Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tää on sit vaan visio
Tutkiskelin tossa uudestaan sitä kuvaa tiestä jossa oli ne ulosajo jäljet,mallailin Scalextrin autorata autolla tiehen piirtyneitä jälkiä.Tulin siihen tulokseen että ei ne Kivimäen vaakapiruetit olekkaan mahdoton ajatus.

Lancia olisi lähtenyt vasemman kautta pyörimään vaakatasossa.

Elikkä ne asfalttiin piirtyneet oikean puoleiset jäljet olisi eturenkaista ja katkoviivan viereiset risteävät takarenkaista.

http://www.aijaa.com/v.php?i=5351299.jpg

Tuusasin pikaisesti tommosen heikon kuva manipulaation tilanteesta.

http://www.aijaa.com/v.php?i=5351128.jpg

Tosta tilanteesta pyöriminen jatkuu niin että keula putoaa ensin jyrkänteeltä,mikä saa auton kaatumaan ja putoamaan monttuun katollen kovalla voimalla,(hylsyn kuvistahan näkee että a-pilarit on antanut periksi ja katto on painunut sisään)siitä auto on pyörähtänyt sitten pohja edellä puuhun,niin että kuljettajan puoleinen polttoainetankki on rikkoutunut(kuvista näkee että helmassa on puun kuva.Siitä auto on kimmonnut takaisin päin ja jäänyt katolleen.Kun auto on katollaan,niin rikkoutuneesta tankista bensaa on valunnut kuuman moottorin päälle ja poks.

Auto on voinut osua vaakapiruettin aikana esim. vasemmalla puolella olevaan kallioon,se vois selittää myös sen pölähdksen.Tästä johtuen autosta olisi voinut irrota keula tai perä katteesta se valkoinen osa,joka MJS.ssän kuvissa pyörii rinnettä alas.


josse tieltä suistuminen olis tapahtunu suurin piirtein tuohon tyyliin kun tossa esität...:thumbup:eli ensteksi auto olisi pyörähtäny piruletit ja osunut kallioon jonka jälkeen olisi pudonnut rotkoon..tätä teoriaa tukee myös se että videon kuvajaa kuvaa kokoajan "törmäys puun kohtaa" eikä edes oleta että auto tulisi näkyviin puun oikealla puolen se vaan zoomaa puun ala päähän mihin auto osuu hetkeä myöhemmin ,eikä kuvaa muualle ennen räjähdystä...tiestysti hyivn mahdollista että hän kuulikin metelistä jo että auto menee ulos,mutta tätä emme tiedä koska äänet on poistettu videolta.
Sitten toinen juttu ovat videosta erotettavat "palaset/osat" yksi niistä ainakin lentää samassa suunnassa kuten toi auto poistuu tossa sun kuvassa,mutta se isompi valkoinen pala/osa tulee hetkeä ennen räjähdystä ihan toisesta suunnasta..eli jos se pala on auto mikä näkyy puiden lomasta vain tuon verran ja jos oletetaan että se on menny noilla paikkeilla ulos kun kuvassa niin sen on täytyny osua vielä montussa johonkin ennen puuhun törmäämistä eli vaikka katolleen monttuun ja osaksi kivimuuriin osuen ja siitä puuhun...tai sitten sen on tippunut monttuun vasta mutkan jäkeen vielä lähempänä puuta johon myöhemmin osuu :doubtful:....
aika mystistä on:D
kuvissa on suurin piirtein sama ulos ajo kohta kun motorgraft tossa jo esitti kuvassaan ja sit noi mystiset lentävät palaset/osat
[/URL][/IMG]
sama juttu kuvattuna paikasta jossa video kuvaaja oli kuvaamassa
[/URL][/IMG]
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tossa on mtv3 tekemä artikkeli vuodelta 2006

Henri Toivonen ja hänen amerikanitalialainen kakkoskuljettajansa Sergio Cresto kuolivat melkein päivälleen tasan kaksikymmentä vuotta sitten Korsikan MM-rallissa. Yksi suomalaisen autourheilun lahjakkaimmista ja kiistatta nopeimmista kuljettajista syöksyi kuolemaan 29-vuotiaana Korsikan rallin 18. erikoiskokeella 2. toukokuuta vuonna 1986.

Toivosen ohjaama auto suistui ulos tieltä ja räjähti välittömästi. Kukaan ei osaa sanoa tarkkaa syytä sille, miksi suomalaisen Lancia päätyi rotkoon noin 5,4 kilometriä erikoiskokeen 18 lähdöstä.

1980-luvun puolivälissä rallissa elettiin niin sanottujen superautojen aikakautta, kun kuljettajat käskivät B-ryhmän yli 500-hevosvoimaisia hirviöitä.

Menestyksennälkäinen Lancia-talli oli ollut alakynnessä, koska italialaisvalmistaja oli ajattanut Peugeot'n ja Audin nelivetotykkejä vastaan takavetoista 037-mallia. Toivosen ajotyylille 037 ei sopinut ja lisäksi loukkaantumiset olivat häirinneet suomalaisen menoa. Tulosta alkoi kuitenkin tulla, kun Lancia toi vuoden 1985 RAC-rallissa lähtöviivalle nelivetoisen S4-mallin. S4 oli italialaistehtaan kauan kaivattu vastaus erityisesti Peugeot'n ylivoimalle.

Toivonen voitti S4:n debyyttikisan ja heti kauden 1986 alussa maineikkaan Monte Carlo -rallin. Voitto oli riemukas, sillä oli kulunut tasan kaksikymmentä vuotta siitä, kun Henrin isä Pauli Toivonen oli ajanut Monte Carlo -rallin voittoon. Suomalaiset nappasivat kisassa kolmoisvoiton: Timo Salonen oli toinen ja Hannu Mikkola kolmas.
Vain voitto kelpasi

Ruotsin rallissa 1986 Toivosen taival päättyi teknisen vian takia keskeytykseen. Portugalin rallista kuljettajat vetäytyivät, kun erikoiskokeella kuoli katsojia. Lancia lähetti Toivoselle kirjeen, jossa paheksuttiin kuljettajan ratkaisua jättää ralli kesken.

- Lancia-tallissa ei hyväksytä mitään muuta kuin voitto, Toivonen oli sanonut voitokkaan Monte Carlo -rallin jälkeen.

Toivonen ei itsekään enää hyväksynyt mitään muuta kuin voittoja. Toivonen tiesi hetkensä tulleen, vaikka hän oli myöntänyt, että S4-malli oli nopeudestaan huolimatta vaikea ajettava.

- Henri teki mitä vain voittaakseen, karismaattisen rallitähden vaimo Erja Toivonen sanoi traagisen onnettomuuden jälkeen.
"Leikkiä itsensä kanssa"

Kun Korsikan ralli alkoi, Toivonen oli sairas. Lancia-kuljettajan kurkku oli kipeä ja eräiden lähteiden mukaan Toivonen söi myös kuumetta alentavia lääkkeitä.

Flunssa ei kuitenkaan tuntunut haittaavan Toivosen vauhtia pahamaineisessa asfalttikisassa. Suomalainen paukutteli pohja-aikoja toisensa perään ja johti rallia selvällä erolla ennen kohtalokasta 18. pikataivalta.

- Tässä rallissa on murhaava ajotahti. Autoni kiihtyy 0-100 km/h:n 2,9 sekunnissa ja 0-200 km/h:n 9,6 sekunnissa. Nuottien kuunteleminen, yleisön ja veden varominen on todella haastavaa. Mitkään aivot eivät toimi niin nopeasti, Toivonen pohti kilpailun tauolla.

- Tämä ralli on mieletön, vaikka kaikki meneekin nyt hyvin. Jos tulee ongelmia, olen mennyttä, Toivonen jatkoi päätään pyöritellen.

Henri Toivonen haki kilpaillessaan rajoja. Toukokuun 2. päivä 1986 tuo raja syystä tai toisesta ylittyi.

- Tavoittelen rajoja itsestäni, haen sellaista rajaa, kuinka kovaa pystyn ajamaan. Välillä pelottaa, sitten otan vauhdista pois. Hetken päästä löydän taas sen rajan, kun pelottaa. Se on sellaista leikkiä itsensä kanssa, Toivonen kuvaili ajoaan yli kaksikymmentä vuotta sitten.
 

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Ensinnäkin, hienoa työtä. Paljon uutta informaatiota tuli tästäkin onnettomuudesta tietoon.



Sitten siihen mystiseen osaan: Näyttää siltä, että kyseinen osa lentää rotkoon ns. "väärään suuntaan", eli jos olisi autosta niin ei varmaan noin selvästi irtoaisi. Oma teoriani on, että siihen on jäänyt paljon irtohiekkaa, tai kivi tippunut/tiputettu kallion reunasta, johon Henkka on osunut, ja menettänyt auton hallinnan tämän seurauksena. Siksi paikalta ei löydy jarrutusjälkiä, vain renkaanjälkiä jotka viittaavat pyörähdykseen ja autohan lensi puuhun perä edellä... Mahdollisesti rengas puhkesi tuon osuman seurauksena?

Joka tapauksessa surullinen tapahtuma, joka jätti ikuisen jäljen ralliautoiluun.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tota vatasen kirjaa lukiesssa tuli mieleen pari juttua mitkä olisi voinut käydä myös yhtä hyvin tässä Toivosenkin onnettomuudessa.
Ari Vatanen 1984 Korsikalla
- peugeot205T16 ja auton kyljessä numero4 Vatasella ja Harrymanilla rikoontu kypärässä olevat radiopuhelimet ek:n alussa Eikä Vatanen Kuullut nuotteja kunnolla muun metelin lävitse. Ari sanookin kirjassa että jos korsikan vuoristo teillä ei kuule kartturin nuotteja on suuressa pulassa...Vaikka Vatasella oli hajonnut rengas edillis päivän viimeisillä ek:la ja 5minuutin johto Aleniin oli supistunut n.2minuutilla oli Ari varma että se riittää loppun asti.
Mutta kun kypärä laitettiin päähän ja Ek19 starttas ei kuulunu nuotteja,Ari alkoi panikoida ja alkoi pelkäämään että Alen ajaisi heidät kiinni,,,eli keskittymin herpaantui ja Nuotteja hän ei kuullut ja kaiken lisäksi oli alkanut kova vesisade..
lainaus kirjasta"Tulimme nopeaan erittäin pitkään vasenpaan mutkaan"..."Jarrutus pitäisi alkaa Vauhtia on 140-150km/h äkkiä oikean puolinmaiset pyörät menevät vesiliirtoon ja auto pyörähtää vasemman kautta salamana ympäri osuen sisäpuolen kallioon kimmoten siitä rotkonreunan yli
ja alken pyöriä hurjilla volteilla kohti rotkon pohjaa jonne auto lopulta tipahtaa pyörilleen.Auto syttyy rotkon pohjalla liekkeihin mutta onneksi Vatanen ja Harymän ei menetä tajuntaansa ja selviävät autosta ulos ennen kun se palaa "poroksi".
Vatanen kertoo kirjassa että vaikka sato vettä ja Hän ei kuullut kunnolla nuotteja niin hän ajoi liian kovaa mutkaan ja jarutti kohdassa jossa oli vettä,,syy tähän oli että hän ei täysin keskittynyt ajamiseen vaan ja keskittymisen herpaantui,,sen myötä hän alkoi katsomaan jatkuvasti peileistä etä tuleeko Alen heidän perässään jo! Ja alkoi miettimään voiton lipuamista hänen käsistään

Jälleen kerran.... Korsikalla 1985(nyt auton lähtönumero ei ollut4,mutta Attilio Bettegan oli joka sai surmansa ajettuaan puuhun EK:lla4)
Vatanen koki alussa taas rengas rikon ja niitä meni heti keralla kaksi kappaletta ja kun Sabylla oli mennyt kans regas eli hän ei voinut lainata varapyörää ja helikopteristakaan ei sitä heti löytynyt. eli aikaa meni hukkaan rutkasti..Arin saatu vihdoin renkaat autoonsa hän aloitti hurjan takaa ajon kärkeä kohden. Paiskoen pohjia
Ek:sta toiseen,,mutta sitten tuli EK 16,sitä ajaessaan Arin Kartturille Harymanille taphtu pikku tai iso moka(kuinka sen nyt ottaa?!) hän myöhästy nuotin luvussa.
Kirjasta:Kuljettaja kaksikon saapui mutkaan joka oli nopea oikea mutta kirrasi pahasti lopussa,,ja Haryman luki kirraa nuotin vasta silloin kun se oli jo auttamattomasti myöhästä..
" Minulle ei jäänyt mitään mahdollisuutta pitää autoa tiellä,sillä nopeutta oli liikaa ainakin 50km/h .Vatanen tajusi tilanteen että mitään ei ole tehtävissä ja yritti vielä osua sisäreunan kallioon saadakseen vauhdin pysähtymään edes hiukan,kalliosta auto kimposi rotkoon pyörien volttien kera rotkon pohjalle jonne sitten lopulta pysähty Vatanen sai itsensä ja Harymanin pois autosta ja rotkostakin mutta sitten hän pyörtyi rotkon päälle,, jalkaan oli tullut iso haava joka vuosi paljon verta ja hänet kiidätettiin sairaalaan.
Liian kova vauhti johtui siitä että Haryman myöhästy nuotissa ja tästä johtuen Ari ei ehtiny reagoimaan mutkan kirraavuuteen tarpeeksi ajoissa .
jos nuotti olisi tullut ajoissa hän olisi kerennyt jarruttamaan keskellä mutkaa. ennen mutkan kiristymistä.
Tämä nuotti virhe ei ollut mikään harvinaisuus siihen aikaan Korsikalla niitä tapahtu muille ja heille muutaman kerran kisassa johtuen kovasta vauhdista jolla mentiin mutkasta toiseen.
Kirjassa on hyvä kommentti Hannu Mikkolalta."Jos Korsikalla ajaessa tapaat 50metriä pidemmän suoran ,niin olet eksynyt väärälle saarelle"!!
Ari kyllä sanoo kirjassa että tämäkin onnettomuus johtui myös paljolti siitä että hän ei malttanut taktikoida vaan ajoi täyttä kisa vauhtia vaikka teoriassakaan hän ei kisaa olisi pystynyt voittamaan.
????????
Auto numero4 Tour de Corse
Aika mielenkiintoista on toi että Nejänä vuotena(1983-1986) peräkkäin Numerolla 4 startannut auto on ajanut Pahasti Ulos??? ja näistä kahdeksasta ihmisestä on saanut surmansa onnettomuuksissa kolme.
Eli neljässä vuodessa neljä pahaa ulos ajoa joissa 3kuollutta...
Auto numero neljän huono tuuri lähtee vielä kauempaa liikkeelle,,vuonna 1977 Raffaele Pinto & Arnaldo Bernacchini Lancia Stratoksella sijoittuivat toiseksi kilpailussa.
Tämän jälkeen auto numero 4 on ollut tulematta kilpailun maaliin yhdeksänä vuonna peräkkäin1978-1986.Tilastoa näihin,, kolme teknistä vikaa,yhden kerran auto nro4 ei olekkaan pystynyt startaamaan kilpailuun ja viitenä vuotena nro.4 on ajanut ulos kilpailussa.
?????????????

Tossa Vatas kirjassa mainitaan vielä yksi outo sattumus ja tämä tapahtu Lancialle 1985 Monacossa.
Lancian 037 ajaneen Massimo Biasionin autossa jää yhdestä takarenkaasta mutterit löysälle,kesken pätkää tapahtuneessa renkaan vaihdossa,Biasion jatkaa pätkää muutaman kilometrin kun äkkiä kovassa vauhdissa mutkaan kääntäessä Lancia lähtee "lapasesta" kun huonosti kiinnitetty takarengas lähtee irti ",onneksi juuri siinä kohtaa oli talon piha jonka portin pieleen lancia rysähti...Taisi olla puhdasta tuuria koska 20metriä edenpänä olisi ollut todella syvä rotko:eek!:

En tiedä olisiko tämä renkaan irtoaminen voinut käydä Toivoselle,koska auto oli eri ja renkaita ei vaihdettu kesken pätkän kauhealla kiireellä...mutta jonkunlainen inhimillinen virhe on voinut käydä huollossa,,,
jos haluaa uskoa tekniseen vikaan:doubtful:
(Topicilla jo aiemmin esitetyissä kuvissahan näkyy että "hylyssä" on kiinni enään yksi vanne oikealla takana)edestä oli lähtenyt kummakkin vanteet/renkaat,mutta levyt ja ripustus oli tallella toisin kuin auton vasemmalla takana jossa ei olut enään tallella levyä eikä vannetta,,auton raadosta vasemmalta takaa ei ole löytynyt niin selvää valo/video kuvaa että voisi sanoa että onko pyörän ripustus yhtä ehjä kuin edessä ja oikealla takana...

Noi vataselle käyneet onnettomuudet Korsikalla niissä voi olla paljonkin samaa kuin Toivosen onnettomuudessa isoin ero on että Vatasen auto ei osunut puuhun eikä kuljettaja ja kartturi menettäneet tajuntaansa silloin kun auto syttyi tuleen ja kumpikin vatanen ja Haryman selvisi vain lievillä vammoilla ulosajoita,, mutta ulos ajoon johtaneet syyt voivat olla samoja kun Vatasella korsikalla jos ulosajo johtui kuljettajasta tai kartturista...

otanto kirjasta B-ryhmän kehityksestä
Kirjassa Vatanen Myöntää että Kun hän ensikertaa kokeili 1985 loppu vuodesta pösön tekemää Evo versioo T16:ta niin se tuntui alkuksi jo pelottavan nopealta,tuntui että mutkat lensivät vastaan ja vauhti tuntui nousseen yli oman reaktio kyvyn.Silloin on vaan yksi keino täytyy alkaa jättämään lisää reaktio aikaa ja "tätä varten autossa on kaasupoljin" kuten Hanu Mikkola asian ilmaisi hyvin.Tämä vaan merkitsee sitä että Voimakkaampi ja nopeampi auto ei ole välttämättä loppuaikaa katsoessa olekkaan nopein...

oma mielipide (ei kirjasta)
Eli autoista oli tulleet liian voimakkaita ja nopeita sen ajan kilpailu malliin jossa kilpailut olivat pitkiä ja raskaita "Seikkailuja".
Kehitettiinkö autoja sitten kumminki kuljettaja parin Turvallisuuden kustannuksella.Eli voittaa haluttiin keinolla millä hyvänsä,autoista tuli todella kevyitä ja todella tehokkaita mutta samalla niistä tehtiin kevlarilla päällystetty Palopommi josta puuttui vain sytytys lanka.
mutta kumminkin näitä ajoivat parhaat tai ainakin sen ajan parhaat ralli kuljettajat, ja jos silloin heiltä Auto tehtaan pomo tai Teamin pomo olisi kysynyt että haluatko ajaa autoa joka on neli veto jossa on tehhoo ja vääntöö ja menee kun pieni sika karkuun kun joulu kinkkua ollaan hakemassa...vai otatko ton tehtaan hallin vierressä olevan paskahuusin missä on kansa neljä pyörää pohjassa ja tehoa ja vääntöö ihan niin paljon kun jaksat vääntää....Niin kumman he olisivat valinneet
No siis tarkoitan että Kuljettajatkin Halusivat Parhaan auton allensa että pystyisivät ajamaan voitosta ja mestaruuksista..

loppu yhteenveto
Tai sitten tämä Toivosen onnettomuus oli kaikkien näiden ja vähän muidenki syiden seuraus...mikä ei selviä koskaan,,,,


Mutta aina voi spekuloida:wink:
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Ensinnäkin, hienoa työtä. Paljon uutta informaatiota tuli tästäkin onnettomuudesta tietoon.



Sitten siihen mystiseen osaan: Näyttää siltä, että kyseinen osa lentää rotkoon ns. "väärään suuntaan", eli jos olisi autosta niin ei varmaan noin selvästi irtoaisi. Oma teoriani on, että siihen on jäänyt paljon irtohiekkaa, tai kivi tippunut/tiputettu kallion reunasta, johon Henkka on osunut, ja menettänyt auton hallinnan tämän seurauksena. Siksi paikalta ei löydy jarrutusjälkiä, vain renkaanjälkiä jotka viittaavat pyörähdykseen ja autohan lensi puuhun perä edellä... Mahdollisesti rengas puhkesi tuon osuman seurauksena?

Joka tapauksessa surullinen tapahtuma, joka jätti ikuisen jäljen ralliautoiluun.
:thumbup:.....No tosta auton osumisesta puuhun perä edellä voidaan olla ainakin kahta erimieltä eli pohja edellä tai perä.
Mutta tietysti virallisen tiedotuksen mukaan se osu perä edellä...
itse en usko että osu perä edellä vaan suurimmaksi osaksi pohja edellä ,
syy on Kuvissa nähtävä poikittais suunnassa isovaurio pohjassa uskon että se on tullut puuhun osumisesta ja perän vauriot tämän jälkeen tai tätä ennen jos on tippunut rotkoon ensteksi perä edellä...
pohja oli arkakohta autossa sielä oli yli sadanlitran polttoaine säiliöt minkä sisällöstä ei tunnu löytyvän ihan täyttä varmuutta..
Henrin autosta oli myös poistettu pohjapanssari joka suojasi tankeja alapuolelta tulevilta iskuilta.(sitä ei kuulemma tarvinnut käyttää asvaltti kisoissa:jaska:)
Voi olla että tätä vikaa tai jotain muuta haluttiin peitellä julkisuudelta
ja sitten vaan todettiin tutkimuksissa että auto törmäsi perä edellä
ja muuta ei voi todeta/tutkia koska autto paloi täysin.
Ja tämä silloinen virallinen tutkimus on nyt sitten Totuus:doubtful:...no uskoo ken haluaa...minä en:D
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro

Auton vaurioista päätellen se on osunut pohja/kuljettajan puolen helma edellä puuhun. Kai siihen puuhunkin on jäänyt osumasta jälkiä.

Olisiko jollain laittaa näkyviin oikein hyvälaatuisena valokuvaa jäljistä asfaltilla, kiitos etukäteen.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
moro

Auton vaurioista päätellen se on osunut pohja/kuljettajan puolen helma edellä puuhun. Kai siihen puuhunkin on jäänyt osumasta jälkiä.

Olisiko jollain laittaa näkyviin oikein hyvälaatuisena valokuvaa jäljistä asfaltilla, kiitos etukäteen.
Tämä on ainut kuva mutkasta mitä ite olen nähnyt,, siltä ajalta mutta takuuseen en mene onko ennen vai jälkeen otettu ja jos on jäkeen niin kuinka paljon...tossahan näkyy jotkut jäljet
http://www.aijaa.com/v.php?i=5351299.jpg

Jäljistä ei löydy ainakaa itsellä muuta kuvaa,kaikissa(muissa) kuvissa/videoissa mitä olen nähny ei ole näkynyt jälkiä tiessä,mutta se selittyy varmaan sillä että ne on kuvattu siitä kohtaa mistä auto hylky on nostettu ylös eikä mutkasta.
toivottavasti jostain löytys semmonen kuva mikä on otettu onnettomuuden jälkeen mutkasta...

tuossa on siitä puusta jonkinlaista kuvaa
puun takaa kuvattu
http:
//www.henritoivonen.it/images/stories/olocausto_toiv2.jpg



tossa on rotkon reunalta kuvattu
[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]
 
Viimeksi muokattu:

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro
Juurikin tuota kuvaa tarkoitan (ulosajojäljet), mutta onko missään paremmalla resoluutiolla?

Takapää näyttää melko ehjältä lukuunottamatta toista pyöränripustusta.

