Fernando Alonso vs. Felipe Massa

Kumpi sijoittuu paremmin kauden 2010 MM-sarjassa?

  • Felipe Massa

    Äänet: 34 51,5%
  • Fernando Alonso

    Äänet: 32 48,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    66
  • Äänestys suljettu. .

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niin, Massa oli nimenomaan kaudella 2008 Kimiä parempi. Eikä siihen faktojen valossa liity mitään salaliittoja tai Massan suosimista Kimin kustannuksella. Massa ajoi paremmin ja sillä hyvä. Edes Kimi ei ole aina paras. Kukaan ei voi olla, vaikka fanituksensa kohteen sellaisena haluaisikin mieltää.
Kaipaan vastausta siihen onko Massa vai Räikkönen parempi formulakuski. Kuski ei muutu merkittävästi paremmaksi tai huonommaksi mennessä kaudesta toiseen, paljon suurempia muutoksia tapahtuu olosuhteissa. Ja siinä miten kisatapahtumat sattuu menemään tai millainen onni käy.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
.

Sikälihän edellä kirjoittamani liittyy myös nykytilanteeseen, että Ferrari painii yhä saman ongelman kanssa, tai ainakin Massa painii.
Eiköhän sulle kohta selitetä, että myönnä vain - Alonso on niin paljon parempi. Ei siinä auton käytöksellä, säädöillä tai Alonsoa paremmin kuuneltuna - ole asian kanssa mitään tekemistä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4119
Sinulla se persoonan kahtiajakautuminen on, kun mm väität että toinen nimimerkkisi on mikæl.
Jos et oikeasti ymmärrä kuinka kieliposkessa koitan herralle välillä vittuilla, niin ei helv... Ilmeisesti susta on huumorintaju jossain vaiheessa hävitetty!

Varmaan pitää läksiä jollekkin avarakatseisimmille foorumeille, kun täällä pitää jotkut lahoaivot omia mielipiteitänsä faktoina.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos et oikeasti ymmärrä kuinka kieliposkessa koitan herralle välillä vittuilla, niin ei helv... Ilmeisesti susta on huumorintaju jossain vaiheessa hävitetty!

Varmaan pitää läksiä jollekkin avarakatseisimmille foorumeille, kun täällä pitää jotkut lahoaivot omia mielipiteitänsä faktoina.
Älähän nyt kiihdy, tuo kommenttini oli huumoria. Kieli poskessa nääs. Miksi sää et sitä ymmärtäny? Kaikki täällä osaa arvostaa sun vittuiluas.

Äläkä lähde, me annetaan sun pitää mielipiteesi faktoina.
 
Viimeksi muokattu:

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Kaipaan vastausta siihen onko Massa vai Räikkönen parempi formulakuski. Kuski ei muutu merkittävästi paremmaksi tai huonommaksi mennessä kaudesta toiseen, paljon suurempia muutoksia tapahtuu olosuhteissa. Ja siinä miten kisatapahtumat sattuu menemään tai millainen onni käy.
Melko tasaväkisiä vaikuttivat olevan. Massakin lähes maailmanmestari. Eikä paljoa olisi tarvinnut mennä toisin, ettei Kimillä edelleenkään olisi yhtäkään mestaruutta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Tai Prostilla vaikkapa 6 :thumbup:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niinhän se on. Ajotyylilleen sopivammalla autolla Kimi pesi Massan. Ja vastaavasti ajotyylilleen sopivammalla autolla 2008 keskikaudella Massa pesi Kimin, ja myös alkukaudesta 2007 Massa oli ajoittain samasta syystä vahvempi. Tämä on Kimifanien syytä mukisematta niellä.

Itse en usko noihin kuljettajien tason heittelyihin varsinkaan minkään motivaation puutteen tms. vuoksi. Sellaiset jos mitkä kuullostavat selittelyiltä.

Kysymys kuitenkin kuuluu, kuinka paljon järkeä autoa oli muuttaa Massalle sopivammaksi kesken 2008 kampanjan? Tästä muutoksesta on niin paljon faktista tietoa ihan tallipäälliköidenkin suusta, että sitä nyt on hieman lapsellista kyseenalaistaa.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Kysymys kuitenkin kuuluu, kuinka paljon järkeä autoa oli muuttaa Massalle sopivammaksi kesken 2008 kampanjan? Tästä muutoksesta on niin paljon faktista tietoa ihan tallipäälliköidenkin suusta, että sitä nyt on hieman lapsellista kyseenalaistaa.
Toisaalta autonhan olisi pitäny sopia Massan ajotyylille koko kauden ajan niin nyt mestaruus todennäköisesti olisi plakkarissa

Ripustuksesta, jos muutokset tekevät autoa nopeammaksi niin kyllä niihin vaan yleensä tartutaan insinöörien toimesta. Jos ei pakettia sitten saada sopimaan niin yhtä paljon vikaa on kyseisen kuljettajan sopeutumiskyvyssä mitä tallissakin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Toisaalta autonhan olisi pitäny sopia Massan ajotyylille koko kauden ajan niin nyt mestaruus todennäköisesti olisi plakkarissa

Ripustuksesta, jos muutokset tekevät autoa nopeammaksi niin kyllä niihin vaan yleensä tartutaan insinöörien toimesta. Jos ei pakettia sitten saada sopimaan niin yhtä paljon vikaa on kyseisen kuljettajan sopeutumiskyvyssä mitä tallissakin.
Jos muistat, niin rengaslämpöongelmia oli Massallakin. Ei niin paljon kuin Kimillä mutta kuitenkin. Mutta kyllä kaikki taktiikoita myöden jo hyvin varhain tuntui keskirtyvän Massan kilpailuihin. Miksi - useita mielipiteitä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8541
Sijainti
Vantaa
Jos muistat, niin rengaslämpöongelmia oli Massallakin. Ei niin paljon kuin Kimillä mutta kuitenkin. Mutta kyllä kaikki taktiikoita myöden jo hyvin varhain tuntui keskirtyvän Massan kilpailuihin. Miksi - useita mielipiteitä.
Mielipiteitä kyllä herätti, varsinkin suomalaisten keskuudessa, mutta mitään faktaa ei ole kyllä ollut.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Jos muistat, niin rengaslämpöongelmia oli Massallakin. Ei niin paljon kuin Kimillä mutta kuitenkin. Mutta kyllä kaikki taktiikoita myöden jo hyvin varhain tuntui keskirtyvän Massan kilpailuihin. Miksi - useita mielipiteitä.
Taktiikoiden keskittymisestä Massan eduksi en kyllä ole täysin samaa mieltä. Massa toki lähti useasti kevyemmällä autolla kisaan, mutta se johtui pääasiassa siitä, että Kimi ei ollut kisan alussa uusilla renkailla tarpeeksi kilpailukykyinen vaan vauhdin tuleminen esiin vaati yleensä renkaiden kulumista. Sekä siitä, että Q2:n nopein sai valita taktiikkansa ensimmäisenä ja näin lähteä kevyemmällä halutessaan.

Mielipiteitä ja teorioita on tosiaan useita ja varmaan nekin kaikki vääriä.

Itse voisin väittää, että kesken kauden 2008 Ferrari tajusi kuuluisien telemetriatietojen perusteella, että perhana, annetaan Felipelle käteen sopiva auto niin hänhän on Kimiä nopeampi. 2008 lähdettiin vielä edellisvuoden tyylisellä autolla, mutta sitä kehitettäessä se saatiin vihdoin ja viimein sopimaan Massan makuun. Mestaruus kuitenkin hävittiin pisteellä ja kauden lopuksi Ferrarilla hakattiin päätä seinään, kun ei tajuttu tukea Massaa jo kauden alusta alkaen tai jopa 2007:n alusta. Näin maranellon tulevaisuuden kuski olisi jo kaksinkertainen mestari.

Varmaan ihan täyttä sontaa, mutta ihan yhtä paikkansa pitävää, kuin omatkin tarinointisi.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Toisaalta autonhan olisi pitäny sopia Massan ajotyylille koko kauden ajan niin nyt mestaruus todennäköisesti olisi plakkarissa

Ripustuksesta, jos muutokset tekevät autoa nopeammaksi niin kyllä niihin vaan yleensä tartutaan insinöörien toimesta. Jos ei pakettia sitten saada sopimaan niin yhtä paljon vikaa on kyseisen kuljettajan sopeutumiskyvyssä mitä tallissakin.
Ääh, taas tätä lasien läpi menevää spekulointia. Yritin ihan oikeasti olla objektiivinen, voisko millään odottaa muilta samaa?

Jossitteluusi vastaan, että niin varmaan Massa olisikin ollut mestari. Ja joku toinen olisi ollut jos ja jos ja jos.

Ripustuksesta: ne tekivät Massaa nopeammaksi, Kimiä hitaammaksi. Aika turhaa spekuloida, että ne olisivat tehneet 'autoa' nopeammaksi. Ei Ferrari ainakaan hidastunut 2009 kun autoa alettiin säädellä oikeasti Kimille sopivaksi(anteeksi, oli pakko kun kerta tälle linjalle lähdettiin).
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mielipiteitä kyllä herätti, varsinkin suomalaisten keskuudessa, mutta mitään faktaa ei ole kyllä ollut.
Faktaa Kimin nopeudesta löytyy hyvinkin, jos vain rengaslämmöt sopisivat. Kertaapa tilastoja. Ja mistähän sulla on esittää vasta-argumentaatioon faktoja. Turhaa tyrmätä mielipiteitä ja henkilökohtaisuuksia omilla mielipiteillä. Vaikka itse niistä tykkäisikin.

Mutta hyvää Jussia mun puolesta. Palataan uusiin aiheisiin ( tämä lienee pussiperällä ).
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8541
Sijainti
Vantaa
Ripustuksesta: ne tekivät Massaa nopeammaksi, Kimiä hitaammaksi. Aika turhaa spekuloida, että ne olisivat tehneet 'autoa' nopeammaksi.
Omasta mielestä ripustuksien myötä Felipe nopeutui enemmän mitä Kimi. En muista enää tilannetta, mutta miksi Kimi ei ajellut vanhoilla ripustuksilla, jos ne olisivat olleet nopeammat? Jos Felipeä saadaan nopeammaksi ripustuksilla, miksei talli kannata sitä hyödyntää, vaikkei toiselle siitä hyötyä tulisi. Hölmön hommaa olisi kieltää Massaa käyttämästä ripustuksia, kun kerta Kimille ei sovi.

Itse epäilen vahvasti, että tarkoituksella tehtiin pelkästään Massaa varten, mutta jostain syystä vain sattui Massan käteen todella loistavasti. Jos todellakin näin on, että Massa sai parempaa kohtelua, eikö Kimin olisi pitänyt ruveta vaatimaan mestarille kuuluuvaa kohtelua vai?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8541
Sijainti
Vantaa
Faktaa Kimin nopeudesta löytyy hyvinkin, jos vain rengaslämmöt sopisivat. Kertaapa tilastoja. Ja mistähän sulla on esittää vasta-argumentaatioon faktoja. Turhaa tyrmätä mielipiteitä ja henkilökohtaisuuksia omilla mielipiteillä. Vaikka itse niistä tykkäisikin.
No justiinsa, aivan mahtava argumentti :D. Tämähän pätee melkeinpä jokaiseen kuskiin. Ei pelkästään Kimiin. Heitollasi todistat, että Massa ja Kimi lienevät tosiasiassa samantasoisia rattimiehiä. Molemmat päihittävät toisensa oikeilla rengaslämmöillä. Sinä yrität heittää omia mielipiteitä faktoina, mitä tuskin itse huomaat.

Ehkä lainasin liian paljon kommentistasi. Tarkoitus oli sanoa, ettei Massan suosimista tallissa voi oikein millään osoittaa.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Omasta mielestä ripustuksien myötä Felipe nopeutui enemmän mitä Kimi. En muista enää tilannetta, mutta miksi Kimi ei ajellut vanhoilla ripustuksilla, jos ne olisivat olleet nopeammat? Jos Felipeä saadaan nopeammaksi ripustuksilla, miksei talli kannata sitä hyödyntää, vaikkei toiselle siitä hyötyä tulisi. Hölmön hommaa olisi kieltää Massaa käyttämästä ripustuksia, kun kerta Kimille ei sovi.

Itse epäilen vahvasti, että tarkoituksella tehtiin pelkästään Massaa varten, mutta jostain syystä vain sattui Massan käteen todella loistavasti. Jos todellakin näin on, että Massa sai parempaa kohtelua, eikö Kimin olisi pitänyt ruveta vaatimaan mestarille kuuluuvaa kohtelua vai?
En minä tiedä tehtiinkö autoa tarkoituksella Massalle nopeammaksi. Minunkin mielestä ripustuksien myötä Massa nopeutui enemmän suhteessa kilpakumppaneihin kuin Kimi, koska Kimi hidastui :doubtful:

Jokatapauksessa Kimille palautettiin vanha ripustussysteemi loppukaudeksi, ja olen samaa mieltä, että Räksän olis pitänyt tylyttää *uusi* systeemi omalta osaltaan heti kärkeen, eikä 15. päivä.

Mclarenillakin pystyttiin ajamaan kahta eri kehitysohjelmaa täysin erilaisine siipineen ja ripustuksineen(Kimi-Monty) niin luulisi, että sellainen olisi ollut myös Ferrarilla mahdollista. Etenkin kun lienee ollut selvää, että äijät Felipe ja Kimi halusivat aivan erilailla käyttäytyvät autot.

*edit
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Mclarenillakin pystyttiin ajamaan kahta eri kehitysohjelmaa täysin erilaisine siipineen ja ripustuksineen(Kimi-Monty) niin luulisi, että sellainen olisi ollut myös Ferrarilla mahdollista. Etenkin kun lienee ollut selvää, että äijät Felipe ja Kimi halusivat aivan erilailla käyttäytyvät autot.
No niin sitä luulisi, vaan eipä tuo homma mene vieläkään niin. Edelleen Ferrarilla jurnutetaan ja toinen kuski pärjää, toisen kärsiessä ongelmista.

Sinänsä vanhalla yhden kuskin taktiikalla homma toimii, ainakin siihen asti kun se nopeampi on Alonso :eek:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18384
Sinänsä vanhalla yhden kuskin taktiikalla homma toimii, ainakin siihen asti kun se nopeampi on Alonso :eek:
Eiköhän Alonso Ferrarilla se ykköskuski ole, niinkun Schumi aikanaan myös italialaistiimissä.

Se pitää sanoa että Alonso "ei voi" aloittaa Ferrarilla Schumacherin menestyksen toistavaa aikakautta elleivät tiimin henkilökunta ole samaa kaliberiä kuin hänen aikanaan.
 
Ylös