Sayōnara - Toyota

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Harmi kyllä Toyotan lähtö. Täytyy kyllä vähän ihmetellä mihin sitä rahaa on laitettu vuosien aikana. Olisi ehkä kannatanut jättää esim. Ralfin palkkaaminen isolla rahalla väliin. Vuonna 2005 olisi varmaankin kovan tasonen kuski ajanut hyviä tuloksia, eihän se voitto hirveän kaukana ollut Ralfin ja Trullin kanssakaan. Ihmetyttää kyllä toi japskien "pitkäjänteisyys", Hondallakin suunniteltiin kovaa autoa ja sitten vaan joku heittää homman seis. Eikä tota yhtään ajatella kun tehään Concorde-sopimuksia jne. Ei taida jaappanialaiset uskaltaa pelata riskipeliä jos tilinpäätökset ei oo hyviä. Hondan päätöskin just ennen kun olis menestytty. No, jokainen tavallaan...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18501
Harmi kyllä Toyotan lähtö. Täytyy kyllä vähän ihmetellä mihin sitä rahaa on laitettu vuosien aikana. Olisi ehkä kannatanut jättää esim. Ralfin palkkaaminen isolla rahalla väliin. Vuonna 2005 olisi varmaankin kovan tasonen kuski ajanut hyviä tuloksia, eihän se voitto hirveän kaukana ollut Ralfin ja Trullin kanssakaan.
Samaan yhdyn Toyotan ei olisi kannattanut palkata Ralf Schumacheria talliin ollenkaan koko aikana, tosin vaikka 05 kausi olikin hyvä niin viimeistään 06 kauden päätteeksi olisi pitänyt Ralf laittaa ulos tallista. Joskus tuli ihmeteltyä Toyotan halukkuutta pitää tallissa Ralf vaikka olikin saksalainen, esim 06 kaudella Montoya etsi talli paikkaa yksi huhuissa mainituista oli Toyota, itse tiimi pomona olisin Ralfin vaihtanut montoyaan. Mutta turhapa noita enää spekuloida.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Bemarin lopettamispäätös oli oikeastaan vielä käsittämättömämpi. Kuitenkin kolmen edellisvuoden aikana loistava menestys (MM-hopea, MM-pronssi, GP-kaksoisvoitto) ja sitten heti hanskojen lyönti tiskiin kun ensimmäiset vastoinkäymiset osuivat kohdalle. Baijerilaisten temppu osoittaa, että saksalaisista on vielä vähemmän menestyneiksi tallinpitäjiksi kuin japanilaisista. Pitkäjänteisyys=0.
Siltä se voi asiaa tuntemattomasta vaikuttaa mutta teen parhaani valistaakseni sinua:

http://www.marketwatch.com/story/bmw-profit-falls-74-sending-shares-skidding-2009-11-03

BMW Groupin voitto on pudonnut 90% vuodentakaisesta, tappiolla ei sentään vielä olla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Car_industry

Tuolta kun katsoo niin BMW valmistaa autoja 36% Hondan tuotantomäärään nähden ja vain 15% Toyotaan nähden. Lisäksi markkinasegmenttinä on premiumluokan autot jotka ottaa yleensä pahemmin turpiin taantumissa kuin perusautot.

Siihen nähden vetäytymispäätös on ihan ymmärrettävä, rahoja ei haluta hassata niin että se vaarantaa emoyhtiön tulevaisuuden.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Heikki Kullan selvitystä Toytan tilanteesta. Äkkiä on Japanissa mieli muuttunut jatkosta.
Howett hakee ostajaa Toyotan F1-tiimille
Turun Sanomat 4.11 2009 23:28:38

Maailman suurimman autovalmistajan Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda ilmoitti keskiviikkona, että japanilaismerkin F1-toiminta päättyy saman tien. Toyota keskittyy jatkossa henkilö- ja kuorma-autojen valmistukseen.

Kilpatallin toimitusjohtaja John Howett oli illalla tietysti hyvin masentunut uutisesta, mutta kertoi Turun Sanomille ryhtyneensä ponnisteluihin, että Kölnin huippumodernille tehtaalle löytyisi ostaja.

Howettin tavoitteena olisi saada tiimi jatkamaan F1-toimintaa jollain muulla nimellä samaan tyyliin kuin Brawn teki menestyksekkäästi tänä vuonna.

– Kysyimme jo tallin ostomahdollisuutta pienellä korvauksella, mutta siihen tarvitaan sadan miljoonan euron tarjous, Howett selvitti.

