Totta, odotan Massan jotakin mainitsevan asiasta. Todella mulkkumaisen röyhkeän liikkeen Alonso tuossa varikon sisääntulossa teki ja pilasi aikalailla tallitoverin kilpailua.Nyt on kyllä mielenkiintoista seurailla räjähteleekö Ferrarilla tunteet niin paljon, että julkisuuteen saakka lentelee kipinöitä.
Ok. Minusta hän mokasi siinä.Minusta Allu käytti mahdollisuuden hyväkseen myös startissa
"Massa just said that Alonso's pit overtake was correct because he made a mistake in the turn."Totta, odotan Massan jotakin mainitsevan asiasta. Todella mulkkumaisen röyhkeän liikkeen Alonso tuossa varikon sisääntulossa teki ja pilasi aikalailla tallitoverin kilpailua.
Sisääntulo on suunniteltu vähän hölmösti, kun mutkan tosiasiallisesti rajaava kanttikivi on pari metriä viivan sisäpuolella. Saman tien voisi tehdä sellaiseksi, ettei tuollaista ongelmaa tulisi. Valkoisten viivojen ylittämisestä varikon sisääntulossa ei ole ennenkään rankaistu kuin radoilla, joissa sen on erikseen ilmoitettu olevan kiellettyä. Viivan ylitystä en siis osaa rankaistavana nähdä. Itse ohitus sitä vastoin oli ihan käsittämätön ja vain Massan reaktiot pelastivat Alonson nöyryytykseltä.Varikollehan pitää käytännössä tulla niitä valkoisia viivoja pitkin, joita pitkin Massa tulee. Alonso tulee turva-alueelta ja peippaa Massan eteen. En tiedä mitä sääntökirja tarkemmin tästä sanoo ja mitä seurauksia tulee, mutta sen tiedän ettei Alonso mikään älyn jättiläs ole kun noin peippaa tallikaverin eteen. Sanomista varmasti tiedossa.
Toiseen topikkiin sanoin että kun auto oli kokonaan sen varikolle tulevan linjan, eli valkoisten viivojen, ulkopuolella ohitustilanteessa, niin eikö se ole oikaisua ja rangaistavaa? Kyllä mun mielestä monesti ylitetään valkoista viivaa, mutta eikö tuo tosiaan mene ihan oikaisun puolelle, josta hyödyttiin ensin yksi sija, ja samalla paljon aikaa kun ei joutunutkaan odottamaan Massan takana varikolla.Sisääntulo on suunniteltu vähän hölmösti, kun mutkan tosiasiallisesti rajaava kanttikivi on pari metriä viivan sisäpuolella. Saman tien voisi tehdä sellaiseksi, ettei tuollaista ongelmaa tulisi. Valkoisten viivojen ylittämisestä varikon sisääntulossa ei ole ennenkään rankaistu kuin radoilla, joissa sen on erikseen ilmoitettu olevan kiellettyä. Viivan ylitystä en siis osaa rankaistavana nähdä. Itse ohitus sitä vastoin oli ihan käsittämätön ja vain Massan reaktiot pelastivat Alonson nöyryytykseltä.
On toki helppo ymmärtää, miksi Alonso pyrki kaikin keinoin Massan eteen. Pari kisaa on jo mennyt Massan taakse nopeampana jumittuessa, ja nyt hän oli kuronut umpeen aiemmalla stopilla syntyneen n. 10 sekunnin eron.
Rataviivojen ylittämisestä ei ole rankaistu edes ohitustilanteissa minkään yhden linjan mukaan. Esimerkkinä vaikka Kimin viivan ylitys Span ensimmäisen mutkan jälkeen viime vuonna, tai Massan ja Kubican taistelu Fujissa 2007. Rataa ei pitäisi ylipäätään rakentaa noin, että "radan" ja "turva-alueen" erottaa yksi viiva asfaltissa, ja muuten pinta on samaa. Kun tuo kanttikiven sijainti on lisäksi sellainen, että se muodostaa paikkaan kaksi linjaa, niin minusta se antaa mahdollisuuden kahdelle tulkinnalle.Toiseen topikkiin sanoin että kun auto oli kokonaan sen varikolle tulevan linjan, eli valkoisten viivojen, ulkopuolella ohitustilanteessa, niin eikö se ole oikaisua ja rangaistavaa? Kyllä mun mielestä monesti ylitetään valkoista viivaa, mutta eikö tuo tosiaan mene ihan oikaisun puolelle, josta hyödyttiin ensin yksi sija, ja samalla paljon aikaa kun ei joutunutkaan odottamaan Massan takana varikolla.
Niin. Alonsolla mielestäni täysi oikeus tuon leveän radan aikana kyllä tulla rinnalle, minkä hän tekikin:Rataviivojen ylittämisestä ei ole rankaistu edes ohitustilanteissa minkään yhden linjan mukaan.
Niinhän se onkin?Mitenkä nuo säännöt menevät turva-auto tilanteessa, luulisi että ohittaminen turva-auton ollessa radalla on aina yksiselitteisesti kielletty. Yllättävää että tuomaristo ei asiaan puuttunut millään tavalla.