Millä korkeudella oli osuma puuhun (ei ihan pieni puu jäljistä päätellen), onko missään mainittu?
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
Mielenkiintoista tarinaa on tullut. Itse epäilisin että auto on osunut ennen mutkaa johonkin ehkä vaikka lampaaseen... ja sitä ennen Henkka on yrittänyt väistää jo aikaisemmin ahtaalla tiellä mistä johtuu tuo pöly. Osumisen ja väistön seurauksena auto on lähtenyt luisuun jota ei pysynyt korjaamaan eli spinnasi.


Tuli vielä mieleen, että tuollainen polttoainesuutin rikko tai irtoaminen suutintukista aiheuttaa noilla paineilla varmasti auton liekkeihin syttymisen kuuman pakosarjan ynm osien takia. Escort Cosworthissa oli meillä ainakin tälläistä ongelmaa ja kaverilla paloi auto tästä johtuen erittäin nopeasti poroksi eikä jäänyt paljon mitään ja kyseessä oli siis cossuesco.
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro
Näkyyhän tuossa videolla paksu katkennut puu eli aika ylös s4 on vielä osunut/lentänyt ei kierinyt eikä osunut perä edellä....
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tota vatasen kirjaa lukiesssa tuli mieleen pari juttua mitkä olisi voinut käydä myös yhtähyvin tässäkin onnettomuudessa.
- 1984 Korsikalla autona peugeot205T16 ja auton kyljessä numero4 Vatasella ja Harrymanilla rikoontu kypärässä olevat radiopuhelimet ek:n alussa Eikä Vatanen Kuullut nuotteja kunnolla muun metelin lävitse. Ari sanookin kirjassa että jos korsikan vuoristo teillä ei kuule kartturin nuotteja on suuressa pulassa...Vaikka Vatasella oli hajonnut rengas edillis päivän viimeisillä ek:la ja 5minuutin johto Aleniin oli supistunut n.2minuutilla oli Ari varma että se riittää loppun asti.
Mutta kun kypärä laitettiin päähän ja Ek19 starttas ei kuulunu nuotteja,Ari alkoi panikoida ja alkoi pelkäämään että Alen ajaisi heidät kiinni,,,eli keskittymin herpaantui ja Nuotteja hän ei kuullut ja kaiken lisäksi oli alkanut kova vesisade..
Taisivat kypäräpuhelimet pätkiä vain tuon rankan vesisateen takia:

http://www.arivatanenrally.com/fi/rallit/tour-de-corse.html

Kirjassa Vatanen Myöntää että Kun hän ensikertaa kokeili 1985 loppu vuodesta pösön tekemää Evo versioo T16:ta niin se tuntui alkuksi jo pelottavan nopealta,tuntui että mutkat lensivät vastaan ja vauti tuntui nousseen yli oman reaktio kyvyn.Silloin on vaan yksi keino täytyy alkaa jättämään lisää reaktio aikaa ja "tätä varten autossa on kaasupoljin" kuten Hanu Mikkola asian ilmaisi hyvin.Tämä vaan merkitsee sitä että Voimakkaampi ja nopeampi auto ei ole välttämättä loppuaikaa katsoessa olekkaan nopein...

Eli autoista oli tulleet liian voimakkaita ja nopeita sen ajan kilpailu malliin jossa kilpailut olivat pitkiä ja raskaita "Seikkailuja".
Kehitettiinkö autoja sitten kumminki kuljettaja parin Turvallisuuden kustannuksella.Eli voittaa haluttiin keinolla millä hyvänsä,autoista tuli todella kevyitä ja todella tehokkaita mutta samalla niistä tehtiin kevlarilla päällystetty
Palopommi josta puuttui vain sytytys lanka.mutta kumminkin näitä ajoivat parhaat tai ainakin sen ajan parhaat ralli kuljettajat, ja jos silloin heiltä Auto tehtaan pomo tai Teamin pomo olisi kysynyt että haluatko ajaa autoa joka on neli veto jossa on tehhoo ja vääntöö ja menee kun pieni sika karkuun kun joulu kinkkua ollaan hakemassa...vai otatko ton tehtaan hallin vierressä olevan paskahuusin missä on kansa neljä pyörää pohjassa ja tehoa ja vääntöö ihan niin paljon kun jaksat vääntää....Niin kumman he olisivat valinneet
No siis tarkoitan että Kuljettajatkin Halusivat Parhaan auton allensa että pystyisivät ajamaan voitosta ja mestaruuksista..
Kuten esim. Formula ykkösten puolelta voidaan huomata, niin on täysin mahdollista rakentaa huipputehokas, kevyt ja kuljettajille turvallinen kilpa-auto. Ralliauto nyt on B-ryhmänkin tapauksessa (jopa Portugalin Estorilissakin ;) ) tietenkin pelkästään moottoriradoilla monopostona ajettavaan ykköseen verrattuna oma lukunsa, mutta ei se ongelma vuosina 1982-86 ollut tehoissa ja/tai autojen keveydessä. Itseasiassa lopulta ainoa asia mikä turvallisuuspuolella erotti tuon aikakauden kaluston edeltäjistään ja seuraajistaan, oli väärien materiaalien käyttö ja tankkien sijoittelu sekä törmäyskestävyys. Pahoja onnettomuuksia oli rallissa tapahtunut ennen B-ryhmää ja on tapahtunut myös sen jällkeen.

Ei kukaan ehdottanut A-ryhmän kieltämistä esimerkiksi vuoden 1993 Australian kisan jälkeen. Tai WRC-autojen kieltämistä vuoden 2005 Walesin kisan jälkeen.

Jos FIA olisi 80-luvulla ollut hereillä ja tehnyt työnsä kunnolla, niin katastrofeilta oltaisiin vältytty ja ralliautoilun kuninkuusluokasta saataisiin nauttia edelleen.
 

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Itse epäilisin että auto on osunut ennen mutkaa johonkin ehkä vaikka lampaaseen...


En usko sentään, johan sen logiikkakin sanoo ettei hirveästi lampaita tuossa kohtaa, vuoristotiellä rotkojen keskellä, ole. Enemmän joku vuohi tai vastaava, mutta uskon edelleen että paikalla oli jotakin kiinteätä, kuten kivi tai vaikka sitä irtohiekkaa/irtosoraa, joka myös osaltaan selittäisi pölyn mutta ei jarrutusjälkien puuttumista.

Voihan tietenkin olla, että Henkka tosiaan osui sisäreunaan, mutta se vaikuttaa epätodennäköiseltä, ottaen huomioon renkaanjäljet.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
[/B]""Taisivat kypäräpuhelimet pätkiä vain tuon rankka sateen takia""[/B]

Joo se jäi tarkentamatta että vettä tuli yöllä ja se oli tehny tepposet kypäröihin...
Tuskin Toivosella oli kastuneet kypäräpuhelimet:D
mutta ehkä jotain muuta vastaavaa mikä vei keskittymisen:wink:
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Edellä mainitusta Vatasen vuoden 1984 ulosajosta ei liene olemassa kuvamateriaalia (?), mutta vuoden 1985 ulosajo on näemmä tallentunut kameroille (vaikka sen otsikossa väitetäänkin virheellisesti olevan vuodelta 1984):

http://www.youtube.com/watch?v=Z_y3R-YxJrE
hyvä:thumbup: tota en olekkaan ennen nähny...
tossa ku auto pyörii tiellä niin näkee hyvin että pösössä näyttäs olevan pohjapanssari ainakin tuolloin 85:doubtful:
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mielenkiintoista tarinaa on tullut. Itse epäilisin että auto on osunut ennen mutkaa johonkin ehkä vaikka lampaaseen... ja sitä ennen Henkka on yrittänyt väistää jo aikaisemmin ahtaalla tiellä mistä johtuu tuo pöly. Osumisen ja väistön seurauksena auto on lähtenyt luisuun jota ei pysynyt korjaamaan eli spinnasi.
QUOTE]


Tuo osuma ennen mutkaa kuulostaisi hyvinkin mahdolliselta, kun videollakin näkyy niitä valkoisia osia lentävän rotkoon jo ennen autoa. MUTTA...
Kun katsoo videokuvaa pätkältä, siinähän näkyy olevan kohtuupitkä suora ennen mutkaa. Jos tiellä olisi joku este, sen luulisi kyllä huomaavan jo hyvissä ajoin, ja varmaan ensimmäinen reaktio olisi lyödä jarrut lukkoon. Mitään jarrutusjälkiä ei kuitenkaan näkynyt. Sellainen mahdollisuus kylläkin voisi olla, että vuorenrinteeltä on pudonnut esim. kivi suoraan auton eteen tai päälle niin ettei ole ehtinyt jarruttaa. Auto olisi vain saanut osuman ja menettänyt hallittavuutensa.
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
En usko sentään, johan sen logiikkakin sanoo ettei hirveästi lampaita tuossa kohtaa, vuoristotiellä rotkojen keskellä, ole. Enemmän joku vuohi tai vastaava, mutta uskon edelleen että paikalla oli jotakin kiinteätä, kuten kivi tai vaikka sitä irtohiekkaa/irtosoraa, joka myös osaltaan selittäisi pölyn mutta ei jarrutusjälkien puuttumista.

Voihan tietenkin olla, että Henkka tosiaan osui sisäreunaan, mutta se vaikuttaa epätodennäköiseltä, ottaen huomioon renkaanjäljet.

Tätä juuri tarkoitin että vuohi tai jokin muu... se voisi olla se mikä siellä lentää kuvassa.