Katseet kääntyvät Lähi-idän suuntaan, mistä upporikkaita ostajaehdokkaita voisi löytyä.

Hämmennys on raju, sillä viikko sitten tiistaina Howettille oli annettu lupaus kolmesta lisävuodesta pienemmällä, mutta kuitenkin kilpailukykyisellä budjetilla. Sitten Hondan julkaisema lievästi voitollinen tulos ja Bridgestonen noudattama vetäytymislinja muuttivat Toyota-johdon mielen.

Vaikka Toyota vetäytyy, lakiteknisesti tallilla on yhä lunastettu paikka ensi vuoden MM-sarjassa. Vain jos uutta omistajaa ei löydy, Kölnin kilpatalli antautuu ja silloin varapaikalle nostettu Sauber pääsee sen tilalle.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
En kyllä yhtään jää kaipaamaan, mutta sääli jos Heikiltä meni tässä tallipaikka. Tosin Tojo ei olisi ilmeisesti palkannut Heikkiä, mutta eniten kyllä ketuttaa Kobayashin puolesta. :thumbfh:
 

Riku

Well-known member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
113


:frown:

Mutta todella huono homma, että Toyota lähtee. Pitää muistaa, että lähdössä on kuitenkin maailman suurin autonvalmistaja. En oikein ymmärrä miksi jotkut suhtautuvat tehdastalleihin niin vihamielisesti. Juuri ne mielestäni tekevät F1:stä erikoisen, on paljon rahaa käytettävänä ja oikea merkki. Muutenhan mennään siihen, että vain jotkut random yksityistallit, kuten malesialaiset Lotukset tai Manorit kisaavat, ja kovin montaa semmoinen ei kiinnosta. Toki maineikkaita yksityistalleilla kuten McLarenilla tai Williamsilla on enemmän kannatusta, mutta ei se nyt ole ihan sama asia kuin oikea merkkitalli.

Lisäksi Bridgestone lähtee, Nakajima ei välttämättä saa pestiä, eikä Kobayashi. Ei sitten japanilaisilla mitään tekemistä F1:n kanssa sitten. F1:stä tulee tätä menoa pelkkä brittitallien leikkikenttä. No, toivottavasti Toyota palaa taas ralliin 2011 uusien säännöksien myötä ja kehittää jotain oikeasti järkevää. Nykyään kun tosiaan henkilöauton ajotietokoneessa ja laitteistossa on monimutkaisempaa teknologiaa kuin F1-autossa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18501
Mutta todella huono homma, että Toyota lähtee. Pitää muistaa, että lähdössä on kuitenkin maailman suurin autonvalmistaja.
toivottavasti Toyota palaa taas ralliin 2011 uusien säännöksien myötä ja kehittää jotain oikeasti järkevää.
Niin Toyotan lähtö oli huono homma, mutta luulen että Toyota palaa Le mansiin 2011 siitä projektista jonkun verran ollut jo aijemmin tänä vuonna ja myös edellisinä vuosina puhetta, mutta ei rallikaan huono vaihtoehto varsinkin jos ottaa huomioon miten hyvin Toyota on menestynyt rallissa aikoinaan.

On Toyota tällä kaudella ajanutkin Australian ralli sarjassa Toyota Corolla S2000 autolla.

Olihan Toyotan F1 tiimissä kyl paljon virheitäkin, esim Gustav Brunnerin passittaminen hyllylle ja Mike Gascoynen potkiminen pihalle oli virhe heiltä, noiden kahden avulla tallin toiminta olisi kenties ollut parempi. Yksi iso syy oli myös että tallissa ei ollut kovin osaavaa porukkaa oikeilla paikoilla, heidän olisi pitänyt palkata oikeat ihmiset oikeille paikoille. Kova peli liike Toyotalta olisi ollut hankkia Geoff Willis tekniseksi johtajaksi ja pääsuunnittelijaksi Jörg Zander ensi kaudeksi jos olisivat jatkaneet formuloissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En oikein ymmärrä miksi jotkut suhtautuvat tehdastalleihin niin vihamielisesti. Juuri ne mielestäni tekevät F1:stä erikoisen, on paljon rahaa käytettävänä ja oikea merkki.
"Vihamielinen" on väärä sana, mutta minä olen ollut yksi niistä, jotka ei jää tehdastalleja juuri kaipaamaan (vaikka BMW suosikkitallini olikin). Tämänhetkinen kehitys on juuri yksi syy, miksi tehdastallit eivät ole F1:lle hyväksi. Mukana ei olla rakkaudesta lajiin, vaan markkinointimielessä. Ja päätökset mukanaolosta tehdään tehtaiden hallituksissa, joilla ei ole kontaktia ykkösiin. Kun tulee vaikeuksia, F1-talli on hyvä paikka säästää.

Myös tuo "paljon rahaa käytettävissä" on tuhoisaa, koska se tarkoittaa, että yksityistallit eivät ole kyenneet vastaamaan kilpavarusteluun. Mennyt kausi toki oli poikkeus, onneksi. Ja ollaan tähän kulukatolla muutenkin puuttumassa, mutta tehtailla on halutessaan edelleen taloudelliset resurssit palkata parhaat aivot ja kuskit.
Muutenhan mennään siihen, että vain jotkut random yksityistallit, kuten malesialaiset Lotukset tai Manorit kisaavat, ja kovin montaa semmoinen ei kiinnosta. Toki maineikkaita yksityistalleilla kuten McLarenilla tai Williamsilla on enemmän kannatusta, mutta ei se nyt ole ihan sama asia kuin oikea merkkitalli.
F1 on kautta historian koostunut pääasiassa yksityistalleista. Joitakin autotehtaita on toki ollut mukana, mutta prosentuaalisesti ne ovat olleet selkeä vähemmistö paitsi viimeisen vuosikymmenen aikana. Moottoritoimittajina niitä on tietysti nähty enemmän, ja saa näkyä jatkossakin.
 
Viimeksi muokattu:

sataja

Active member
Liittynyt
1.10.2009
Viestit
42
Harmi että Tojo jäi pois. Tallipaikan saaminen vaikeutuu monilla esin Kobayashin (joka ajoi ihan hyvin)Kovalainen. Räikköstä ne tuskin olisivat palkanneet, tai mies itse mennyt Tojolle...

Mahtaiskohan olla että mtv3 on ainut suomalainen joka on saa/sai ensi kaudeksi formula sopparin...:dunno:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Samaan yhdyn Toyotan ei olisi kannattanut palkata Ralf Schumacheria talliin ollenkaan koko aikana, tosin vaikka 05 kausi olikin hyvä niin viimeistään 06 kauden päätteeksi olisi pitänyt Ralf laittaa ulos tallista. Joskus tuli ihmeteltyä Toyotan halukkuutta pitää tallissa Ralf vaikka olikin saksalainen, esim 06 kaudella Montoya etsi talli paikkaa yksi huhuissa mainituista oli Toyota, itse tiimi pomona olisin Ralfin vaihtanut montoyaan. Mutta turhapa noita enää spekuloida.
Weberhän neuvotteli muistaakseni Ralfille aivan huippusopparin kausiksi 2005-2007, joka takasi pikku-Sutlerille kissanpäivät pitkäksi aikaa. Jos en aivan väärin muista, tuossa oli vielä parin vuoden optio mukana. Tosin sen Toyota ilmeisesti päätti jättää käyttämättä. :rolleyes:

Weber sai muuten tuosta vaivanpalkaksi jonkin ajan kuluttua kenkää. :D
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Weberhän neuvotteli muistaakseni Ralfille aivan huippusopparin kausiksi 2005-2007, joka takasi pikku-Sutlerille kissanpäivät pitkäksi aikaa. Jos en aivan väärin muista, tuossa oli vielä parin vuoden optio mukana. Tosin sen Toyota ilmeisesti päätti jättää käyttämättä. :rolleyes:

Weber sai muuten tuosta vaivanpalkaksi jonkin ajan kuluttua kenkää. :D
Oliko peräti sarjan toiseksi kovapalkkaisin 2005/2006?
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Oliko peräti sarjan toiseksi kovapalkkaisin 2005/2006?
Sopimus oli tosiaankin rahakas. Tarkkoja summia varmasti harva tietää, mutta luultavasti vuositasolla helpostikin kahdeksannumeroisia summia.

EDIT: Turun Sanomien arkistosta

Turun Sanomat sanoi:
Saksalainen Bild-lehti arvaili, että Toyota maksaa Schumacherille 17 miljoonaa dollaria kaudesta ja lisäksi hän voi kuitata menestyksen mukaan kolme miljoonaa bonusrahaa.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Olihan surkea uutinen, vaikka kyllähän tuota jo osasi odottaa viime aikojen tiedotteiden perusteella.

Oikeaan suuntaanhan Toyotalla silti oltiin menossa, mutta aivan liian myöhään. Kimi Räikkösen tavoittelu ykköskuskin paikalle oli osoitus siitä, että johdossa oli ilmeisesti viimeinkin ymmärretty se, mitä oltaisiiin oikeasti tarvittu nousemisessa voittajatalliksi, mutta jos tallin vetovoima sarjan parhaiden kuskien joukossa ei yksinkertaisesti riitä, niin asialle on tehtävissä hyvin vähän.

