GT ja protot 2010

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Nyt menee vähän aiheesta sivuun; mutta kun näistä TV Jutuista oli tossa ylempänä:

Onko kellään muistikuvia, mikä kanava televisioi 1997 Helsinki Thunderin GT kisaa pääasiassa?
Oliko se YLE vai MTV3, joka näitä lähetyksiä näytti muutenkin kuin urheiluruuduissa?
Mulla on joku hämärä muistikuva, että YLE olisi ollut kyseessä, mutta oliko?
Ja olenko pahasti väärässä, että näytettiinkö aika-ajot jopa suorana entä itse kisa?

Ja toinen kysymys; ei kellään sattuisi olemaan näitä pätkiä mitä silloin viikonlopun aikaan TV:stä tuli nauhalla, siis VHS nauhalla?
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Ja toinen kysymys; ei kellään sattuisi olemaan näitä pätkiä mitä silloin viikonlopun aikaan TV:stä tuli nauhalla, siis VHS nauhalla?
Tämä kiinnostaisi kyllä itseäkin... Prkl kun en tajunnu mistään mitään tuohon aikaan enkä raahautunut paikalle katsomaan :jaska:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo ei tullut mieleen niin kuin nauhottaa Eurosportilta noita saati nauhottaa ne suomen TV:n jutut kun niitä sillon tuli. :jaska:
Paikalle sentään könysin lauantaina ja sunnuntaina. ONNEKSI.

EDIT:
Kyllä tässä on asennetta, tässä hommassa on todella sitä asennetta, josta minä tykkään! Näitä katsoisi vaikka 10 tuntia putkeen. Vain kuunnella moottorin ja vaihdelaatikon sointeja ja katsella tätä kuljettajan työskentelyä!
Kunnon duunia!
FIA GT 2009
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Nyt kun olen tutustunut hieman tähän uuteen GT1 maailmanmestaruus-sarjaan; herää pari kysymystä.
Osa on vähän nolojakin kysymyksiä, mutta kysytään pois, kerran se vain kirpasee.:ahem:

Millä mielin täällä ollaan tämän sarjan suhteen?
Autoja on kovin vähän, siis merkkejä.
Vetovoimaista vai ei?

Miten täällä uskotaan yleisön ottavan vastaan tämän uuden GT1 sarjan kun radalla nähdään vain ja ainoastaan GT1 autot?

Ilmeisesti tämä uusi kisatyyli, 2 eri 60 minuutin kisaa on parempi kuin 4 tunnin kilpailut?
Vai miten on?
Ymmärsinkö oikein, että nämä kisat ovat siis 1 aika-ajokisa ja yksi mestaruussarjan kisa?
Tämän kuvan tuolta GT Worldin sivuilta saa. "two 60-minute races, one Qualifying and one Championship race."
Mutta ymmärsikö ihan oikein nyt?

Mitkä ovat säännöt kuljettajien suhteen, saako enää autosta autoon pomppia mitä mm. Mersu harrasti paljon 1997 vuonna varmistaakseen mestaruuden?
Vai onko se kylmästi niin, että kiinteä pari on ja jos ei mitään sairautta tai loukkaantumista tule, ajoparia ei saa vaihtaa autosta autoon?

Entä onko kuljettaja kohtaisille stinteille mitään maksimimäärää?

Käsittääkseni nämä autot perustuvat tuotantoautoihin, kuten oletus on.
Eli Nissanissa on sellainen pannu kun tehtaalta on siihen ägnetty?
V6:nen kahdella ahtimella?
Ei siltä kyllä ainakaan viime kaudella kuullostanut kun onboard kameraa kuunteli. Lähinnä isohko V8 tuli mieleen siitä saundista.

Eli se mitä yritän tässä kysyä on se, että GT1 luokan auton pitää perustua kaupasta löytyvään laitteeseen, moottoria ei saa vaihtaa muuhun mikä tehtaalta tullessa on autossa ollut?

Ilmeisesti FORD on kuitenkin vaihtanut tuon GT Fordinsa hellan ahtaamattomaan? Muistanko oikein?
Onko tälläinen sallittua tänä vuonna?

Kovasti tätä uutta sarjaa kyllä yritetään markkinoida, uudet netti sivut huippulaatuisineen videoineen ja modernin ulkonäön osalta kyllä kertoo panostuksta, jonka ei haluta menevän hukkkaan.

Olisi mielenkiintoista kuulla Foorumilaisten mielipiteitä tästä uudesta luokasta. Onhan täällä jo spekuloitu asiaa ja olen siitä tietoinen, mutta nyt olisi pääasiassa tarkoitus tähän GT1:seen keskittyä tässä postauksessa.

