Autojen ja kuskien vertailu, onko se oikeasti mahdollista?

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
McLarenilla varmaan tiedetään hyvin miten Kimi, Hamilton ja Alonso asettuu keskenään johonkin järjestykseen. Mutta mistä Ferrari tietää mitään? Niillä ei ole Alonsosta mitään käsitystä, näyttäisi että sillä on pari mestaruutta mutta mitään "faktaa" ei ole kuten telemetriat tms. Suosituksia löytyy varmaan joka kuskille.

Eiköhän Alonsolla ole ollut Ferrari-pestin julkaisua odotellessa aikaa faksailla telemetriatietojaan jo hiukkasen etukäteenkin... :rolleyes:
 

Puikkomies

Member
Liittynyt
30.9.2009
Viestit
9
Sijainti
Helsinki
Onhan se pirun vaikeaa. Kuskien erot on melko pieniä, aika lailla parhaat sinne ykkösiin kuitenkin seuloutuu, joten pienillä marginaaleilla mennään. .
Olen itse erimieltä. Kuskeissa on yllättävän suuria eroja ja jyvät erotellaan akanoista juuri kuskien taidoilla. Moni kuski vetää ohimosuonet pullottaen yhden nopean aika-ajokierroksen ja siinä se heidän kaikkensa antaminen oli. Parhaat vievät huononkin auton podiumille ja pisteille kisasta toiseen (sekä osaavat pelata peliä kokonaisuutena), vaikka autolla ei pitäisi olla mahdollista pärjätä karkeasti missään olosuhteissa. Omasta mielestäni parhaat pelimiehet radalla ovat Räikkönen, Alonso, Hamilton ja Vettel. Loppujen kuskien suorituskyky on täysin autosta kiinni sekä satunnaisia onnistumisia.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Sen lisäksi Schumi osaa ja pystyy kokoamaan parhaat ihmiset ympärilleen ja voittamaan sekä motivoimaan tallin satakymmenprosenttisesti puolelleen.
Tähänkin muuten vaikuttaa talli aika paljon. Ei se ole vain niin, että Schumi tai kuka hyvänsä kuski kokoaa parhaat ihmiset ympärilleen. Kyllä ne päätökset kuitenkin tulee pääasiassa tallijohdolta, jotka sitten vaikuttavat mm. siihen, että onko koottu joukko luonteeltaan sellainen johon kuski (vaikkapa karismallaan) pystyy vaikuttamaan. On näes laumaihmisiä ja sitten luupäisempiä individualisteja. Tämän näkee vaikka kuntosaleilla joissa tietyt ohjaajat saavat fanilaumoja ympärilleen, mutta eivät kaikki kuntoilijat lähde siihen mukaan. Onko sitten kuskin hyvyyttä jos hän on sellaisessa tallissa jossa on enemmän näitä fanittajia? Uskon tämän efektin olevan merkittävä siinä, kuinka joistain kuskeista puhutaan tallinsa rakentajina/johtajina, vaikkakaan ei toki koko totuus, vain osa sitä.

