GT ja protot 2010

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Hienoa, että projekti sai tuulta alleen. Onnistuessaan ei liene epäilystä siitä, ketä kesäkuun klassikossa tulen kannustamaan eniten :cool:

Monteiron japsi-SuperGT pesti alkaa näyttää aika varmalta, kun kävi testaamassa Nismoa vuodenvaihteessa paikanpäällä...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Myöhemmin tänään pitäisi SRO:lta ilmestyä lehdistötiedote GT1-tiimejä koskien, ilmoittautumisaikahan loppui jo perjantaina.
Ja Abu Dhabin debyyttikisan startti siirretty parilla viikolla myöhemmäksi (-> huhtikuun 16-17.).
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Myöhemmin tänään pitäisi SRO:lta ilmestyä lehdistötiedote GT1-tiimejä koskien, ilmoittautumisaikahan loppui jo perjantaina.
http://translate.google.de/translate?u=http://www.speedweek.ch/news/9497/Die-Teams-der-GT1-WM.html&sl=de&tl=en&hl=&ie=UTF-8
No niin tässä ovat vuoden 2010 FIA GT1 sarjan tiimit:

Corvette: Phoenix Racing Carsport ja Mad Croc Racing

Maserati: Vitaphone Racing Team ja Triple H Team Hegersport

Aston Martin: Hexis AMR ja Young Driver AMR

Nissan: Swiss Racing Team ja Team Sumo Power GT

Lamborghini: Münnich Motorsport ja Reiter Engineering

Ford: Matech Competition ja Marc VDS Racing
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ensinnäkin hyvä, että kaikki paikat on ennakolta saatu täytettyä. 24 autoa on kuitenkin keskimäärin enemmän kuin viime vuoden FIA GT -kisoissa (GT1+GT2) ja ALMS:ssä (autoja oli keskimäärin 23.8/kisa).

Pekaracing ja Luc Alphand Adventures eivät ikävä kyllä jatkaneet...
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Ensinnäkin hyvä, että kaikki paikat on ennakolta saatu täytettyä. 24 autoa on kuitenkin keskimäärin enemmän kuin viime vuoden FIA GT -kisoissa (GT1+GT2) ja ALMS:ssä (autoja oli keskimäärin 23.8/kisa).

Pekaracing ja Luc Alphand Adventures eivät ikävä kyllä jatkaneet...
Halukkaita tiimejä olisi ollut jonkin verran enemmänkin, mutta jokainen automerkki voi tehdä diilejä vain kahden tiimin kanssa eli 2x2 per merkki. Ainakin Astonilla ja Nissanilla oli useampikin tiimi jonossa, mutta jos neuvottelut merkin kanssa eivät johtaneet tulokseen ei tiimit tietenkään laittaneet ilmoittautumista vetämään. KplusK haki myös paikkaa muutama viikko sitten uudelleen luokitelluille Saleeneille (keskiviikon puhelun perusteella 4 autoa..), mutta jostain syystä SRO:n tiedote ei tätä tuonut esille.

Phoenix Racing Carsport = 1 auto Phoenixilta ja toinen Pekalta eli Hezemans seniorin porukka muodostaa puolet tuosta ryhmästä ja todnäk Hezemans-Kumpen taas puikoissa. Sarjan säännöt vaativat kahden auton tiimejä. Samasta syystä belgialaiset poppoot DKR ja SRT löivät hynttyyt yhteen ja muodostivat yhteisen tiimin. Sen tiimin nimi taas juontaa tuntemamme suomalaiskuljettajan yhteistyökumppaniin.

LAA on vahvistanut osallistumisensa Le Mansin 24-tuntiseen kahdella GT1-Vettellään, mutta LMS:n ohjelma on julkaisematta. Tarkoituksena on ollut osallistua LMGT2-luokkaan Bemareilla, mutta jokin niissä neuvotteluissa on venyttänyt aikataulua.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Stephane Ratel myönsi Graham Goodwinin haastattelussa, että monella tiimillä on vielä paljon työtä edessään ennen kuin sarja pyörähtää käyntiin Abu Dhabissa. On muuten aina niin hyvä uutinen kun sarjan avauskilpailua siirretään eteenpäin. Goodwin toivoo, että avauksessa nähdään kaikki 24 autoa, mutta siihen on vielä pitkä matka, vaikka autoja onkin haalittu kasaan kissojen ja koirien kanssa ja sääntöjä taivuttamalla.

Lisäksi keskustelua on herättänyt se, että esimerkiksi Aston Martinin kuljettajiksi on kaavailtu tehtaan kuljettajia eli Tomas Engeä ja Stefan Muckea, jotka viime vuonna voittivat Le Mans – sarjan mestaruuden. Näinhän tässä ei pitänyt käydä, sillä autojen piti olla yksityistiimien ajattamia, mutta Astonin LMP-projektin valmistautuessa ensi vuoteen osa työntekijöistä voi kuljettajien ohella tehdä kisoista melko tylsiä.