Ja yhtä kaipaan, todella yhtä ainoaa asiaa, joka toisi tähän sarjaan pikkaisen glamouria lisää..... nimittäin GTR McLarenit. ;)
Mutta siitä on yli 10v kun niillä on kilpaa ajettu, joten unohtaa saa tämän.

Noh mutta mitä mieltä täällä ollaan tästä koko touhusta, jos nyt unohdetaan tämä vääntö GT1/GT2 luokkien välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Mitkä ovat säännöt kuljettajien suhteen, saako enää autosta autoon pomppia mitä mm. Mersu harrasti paljon 1997 vuonna varmistaakseen mestaruuden?
Vai onko se kylmästi niin, että kiinteä pari on ja jos ei mitään sairautta tai loukkaantumista tule, ajoparia ei saa vaihtaa autosta autoon?

Entä onko kuljettaja kohtaisille stinteille mitään maksimimäärää?
Eikö yleensä tälläisissä tunnin formaatin kisoissa ole että kummankin kuljettajan pitää ajaa 20 tms minuuttia vähintään, Suomessa käytössä ainakin?

Eli se mitä yritän tässä kysyä on se, että GT1 luokan auton pitää perustua kaupasta löytyvään laitteeseen, moottoria ei saa vaihtaa muuhun mikä tehtaalta tullessa on autossa ollut?
Eikö juuri GT1-autot ole nimenomaan kilpakäyttöön tehtyjä eli moottorin saa rakentaa uudelleen? En tarkistanut mutta käytännössä GT1-luokassa autot ovat katettuja kilpureita, GT2 jonkin asteen muutoksin ja GT3 sitten jo aika lähellä itse tuotantoautoa.

Ihan kivalta tämä sarja vaikuttaa, on noita autojakin ihan sopiva määrä. Ei itteä ainakaan liikuta tuo pikkuluokkien puuttuminen, onhan se sitten aina helpompi seurata. Vaikkakin kierroksella ohittamiset ovatkin aina tyylikkäitä.

Corvettea ja Mad Croccia kannatan, on se sen verran hieno laite ja suomalaiskuskit :thumbup:

Aika World Championship kun kaikki teamit euroopasta ja Saksasta varmaan puolet. Pikkuvirheitä :p
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Aina.net näyttää jumittavan varsin otolliseen aikaan. Ei nyt viitsisi taas tapella koko viikonlopun ajan yhteyksien kanssa, kun alkukevään paras endurancekisa on vain kahden päivän päässä :jaska: Tänne navigoiminenkin kesti pari vuotta...

Autoja on kovin vähän, siis merkkejä.
Ja montakohan autonvalmistajaa FIAn muissa MM-sarjoissa on (olkoonkin että nyt puhutaan vain brändeistä)? Viime vuosien jälkeen 6 GT1-merkkiä ja 24 autoa ei kuulosta lainkaan huonolta.

Ja nyt kun on puhuttu FIA GT3 -autojen mahdollisesta vierailusta Bathurstiin, ei näillä Ratelin sarjoilla välttämättä niin huonosti menekään kuin väitetään.
Kyllähän ACOn sarjoissa paljon merkkejä vilisee, mutta mitä yleensä on tapahtunut kun sarjat ovat vierailleet kaukomailla (esim. LMS Interlagosissa pari vuotta sitten)? Joukkokato kun ei ole kannattavaa reissata niin kauas.

Ymmärsinkö oikein, että nämä kisat ovat siis 1 aika-ajokisa ja yksi mestaruussarjan kisa? Tämän kuvan tuolta GT Worldin sivuilta saa. "two 60-minute races, one Qualifying and one Championship race."
Mutta ymmärsikö ihan oikein nyt?
Juu, ja qualikisasta myös kolme parasta saa pisteitä. FIA ehti "yllättäen" muuttaa pistejärjestelmän F1-standardien mukaiseksi.

Uudet sprinttikisat eivät miellytä, vaikka TV:lle ja Pentti Peruskatsojille otollisempia ovatkin. Perus 2-6h olisi ollut parempi.

Mitkä ovat säännöt kuljettajien suhteen, saako enää autosta autoon pomppia mitä mm. Mersu harrasti paljon 1997 vuonna varmistaakseen mestaruuden? Vai onko se kylmästi niin, että kiinteä pari on ja jos ei mitään sairautta tai loukkaantumista tule, ajoparia ei saa vaihtaa autosta autoon?
Mitä mitä, kiinteä kuskipari GT-sarjassa??? :)

Olisi mielenkiintoista kuulla Foorumilaisten mielipiteitä tästä uudesta luokasta. Onhan täällä jo spekuloitu asiaa ja olen siitä tietoinen, mutta nyt olisi pääasiassa tarkoitus tähän GT1:seen keskittyä tässä postauksessa
Eihän täällä viimeiseen puoleen vuoteen ole muusta puhuttukaan. Oman mielipiteeni kaikki ovat kuulleet jo kyllästykseen asti, joten annan puheenvuoron muille...
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No joo en ajatellut tätä merkki hommaa noin päin, jos 24 autoa saadaan radalle ja 6 eri merkkiä, on se ihan hyvin tässä maailman ajassa.
Vielä kun Ferrari vääntäisi vaikka 599 Fioranosta "GTR" version ohi mennen ja Jaguar vaikkapa XK-mallista jonkin sortin kilpurin.....:cool:

OK, varsin mielenkiintoselta kuullostaa tämä kisojen pituus kohta.
Jotenkin tuntuu pirun oudolta, että näillä ajetaan vain tunti ja thats it.
Mihin on kadonnut "good old endurance" meininki, 4 tuntia jne.
NOH kaipa tämä on tutkittua tavaraa, että näin kannattaa tehdä sitten, muuttaa kisojen pituudet näin. :confused:

Eli ilmeisesti tämä kiinteä kuljettajapari on meikäläisen omaa pohdintaa alustaalkaen?
Eli kuljettajia saa autojen kesken vaihdella siis?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
No joo en ajatellut tätä merkki hommaa noin päin, jos 24 autoa saadaan radalle ja 6 eri merkkiä, on se ihan hyvin tässä maailman ajassa.
Vielä kun Ferrari vääntäisi vaikka 599 Fioranosta "GTR" version ohi mennen ja Jaguar vaikkapa XK-mallista jonkin sortin kilpurin.....:cool:

OK, varsin mielenkiintoselta kuullostaa tämä kisojen pituus kohta.
Jotenkin tuntuu pirun oudolta, että näillä ajetaan vain tunti ja thats it.
Mihin on kadonnut "good old endurance" meininki, 4 tuntia jne.
NOH kaipa tämä on tutkittua tavaraa, että näin kannattaa tehdä sitten, muuttaa kisojen pituudet näin. :confused:

Eli ilmeisesti tämä kiinteä kuljettajapari on meikäläisen omaa pohdintaa alustaalkaen?
Eli kuljettajia saa autojen kesken vaihdella siis?
Osanottajamäärä rajattiin 24:ään ja automerkit kuuteen eli tavoite saavutettiin siltä osin. Esim. Saleen jätettiin ulkopuolelle. Ja nykyisten automerkkien tiimipaikkoja kärkkyi monta tiimiä.

Ainoa lamaa seurannut kompromissi oli se, että mukaan ei tullut kuutta uutta merkkiä/mallia, vaan Corvette, Maserati ja Aston sallitiin muokkaamalla vanhoja laitteita. Tämä on tietenkin sikäli hyvä, että nuo ovat tuttuja tiimejä ja autoja, mutta toisaalta ne lähtevät aika paljon vankemmalta pohjalta tähän kauteen. Esim. Pratt & Miller on käyttänyt n. 20 miljoonaa per vuosi 2005-2009 C6.R:n kehittämiseen, joten vaikka siihen nyt painoa ja kuristimia tuleekin, niin vauhti, luotettavuus ja muut yksityiskohdat on aika pitkälle kehitettyjä GM:n voimin, kun taas uudet autot ovat päässeet radalle muutaman testipäivän verran ja paljon pienemmillä resursseilla.

Tavoitteena on parin vuoden päästä (kun nuo vanhat autot poistuvat) siirtyä tilanteeseen, jossa on edelleen 12 tiimiä, mutta myös 12 automerkkiä. Nythän mukana on 2 kahden auton tiimiä per merkki.

GT1 ja GT2 luokkajako tuli aiemmin luonnostaan mm. moottorikoon mukaan, mutta kyllä jatkossa MM-sarjassa pitäisi olla myös Ferrari ja Porsche mukana.