Mutta ajattelepas vaikka sitä, että tallipäällikkö saattaa fanittaa jotain kuskia ja se seikka yksistään voi vaikuttaa paljon siihen millaisia ihmisiä talliin kerätään. Mutta yhden henkilön fanitus (tallipäällikön) on niin sattumanvaraista, ettei siitä voi vetää mitään suurempia johtopäätöksiä kuskin osalta. Kuitenkin se voi vaikuttaa todella paljon kyseisen kuskin menestykseen ja "historialliseen asemaan" lajissa. Jos taas tallipäällikkönä oliskin juuri tuolloin ollut joku toinen, vähemmän fanittaja, niin kyseinen kuskikin saattaisi näyttää aivan toisenlaiselta. F1 on kuitenkin aivan liian pieni otanta luotettavan analyysin tekemiseen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tähänkin muuten vaikuttaa talli aika paljon. Ei se ole vain niin, että Schumi tai kuka hyvänsä kuski kokoaa parhaat ihmiset ympärilleen.
Juu eiköhän se Todti ollut joka rakensi Ferrarin tiimin voittajaksi.. Teknisen puolen kaverit sitten rakensivat sen voittaja-auton, ja Schumi sitten voitti sillä autolla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Oletko nyt ihan tosissasi sitä mieltä, että F1-ammattilaisten ammattitaito on heikompi kuin foorumille kirjoittelevien fanien? Esim. kyky analysoida kuskien suorituksia muissa kuin omassa tallissa?
En todellakaan. "Hakoteillä" viittasin siihen, että se telemetria puuttuu suurimmaksi osin. Eli ei siitä ole apua uutta kuskia hommatessa ja siksi siitä on aika turha puhua talleja puoltavana tekijänä. Ja koska tellusta ei oo hyötyä niin ei pahemmin tietokoneistakaan. Jäljelle jää kolmesta mainitsemastasi asiasta enää ammattitaito.
"Tai enemmänkin"-sanalla viittasin ainoastaan Montezemoloon.


Hauki sanoi:
Eiköhän Alonsolla ole ollut Ferrari-pestin julkaisua odotellessa aikaa faksailla telemetriatietojaan jo hiukkasen etukäteenkin... :rolleyes:
Hymiösi viittaa vitsiin, mutta vastaan silti vakavasti (sori) :). Eli eihän telemetria tiedoista ole hyötyä jos muuttujina on sekä kuski ja auto. Toki kokonaisuutta voidaan verrata, mutta jos halutaan kuskivertailu tehdä niin ei saisi olla talli / auto muuttujana. Näin ollen Alonsonkaan datasta ei ole hyötyä Ferrarille.

(tähän on helppo tulla joittenkin viisasteleen että on oikiasti varmasti jotain hyötyä, on on mutta ei talli taatusti sen perusteella tee kuskipäätöstä eikä se siihen vaikuta)
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sen lisäksi Schumi osaa ja pystyy kokoamaan parhaat ihmiset ympärilleen
Paska puhetta, Schumi ketään oo koonnu. Todt se hoiti sen koko loisto remmin sinne Ferrarille, ei Schumi. Ja muita esimerkkejähän ei Schumin osalta sitten löydykään kuin tämä vääristynyt luulo.

Edit. näköjään tähän on tarrattu jo muittenkin osalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En todellakaan. "Hakoteillä" viittasin siihen, että se telemetria puuttuu suurimmaksi osin. Eli ei siitä ole apua uutta kuskia hommatessa ja siksi siitä on aika turha puhua talleja puoltavana tekijänä. Ja koska tellusta ei oo hyötyä niin ei pahemmin tietokoneistakaan. Jäljelle jää kolmesta mainitsemastasi asiasta enää ammattitaito.
Telemetria on yksi osa kokonaisuutta. Pitkän linjan ammattilaiset ovat nähneet monien kuskien telemetrioita, usein monissa talleissa. He ovat analysoineet tietokoneillaan (ja muutenkin) kuskien kierroksia ihan toisella tarkkudella kuin yksikään amatööri. Minä väitän, että noin tarkka paneutuminen opettaa analysoimaan kuskeja myös ilman telemetriaa ja tietokoneita paremmin kuin pelkkä television katselu. Myös varhaisemmista ja muiden kuskien telemetrioista on siis hyötyä, vaikkei suoraan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Juu eiköhän se Todti ollut joka rakensi Ferrarin tiimin voittajaksi.. Teknisen puolen kaverit sitten rakensivat sen voittaja-auton, ja Schumi sitten voitti sillä autolla.
Ei pidä paikkaansa!!! :mad_old: Suuri ja mahtava Kengäntekijä itse suunnitteli rakensi ja ajoi ferrarin huipulle. Nyt kun sinne saadaan Olviedon Ihmiskulmakarva niin katsokaapa vain kuinka mestaruus poimitaan taas ens vuonna ku kypsä hedelmä puusta. Massa siivestää kakkosena ja mäkkärin pr-poju sekä tuppisuu pohjanpoika jäävät sekunttitolkulla/kierros ihmettelemään maailman menoa. Semmosta se on kun saadaan tekijämies puikkoihin. On se Fernando KOVA JÄTKÄ! Eikä pidä unohtaa sitä 0,6 sekunttia joka erottaa miehet pojista!











