Minä väitän, että noin tarkka paneutuminen opettaa analysoimaan kuskeja myös ilman telemetriaa ja tietokoneita paremmin kuin pelkkä television katselu. Myös varhaisemmista ja muiden kuskien telemetrioista on siis hyötyä, vaikkei suoraan.
Tämä varmastikin pitää paikkaansa tämä ensimmäinen väite. Se kai on sitä ammattitaitoa.
Tuohon viimeiseen tekstiin ja yleensäkin siitä että ihmiset vaihtuu jne, että joku tietää aina kuskin telemetriat aiemmalta historialta niini itse en tiedä yhtään Ferrarilla hommissa olevaa heppua, joka on aiemmin ollut Alonson telemetrioitten kanssa tekemisissä. Tiedätkö sinä?
Jos tosiaan on niin, että niin Ferrarilla kuin muillakin talleilla tiedetään yli puolten kuskien telemetria (ja varsinkin kokeneimpien) niin totta kai silloin siitä on hyötyä. Itse vain en tiedä sitä, että näin todella olisi. Jos ei ole telemetriaa, ei siitä myöskään voi olla hyötyä.
Ja sitten vielä yks juttu (ei liity quoteen): Vaikka talleilla olisi telemetrian puolesta käsitys eri kuljettajista, niin mitenkähän tellu/data muuttuu kuskin ajaessa uudessa tallissa. Esimerkkinä Kovalainen, Renault ajan telemetria saattoi olla varsin kivaa dataa ja saattoihan McLaren sen osalta (jos siis tiedot oli hallussa) tehdä päätöksen Heikin suhteen. Mikä muuttui uudessa tallissa? Telemetria kertoi olennaisen, mutta yks kaks auto oli sellainen, että huonomman datan omaava kuski ois pystynyt sillä Heikkiä parempaan suoritukseen.
Eli mikähän sen mahdollisen telemetria rooli oikeasti on? Luulis, että telemetriasta pystyis analysoimaan kuskin tapa ajaa autoo, käyttää rengasta jne. ja luulis, että sen puolesta pystyisi tekemään johtopäätöksen ketkä kaksi kuljettajaa sopivat tavoiltaan yhteen autoon. Eikö tällaista pystytä tekemään? Vai puuttuuko telemetria? Vai halutaanko sittenkin kaksi äärilaidan kuljettajaa kun ei tiedetä millainen auto ensi kaudella on, sopiipahan ainakin toiselle kuskeista?