Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Muutama tuhnuinen ruutukaappaus Urheiluruudussa 3.5.1986 näytetystä videosta (ulosajopaikka kopterivinkkelistä):
]
Tossa kuvassa näyttäs menevän tuo sähkölinja mikä muuten nykypäivänäkin näyttäisi menevän (mahdollinen videon kuvaus paikka)

[/URL][/IMG]

Tässä videolla sitä ei näy

[/URL][/IMG]
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Saby ei ole vielä tuolloin palannut paikalle,jos olisi niin kyllä pösön nokka näkyisi siinä lancian edessä... Kyllä oli näin amatöörin mielestä Sabyn olisi olettanut pysähtyvän paikalle eikä ajavan ohi vaan... En tiedä onko sitä missään säännöissä,mutta kyllähän kuskit ainakin tuohon aikaan monesti pysähtyi katsomaan onko ulosajaneet kunnossa tai jopa auttamaan (Kankkunen Aleenia ojasta tielle .85RAC:D).
Kuitenkin Lancia syttyi heti liekkeihin sen seurauksena valtava savupatsas ja eikä se ollut kovin kaukana tiestä kyllä se olisi pitänyt huomata:mad:
Ei välttämättä ole nähnyt tien mutkaisuudesta ja sisämutkan kallion katveesta johtuen.

Vielä kun kartturi keskittyy nuottivihkoon ja kuski ajamiseen mutkaisella tiellä niin voisin kuvitella, että tuollaiset auton näkymättömiin poistumiset jää helposti huomiotta. Varsinkin kun asvaltissa ei ollut juuri jarrutusjälkiä.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
204
Melkoiseksi legendaksi "salaliittoteorioineen" muodostunut tämä aina valitettavasti ralleihin kuuluva normaali ulosajo josta seurauksena toki oli rallimaailmaa tai lähinnä sen aikaisia sääntöjä mullistaneet seuraukset Henkan poismenosta puhumattakaan:(

Näitä nyt vaan on aina tapahtunut ja tulee tapahtumaan.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
915
No ei se kyllä ole ihmekään että on muodostunut legendaksi ja että keskustelua ja teorioita riittää edelleen. Nuori ja karismaattinen, ralliautoilun ehkä sen hetken nopein kuljettaja kuolee dramaattisessa ja (näillä näkymin) ikuiseksi mysteeriksi jäävässä ulosajossa johtaessaan rallia ylivoimaisesti. Ei lähellä olevia todistajia ja kaikki mahdolliset todisteet teknisestä viasta tuhoutuu. Onnettomuutta ei ilmeisesti aikanaan myöskään ole tutkittu kunnolla ja minkäänlaista raporttia edes jonkinlaisesta tapahtumien kulusta ja virallisia muiden kuljettajien lausuntoja ei ole olemassa joka mahdollistaa sen, että periaatteessa jokaisen teoria onnettomuuden syystä on yhtä hyvä. Onnettomuus johtaa myös siihen että ralliautoilun MM-sarjan koko olemus ja tulevaisuus muuttuu kertaheitolla. Toista vastaavaa yhtä dramaattista tapausta ei ralliautoilun historiasta löydy ja kasassa on kaikki ainekset ikuisen legendan synnylle.

Siitä olen toki kanssasi samaa mieltä, että todennäköisesti ulosajoon ei itsessään liity mitään kummallista vaan perinteinen ajovirhe jonka seuraukset olivat niin dramaattiset johtuen auton heikosta turvallisuudesta. Mutta tapaus kokonaisuudessaan kaikki aspektit huomioiden ei tunne vastaavaa ralliautoilun historiassa.

Formuloissa Ayrton Sennan onnettomuus on ehkä jotenkin verrattavissa tähän, mutta Sennan tapaus ei toisaalta jäänyt yhtä paljon mysteeriksi koska todisteita tapahtumienkulusta ja auton teknisestä viasta jäi paljon enemmän jälkipolville. Sennan tapauksessa ohjausvarren pettämisestä johtunut ulosajo jäi ehkä mysteeriksi virallisissa pöytäkirjoissa sen takia, että talli joutui siitä oikeuteen eikä voinut sitä virallisesti myöntää.

Eihän asioiden spekulointi enää näin 26 vuotta myöhemmin muuta enää mitään mihinkään suuntaan, turhaahan se sen puolesta on. Mutta jotenkin tällaiset tapaukset ovat aina ihmismieltä kiehtoneet ja en olisi ollenkaan ihmeissäni jos Henri Toivosesta vielä nähtäisiin joskus elokuva.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
204
Miettikääpä sellaista perspektiiviä että Henkka voitti -85 RAC:n (lähinnä muiden kärkikuskien tumpuloidessa, olisi toki voinut voittaa muutenkin), Monten -86...Sitten korsikan tapahtumat.
Kaikki tämä tapahtui vajaan 5kk sisällä.
Henkan ulosajo oli vain yksi monista B-ryhmäläisillä ajetuista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, se oli vain lopullinen isku sääntömuutoksille jotka suorastaan roikkuivat ilmassa jo ennen korsikaa. Veikkaan että B-ryhmä olisi jouduttu lopettamaan joka tapauksessa liian vaaralisena.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Miettikääpä sellaista perspektiiviä että Henkka voitti -85 RAC:n (lähinnä muiden kärkikuskien tumpuloidessa, olisi toki voinut voittaa muutenkin), Monten -86...Sitten korsikan tapahtumat.
Kaikki tämä tapahtui vajaan 5kk sisällä.
Henkan ulosajo oli vain yksi monista B-ryhmäläisillä ajetuista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, se oli vain lopullinen isku sääntömuutoksille jotka suorastaan roikkuivat ilmassa jo ennen korsikaa. Veikkaan että B-ryhmä olisi jouduttu lopettamaan joka tapauksessa liian vaaralisena.
Walter Röhrl, vaikka mielipiteineen vaikuttaa näin suomalaiseen korvaan hieman itseriittoiselta, oli kuitenkin oikeassa.

Harkitsevat kuskit (kuten Röhrl) pärjäsivät B-ryhmän kalustolla. Riskeeraajat taas joutuivat usein pahoihin onnettomuuksiin. Eli B-ryhmä ei vaan sopinut kaikille kuskeille.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
204
Mutta eihän Löeb olekaan raa'assa nopeudessa paras.
Miten sen nyt katsoo, ajoi kuitenkin suorastaan leikitelle voittoihin alustalla kuin alustalla ja rykäisi aina juuri niin lujaa kuin oli tarvis.
Ja väitän että 2000-luvun kalustokin oli kauttaaltaan tasaväkisempää.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^"(Tatke Miettikääpä sellaista perspektiiviä...)" Hyvä pointti! " ehkä olisi ehkä ei".
Sääntö muutoksia olisi varmasti tullut niin autoihin kuin kilpailuihin varsinkin niiden pituuksiin/kestoon (Ehkä)...
Autot oli vaarallisia siitä ei pääse mihinkään,mutta niin oli kyllä kisatkin niille vehkeille ja kuljettajille se on käynyt ilmi kaikissa haastatteluissa,kun on kysytty kuskeilta.
Kilpailun järjestäjät ja FIA ei piitanneet kuskien mielipiteestä paskaakaan...
Ei ennen onnettomuutta muttei paljon sen jälkeenkään:cool:

Nythän tämä on turhaa josittelua,arvailua ja ajanhukkaa jne... kaikki tämä olisi pitänyt tehdä perusteellisesti silloin ei nyt...
(mutta onneksi kaikki ketkä ovat kiinnostuneet asiasta voivat purkaa mielipiteensä ja näkemyksensä tänne ja se on ihan hyvä:D).
 