Tunnin kisapituus ei ole suosikkini, mutta se on ihan OK. Ei kai FIA GT -kisat koskaan ole olleet yli 3-tuntisia, ainakaan viimeiseen 10 vuoteen ja jo muutama vuosi sitten lyhennettiin 2 tuntiin. 2-3 tuntia on hyvä sekoitus sprinttiä ja endurancea. LMS:n 6-tuntiset ovat sitten jo aika lailla eri henkisiä, vaikka pidän kyllä niistäkin. No, TV:n ehdoillahan tässä mennään. Se mitä en ymmärrä on tämä tunnin qualifying race. En ole vielä keksinyt hyvää perustetta sille, että ensin ajetaan 3-osainen aika-ajo, jonka jälkeen vielä tunnin kisa, jotta saadaan selville varsinaisen kisan lähtöjärjestys. Joko pelkästään aika-ajot + 1 kisa tai sitten 2 saman arvoista kisastarttia, kuten mm. GT3:ssa ja WTCC:ssä.

En nyt säännöistä luntannut, mutta eiköhän kuskeja saa aina vaihtaa autoista toiseen, yhtä lailla GT1:ssä kuin F1:ssäkin. Tai vaikka vaihtaa kuskit jokaiseen kilpailuun. Ei tällaista tietenkään kisaviikonlopun aikana voi tehdä eikä sama kaveri voi useampaa autoa ajaa samaan aikaan.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Eikö yleensä tälläisissä tunnin formaatin kisoissa ole että kummankin kuljettajan pitää ajaa 20 tms minuuttia vähintään, Suomessa käytössä ainakin?

Eikö juuri GT1-autot ole nimenomaan kilpakäyttöön tehtyjä eli moottorin saa rakentaa uudelleen? En tarkistanut mutta käytännössä GT1-luokassa autot ovat katettuja kilpureita, GT2 jonkin asteen muutoksin ja GT3 sitten jo aika lähellä itse tuotantoautoa.

Corvettea ja Mad Croccia kannatan, on se sen verran hieno laite ja suomalaiskuskit :thumbup:

Aika World Championship kun kaikki teamit euroopasta ja Saksasta varmaan puolet. Pikkuvirheitä :p
GT1:ssä kuskinvaihdon pitää osua 25-35 minuutin kohdalle, GT3:ssa se on 23-37, tai oli ainakin viime vuonna.

Kyllä moottorit rakennetaan uudelleen, mutta tarkkojen sääntöjen puitteissa.

Käytännössä kaikki autot GT1-GT3 -luokissa ovat täysverisiä kilpureita. Erot tulevat moottorisäännöistä, elektroniikasta, aerodynamiikasta, painosta, renkaista ym. mutta ei näissä missään ole mitään vakiota. Esim. Porschen GT3 R on käytännössä GT2-luokan auto. Ainoa yhteys katu-Porscheen on se, että korin pitää pohjautua siivilipelin runkoon, mutta ei kuitenkaan ihan kokonaan... GT1-luokassa on hiilikuitujarrut, kun muissa ei, mutta niissäkin pelkästään kisaosia. Kaikissa GT-autoissa pointtina on kuitenkin se, että auton yhdistää heti siviiliveljeensä, kun taas protoissa ja formuloissa tällaista rajoitusta ei ole.

GT4 -luokan autot ovat tuunattuja siviilipelejä, joihin lisätään turvavarusteet ja tehdään joitain muutoksia alustaan ja jarruihin, jotta ne kestävät ratakäyttöä. Tätä voi joku viisaampi korjata, kun en sitä luokkaa ole mitenkään seurannut.

Jostain lähdetään liikkeelle. Tämä 10 viikonlopun kalenteri, jossa 6 kisaa on Euroopassa ja loput kolmella muulla mantereella on ihan hyvä alku. Siitähän leikattiin viime metreillä Kanada ja Kiina pois. Vaikea tätä sarjaa olisi Australiasta hoitaa... Tämä nyt ei suoraan liity tähän mitenkään, mutta esim. Toyotan ykköstiimi toimi Kölnistä käsin eikä Japanista ja suurin osa muista pitää pajojaan Englannissa. Corvettet nyt on sentään rakennettu Detroitissa ja Nissanit japseissa.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Nettini yskii, mutta kellään tietoa Sebringin striimeistä? Speedin online feed näyttää kisasta kaksi tuntia (Nascarin ajan?), mutta ne loput 10h olisi vielä hakusessa. Ustream ja justin.tv?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kyllähän tuo ihan siedettävän laatuinen vielä on...

yes the full race will be shown here they go off the air for 2 hours and start again i will have a link so we don't miss any of the action
:thumbup:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Kierroksella ohiteltavat niputtivat kärjen mukavasti, Pirro vois nyt kiusata Pösöjä urakalla.
 
Ylös