Gigawaven mukana saattoi myös mennä suorat ja ilmaiset lähetykset netissä, mutta myös kameralaitteistoa, jonka yhtiö SRO:lle takasi. Nissan ei puolestaan halua GT1-autoaan Le Mansiin, vaikka säännöt sen sallisivat.

Suurin ongelma Ratelille on kuitenkin GT2-autojen joukkokato nyt kun kyseinen luokka on erotettu GT1-lähdöistä. GT2-luokka on tähän asti toiminut 11 GT1-auton lähtöjen täytteenä, mutta täksi vuodeksi ne ajavat oman EM-sarjansa paitsi että suurimmat tiimit eivät tästä ole kiinnostuneet ja ne ovat lähteneet ajamaan Le Mans-sarjaa. AF Corsa vie ehkä jopa kolme autoa ja CRS:kin luultavasti kaksi, joten tämän Ratelin sarjan lähtöruudukko tiivistyy entisestään. Mikä GT2:n tulevaisuus ja mielekkyys EM-sarjana lopulta on jää tietenkin nähtäväksi, mutta jälleen hän tuntuu ainakin minusta sotkevan soppaa varsin mallikkaasti.

Lisäksi Goodwin kertoi Lotuksen päällikön olevan pettynyt, että heidän nimensä yhtiönsä on liitetty F1-talliin ja että Lotuksen urheiluautovalmistajana on kiinnostunut Le Mansista eikä vain GT-luokassa vaan prototyyppivalmistajana. Lisäksi eräs punaiseen kiedottu tanssiva hevonen olisi kiinnostunut ehkä siirtämään resursseja nykyisestä projektistaan Le Mans – prototyyppeihin.

Goodwin itse odottaa tällä vuosikymmenellä autonvalmistajien uutta renesanssia Le Mans - kilpailuissa, koska näiden kahden lisäksi Honda tulee tänä vuonna vahvasti mukaan Eurooppaan, Jaguar tulee tavalla tai toisella tehtaan tukemana ja Toyota odottelee siipien suojissa. Näiden puheiden takana on tietenkin kaavailtu MM-sarja prototyyppiautoille ja ACO:n uudet 2011 säännöt.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Olen ihan rehellisesti sanoen todella pihalla että mitä sarjoja tänä vuonna sitten oikein ajetaan. Toisaalta olen silloin varmaan ihan oikeutettu puhumaan suuren (=tietämättömän) yleisön puolesta: ei noita sarjoja seuraa tämmöiset satunnaisfanit oikein minkään muun takia kuin tunnettujen automerkkien. Yksityistallit joissa ajelee jotain 90-luvun F3-tähtiä ei nosta pulssia kovinkaan korkeelle. Verenpaineen kylläkin.

Mä haluaisin kovasti nähdä kansainvälisen GT-sarjan, johon osallistuisi tehtaan kalustoa Saksasta, Ranskasta, Italiasta, Amerikasta ja Japanista. Pistetään suuret autonvalmistajat viivalle ja katsotaan kuka on kovin. Tietty tämmöinen on silkkaa toiveajattelua, sillä yksikään valmistaja ei pitkään katselisi jos omat autot valloittaisi ruudukon peräpään. Samanlaisen merkkikavalkaadin kuin 90-luvulla BTCC:ssä kun saisi, niin aijai...:ahem:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No joo monesta lähteestä olen kuullut sanottavan, että "kun ne GT kisat on niin ihmeellistä seurattavaa kun on eri luokkia keskenään ajamassa, koskaan ei tiedä kuka johtaa ja mitä tapahtuu".

Nyt tuo on ainakin poisluettua ongelmaa, saas nähdä mitä tosta tulee tulevaisuudessa. Toivottavasti saataisiin vähän sellasta 90-luvun puolenvälin henkeä tohon touhuun. Tarkoitan nyt, että näyttäviä autoja hyviä kisoja, jotain minkä vuoksi noita katsoo. Onneksi Lamborghini on mukana. Ferrarikin voisi hyvin rakentaa vaikkapa 599:stä GTR version...;)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pahasti Amerikkalaisen veljensä jalkoihin jäävän (Euroopan) Le Mans Seriesin kisakalenteri:

Koodi:
    * 7-8 March          Official Tests – Paul Ricard Circuit
    * 9-10-11 April      8H of the Castellet – Paul Ricard Circuit
    * 7-8-9 May          1000 Km of Spa-Francorchamps
    * 15-16-17 July      1000 Km of Algarve (Night race)
    * 21-22 August       1000 Km of Hungaroring (Night race)
    * 10-11-12 September Autosport 1000 Km of Silverstone
1000km Hungaroring :yuck:

LMP ja GT autojen lisäksi myös Formula Le Mans puikkelehtii nykyään samassa joukossa. Sitä en tiedä, onko viisi luokkaa jo vähän liikaa...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Pahasti Amerikkalaisen veljensä jalkoihin jäävän (Euroopan) Le Mans Seriesin kisakalenteri
Span 1000km kilpailu noista kuitenkin nousee nyt entistä suurempaan suureen rooliin, kun Audi jättää Sebringin väliin ja pitää Spata ensimmäisenä kunnon kenraaliharjoituksena Le Mansia varten.