Erittäinkin lupaavan Kobayashin (ja myös Heikin) puolesta tuo uutinen on kaikkein suurin katastrofi.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tätä ei kai ole vielä linkitetty tänne - Salo avaa sanaisen arkkunsa myös TS:lle:

http://www.ts.fi/f1/uutiset/86031.html

Turun Sanomat sanoi:
..Alussa tilanne oli hyvä, mutta kovin äkkiä lähdettiin väärille raiteille. Oli virhetikki hyllyttää huippusuunnittelija Gustav Brunner ja samanlainen typeryys oli Mike Gascoynen potkaiseminen pois juuri, kun homma alkoi luistaa. He kummatkin olivat saaneet kyllä tallin toimimaan paljon paremmin.
Turun Sanomat sanoi:
..Siellä vaan tuijotettiin tv-ruutua ja tultiin sanomaan, että pitäisi jarruttaa kymmenen metriä myöhemmin tajuamatta ollenkaan, miten se sillä autolla olisi onnistunut. Toki paljon oikeita päätöksiäkin olisi tehty, mutta kun ne piti hyväksyttää aina Japanin kautta, oltiin aina myöhässä ja kilpailijat ehtivät aina edelle, Salo vuodatteli.
Kieltämättä mies puhuu asiaa, tosin onhan näitä juttuja puitu jo pitkään eri medioissa. Toyotan kankea johtamismentaliteetti (ilmeisesti komitea kokoontui Japanin päässä aina silloin tällöin tekemään ratkaisuja) oli varmasti yksi syy menestymättömyyteen. Sama koskee tuota ryhmäkeskeisyyttä, eli yksikään yksilö ei saanut nousta muita korkeammalle. Ei vaikka olisi ollut muuta joukkoa pään verran pidempi. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
"Vihamielinen" on väärä sana, mutta minä olen ollut yksi niistä, jotka ei jää tehdastalleja juuri kaipaamaan (vaikka BMW suosikkitallini olikin). Tämänhetkinen kehitys on juuri yksi syy, miksi tehdastallit eivät ole F1:lle hyväksi. Mukana ei olla rakkaudesta lajiin, vaan markkinointimielessä. Ja päätökset mukanaolosta tehdään tehtaiden hallituksissa, joilla ei ole kontaktia ykkösiin. Kun tulee vaikeuksia, F1-talli on hyvä paikka säästää.
Siinä tapauksessa F1 sääntöjä pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että tukisivat paremmin autotehtaita. Tällä hetkellä F1 ei tarjoa oikeastaan yhtään mitään autotehtaille markkinointimielessä. Lähteminenkin on silloin paljon helpompaa. Poislukien ehkä Ferrari ja nyt myös Mclaren, jotka valmistavat superautoja.

Eihän ne yksityistiimitkään pelkällä rakkaudella siellä pyöri, raha se on joka sielläkin puhuu ja lopettamispäätös tulee vain hieman myöhemmin konkurssin merkeissä.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Brunnerin hyllyttämisen taustalla taisi kyllä olla tämä Ferrarin piirustuksien kopiointi.
Turun Sanomista poimittua:

Turun Sanomat 20.12.2005 sanoi:
Toro Rosso palkkaa Brunnerin

Gustav Brunner teki isoa tiliä Toyotan pääsuunnittelijana neljä vuotta. Sopimus päättyi ja nyt itävaltalainen insinööri on palaamassa tutulle työpaikalle Faenzaan.

Brunner ei tullut toimeen Toyotan teknisen johtajan Mike Gascoynen kanssa.
Niinpä tallista lähtö olikin odotettavissa. Onnekseen Brunner vapautuu juuri sopivasti aikaan, jolloin Red Bull rakentaa hänen entistä talliaan Minardia parempaan iskuun. Brunner pääsee palaamaan Faenzan joukkoihin johtavaan asemaan suunnittelupuolella.
Toki arkistossa oli juttu myös teollisuusvakoilusta, mutta nuo kanteet nostettiin vasta 05/06 vuodenvaihteessa. Mistäs sen tietää, vaikka Brunner olisi muutenkin omasta aloitteestaan halunnut jättää Toyotan sopimuskautensa päättyessä. Joka tapauksessa, Brunner ei ollut ainut esimerkki Toyotan johtamistyylistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös