grands Prix.
Tältä myytiltä on revitty siivet ja jalat irti niin monta, kertaa, ettei sitä varmaankaan enää olisi
tarpeellista toistaa?
Mainittakoon kuitenkin, että pidän hyvin todennäköisenä, että koska Hunt kuitenkin omisti aktiivisesti toimineen Team Lotuksen kauden 1994 lopussa, hän ei ole täysin tietoinen sen aiemmista sopimuksista ja toiminnasta Lotus-automerkin kanssa. Protonin syyllistämien on kuitenkin väärin, koska tämä käytäntö on ollut olemassa siitä lähtien, kun Chapmanin Lotus-alkoi voittamaan merkittäviä kilpailuja. Tietenkin jokainen kertoo oman, itseään miellyttävän ja imartelevan version totuudesta ja tapahtumien kulusta, mutta on minusta täysin eri asia vääristellä ja johtaa tietoisesti ihmisiä harhaan. Ja tämä on minusta laiskan ja hampaattoman F1-median syytä, koska he eivät yksinkertaisesti enää kykene tässä viihteellistyneessä mössössä esittämään oikeita ja vaikeita kysymyksiä, vaan myötäilevät ja antavat vastaajille häpeilemättä oman äänen täyttääkseen omia blogejaan ja artikkelejaan halvoilla sanoilla.
Huntin ärripurrista saa sen käsityksen, että häntä sapettaa jonkun korkean Proton-edustajan kommentti joskus viimeisen vuosikymmenen ajalta:
David Hunt sanoi:
They told us that the Group Lotus board's considered view was that F1 is of no benefit to the Lotus brand.
Tämän jälkeen Group Lotuksen hallitus on muuttunut lukuisia kertoja ja viimeisimpänä tietenkin täydellisesti aikavälillä 2009-2010, kun Dany Bahar tuli rakennukseen. Sikäli tosin hauska yhteensattuma, ettei GL:n nykyinenkään johto ole kovinkaan innoissaan F1:stä. Moottoriurheilutoiminnan johtajan mielestä se ei sovi heille ja toimitusjohtaja on varsin tyytyväinen urheiluautoihin, prototyyppeihin ja indyformuloihin ja yrittää kaikkensa etääntyäkseen kaikesta suhmuroinnista.
David Hunt sanoi:
Over the 16 years under my control for various reasons we've had numerous firms of lawyers go through Team Lotus's legal rights with a fine toothcomb and none has deemed our rights to have been deficient in any way, at least until we came up against Tony's lawyers. But that's another story.
Ei, se on juuri tärkeä osa tätä tarinaa. Haluaisin kovasti tietää tästä enemmän, mutta koska se on varmasti Huntin kannalta jotain varsin ikävää ja Windsor ei siitä halunnut lisää tiedustella, jäämme täysin arvailujen varaan siitä mitä Fernandesin lakimiehet löysivät.
Haluan vielä loppuun kommentoida Bobakin pari sivua sitten kirjoittamaa viestiä, johon en aiemmin ehtinyt vastaamaan:
Bobakki sanoi:
Tämänhetkisten tietojen valossa Bahar puhuu kuitenkin todella kummia. Fernandesilla oli monivuotinen lisenssi, jonka on katkaissut kesken sen keston Group Lotus, ei sen malesialaiset sijoittajat.
Tony Fernandes sanoi:
Q. But you have a licence at the moment from Group Lotus?
TF: Yes, but we are terminating that licence.
Huomioitavaa on, että Group Lotus purki lisenssin pari päivää myöhemmin.
Fernandesin on minusta turha leikkiä marttyyriä. Hän on tämän kaiken aiheuttanut ihan itse.