Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Ninni Russo oli Lancian talli päällikkö. Giorgio Pianta joka on Markku Alénin hyvä ystävä oli DELTA S4:n auton pääsuunnittelija ja pääinsinööri. Piantan käsialaahan oli myös Lancia Rally 037. Claudio Lombardi oli moottori-insinööri. Rino oli päämekaanikko. Lancian johtajat oli paljolti samoja kuin aikanaan FIAT:kin rallitiimin pomot. Bernacchinin täytyy olla osa tuota johtorengasta. Varmaankin veikkaisin, että hän oli Ninni Russon eli tiimin kordinaattorin apulainen. Sitten oli tää "Jurda" lempiniminen mekaanikko joka vastaili yleensä Kivimäki/Alén parin radioliikenteeseen.
Mikäs titteli Cesare Fioriolla oli? Olen luullut, että nimenomaan hän oli tallipäällikkö eikä suinkaan Russo...
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Mikäs titteli Cesare Fioriolla oli? Olen luullut, että nimenomaan hän oli tallipäällikkö eikä suinkaan Russo...
Lancia Team 1986 :
Team principal: Cesare Fiorio
Chief engineer: Giorgio Pianta
Team manager: Ninni Russo

Lähde:
http://www.juwra.com/lancia_season_1986.html

Team principal=:confused:?
jossain myös luki että Fiorio oli Fiat konsernin urheilutoimenjohtaja ainakin vuonna1984?
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Mikäs titteli Cesare Fioriolla oli? Olen luullut, että nimenomaan hän oli tallipäällikkö eikä suinkaan Russo...
Isä-Cesare Fiorio oli koko FIAT konsernin urheiluautoilun johtaja. Team Principal on ikäänkuin etäinen pääjohtaja. Eli siis Ninni Russon joka oli Lancian Tiimipäälikkö ja kuskeille paljon läheisempi 1984-89 esimies, Russo taas oli tallipäälikkönä Giorgio Piantan joka oli insinöörien pomo 1982-86 esimies. Ja Pianta taas Lombardin moottori-insinöörien päälikkö esimies. Kun Pianta siirtyi MM-sarjan urheiluautoihin Alfa Romeolle 1987, Claudio Lombardi otti hoitaakseen hänen tehtävänsä Lancialla. Mutta Pianta oli se mies S4:n ja 037:n takaa.

Mies joka rakensi "tosi kovan rallitykin" Lancia 037:n Markku Alénille Korsikalle 1983 ja takasi Alénin voittavan sillä Korsikalla. Yksi mies sisärenkaassa täyyy vielä mainita, Bengino Bartoletti joka oli teamin kuskien lääkäri. Vastaten samalla niin Ferrarin F-ykkösten kuljettajien lääkärinä toimimisesta kuin Lancian rallikuljettajien terveydestä. Bartoletti oli ensinmäisiä lääkäreitä, jotka alkoivat painottaa oikean ravinnon merkitystä rallissa menestymiseen.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^:thumbup:

laitetaan nyt tännekkin topickiin tää s4 "story" kun on nyt puhuttu itse "muoviohjuksesta":D
niin tossa on aika kattava paketti tekeillään S4 kehityksestä
II Part2(3) oli näemmä imestyny kolmeviikkoa sitten.
ja neljättä osaa odotellessa voi vanhat jaksot kerrata:ahem:
(englannin kielinen)
osa1
http://www.youtube.com/watch?v=i2Eu0IAidsM&feature=related

osa2
http://www.youtube.com/watch?v=58CDkbi5ql4&feature=related

osa3
http://www.youtube.com/watch?v=WdzxgoEClow&feature=related
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tuo mafian mahdollinen sotkeutuminen Lancian toimintaan on jäänyt tässä vähän mietityttämään. Italiassa mafia on hyvin voimakas ja autoteollisuus tärkeä teollisuudenala, niin en pitäisi mitenkään mahdottomana että siellä taustalla on jotain hämärää on voinut olla, myös Toivosen onnettomuuden suhteen. Tässäkin ketjussa muistaakseni joku puhui myös Sergio Creston isän kytköksistä... Mutta missäköhän laajuudessa mafia on ollut tallin toiminnassa mukana jos on ollut? Sitä ei varmasti moni tiedä tai jos tietää niin vaikenee...
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
915
Jos mafiateoriaa haluaa lähteä tarkemmin tutkimaan, pitäisi ensin tietää kuka Sergio Creston isä oikeasti oli ja mitkä olivat hänen mahdolliset kytköksensä mafiaan. Tuon tiedon löytäminen onkin sitten sarjaa helpommin sanottu kuin tehty. Ja jos mafialla on jotain tekemistä onnettomuuden kanssa ollut niin myös varmasti tarkasti varjeltua tietoa.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Jos mafiateoriaa haluaa lähteä tarkemmin tutkimaan, pitäisi ensin tietää kuka Sergio Creston isä oikeasti oli ja mitkä olivat hänen mahdolliset kytköksensä mafiaan. Tuon tiedon löytäminen onkin sitten sarjaa helpommin sanottu kuin tehty. Ja jos mafialla on jotain tekemistä onnettomuuden kanssa ollut niin myös varmasti tarkasti varjeltua tietoa.
mikä isän nimi oli?
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Voipi olla, että teoria jää ikuisesti arvailuksi..

Tuohon häilyvästi liittyen jatkan vielä sen verran, että itsekin yllätyin kun Juha Kankkusen Tie -kirjassa viitattiin "nahkatakkisiin miehiin" jotka ilmeisesti päättivät Monten voittajan -87.. Aika paljon oli mafialla siinä tapauksessa vaikutusvaltaa. Mitähän hekin tuosta tallimääräyksestä hyötyivät..

Vai olivatko nuo miehet sittenkin vain Fiat/Lancian johtoryhmän jäseniä? :D

OT:ksi meni, mutta aihe on mielenkiintoinen....
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8269
Ja vielä kun astetta tarkemmin syynää tuota kuvasarjaa niin näyttäisi siltä kun puiden seassa rinnettä alas tippuisi jotain muutakin valkoista sen vasemmalla lentävän lisäksi, tuo oikeanpuoleisen ympyrän osanen katoaa siis kuvasta hetkeä ennen kuin auto ilmestyy kuvaan ja tippuu siis kutakuinkin niillä seuduilla mihin se auto lopulta päätyy. Voi olla toki omaa kuvitelmaa tai taittovikaa kyseessä.



Nuo osat/palat/möykyt liikkuu siis päinvastaiseen suuntaan kuin kameran liike/muut osat kuvassa, sen takia nuo tuolta spottasin.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8269
Auton räjähdyksen jälkeiset kuvat on jo sitten sen verran epäselvää pikselimössöä että sieltä ei kyllä sitä mahdollista salaperäistä kuvaajaa pysty löytämään, vaikka tää onkin yhtä CSI Härmää koko selvittely. :p Jos se heppu olisi pukeutunut suomalaisittain eli helevetin räikeään neonväriseen tuulipukuun niin silloin sen voisi tuolta rinteestä spotata vähän helpommin.

Ja jos tuo kuvanauha olisi leikattu alkamaan vähän aiemmin siitä kohtaa kun auto lähestyy ulosajomutkaa tuolta kauempaa, niin se saattaisi paljastaa esim. sen, savusiko/liekehtikö auto jo hyvän matkaa ennen ulosajoa.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tossa palaa Mehtan pösö aika täydellisesti---mutta miksi ei vanteet?
http://i3.photobucket.com/albums/y100/autohabit/205T16Mehta1986Safari.jpg

Toivosen auto hinurissa kiinni,,,lähimpänä hinuria olevassa päässa vasemmalla puolen näyy vanne/renkaan jäänteet? oikealta puolen puuttu kaikki jopa jarru levy
http://i3.photobucket.com/albums/y100/autohabit/Toivonen_crash_tour_de_corse86.jpg

auton vasemmalla puolen ylhäällä pyörännavassa näyttäis olevan vanne vielä osittain jäljellä,oikealla puolen ei??
http://www.forninoracing.it/Immagini/Toivonen02.jpg

jos tämä pää mikä on lähimpänä kameraa on nokka niin siinä ei ole enään kummallakaan puolen vannetta...
lisäksi jarrulevystä/pyörännavasta puuttuu tapit johon rengas laitetaan...
http://www.forninoracing.it/Immagini/Toivonen03.jpg

tossa näkyy jarrulevy ja ne TAPIT!! mitä materiaalia jarrut oli tuolloin???
Levyn ja jarrusatula ja napa näyttää eriltä kuin ylhäällä..ihan kun olisi erimateriaalia mutta hyvin mahdollista että näyttää vaan kun toisen kuvan jarrut ovat olleet vähän liian lämpösessä paikassa...olivatko vanteet materiaaliltaan magneesiumin ja alumiinin sekoitusta???
jos olivat niin sulamis piste on jossain 600Celsiuksessa eli on ihan hyvin voineet sulaa täysin
http://i3.photobucket.com/albums/y100/autohabit/Olympus1986MarkkuAlen2.jpg

-mutta miksi parissa kuvassa näkysi vanne vasemmassa etunavassa muta oikeassa ei ??
mutta kolmannessa kuvassa vannetta ei enään ole?


olisiko mahdollisesti vasenman puolen taka rengas??) voinut pettää jotenkin ennen tieltä suistumista??
 
Viimeksi muokattu:

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Lanciassa on moottori takana päättele siitä. Nokka rotkoon päin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuo onnettomuushan tapahtui ensimmäisellä pikataipaleella tauon jälkeen. Tehtiinkö huollossa syystä tai toisesta normaalia suurempaa remonttia tai yleensä jotakin normaalista poikkeavaa vai menikö kaikki normaalisti "perushuollon" tapaan?

Mitä sitten tulee Mafian osallisuuteen, niin tuohon en itsekään jaksaisi (haluaisi) uskoa, mutta kaikkihan on toki mahdollista. Jos Sergio Cresto on jostakin syystä haluttu murhata ja se on haluttu tehdä turhaa huomiota herättämättä, niin kohtalokas rallionnettomuus Korsikalla B-ryhmän autolla kieltämättä sopisi tuohon kuvioon suorastaan pelottavan hyvin. Em. rikollisjärjestö ei myöskään koskaan ole välittänyt sivullisista uhreista.

Korsika on myös maantieteellisesti varsin "lähellä" päätoimintaaluetta.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
olisiko mahdollisesti oikean puolen eturengas voinut pettää jotenkin ennen tieltä suistumista??
...tai sitten auto on osunut oikea kulma edellä siihen alhaalla olevaan puuhun ja osat ovat irronneet iskun voimasta.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Ja vielä kun astetta tarkemmin syynää tuota kuvasarjaa niin näyttäisi siltä kun puiden seassa rinnettä alas tippuisi jotain muutakin valkoista sen vasemmalla lentävän lisäksi, tuo oikeanpuoleisen ympyrän osanen katoaa siis kuvasta hetkeä ennen kuin auto ilmestyy kuvaan ja tippuu siis kutakuinkin niillä seuduilla mihin se auto lopulta päätyy. Voi olla toki omaa kuvitelmaa tai taittovikaa kyseessä.



Nuo osat/palat/möykyt liikkuu siis päinvastaiseen suuntaan kuin kameran liike/muut osat kuvassa, sen takia nuo tuolta spottasin.
Tuota oikeen puolinmaista mikä on ympyröity...katselin tota samaa juttua jo tänään aiemmin ja se näytti silloin että lancia kierii siinä kovaa vauhtia puun juureen jossa räjähtää...ja nyt kun toit sen noin komeesti:thumbup: tohon sivulle meneen edestakaisin niin näyttä kyllä mun silmään ihan just siltä että auto pyörisi kovasti enne osumista puuhun...

