GT ja protot 2010

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Pertti Kuismanen ikää 66v!!! veivaa ens vuonna GT1 sarjan läpi.

Lisäksi:

"pääsponsori Mad Croc neuvottelee parinkin suomalaisen entisen F1-kuljettajan pestaamisesta."

Tulossa siis mukaan myös ehkä Suomalaisia ex F1 Kuskeja.

Salo, Häkkinen, JJ ??? :alppu:


Mistä tätä sarjaa voi seurata suomessa, meinaako mikään kanava näyttää suorana?


http://www.ts.fi/f1/uutiset/97415.html
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mistä tätä sarjaa voi seurata suomessa, meinaako mikään kanava näyttää suorana?
Toi FIA GT:n tv-näkyvyys on ollut aika heikkoa ja olettaa sopii, että niin on myös GT1 MM:n... Aikaisemmin kisoja on voinut katsella netistä ilmaiseksi. Toivotaan, että myös jatkossa.
"pääsponsori Mad Croc neuvottelee parinkin suomalaisen entisen F1-kuljettajan pestaamisesta."

Salo, Häkkinen, JJ ??? :alppu:
Miten olis Severiä 5 vuotta nuorempi Keijo R. ?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Mistä tätä sarjaa voi seurata suomessa, meinaako mikään kanava näyttää suorana?
Aikaisemmin kisoja on voinut katsella netistä ilmaiseksi. Toivotaan, että myös jatkossa.
Olen saanut sellaisen kuvan, että gt1live jatkaa ensi vuonnakin (puhuivat serverien lisäämisestä tms). Kysyin mikä on GT2:n tilanne, niin sanoivat luultavasti näyttävänsä ainakin Euroopan GT1-kisojen yhteydessä ajettavat roundit.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Rolex 24 at Daytona

No niin, kun käsky kävi, niin Daytona-tarinaa naputtelemaan.

Tämä projekti sai alkunsa kesällä, kun Oskar Slingerlandin kanssa sijoituimme kolmanneksi G3-luokassa Spa:n 24-tunnin kisassa. Oskar on aloittanut kilpa-autohommat vasta vanhemmalla iällä pari vuotta sitten ja olen reilun vuoden verran häntä koutsaillut. Oskar innostui ensimmäisestä kv-menestyksestään sen verran, että päätimme heti lähteä rakentamaan pakettia Daytonaan.

Syksyn aikana olin yhteydessä useampaan tiimiin, mutta Matt Connolly Motorsportin kanssa pääsimme heti samalle aaltopituudelle. Diili syntyi nopeasti ja perusasiat sovittiin jo marraskuussa. Sitten oli vuorossa muiden kuskien valinta. Ranskalainen Lapierre liittyi ryhmään ensin ja viimeiselle paikalle haimme mahdollisimman hyvää vaihtoehtoa. Jos Menten on vanha tallikaveri 2005-2006 vuosilta, -08 ajoimme kimpassa podiumille Zolderin kaksnelosessa ja viime keväänä jaoimme Corvetten FIA GT:n avauskisassa. Jos myös voitti Span yleiskilpailun heinäkuussa. Vauhti on siis kohdallaan ja tuttuna kaverina helppo valinta täydentämään ryhmäämme.

MCM on pieni tiimi ja minulle uusi tuttavuus, mutta heillä on maine ammattitaitoisena porukkana. Tämä sama Porsche ehti palkintopallille tämän vuoden Daytonassa, joten palikoiden pitäisi olla kohdallaan. Siellä on paljon kovia porukoita vastassa, mutta meidän kuljettajanelikko on varmasti kilpailukykyinen. Pienellä tuurilla ja fiksulla ajolla on kaikki mahdollisuudet haastaa isommat tiimit pitkässä juoksussa eli tavoitteena on päästä palkinnoille. Innolla odotan ensimmäistä Daytonan starttiani! Ja vaikka kisa menisi munilleen, niin tyhjin käsin sieltä ei kotiin tulla. Dollarin kurssi on pohjamudissa ja tammikuussa alkaa alennusmyynnit.

Marraskuussa kävimme Oskarin kanssa Estorilissa hiomassa yhteistyötä kuuden tunnin koitoksessa ja sieltä tuli luokkavoitto ja yleiskilpailun kolmossija. Toivottavasti sama tahti jatkuu Daytonassa!

Lähipäivinä pitäisi selvitä myös ensi kauden varsinainen duunipaikka. Neuvottelut ovat loppusuoralla ja nyt vain hiotaan pykäliä kuntoon. Näitä yllämainittuja kuvioita on suunnitelmissa ja ainakin 1-2 muuta kaksnelosta. Näistä lisää, kun vahvistuvat.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Saatais vaan nuo Japanilaiset muiden kanssa leikkimään.
Niin... toisaalta miksipä heidän pitäisi tulla ajamaan FIA:n/ACO:n säännöillä... Yhtä hyvin voisi kysellä Eurooppalaisia ja Amerikkalaisia leikkimään muiden kanssa SuperGT:ssä ;)

Itseasiassahan GT500-luokkaan pääsee nykyiselläänkin mukaan GT1- ja DTM-autoilla, mutta ainakaan ensin mainituilla on ihan turha yrittää. Jokin aika sittenhän sinne yhtä Maseratia oltiin viemässä, mutta homma kaatui kun testeissä ei vauhtia riittänyt alkuunkaan jaappanilaisten antamista sääntöhelpotuksista huolimatta.

Japanin GT-sarjaan liittyvistä uutisista mielenkiintoisin on mun mielestä se, että ITR ja GTA ovat tehneet alustavia tunnusteluja mahdollisuudesta ajaa tulevaisuudessa samoilla säännöillä DTM:ssä ja GT500:ssa.

Avainasemassa näissä neuvotteluissa on ilmeisesti BMW, joka on ilmaissut halukkuutensa ajattaa autojaan Japanissa (ja ehkä Saksassakin), mutta toisaalta sanonut, ettei halua kehittää autoa, jota voi käyttää vain yhdessä sarjassa.

Samaten BMW on ilmeisesti käynyt jonkinlaisia neuvotteluja FIA:n ja ACO:n kanssa saadakseen IMSA:n sääntöjen mukaisen GT2 M3:n Euroopan radoille...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pertti Kuismanen sanoi:
GT1:ssä ajavat maailman nopeimmat GT-autot.
Voihan sen noinkin sanoa. Voisi sen myös sanoa niin, että Ratelin MM-sarjan GT1-autot ovat enää vain vajaan sekunnin nopeampia kuin geetee kakkoset ja kolmoset. Ei tietty niin mediaseksikästä kuin muistella, että uuden GT1-luokan sääntöjen mukainen Nissan GT-R oli radasta riippuen noin sekunnin ja pidemmillä radoilla puolitoista nopeampia kuin GT2-luokan Ferrarit. Zolderissa ero Nissanin ja GT3:n Astonin välillä oli vain puolisekuntia(!).

Eikös jossain vaiheessa ollut puhetta GT3-autojen nopeuttamisesta? Muutamat asiantuntijat ovat ainakin jo maalailleet piruja seinille, että joskopa ensi vuonna GT3-autotkin ovat GT1:n kanssa yhtä nopeita. Nissanin vertaaminen GT2:n ja GT3:n kalustoon on sikäli väärin, että kyse on täysin tehdasautosta, joten sen nyt oletetusti tuleekin olla yksityistiimejä nopeampi. Tämän päättelyketjun lopusta vedämme johtopäätöksen, että yksityistiimin rakentama GT1-auto mitä luultavemmin tulee kilpailullisesti olemaan ainakin yhtä nopea kuin GT2/GT3-auto, ellei jopa puhtaasti hitaampi...

Puhumattakaan siitä, että ALMSin GT2-luokka on FIA:n GT2:ta kilpailukykyisempi (Risin menestys Le Mansissa vahvistaa) eli saattaa hyvin olla mahdollista, että Yhdysvalloissa ajavat GT2-autot ovat jo nyt GT1-autoja nopeampia. :dunno:

Valentino Rossi ei hyväksynyt Le Mans-tarjousta vaikka Jean Alesi oli pyytänyt häntä mukaan Le Mans autokuntaansa.
Muissa uutisissa: Minä kyllä hyväksyisin Alesin tarjouksen, sillä Alesin ollessa ajovuorossa ensimmäisenä ehkä johtaisimme GT2-luokan autollakin yleiskilpailua hetken aikaa. Linkki. :D
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Le Mans - prototyyppien maailmanmestaruussarja otti tänään askeleen lähemmäs todellisuutta, kun ACO ilmoitti ensi vuonna ajettavan kolmen osakilpailun mittaisen Intercontinental Cupin toteutumisesta.
Vähän laihaksi jää tuokin, kun Peugeotilla ei suurta kiinnostusta...

Olivier Quesnel sanoi:
"The board has given me a budget with two objectives: to do our best with the current car at Le Mans and to build a new car for 2011. The Intercontinental Cup is a good idea, but we can't do everything."
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vähän laihaksi jää tuokin, kun Peugeotilla ei suurta kiinnostusta...
Niin tänä vuonna ei ole kiinnostusta. Mikä on täysin ymmärrettävää, koska Peugeot kilpailee melkein viisi vuotta vanhalla autolla ja ensi vuodeksi säännöt muuttuvat rajusti. Eli no biggie.

Ratelin GT1-sarjalla vaikuttaisi sen sijaan menevän Autosportin mukaan mahtavasti. Nissanin testi- ja epävirallinen tehdastiimi eli etukäteen sarjan suurin ja merkittävin tiimi Gigawave heitti jo nyt pyyhkeen kehään:
Autosport sanoi:
Gigawave Pulls Out

The British Gigawave team, which was to have represented Nissan in next year's FIA GT1 World Championship, is to close its doors.

The decision leaves Nissan looking for a European agent as well as a new team to run a pair of V8-engined GT-Rs in 2010. Gigawave, which was Nissan's development partner in 2009, was due to have coordinated sale of cars and spares for the Japanese manufacturer.

Gigawave Motorsport had yet to confirm its plans as AUTOSPORT closed for press before Christmas, but it is understood that financial problems are behind the move.

Gigawave joined the FIA GT Championship in conjunction with Barwell Motorsport at the end of 2007. It then contested the full series in its own right with an Aston Martin DBR9 in 2008.
Ratel sinä vanha ketku. :rolleyes:

Samalla mies nimeltä Nigel Stepney muuten joutui jälleen työttömäksi...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Alkaa nämä tekstit muistuttaa paljolti jo komediaa :D
Toivottavasti edes sitä komedian parempaa muotoa... ;)

Siinä missä GT1-lähtörivistö hupenee jo etukäteen, Oreca ilmoitti ajattavansa Peugeot 908:n rinnalla yhtä Oreca-Aimia "Junior Teaminä" Le Mans - sarjassa.

Norma puolestaan tulee rakentamaan Pegasus Racingille ensimmäisen uusien LMP2-luokan sääntöjen mukaisen auton ja Pegasus on jo hakenut Le Mans - osallistumispaikkaa.
 
Ylös