:alppu:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Minä väitän, että noin tarkka paneutuminen opettaa analysoimaan kuskeja myös ilman telemetriaa ja tietokoneita paremmin kuin pelkkä television katselu. Myös varhaisemmista ja muiden kuskien telemetrioista on siis hyötyä, vaikkei suoraan.
Tämä varmastikin pitää paikkaansa tämä ensimmäinen väite. Se kai on sitä ammattitaitoa.

Tuohon viimeiseen tekstiin ja yleensäkin siitä että ihmiset vaihtuu jne, että joku tietää aina kuskin telemetriat aiemmalta historialta niini itse en tiedä yhtään Ferrarilla hommissa olevaa heppua, joka on aiemmin ollut Alonson telemetrioitten kanssa tekemisissä. Tiedätkö sinä?

Jos tosiaan on niin, että niin Ferrarilla kuin muillakin talleilla tiedetään yli puolten kuskien telemetria (ja varsinkin kokeneimpien) niin totta kai silloin siitä on hyötyä. Itse vain en tiedä sitä, että näin todella olisi. Jos ei ole telemetriaa, ei siitä myöskään voi olla hyötyä.


Ja sitten vielä yks juttu (ei liity quoteen): Vaikka talleilla olisi telemetrian puolesta käsitys eri kuljettajista, niin mitenkähän tellu/data muuttuu kuskin ajaessa uudessa tallissa. Esimerkkinä Kovalainen, Renault ajan telemetria saattoi olla varsin kivaa dataa ja saattoihan McLaren sen osalta (jos siis tiedot oli hallussa) tehdä päätöksen Heikin suhteen. Mikä muuttui uudessa tallissa? Telemetria kertoi olennaisen, mutta yks kaks auto oli sellainen, että huonomman datan omaava kuski ois pystynyt sillä Heikkiä parempaan suoritukseen.
Eli mikähän sen mahdollisen telemetria rooli oikeasti on? Luulis, että telemetriasta pystyis analysoimaan kuskin tapa ajaa autoo, käyttää rengasta jne. ja luulis, että sen puolesta pystyisi tekemään johtopäätöksen ketkä kaksi kuljettajaa sopivat tavoiltaan yhteen autoon. Eikö tällaista pystytä tekemään? Vai puuttuuko telemetria? Vai halutaanko sittenkin kaksi äärilaidan kuljettajaa kun ei tiedetä millainen auto ensi kaudella on, sopiipahan ainakin toiselle kuskeista?
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei pidä paikkaansa!!! :mad_old: Suuri ja mahtava Kengäntekijä itse suunnitteli rakensi ja ajoi ferrarin huipulle. Nyt kun sinne saadaan Olviedon Ihmiskulmakarva niin katsokaapa vain kuinka mestaruus poimitaan taas ens vuonna ku kypsä hedelmä puusta. Massa siivestää kakkosena ja mäkkärin pr-poju sekä tuppisuu pohjanpoika jäävät sekunttitolkulla/kierros ihmettelemään maailman menoa. Semmosta se on kun saadaan tekijämies puikkoihin. On se Fernando KOVA JÄTKÄ! Eikä pidä unohtaa sitä 0,6 sekunttia joka erottaa miehet pojista!
Ihan mielenkiintoista nähdä miten Ferrarin käy jatkossa italialaisopeilla. Onko edessä paluu aikaan ennen Todtia? Tämän vuoden auto oli jo aika keskinkertaisuus, eikä sitä saatu voittajaksi kehitettyä niinkuin esim. McLarenilla tehtiin vielä heikommista lähtöasemista.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ei pidä paikkaansa!!! :mad_old: Suuri ja mahtava Kengäntekijä itse suunnitteli rakensi ja ajoi ferrarin huipulle. Nyt kun sinne saadaan Olviedon Ihmiskulmakarva niin katsokaapa vain kuinka mestaruus poimitaan taas ens vuonna ku kypsä hedelmä puusta. Massa siivestää kakkosena ja mäkkärin pr-poju sekä tuppisuu pohjanpoika jäävät sekunttitolkulla/kierros ihmettelemään maailman menoa. Semmosta se on kun saadaan tekijämies puikkoihin. On se Fernando KOVA JÄTKÄ! Eikä pidä unohtaa sitä 0,6 sekunttia joka erottaa miehet pojista!