CARTer sanoi:
Suurin ongelma Ratelille on kuitenkin GT2-autojen joukkokato nyt kun kyseinen luokka on erotettu GT1-lähdöistä. GT2-luokka on tähän asti toiminut 11 GT1-auton lähtöjen täytteenä, mutta täksi vuodeksi ne ajavat oman EM-sarjansa paitsi että suurimmat tiimit eivät tästä ole kiinnostuneet ja ne ovat lähteneet ajamaan Le Mans-sarjaa.
Tilanne ei kyllä hyvältä näytä. Ratel on juuri sanonut GT2-projektin jatkuvan suunnitellusti, mutta itse laittaisin luokan takaisin Euroopan GT1-lähtöjen taakse... parempi sekin kuin vajaa tusina Ferrareita ja Porscheja kiertelemässä yksinään. Euroopan ulkopuolella reissaamiseen tiimeillä rahkeet ja resurssit tosin tuskin riittäisivät.

Brunin ALMS-vaihto taisi vihdoin katkaista siteet Vilanderiin.

Lisäksi eräs punaiseen kiedottu tanssiva hevonen olisi kiinnostunut ehkä siirtämään resursseja nykyisestä projektistaan Le Mans – prototyyppeihin.
Eipä tuo liene ihmekään, kun F1:n tulevat budjettisäännöt ja henkilöstövähennykset mahdollistavat panostuksen siirtämisen muualle ihan luonnostaan.

No joo monesta lähteestä olen kuullut sanottavan, että "kun ne GT kisat on niin ihmeellistä seurattavaa kun on eri luokkia keskenään ajamassa, koskaan ei tiedä kuka johtaa ja mitä tapahtuu".

Nyt tuo on ainakin poisluettua ongelmaa, saas nähdä mitä tosta tulee tulevaisuudessa.
Niin, suuri yleisö haluaa MM-sarjalta selkeät säännöt ja sopivat kisapituudet. Vaikka tunnin pituiset sprintit kuulostavatkin lähinnä vitseiltä (ja niitä ne ovat), niillä saa paremmin houkuteltua lajista tietämättömiä luokseen. Sarjaa on myös helpompi markkinoida tv-ystävällisin lähetysajoin.

En toki toivo, että kaavailtu protojen maailmanmestaruussarja lähtisi samaan leikkiin mukaan, mutta useamman tunnin kisoilla tuskin saavutetaan tavoiteltua mainstream yleisöä. Itselleni toki kelpaisi, jos jokainen kisa kestäisi yli 6h :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ketähän tuohon toiseen suomen lipun alla ajavaan talliin tulee? Harmi kun Salo ei mitään oikeaa autoa ole löytänyt, joutuu Corvetella ajamaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ketähän tuohon toiseen suomen lipun alla ajavaan talliin tulee? Harmi kun Salo ei mitään oikeaa autoa ole löytänyt, joutuu Corvetella ajamaan.
Tallin toinen puolisko on hollantilaisen (vai luxemburgilaisen, vai belgialaisen, niinkun Markus yllä väittää? No, joku Afrikan osavaltio kuitenkin) DKR Engineeringin hallinnassa. Turun Sanomissa spekuloitiin joulukuussa, että toisen auton toinen kuljettaja olisi Enrique Bernoldi.

Markus Palttala on suhannut DKR:n Corvetella ainakin FIA GT-sarjassa, ja onkin tuossa yllä jo kertonut tallin / sarjan kuvioista. Jos saa toivoa, niin mielellään toki Markus puikkoihin.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Turun Sanomissa spekuloitiin joulukuussa, että toisen auton toinen kuljettaja olisi Enrique Bernoldi.
Viime vuonna DKR tietenkin oli ns. Team Brasilia ja sieltä takaa löytyi juurikin nämä samat nimet jotka tuota brändiä olivat Champ Car - sarjaan tuomassa eli Bernoldi ja Ben Sangari. Yhteys siis on varsin ilmeinen ja ainakin minä haluaisin mielelläni nähdä brasiliaisten "tallin" jatkavan jossain muodossa.
Harmi kun Salo ei mitään oikeaa autoa ole löytänyt, joutuu Corvetella ajamaan.
Corvetten C6.R ei kaiken lisäksi ole edes uusien GT1-sääntöjen mukainen auto, vaan se on mukana numeroiden ja historic-arvonsa takia. Itse asiassa tasan puolet noista MM-sarjan autoista on "vähän käytettyjä" ja joita tullaan hidastamaan keinotekoisesti Nissanin, Lamborghinin ja Fordin tiimien mieliksi. Ja arvatkaa vain mitä tapahtuu, jos keinotekoisesti hidastettu auto peittoaa "kunnon tuotteen" ja jonka etuja eräs japanilaistehdas valvoo erittäin tarkkaan? Voi olla, ettei mestari ole selvillä vielä tammikuussakaan... Joko muuten on viime vuoden FIA GT-mestaruus ratkennut vai vieläkö se PK:n protesti kiertää jossain FIA:n byrokraattisessa järjestelmässä? :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös