Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Lisätään nyt vielä yksi lainaus onnettomuuteen liittyen, Juha Kankkunen Lasse Erolan kirjassa vuodelta 1992:

Henkan auto putosi monta metriä ja törmäsi perä edellä puuhun. Rysäys ilmeisesti rikkoi bensatankin, ja auton magnesiumosat olivat heti liekeissä. Minä olin siihen asti vain ihastellut, miten B-ryhmäläinen oli saatu kevyeksi kun sen paino oli alle tuhat kiloa ja hevosvoimia siinä oli silti yli viisisataa. Nyt vasta tulivat auton kehittelyn huonot puolet näkyviin.
Kankkunenhan ei ollut paikan päällä todistamassa tapahtunutta, vaan oli Korsikan kisan aikaan Suomessa.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
Oma veikkaukseni on, että auto on osunut kuljettajan puoli edellä puuhun. Juuri siinä osumakohdassa sijaitsi polttoainetankki. Sen on täytynyt revetä ja bensaa on päässyt roiskumaan pakosarjaan sytyttäen auton räjähdysmaisesti palamaan.

Runko on näköjään ottanut yhden selkeän osuman ja se juuri sijaitsee kuskin penkin takana

Perustan väitteeni seuraaviin kuviin:

http://imageshack.us/a/img40/716/toivonencrash01.jpg

http://www.netcarshow.com/lancia/1985-delta_s4/1600x1200/wallpaper_04.htm
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Oma veikkaukseni on, että auto on osunut kuljettajan puoli edellä puuhun. Juuri siinä osumakohdassa sijaitsi polttoainetankki. Sen on täytynyt revetä ja bensaa on päässyt roiskumaan pakosarjaan sytyttäen auton räjähdysmaisesti palamaan.

Runko on näköjään ottanut yhden selkeän osuman ja se juuri sijaitsee kuskin penkin takana

Perustan väitteeni seuraaviin kuviin:

http://imageshack.us/a/img40/716/toivonencrash01.jpg

http://www.netcarshow.com/lancia/1985-delta_s4/1600x1200/wallpaper_04.htm
Aivan samaa mieltä, näin se on mielestäni tapahtunut.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sinällään se ja sama miten ao. onnettomuus tapahtui. Tärkeämpää olisi pyrkiä selvittämään vastaus kysymykseen MIKSI. Ja IMO yksi suuri syy siihen oli kuljettajan fyysinen kunto. Vaikka Korsika noin kokonaisuudessaan olikin suht. hidasvauhtinen kisa, niin varmasti sielläkin hetkellisesti nopeudet nousivat likemmäs 200 km/h ja hiemankin flunssainen olo ei varmasti ollut omiaan edesauttamaan kuljettajan reaktioita tuollaisissa nopeuksissa. Ja muutoinkin fysiikka kait joutui Deltan ratin takana melko koville - auto kun ei ollut mitenkään helppo ajettava vaan lyhyen akselivälinsä ja hirmuisen tehopainosuhteensa takia varsin vikuri.
Henkka itsekin pelkäsi, että jos Lancian lääkäri saa vihiä hänen kunnostaan, niin ralli päättyisi jo ennenkuin se olisi alkanutkaan. Jälkiviisaasti ajateltuna olisi varmaan ollut parempi niin.
Mutta tästä ja parista muusta onnettomuudesta FISA:n ja Ballestren vetämät johtopäätökset (a.ka. Superautojen totaalikielto ja S-ryhmän suunitelmien hyllyttäminen) olivat kyllä erittäin ylimitoitettuja toimenpiteitä. Vähemmälläkin olisi saatu autojen turvallisuutta parannettua oleellisesti.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
Totta.. Henrihän sanoi kilpailun alla, että tämä on kaikista raskain ja vaativin kilpailu mm-sarjassa. Muistaakseni sanoi vaihteiden käytöstä, että 2-3 vaihteilla lähinnä mennään, joskus saa laittaa 4 tai 5 vaihteen sisään. Plus erikoiskoe kilometrit joita oli Henrin sanoin enemmän kuin jyväskylässä yhdessä päivässä.
Tämä muuten pitää paikkansa:

http://www.juwra.com/corsica_1986_itinerary.html
http://www.juwra.com/finland_1986_itinerary.html

Itselle toi tuli pienenä yllätyksenä, että suomessa ajettiin noin lyhyitä erikoiskokeita silloin.

Toinen seikka minkä laitoin merkille oli Salosen vauhti. Kaverillahan ei tiedetysti mikään paras kunto ole niin kuitenkin parit pohjat syntyi. Tämä liittyen kunto keskusteluun, tai sitten on vaan niin lahjakas :)

Kolmas huomio oli Toivosen vauhti (mikä nyt oli jo tiedossa), kuitenkin ennen onnettomuutta erikoiskoe pohja-ajat olivat:
Lancia 12 Toivonen
Peugeot 4 Saby, Salonen

http://www.juwra.com/corsica_1986_stage_winners.html

Ihme juttu sinänsä kun Lancialla oli kuitenkin asvalttimies Biasion ja korsikan kaksi kertaa voittanut Dr. Alen kuljettajinaan. Missä heidän pohjat? Pitäis löytää jostain ek-tulokset, niin näkisi heidän vauhtinsa, juwra ei kerro. Salonen keskeytti muuten ek8:lla.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Tai sitten siinä on vain käynyt niinkuin röhrli joskus sanoi. Henkka oli ajanut liian limiitillä ja liian kovaa. Toki lancioissa oli myös erittäin kehno alusta asfaltille joten sekin on voinut asiaan vaikuttaa. Who knows...
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tai sitten siinä on vain käynyt niinkuin röhrli joskus sanoi. Henkka oli ajanut liian limiitillä ja liian kovaa. Toki lancioissa oli myös erittäin kehno alusta asfaltille joten sekin on voinut asiaan vaikuttaa. Who knows...
Walter Röhrl oli Vauhdin Surma dokkarissa sitä mieltä, että ulosajo johtui hänen mielestään enneminkin teknisestä viasta kun kuljettajan virheestä.

"varsinki kun onnettomuus sattu hyvin helpossa paikassa vaikuttaa siltä ,että se oli tekninen ongelma. En näe mitään syytä miksi hän tekisi virheen". Walter Röhrl
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Walter Röhrl oli Vauhdin Surma dokkarissa sitä mieltä, että ulosajo johtui hänen mielestään enneminkin teknisestä viasta kun kuljettajan virheestä.

"varsinki kun onnettomuus sattu hyvin helpossa paikassa vaikuttaa siltä ,että se oli tekninen ongelma. En näe mitään syytä miksi hän tekisi virheen". Walter Röhrl
Toisaalta muualla (Madness on Wheels?) todennut, että Henkka oli kyllä nopea, mutta ajoikin sitten usein ulos
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
B-ryhmän aikakausi -videolla Mouton muistaakseni kertoi, että heidän nuoteissaan paikka oli huutomerkillä tai kahdella huomioitu. Sen takia, että mutka oli petollinen ns. kiristyvä/kirraava..

Tiedä sitten :dunno:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Martin Holmes GPWeekissa vuonna 2011:

 
Ylös