Tota vatasen kirjaa lukiesssa tuli mieleen pari juttua mitkä olisi voinut käydä myös yhtä hyvin tässä Toivosenkin onnettomuudessa.
Ari Vatanen 1984 Korsikalla
- peugeot205T16 ja auton kyljessä numero4 Vatasella ja Harrymanilla rikoontu kypärässä olevat radiopuhelimet ek:n alussa Eikä Vatanen Kuullut nuotteja kunnolla muun metelin lävitse. Ari sanookin kirjassa että jos korsikan vuoristo teillä ei kuule kartturin nuotteja on suuressa pulassa...Vaikka Vatasella oli hajonnut rengas edillis päivän viimeisillä ek:la ja 5minuutin johto Aleniin oli supistunut n.2minuutilla oli Ari varma että se riittää loppun asti.
Mutta kun kypärä laitettiin päähän ja Ek19 starttas ei kuulunu nuotteja,Ari alkoi panikoida ja alkoi pelkäämään että Alen ajaisi heidät kiinni,,,eli keskittymin herpaantui ja Nuotteja hän ei kuullut ja kaiken lisäksi oli alkanut kova vesisade..
lainaus kirjasta"Tulimme nopeaan erittäin pitkään vasenpaan mutkaan"..."Jarrutus pitäisi alkaa Vauhtia on 140-150km/h äkkiä oikean puolinmaiset pyörät menevät vesiliirtoon ja auto pyörähtää vasemman kautta salamana ympäri osuen sisäpuolen kallioon kimmoten siitä rotkonreunan yli
ja alken pyöriä hurjilla volteilla kohti rotkon pohjaa jonne auto lopulta tipahtaa pyörilleen.Auto syttyy rotkon pohjalla liekkeihin mutta onneksi Vatanen ja Harymän ei menetä tajuntaansa ja selviävät autosta ulos ennen kun se palaa "poroksi".
Vatanen kertoo kirjassa että vaikka sato vettä ja Hän ei kuullut kunnolla nuotteja niin hän ajoi liian kovaa mutkaan ja jarutti kohdassa jossa oli vettä,,syy tähän oli että hän ei täysin keskittynyt ajamiseen vaan ja keskittymisen herpaantui,,sen myötä hän alkoi katsomaan jatkuvasti peileistä etä tuleeko Alen heidän perässään jo! Ja alkoi miettimään voiton lipuamista hänen käsistään
Jälleen kerran.... Korsikalla 1985(nyt auton lähtönumero ei ollut4,mutta Attilio Bettegan oli joka sai surmansa ajettuaan puuhun EK:lla4)
Vatanen koki alussa taas rengas rikon ja niitä meni heti keralla kaksi kappaletta ja kun Sabylla oli mennyt kans regas eli hän ei voinut lainata varapyörää ja helikopteristakaan ei sitä heti löytynyt. eli aikaa meni hukkaan rutkasti..Arin saatu vihdoin renkaat autoonsa hän aloitti hurjan takaa ajon kärkeä kohden. Paiskoen pohjia
Ek:sta toiseen,,mutta sitten tuli EK 16,sitä ajaessaan Arin Kartturille Harymanille taphtu pikku tai iso moka(kuinka sen nyt ottaa?!) hän myöhästy nuotin luvussa.
Kirjasta:Kuljettaja kaksikon saapui mutkaan joka oli nopea oikea mutta kirrasi pahasti lopussa,,ja Haryman luki kirraa nuotin vasta silloin kun se oli jo auttamattomasti myöhästä..
" Minulle ei jäänyt mitään mahdollisuutta pitää autoa tiellä,sillä nopeutta oli liikaa ainakin 50km/h .Vatanen tajusi tilanteen että mitään ei ole tehtävissä ja yritti vielä osua sisäreunan kallioon saadakseen vauhdin pysähtymään edes hiukan,kalliosta auto kimposi rotkoon pyörien volttien kera rotkon pohjalle jonne sitten lopulta pysähty Vatanen sai itsensä ja Harymanin pois autosta ja rotkostakin mutta sitten hän pyörtyi rotkon päälle,, jalkaan oli tullut iso haava joka vuosi paljon verta ja hänet kiidätettiin sairaalaan.
Liian kova vauhti johtui siitä että Haryman myöhästy nuotissa ja tästä johtuen Ari ei ehtiny reagoimaan mutkan kirraavuuteen tarpeeksi ajoissa .
jos nuotti olisi tullut ajoissa hän olisi kerennyt jarruttamaan keskellä mutkaa. ennen mutkan kiristymistä.
Tämä nuotti virhe ei ollut mikään harvinaisuus siihen aikaan Korsikalla niitä tapahtu muille ja heille muutaman kerran kisassa johtuen kovasta vauhdista jolla mentiin mutkasta toiseen.
Kirjassa on hyvä kommentti Hannu Mikkolalta."Jos Korsikalla ajaessa tapaat 50metriä pidemmän suoran ,niin olet eksynyt väärälle saarelle"!!
Ari kyllä sanoo kirjassa että tämäkin onnettomuus johtui myös paljolti siitä että hän ei malttanut taktikoida vaan ajoi täyttä kisa vauhtia vaikka teoriassakaan hän ei kisaa olisi pystynyt voittamaan.
????????
Auto numero4 Tour de Corse
Aika mielenkiintoista on toi että Nejänä vuotena(1983-1986) peräkkäin Numerolla 4 startannut auto on ajanut Pahasti Ulos??? ja näistä kahdeksasta ihmisestä on saanut surmansa onnettomuuksissa kolme.
Eli neljässä vuodessa neljä pahaa ulos ajoa joissa 3kuollutta...
Auto numero neljän huono tuuri lähtee vielä kauempaa liikkeelle,,vuonna 1977 Raffaele Pinto & Arnaldo Bernacchini Lancia Stratoksella sijoittuivat toiseksi kilpailussa.
Tämän jälkeen auto numero 4 on ollut tulematta kilpailun maaliin yhdeksänä vuonna peräkkäin1978-1986.Tilastoa näihin,, kolme teknistä vikaa,yhden kerran auto nro4 ei olekkaan pystynyt startaamaan kilpailuun ja viitenä vuotena nro.4 on ajanut ulos kilpailussa.
?????????????
Tossa Vatas kirjassa mainitaan vielä yksi outo sattumus ja tämä tapahtu Lancialle 1985 Monacossa.
Lancian 037 ajaneen Massimo Biasionin autossa jää yhdestä takarenkaasta mutterit löysälle,kesken pätkää tapahtuneessa renkaan vaihdossa,Biasion jatkaa pätkää muutaman kilometrin kun äkkiä kovassa vauhdissa mutkaan kääntäessä Lancia lähtee "lapasesta" kun huonosti kiinnitetty takarengas lähtee irti ",onneksi juuri siinä kohtaa oli talon piha jonka portin pieleen lancia rysähti...Taisi olla puhdasta tuuria koska 20metriä edenpänä olisi ollut todella syvä rotko:eek!:
En tiedä olisiko tämä renkaan irtoaminen voinut käydä Toivoselle,koska auto oli eri ja renkaita ei vaihdettu kesken pätkän kauhealla kiireellä...mutta jonkunlainen inhimillinen virhe on voinut käydä huollossa,,,
jos haluaa uskoa tekniseen vikaan:doubtful:
(Topicilla jo aiemmin esitetyissä kuvissahan näkyy että "hylyssä" on kiinni enään yksi vanne oikealla takana)edestä oli lähtenyt kummakkin vanteet/renkaat,mutta levyt ja ripustus oli tallella toisin kuin auton vasemmalla takana jossa ei olut enään tallella levyä eikä vannetta,,auton raadosta vasemmalta takaa ei ole löytynyt niin selvää valo/video kuvaa että voisi sanoa että onko pyörän ripustus yhtä ehjä kuin edessä ja oikealla takana...
Noi vataselle käyneet onnettomuudet Korsikalla niissä voi olla paljonkin samaa kuin Toivosen onnettomuudessa isoin ero on että Vatasen auto ei osunut puuhun eikä kuljettaja ja kartturi menettäneet tajuntaansa silloin kun auto syttyi tuleen ja kumpikin vatanen ja Haryman selvisi vain lievillä vammoilla ulosajoita,, mutta ulos ajoon johtaneet syyt voivat olla samoja kun Vatasella korsikalla jos ulosajo johtui kuljettajasta tai kartturista...
otanto kirjasta B-ryhmän kehityksestä
Kirjassa Vatanen Myöntää että Kun hän ensikertaa kokeili 1985 loppu vuodesta pösön tekemää Evo versioo T16:ta niin se tuntui alkuksi jo pelottavan nopealta,tuntui että mutkat lensivät vastaan ja vauhti tuntui nousseen yli oman reaktio kyvyn.Silloin on vaan yksi keino täytyy alkaa jättämään lisää reaktio aikaa ja "tätä varten autossa on kaasupoljin" kuten Hanu Mikkola asian ilmaisi hyvin.Tämä vaan merkitsee sitä että Voimakkaampi ja nopeampi auto ei ole välttämättä loppuaikaa katsoessa olekkaan nopein...
oma mielipide (ei kirjasta)
Eli autoista oli tulleet liian voimakkaita ja nopeita sen ajan kilpailu malliin jossa kilpailut olivat pitkiä ja raskaita "Seikkailuja".
Kehitettiinkö autoja sitten kumminki kuljettaja parin Turvallisuuden kustannuksella.Eli voittaa haluttiin keinolla millä hyvänsä,autoista tuli todella kevyitä ja todella tehokkaita mutta samalla niistä tehtiin kevlarilla päällystetty Palopommi josta puuttui vain sytytys lanka.
mutta kumminkin näitä ajoivat parhaat tai ainakin sen ajan parhaat ralli kuljettajat, ja jos silloin heiltä Auto tehtaan pomo tai Teamin pomo olisi kysynyt että haluatko ajaa autoa joka on neli veto jossa on tehhoo ja vääntöö ja menee kun pieni sika karkuun kun joulu kinkkua ollaan hakemassa...vai otatko ton tehtaan hallin vierressä olevan paskahuusin missä on kansa neljä pyörää pohjassa ja tehoa ja vääntöö ihan niin paljon kun jaksat vääntää....Niin kumman he olisivat valinneet
No siis tarkoitan että Kuljettajatkin Halusivat Parhaan auton allensa että pystyisivät ajamaan voitosta ja mestaruuksista..
loppu yhteenveto
Tai sitten tämä Toivosen onnettomuus oli kaikkien näiden ja vähän muidenki syiden seuraus...mikä ei selviä koskaan,,,,
Mutta aina voi spekuloida:wink: