Hermann Tilken suunnittelemat F1-radat

Mitkä H.Tilken suunnittelemista F1-radoista ovat aidosti onnistuneita?


  • Äänestäjiä yhteensä
    98

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Ruksasin A1-ringin ja jaskan, koska Singapore ei ole Tilken rata.

A1-ring oli hieno rata korkeuseroineen ja hienoine mutkineen. Ensimmäisen mutkan turva-alueen asfaltointi oli kyllä yks saatanan iso virhe, kun kuskit rupes käyttämään sitä ratana. :nope:

Signaporekin on hyvä rata, joskin päivävalaistuksessa saattaisi olla vähän tylsempi. Singaporesta puheen ollen ihmetyttää kuinka pitkiä kisoja siellä ajetaan. Kierros kestää yhtä kauan mitä Spassa ja kierroksia ajetaan pitkälti yli 50. Tämä ei minua ollenkaan haittaa, oikeastaan ihan hyvä että on noita pidempiäkin kisoja.

Abu Dhabi vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta en vielä ruksannut, kun kisaa en ole nähnyt.

Turkissa on tasan kaksi mielenkiintoista mutkaa: 8. ja 9-10 yhdistelmä. Muuten tylsä rata suurine turva-alueineen.

Valencia on nyt niin monta kertaa haukuttu tässäkin ketjussa, että se ei tarvinne perusteluja.

Hockenheimia ei pysty äänestämään, koska nykyversio ei tee vanhalle oikeutta. En mä kyllä keksi että miten sen olisi pystynyt paremmin toteuttamaan, mutta vanhan radan tuhoaminen nyt vaan oli pyhäinhäväistys.

Fuji on täys paska. Radan ainoa mielenkiinto on 1,5km pituinen pääsuora. Muuta ei löydy. Viimeinen sektori on kidutusta.

Sepangin olisi oikeastaan voinut ruksittaa, koska radasta löytyy pari hienoa paikkaa: toisen sektorin alun nopea oikea-vasen ja sitä seuraava tuplaoikea. Kuitenkin kolme neulansilmaa on ehkä normaalille moottoriradalle vähän liikaa.

Shanghai on köyhän miehen Sepang. Tosin eka mutka on viety vähän pidemmälle mitä Malesiassa.

Bahrain taas on stop&go:ta parilla täysillä ajettavalla mutkalla höystettynä. Ei pahemmin kiinnosta, tosin se on myönnettävä että ohituksia nähdään tuon stop&go -profiilin takia.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kaikki ovat takapuolesta. Sakhir ja Istanbul ovat vieläpä Massaringejä joissa kukaan muu kuin tasaisen tappavasti paalulta voittoon tahkoava brassi ei voi voittaa. Noille radoille sopisi paremmin veturien MM-osakilpailut. Hocke pilattiin, Sepang on "ihan kiva", kaikki katuradat turhia.

Fuji ratana menisi kyllä minkä tahansa katuratatuotoksen ohi, mutta Japanin GP:n järjestäjäratana ei kyllä pärjännyt vähää alusta. Tunnelma ei samanlainen kuin Suzukassa ja profiilikin vähän tylsä. Mun puolesta Tilken radat voitaisiin sijoittaa alkukauteen, jolloin pakkopulla saataisiin ajoissa pureskeltua ja ratkaisut nähtäisiin klassikkobaanoilla. Nyt vaan on huikea Sao Paulo tiputettu päätöskisan paikalta ja istutettu Abun krumeluurihärpäke tilalle. Vaikka millainen iltavalaistus on niin ei kyllä korvaa sitä korviahuumaavaa pauketta katsomosta kun Barrichello ja Button vääntävät tosissaan mestaruudesta Rubinhon kotiyleisön edessä.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Raksin satunnaisesti jotain, joten katsellaanpa tarkemmin omia mielipiteitä...

Sepang: aika tylsä ja persoonaton rata, mutta on ollut kalenterissa jo sen verran kauan, että ansaitsee paikkansa.

Sakhir: hirvittävää kuraa, mutta tarjoaa hyviä ohituksia suhteellisen paljon. Aivan liikaa hitaita mutkia, radassa taitaa olla 2 parempaa paikkaa, ja tietenkin T9/10 jarrutus, joka ei kyllä ole kilpailuissa juuri tuottanut kenellekään ongelmia.

Shanghai: kalenterin huonoin rata. Ei vain toimi. Lisäksi liian massiivinen.

Valencia: kts. ylempi :thumbdown

Yase Marina: paha sanoa vielä mitään.

Hockenheim: onnistunut uudistus, joskin persoonallinen rata raiskattiin ja entinen tuhottiin. Ei tosin ole Tilken vika.

Fuji: hyi helkkari. Yhden pitkän, supernopean mutkan tilalle isketään 10 neulansilmäshikaania? Mitä ihmettä :yuck:

Istanbul: upea rata. Tilkelle saisi antaa enemmänkin näitä mäkitontteja.

A1-Ring: nykyisiä hirvityksiä katsellessa tätä tulee ikävä. Pieni ja pippurinen rata :thumbup:


Yksi suurimmista ongelmista minusta on, että kaikki radat yritetään laittaa samaan muottiin. Eikö Tilke voisi kerrankin suunnitella vaikka 6 tai 4 km pitkän radan? Miksi ihmeessä kaiken pitäisi olla tuon FIAn standardimitoituksen mukaista? Myös rata-alueet saisivat vaihdella enemmän. Sen sijaan, että rata olisi periaatteessa neliönmuotoinen, voisi se olla Montrealin tapaan pitkulainen. Jne.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Äänestin:
Sepang (Nopeita ja jouheita mutkia, ohituspaikkojakin)
Istanbul (Pari uniikkia mutkaa)
A1-ring (Österreichringin profiili ja piirteet onnistuttu säilyttämään jotenkuten)

Tavallaan listalle kuuluisivat myös Hocke ja Fuji, molemmissa Tilke onnistui melkein. Fujille kuitenkin miinusta 100r-mutkan liiasta löysäämisestä, vanhassa versiossa se oli jännällä tavalla kiristyvä. Hockenheimin kohdala pännii enemmän vanhan radan häviäminen, ei niinkään uuden huonous.

Sen sijaan Bahrainista ja Shanghaista en pidä ollenkaan. Enkä Valenciasta.

EDIT: Muutin vielä mieltä Hockenheimin kohdalla, on se sittenkin ihan ok:dunno: Ehdin vaan jo äänestää
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ääni Hockelle. Nuo uudet radat on mulle kaikki ihan samaa höttöä. Aina lauantaina aika-ajolähetyksen alkaessa katon, että 'ai tää oli tää'.

Hocken muutostyö oli todella onnistunut, parhaat perustelut sille, miksi näin on löytyvät Martin Brundlen kirjasta Working the Wheel. Tiivistettynä: radasta poistettiin vaarallinen osio (puita ympärillä, ei ulosajo-alueita) jossa ei tapahtunut mitään. Jäljelle jäi se osa radasta, jossa voi tehdä jotain muutakin kuin istua joko jarru tai kaasu pohjassa. Olen Martinin kanssa samaa mieltä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itsekkin tykkään tietyllä tavalla A1-Ringistä. Okei olihan siellä aika tylsiä kisoja, mutta siinä on rata jossa on katottu tonttia ja sitten pläjäytetty sinne simppelin oloinen profiili jouhevilla ja suht nopeilla mutkilla. Kiva ajaa. Ei olla turhaan lähdetty tavoittelemaan kuuta taivaalta ja pyritty ahtamaan "kaikkea kaikille" -tyyppisesti jokaista mahdollista mutkatyyppiä.
A1-Ring on vain Österreichringin typistys. Nopeasta ja jouhevasta radasta pätkäistiin lähes puolet pois ja ajettavat mutkat korvattiin paljon jyrkemmillä. Pitäisin tätä paljon epäonnistuneempana uudistuksena kuin Hockea.

Österreichring Wikipediassa
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tätä ihmettelen.. Mun mielestä Hockenheimissa on nykyään(kin) lähinnä vain paskoja ja tylsiä kisoja..
Ohitusmäärät puhuvat toista, samaten siellä ajetaan poikkeuksellisen paljon ja useammassa paikassa rinnakkain. Mielipiteeseeni vaikuttaa toki F1-kisojen lisäksi muiden luokkien kisat, jotka olen nähnyt, erityisesti GP2 ja F3 Euroseries.
Vanhasta Hockenheimista tykkäsin, koska se oli niin erilainen ja oli oikeasti sellainen huippunopeusrata, jossa tehot jylläsivät.
Vanha versio ei vaikuta minun arvosteluuni nykyradasta. Sitäpaitsi pidin vanhaa rataa tylsänä niin katsoa kuin ajaa (pelissä). Vain sukellus Ostkurven shikaaniin tarjosi vähän haastetta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ohitusmäärät puhuvat toista, samaten siellä ajetaan poikkeuksellisen paljon ja useammassa paikassa rinnakkain. Mielipiteeseeni vaikuttaa toki F1-kisojen lisäksi muiden luokkien kisat, jotka olen nähnyt, erityisesti GP2 ja F3 Euroseries.

Vanha versio ei vaikuta minun arvosteluuni nykyradasta. Sitäpaitsi pidin vanhaa rataa tylsänä niin katsoa kuin ajaa (pelissä). Vain sukellus Ostkurven shikaaniin tarjosi vähän haastetta.
Esitätkö nyt täysin vakavissasi, että vanha Hockenheim ei olisi tarjonnut hyviä taisteluita ja klassikkokisoja?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ohitusmäärät puhuvat toista, samaten siellä ajetaan poikkeuksellisen paljon ja useammassa paikassa rinnakkain. Mielipiteeseeni vaikuttaa toki F1-kisojen lisäksi muiden luokkien kisat, jotka olen nähnyt, erityisesti GP2 ja F3 Euroseries.
No jaa'a.. En ole muiden luokkien kisoja Hockenheimissa katsonut, mutta ei mulle F1-kisojen perusteella jää mitään ohitusrikasta mielikuvaa siitä radasta.. Mielikuvaani vaikuttaa myös se, että siitä radasta tehtiin ihan samanlainen kuin moni muu rata. Aiemmin se oli ainutlaatuinen erikoisuus kisakalenterissa.

Vanha versio ei vaikuta minun arvosteluuni nykyradasta. Sitäpaitsi pidin vanhaa rataa tylsänä niin katsoa kuin ajaa (pelissä). Vain sukellus Ostkurven shikaaniin tarjosi vähän haastetta.
Vanhan Hockenheimin suurin viehätys oli nimenomaan se, että kyseessä oli aivan erilainen rata kuin mikään muu, mikä taas toi aina mukanaan omia haasteitaan. En kiistä sitä etteikö sielläkin olisi ollut tylsiä kisoja (oli aika usein), mutta siellä yleensä voimasuhteet tuppasivat vaihtelemaan tavanomaisesta. Eikä voi sanoa, että siellä menestymiseen olisi tarvittu pelkästään tehokas moottori. Jostain kumman syystä tietyt kuljettajat pärjäsivät siellä erityisen hyvin, joten voiko sitä pelkästään auton piikkiin laittaa? Mieleen tuli ainakin sellainen nimi kuin Gerhard Berger.
Luultavasti kyse oli siitä kuka pystyy ajamaan mahdollisimman matalalla siivellä mahdollisimman kovaa niissä muutamissa radan mutkissa. Gerhard oli siinä ilmeisesti aika hyvä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ei ***** jaskasin ton, rastitin Valencian onnistuneeksi vaikka on koko F1-historian tylsin rata. D'oh. sekotin Barceloonaan, vaikka eihän se edes ole Tilken rata.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
A1-Ring on vain Österreichringin typistys. Nopeasta ja jouhevasta radasta pätkäistiin lähes puolet pois ja ajettavat mutkat korvattiin paljon jyrkemmillä. Pitäisin tätä paljon epäonnistuneempana uudistuksena kuin Hockea.
Kuitenkin, ainakin omasta mielestäni ja ottamatta kantaa siihen millaisia ko. radat olivat ennen uudistuksia, sanoisin että A1-ring oli sinänsä huomattavasti parempi rata kuin uusi Hocke.

Toki jos verrataan vanhaan, oli heikennys ensinmainitun kohdalla suurempi.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Kuitenkin, ainakin omasta mielestäni ja ottamatta kantaa siihen millaisia ko. radat olivat ennen uudistuksia, sanoisin että A1-ring oli sinänsä huomattavasti parempi rata kuin uusi Hocke.

Toki jos verrataan vanhaan, oli heikennys ensinmainitun kohdalla suurempi.
Mikä muuten oli perusteena "raiskata" legendaarinen ja erittäin nopea Österrreich.. "muoviseksi" hirvitykseksi? Kyllä vanhallekin radalle olisi uuden nimen voinut antaa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
No jaa'a.. En ole muiden luokkien kisoja Hockenheimissa katsonut, mutta ei mulle F1-kisojen perusteella jää mitään ohitusrikasta mielikuvaa siitä radasta.. Mielikuvaani vaikuttaa myös se, että siitä radasta tehtiin ihan samanlainen kuin moni muu rata. Aiemmin se oli ainutlaatuinen erikoisuus kisakalenterissa.
Rata tarjoaa F1-ratojen parhaat puitteet ohituksille ja tiukoille taisteluille. Esimerkiksi viime vuonna Hockenheimissä nähtiin tosi paljon ohituksia.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Mielipiteeseeni vaikuttaa toki F1-kisojen lisäksi muiden luokkien kisat, jotka olen nähnyt, erityisesti GP2 ja F3 Euroseries.
No jos mielipiteeseen vaikuttavat muutkin sarjat, on Valenciakin jo ihan siedettävä rata. Ruma ja aneeminen, mutta GP2:lle & Porscheille sopiva.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
No jos mielipiteeseen vaikuttavat muutkin sarjat, on Valenciakin jo ihan siedettävä rata. Ruma ja aneeminen, mutta GP2:lle & Porscheille sopiva.
Mikä ihme tekee sen, että F1-autolla ei voi ohittaa Valenciassa, vaikka siellä on "hidas mutka - yli kilometrin suora - hidas mutka" -yhdistelmä? :confused:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Yksikään Tilken tekele ei aiheuta intohimoa, mutta vähiten närästystä ovat aiheuttaneet Istanbul ja Sakhir.
 
Ylös