Sayōnara - Toyota

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Sinänsä Toyotan vetäytymispäätös on ymmärrettävämpi kuin Bemarin ja Hondan. Ensinnäkin Hondalla oli Ross Brawnin johdolla jo kehitysvaiheessa kauden 2009 auto, joten kovin montaa lisämilliä se tiimin pyörittäminen ei olisi vienyt, etenkin kun Brawn GP veti ihan minibudjetilla kauden läpi. Mutta onko siellä Ross sitten peitellyt projektia ja nimenomaan halunnut Hondan pois jolloin voisi ottaa itse kaiken krediitin ja nostaa oman nimensä moottoriurheilun historiaan? Niin tai näin, huonosti Honda omat korttinsa katsoi.

Bemarin lopettamispäätös oli oikeastaan vielä käsittämättömämpi. Kuitenkin kolmen edellisvuoden aikana loistava menestys (MM-hopea, MM-pronssi, GP-kaksoisvoitto) ja sitten heti hanskojen lyönti tiskiin kun ensimmäiset vastoinkäymiset osuivat kohdalle. Baijerilaisten temppu osoittaa, että saksalaisista on vielä vähemmän menestyneiksi tallinpitäjiksi kuin japanilaisista. Pitkäjänteisyys=0.

Kiitos Toyotalle lajin rikastuttamisesta tällä vuosikymmenellä. Lähellä se voitto oli usean kerran ja ennemminkin huonon tuurin piikkiin menee se voitottomuus, kun jollain Hondallakin on GP voitettu. Miinuspisteet toimisesta eräänlaisena "uran hautausmaana"; Niin Salo, McNish, Panis, da Matta, Zonta kuin Ralf Schumacherkaan eivät Toyotan jälkeen enää kisaakaan ajaneet Ykkösissä. Urakehitykseltään terveemmillä kuskeilla operointi (Button, Massa jne) olisi saattanut tuottaa toivottua tulosta tallin alkutaipaleella.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Miinuspisteet toimisesta eräänlaisena "uran hautausmaana"; Niin Salo, McNish, Panis, da Matta, Zonta kuin Ralf Schumacherkaan eivät Toyotan jälkeen enää kisaakaan ajaneet Ykkösissä. Urakehitykseltään terveemmillä kuskeilla operointi (Button, Massa jne) olisi saattanut tuottaa toivottua tulosta tallin alkutaipaleella.
Toyota haaskasi kymmeniä miljoonia keskinkertaisuuksiin ja jätti nuoret lahjakkuudet muiden "harmiksi".

Eli näin vertauskuvallisesti tallista rakennettiin 1,3 litraista Corollaa, kun olisi pitänyt tavoitella vähintään 3,0 litraista Supraa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Baijerilaisten temppu osoittaa, että saksalaisista on vielä vähemmän menestyneiksi tallinpitäjiksi kuin japanilaisista. Pitkäjänteisyys=0.
Tuota... Autourheilua on toki F1:sten ulkopuolellakin... Bemarilla ja muillakin saksalaisilla on kuitenkin ollut pitkäjänteisiäkin, lopulta menestyksekkäitä projekteja muissa luokissa. Tojon ja Mitsun ralliohjelmille pitää toki antaa krediittiä, kun taas Tojon urheiluautoseikkailut ovat olleet vähän sitä sun tätä.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tuota... Autourheilua on toki F1:sten ulkopuolellakin... Bemarilla ja muillakin saksalaisilla on kuitenkin ollut pitkäjänteisiäkin, lopulta menestyksekkäitä projekteja muissa luokissa. Tojon ja Mitsun ralliohjelmille pitää toki antaa krediittiä, kun taas Tojon urheiluautoseikkailut ovat olleet vähän sitä sun tätä.
No jotain DTM:ää ei lasketa. Kerrotko vielä, missä ne saksalaiset ovat japanilaisia paremmin menestyneet?
 

James Hunter

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
281
Miinuspisteet toimisesta eräänlaisena "uran hautausmaana"; Niin Salo, McNish, Panis, da Matta, Zonta kuin Ralf Schumacherkaan eivät Toyotan jälkeen enää kisaakaan ajaneet Ykkösissä. Urakehitykseltään terveemmillä kuskeilla operointi (Button, Massa jne) olisi saattanut tuottaa toivottua tulosta tallin alkutaipaleella.
Luulen että nuori talli haki tarkoituksella kokeneita kuskeja kehittämään autoa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Miinuspisteet toimisesta eräänlaisena "uran hautausmaana"; Niin Salo, McNish, Panis, da Matta, Zonta kuin Ralf Schumacherkaan eivät Toyotan jälkeen enää kisaakaan ajaneet Ykkösissä.
Kaikessa rehellisyydessä McNish ja da Matta tuskin olisivat koskaan ykkösissä ajaneet ilman Toyotaa. Salo ja Panis luultavasti puolestaan olisivat ilman Toyotaa lopettaneet F1-uransa varmaan muutamaa vuotta aiemmin, mutta tästä ei voi tietenkään olla yhtä varma.

McNishin kohtelu oli tietenkin huutava vääryys, mutta tuskin hän ja da Matta kovinkaan katkeria "uran hautausmaalleen" ovat.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Toyotan lähtö on mun mielestä kyllä sääli.Joskus täälläkin oon hehkuttanut että kohta tulee se eka voitto.No ei sitten tullu ikinä.Tää Toyota on kai niitä asioita joita jää kaipaamaan vasta kun ne on poissa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18501
Toyotan lähtö on mun mielestä kyllä sääli.Joskus täälläkin oon hehkuttanut että kohta tulee se eka voitto.No ei sitten tullu ikinä.Tää Toyota on kai niitä asioita joita jää kaipaamaan vasta kun ne on poissa.
Samaa mieltä, Toyota oli kummiskin ainoa talli Ferrarin lisäksi joka rakensi rungon, että myös moottorin saman katon alla. Käytännössä vain renkaat tulivat F1-autoon ulkopuoliselta valmistajalta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Harmihan se on kun Tojo lähtee :/ Kertoo kyllä omaa tarinaansa siitä millä pohjalla autonvalmistajat ovat mukana... Yksityistallit lienevät ykkösien peruslinja tulevaisuudessakin.

Lähtö ei kyllä ole mitenkään yllättävä. Tässä kauden mittaan ehti jo unohtua että kauden alussa asia tehtiin hyvin selväksi johdon puolelta: Jos voittoa ei tule, talli ei jatka ykkösissä. Hiukan sitä mediassa veivattiin pehmeämpään muotoon, mutta joka tapauksessa hyvät tulokset oli jatkon ehto. Tuloksia ei tullut eikä jatkoa.

Rellun kohtalona voi myös olla sarjasta poistuminen. Eihän Rellullakaan niin vahvasti ole mennyt ykkösissä eikä henkilöautojen puolellakaan. Lisäksi Briatoren poistuminen voi jättää suuria epäilyksiä tiimin toimintaan - oli mies mikä olikaan niin silti kohtuu budjetilla tehtiin aika monesti hyviä tuloksia.
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Harmi, kun Tojotan pojat laitto pillit pussiin. Vielä ois ollu panoksia jälellä ens kauteen?
Kobayashi + Kovalainen kaksikolla olisi ihan varmasti tullut tulosta jos auto olisi sopinut heille. Noh aina ei voi voittaa ja tämä pitää erittäin hyvin paikkaansa Toyotan kohdalla.

Toyotan asiathan menivät heti päin puita, kun antoivat Salolle kenkää. Hölmöjä nuo japanilaiset, ekaks Honda lopettaa vaikka heillä olisi ollut voittaja-auto kasassa. Nyt Toyota, olisi ehkä kuitenkin tuo ensi kausi kannattanut katsoa, koska säännöt muuttuvat hiukan, niin ehkäpä olisi sieltä sitten irronnut se ensimmäinen voitto...
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Toyotan asiathan menivät heti päin puita, kun antoivat Salolle kenkää.
Näinpä, sinivalkoisilla laseilla katsottuna Toyota olisi voittanut vähintään 5 mestaruutta jo tähän mennessä jos olisivat pitäneet Salon kiukuttelemassa auton huonoudesta.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Ikävä juttu. Ei millään lailla suosikkini, mutta jään silti kaipaamaan ja jonkinlaista sympatiaa ainakin tänä vuonna on Toyotaa kohtaan ollut. Olisivat ottaneet sen voittonsa, mutta ei onnistunut, ei sitten millään. Harmittaa myös kuskien puolesta, sekä Glockin, Kobayashin että Kovalaisen. Tuosta kolmikosta kaksi olisi hyvin todennäköisesti kurvaillut Toyotalla ensi vuonna. Tuolle kolmikolle olisin toivonut tallipaikkoja (ja mahdollisimman hyviä) ensi vuodeksi, saa nähdä onko edes kaksi ensi vuonna ykkösissä ajamassa. Toivottavasti, Heikkikin on melko tukalassa tilanteessa tällä hetkellä.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Näinpä, sinivalkoisilla laseilla katsottuna Toyota olisi voittanut vähintään 5 mestaruutta jo tähän mennessä jos olisivat pitäneet Salon kiukuttelemassa auton huonoudesta.
Jos olisi oikeat henkilöt olleet tekemässä ja kehittämässä autoa, tekemässä kisataktiikoita jne. niin kyllä Salo olisi mestaruuden ottanut Toyotalla siinä missä Button Brawnilla.
 
Ylös