:alppu:
Kiinnostaa kovasti tietää, että mitä Renaultilla mahtoi tapahtua 2007, kun härkätaistelijan paluukaan ei nostanut sitä takaisin huipulle:confused: En mitään provomielessä kirjoittele, vaan kun en oikeasti tiedä kaikkea mitä kulisseissa tapahtui. Kuski kun on osa tallia ja vain osa sitä mahdollista menestystä. Olkoon vaan 0,6sek. mies. Mutta kun pitäisi olla 1,6sekunnin mies.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuohon viimeiseen tekstiin ja yleensäkin siitä että ihmiset vaihtuu jne, että joku tietää aina kuskin telemetriat aiemmalta historialta niini itse en tiedä yhtään Ferrarilla hommissa olevaa heppua, joka on aiemmin ollut Alonson telemetrioitten kanssa tekemisissä. Tiedätkö sinä?
Puhuin yleisellä tasolla, koska ketjun aloitus oli yleisellä tasolla. Ainut nimi jonkä löysin on Ferrarilta kesällä potkut saanut John Iley, joka oli Renaultilla Alonson alkuvuosina siellä.

-Edit- Yksi asia mitä ei vielä olla käsitelty on varikon viidakkorumpu. Eri tallien henkilöstöillä on tietenkin ystäviä ja entisiä työtovereita pitkin varikkosuoraa. Vapaa-aikana varmasti ollaan tekemisissä myös "vihollisleiriin" kuuluvien kavereiden kanssa, eikä puhe varmasti pysy poissa työasioista. Vaikkei suoranaisia salaisuuksia vaihdettaisikaan, niin kyllä esim. kuskien suorituksia voidaan arvioida ja hämmästellä. Tai työskentelytapoja (esim. "johtajuus", palautteenantokyky, luonne).
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18501
Kiinnostaa kovasti tietää, että mitä Renaultilla mahtoi tapahtua 2007, kun härkätaistelijan paluukaan ei nostanut sitä takaisin huipulle:confused: En mitään provomielessä kirjoittele, vaan kun en oikeasti tiedä kaikkea mitä kulisseissa tapahtui. Kuski kun on osa tallia ja vain osa sitä mahdollista menestystä. Olkoon vaan 0,6sek. mies. Mutta kun pitäisi olla 1,6sekunnin mies.
2006 vuoden loppupuolella Renault menetti paljon iskukykyä, kun FIA kielsi tallilta tärinää aktiivisesti vaimentavien iskunvaimentimien käytön.

2007 kaudella suurin ongelma oli Bridgestonen renkaisiin sopeutuminen, Renault hankki toyotan testikuski Ricardo Zontan tiimin, Kun Zontalla oli tuoretta kokemusta Bridgestonen ominaisuuksista, Mutta Renault ei hyödyntänyt Zontan osaamista, Hän ajeli Brasilian Stock car sarjaa sen kauden.

Kauden 2008 loppupuoli kahdella voitolla ja hyvillä sijoituksilla oli hyvä, Alku kausi oli aika hankalaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Suurin syy vuoden 2007 pudotukseen oli juurikin tuo vaihto Bridgestoneihin. Renault'n yhteistyö Michelinin kanssa oli paljon pidemmälle vietyä kuin yleisesti tajuttiin. Jopa renkaiden muoto oli otettu erittäin vahvasti huomioon aerodynamiikan suunnittelussa (muut tallit eivät vieneet optimointiaan lainkaan niin pitkälle kuin Renault ja tallin työn kerrottiin olleen tällä saralla ihan uraauurtavaa F1-maailmassa), ja suuri osa aero-ongelmista liittyi erityisesti renkaan erilaiseen muotoon suurissa nopeuksissa. Toinen ongelma oli se, että Brizan vahvuus oli hyvä vetopito, kun taas Michelinin vahvuudet olivat hyvässä sivuttaispidossa ja sivuttaiskuormituksen kestämisessä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18501
Yksi Kauden 2008 ongelmista oli Rellulla Aerodynamiikka joka ei ollut niin hyvä autossa kuin ajateltiin ja Tuuli-Tunnellissakin jotain häikkää oli edellis-vuotena, Suurin yksittäinen parannus R28:ssa oli Espanjan gp:hen tuotu Y-kirjaimen muotoinen iskunvaimennin joka paransi auton mekaanista pitoa ja antoi lisävauhtia laskelmien mukaan noin 0,3 sekuntia/kierros. Loput syntyneestä lisävauhdista tulivat erilaisista Aerodynamiisista muutoksista kuten "moottorinkatteen jatkopalasta" Alonso pystyi hyödyntämään maksimaallisesti nuo muutokset.

Käyttihän Renault kaudella 08:ksan W:n muotoista takasiipeä eka kisasta lähtien, Koko ajanhan oli ilmiselvää 07 kaudella että alonso palaisi renaultille, Sillä olihan renaultin koko insinööri porukka kannustanut Alonsoa enemmän kuin Mclarenin väki sillä kaudella.

Eniten hämärän peittoon on jäänyt Renaultin 08 loppukauden hyvä vauhti, Siihenkin varmaan on joku ihan hyvä syy?.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Paska puhetta, Schumi ketään oo koonnu. Todt se hoiti sen koko loisto remmin sinne Ferrarille, ei Schumi. Ja muita esimerkkejähän ei Schumin osalta sitten löydykään kuin tämä vääristynyt luulo.

Edit. näköjään tähän on tarrattu jo muittenkin osalta.
Niin, Calvin edellä malttoi sentään pysyä asiassa :rolleyes:

Väität siis vakavissasi, että Brawn, Byrne &co. olisivat tarttuneet yhtä hanakasti ja innokkaasti Ferrarin tarjoukseen jos ykköskuljettajana olisi Schumin sijasta ollut E.Irvine?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Väität siis vakavissasi, että Brawn, Byrne &co. olisivat tarttuneet yhtä hanakasti ja innokkaasti Ferrarin tarjoukseen jos ykköskuljettajana olisi Schumin sijasta ollut E.Irvine?
En missään nimessä näin väitä. Mulle on aivan sama miten hanakasti Brawn & co heput tarjoukseen tarttui, mutta sen väitän että Todt sen tarjouksen antoi eikä Schumacher. Siitä lie ollut kyse.

WebSlave sanoi:
-Edit- Yksi asia mitä ei vielä olla käsitelty on varikon viidakkorumpu. Eri tallien henkilöstöillä on tietenkin ystäviä ja entisiä työtovereita pitkin varikkosuoraa. Vapaa-aikana varmasti ollaan tekemisissä myös "vihollisleiriin" kuuluvien kavereiden kanssa, eikä puhe varmasti pysy poissa työasioista. Vaikkei suoranaisia salaisuuksia vaihdettaisikaan, niin kyllä esim. kuskien suorituksia voidaan arvioida ja hämmästellä. Tai työskentelytapoja (esim. "johtajuus", palautteenantokyky, luonne).
Tämä totta tosiaan tulee ottaa huomioon. En tiiä sen vaikutuksista, mutta sillähän ne toimittajatkin elää. Ja eivät eläisi jos ei tieto liikkuisi. Eli kaiketi siellä "jutellaan menneistä sun muista" kavereiden kesken.
 
Ylös