Viimeksi muokattu:

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
204
Juuri näin:thumbup:

Olisinha minäkin voinut olla rallin moninkertainen maailmanmestari JOS JA JOS JA JOS...
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Miten sen nyt katsoo, ajoi kuitenkin suorastaan leikitelle voittoihin alustalla kuin alustalla ja rykäisi aina juuri niin lujaa kuin oli tarvis.
Ja väitän että 2000-luvun kalustokin oli kauttaaltaan tasaväkisempää.
Mikään riskien ottaja ei herra Loeb koskaan ollut. Pikemminkin laskelmoiva ajotietokone ja aina parhaalla autolla.

Henkalla oli kyky ajaa huimia suorituksia heikommallakin kalustolla. Tasaväkisellä autolla (S4) olikin sitten lähes pitelemätön.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8269
Ei se nyt kuitenkaan mikään "lööppi" ollu se on 100 varma se.
Nämä vertailut nyt varsinkin on ikuisia kiistelyn kohteita, kun herrojen ajeluiden välillä on aika paljon aikaeroa. 80-luvulla Loeb olisi ollut samojen lainalaisuuksien armoilla kuin Henkkakin = olisiko päässyt ajamaan oikeaa autoa oikeaan aikaan, ja ylipäätään millaista ohjelmaa olisi päässyt keskieurooppalaisena tuolloin ajamaan. Kun katsoo tallien kokoonpanoja, niin eipä ne pikiteiden sankarit juuri Safaria tai Jyskälää päässeet ajamaan, ne oli pääasiassa skandinaavien heiniä.

Ja yhtä lailla Henkka ei päässyt kokemaan sitä sprinttiralliaikaa (=nykyaikaa), kun höylätään sektori sektorilta kymmenyksiä pois auton äärirajoilla, vailla huolta siitä että reitti olisi liian pitkä aivoille ja autolle. Eikä rajan ylittymisestä olisi ollut automaattisesti hintana kuolemaa, vaan huoltotöitä ja superralli. Olisi maistunut varmaan Henkallekin.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
204
Mikään riskien ottaja ei herra Loeb koskaan ollut. Pikemminkin laskelmoiva ajotietokone ja aina parhaalla autolla.

Henkalla oli kyky ajaa huimia suorituksia heikommallakin kalustolla. Tasaväkisellä autolla (S4) olikin sitten lähes pitelemätön.
No, tee lista niistä uroteoista MM-tasolla..
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Poikkeus joka vahvistaa säännön :rolleyes:
"Sir Alen " on elävä legenda:D:D Kyllä sillä taistelu tahdolla mentiin pitkälle(pöpelikköönkin useesti).Hieno kuski kertakaikkiaan...Mutta kyllä Toivonen löi nokkaan S4 koko ajan myös markkua.kyllä Henkka oli askeleen edellä tuolla autolla muita...Ehkä 037 oli enempi Markun auto kun Henkan?
Menipä taas aivan ohi aiheen:tongue:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
"Sir Alen " on elävä legenda:D:D Kyllä sillä taistelu tahdolla mentiin pitkälle(pöpelikköönkin useesti).Hieno kuski kertakaikkiaan...Mutta kyllä Toivonen löi nokkaan S4 koko ajan myös markkua.kyllä Henkka oli askeleen edellä tuolla autolla muita...Ehkä 037 oli enempi Markun auto kun Henkan?
Menipä taas aivan ohi aiheen:tongue:
Alen olikin ainakin aikalaisten puheiden mukaan enemmän italialainen kuin italialaiset itse. Puhui käsillään ja myös paikallista kieltä suomalaisesta näkökulmasta erittäin hyvin.

On aina ollut suosittu Italiassa ja ilmeisesti suosio jatkuu kun on myöhemmällä iälläänkin osallistunut Fiatin ja Ferrarin uusien siviili- ja kilpa-autojenkin kehitystyöhön.

Siis poikkeuksellinen kuski suomalaisista puhuttaessa. Varsinkin kun osasi hyödyntää 037:n asvalttiominaisuudet.
 
Ylös