Tuo vasemman puoleinen rengastettu "esine"
tosta näkee kyllä nyt hienosti(verrattuna meikäläisen yrityksiin:D) että jotain siinä pyörii ja se myös näyttäs tulevan tieltä päin,ihan mutkan alusta kenties?
ei se ihan pieneltä kappaleelta näytä,eli jos autosta lentää iskari niin tuskin se tuola menisi ja jos menisi ei sitä noin selvästi huomaisi??
Voisi hyvin joku korin osa esim. "Spoileri"
Tai jos tiellä on ollut jotain johon auto on törmännyt:idea:
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Lanciassa on moottori takana päättele siitä. Nokka rotkoon päin.
Kyllä sen juuri ja juuri tiesin että moottori oli lähempänä takapäätä kuin keulaa:D
jos tarkoitit tätä kuvaa
http://www.forninoracing.it/Immagini/Toivonen02.jpg
Mistä päättelit että keula on rotkossa päin??(anteeksi tietämättömyyteni)

-auto ei voi olla tuossa keula kohti rotkoa jos auto löydettiin keula kohti tietä
paitsi jos auto on käännetty vetäessä toisin päin(tuskinpa)

Paitsi jos Autoa ei löydettykkään keula kohti tietä(tässä tapauksessa Ilkka Kivimäki muistaa "tämänkin" väärin ja moni muu:doubtful:)
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
nimimerkki mjs on tos aiemmin laittanu videon lataus linkin:thumbup:,josta saan ton videon ladattua nyt sain sen vihdoin omalla koneella auki...eli

Huomioita
-Aivan kun Lancia pyöris kuvassa 8.08s-8.20s
-Auto näyttäisi ensteksi osuneen rotkon reunalla olevaan maa penkkaan josta siitä vasta pompaten puuhun!
-räjähdyksen jälkeen kun auto ja puusto palaa näyttäs tapahtuvan vielä toinen pienenpi räjähdys jossa sinkouttu autosta taakse päin jotain 11.14-11.21 ennen kun kuva mustuneen ja kuva zoomaantuu mutkaa kohden josta Henri on tullut hetkeä aiemmin.
-Luultavasti Biassion juostessaan Autoltaan pois päin juoksee selvästi ohitse palavan auton ja hiljentää vauhdin äkisti kävelyksi ja pysähtyy katsoen tielle päin,,ihan kun hänen edessään olisi seissy tai ollut jokin/jotain....
-toinen pyörivä esine/kappale...n.7.22s.-8.02.s "valkoisen pitkulan muotoisen kapleen" vierellä pyörii myös joku paljon pienenpi kappale joka laskeutuu puustoon 8.02s kohdilla kun taas tämä isompi esine(oitkulan muotoinen) jatkaa lentoaan 8.08.s asti jolloin sitä ei enään eroita puista.8.10s näkyy isoin näistä valkoisista kappaleista eli luultavasti lancia...joka näyttää pyörivän 8.10-8.21s ajan kuvassa jonka jälkeen häviää kuvasta...osuu puuhun ja liekki alkaa näkymään 9.14s kohdilla.
-Kaikki tapahtuu todella nopeasti auto näkyy ensinmäisen kerran pyörimässä 8.08s kohdalla ja syttyen palamaan 9.14s kohdilla.
-sinipuna väritteinen raita ilmesttyy pariinkin otteeseen kuvaan??johtuuko vain vanhasta videosta vai mahdollisesti leikkauksesta näkyy ainakin mulla 12.02s,12.18s ja 20,19s
 
Viimeksi muokattu:

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Kuvasta erottaa selvästi moottorin tielläpäin. Tää juttu on niin mysteeri että tuskin koskaan saadaan tietää ulosajon oikeaa syytä.
 
Ylös