Sitä kans olen miettinyt että jos tämä eläin tai jokin muu olisi säikähtänyt auton ääntä tai jotain ja pompannut tielle yht äkkiä, silloin ei kova kuljettaja mene heti jarrulle vaan tekee väistöliikkeen automaattisesti.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
"- Tässä rallissa on murhaava ajotahti. Autoni kiihtyy 0-100 km/h:n 2,9 sekunnissa ja 0-200 km/h:n 9,6 sekunnissa. Nuottien kuunteleminen, yleisön javeden varominen on todella haastavaa. Mitkään aivot eivät toimi niin nopeasti, Toivonen pohti kilpailun tauolla. "

Jos mutkan sisä reunassa on ollut se kuvaa josta täällä jo aikasemmin puhuttiin niin onhan Toivonen voinut häntäkin pelästyä ja väistää tuhoisin seurauksin.

nämä tässä alhaalla on suoria lainauksia mtv3:sen artikkelista mikä on tossa ylempänä kokonaisena.

Portugalin rallista kuljettajat vetäytyivät, kun erikoiskokeella kuoli katsojia.Lancia lähetti Toivoselle kirjeen, jossa paheksuttiin kuljettajan ratkaisua jättää ralli kesken.

- Lancia-tallissa ei hyväksytä mitään muuta kuin voitto, Toivonen oli sanonut voitokkaan Monte Carlo -rallin jälkeen.

Henri teki mitä vain voittaakseen, karismaattisen rallitähden vaimo Erja Toivonen sanoi traagisen onnettomuuden jälkeen.
"Leikkiä itsensä kanssa"

Kun Korsikan ralli alkoi, Toivonen oli sairas. Lancia-kuljettajan kurkku oli kipeä ja eräiden lähteiden mukaan Toivonen söi myös kuumetta alentavia lääkkeitä.


Olisiko tossa voinut olla semmonen tilanne että Henrin ei annettu keskeyttää kisaa huonon vointinsa takia.Ja että hän ei välttämättä sitä itse myöskään halunnut koska pelkäsi omasta paikastaan tallissa,koska niinkuin noista kommenteista ja rivien väleistä voi tulkita,Lancia halusi vain voittaa,eikä välittänyt vaikka Portugalissa kuoli ihmisiä,jatkaa olisi pitänyt.
Jos Henri olisi taas keskeyttänyt ja vieläpä Corsikalla mistä piti ottaa voitto Ranskalaisten nenän edestä,niin minkä laisen kuvan se olisi antanut Tallista,,,vaikka ei tämä onnettomuuskaan sen parempi juttu ollut mutta,sitä ei silloin ajateltu.
Kaikenlaisia Huhja kuunnelleena ja tuolta muista palstoilta luettuja juttuja lukeneena ...mainitsen nyt yhden mikä on jäänyt mieleen,eli Lancia ei antanut Henrin keskeyttää kisaa olotilansa vuoksi ja tästä oltaissiin onnettomuuden jälkeen käyty kovat taistot Lancian ja Henrin Läheisten kanssa.Mut tälle ei löydy kyllä minkäänlaista virallista tietoo eikä faktaa eli tämä on tämmönen huhu.

Toinen tämmönen juttu on minkä olen lukenut jostain että Lancian joku mekaanikko olisi sanonut onnettomuuden jälkeen että Toivosen Lanciassa ei ollut jarrubalanssi kunnossa...
mutta paikallahan ei ilmeisesti ollut jarrutus jälkiä,,,
mutta jos se mekaanikko tarkoittikin kierosti että epäili jarrujen kadonneen kokonaan
 
Viimeksi muokattu:

jii

Active member
Liittynyt
27.5.2009
Viestit
30
"
Kaikenlaisia Huhja kuunnelleena ja tuolta muista palstoilta luettuja juttuja lukeneena ...mainitsen nyt yhden mikä on jäänyt mieleen,eli Lancia ei antanut Henrin keskeyttää kisaa olotilansa vuoksi ja tästä oltaissiin onnettomuuden jälkeen käyty kovat taistot Lancian ja Henrin Läheisten kanssa.Mut tälle ei löydy kyllä minkäänlaista virallista tietoo eikä faktaa eli tämä on tämmönen huhu.
Moi
olet tosiaan kiinnostunut asiasta ja kaivanut paljon tietoa, kiitos siitä. Avoimia kysymyksiä on tässä Henkan jutussa liian paljon. Virallista tietoa ei kai ole juuri mitään. Suurin osa pelkkää huhua. Toivotaan että aika tekee tehtäväänsä ja joku osaisi kertoa traagisen tapahtuman oikean kulun ja faktat.
 

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Valitettavasti vaikuttaa siltä että mitä kauemmin onnettomuudesta kuluu, sitä pienemmät mahdollisuudet on löytää, joka mahdollisesti tietää asiasta enemmän kuin me.



Vai onko Sennan onnettomuudesta tihkunut uutta tietoa? Niinpä.


Tottakai toivoisin että absoluuttinen totuus tähän löytyisi, mutta jotenkin en siihen jaksa uskoa.
 
Ylös