Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
110
Muistelen että auto olisi ollut rotkossa katollaan. Jos se oli vielä Henkan kylki puuta vasten, voisin kuvitella, että Henkka on avannut vyönsä, yrittänyt herättää Crestoa, huomannut, ettei onnistu ja avannut Creston oven. Ajatuksena varmaankin auttaa Cresto ulos auton ulkopuolelta. Luulisin, ettei Henkka ehtinyt autosta ulos vaan auto räjähti ennen sitä. Tätä tukisi se, että Henkka löydettiin Creston puolelta autoa jalat auton sisällä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
En tiedä näenkö ihan väärin, mutta katsokaapa tuossa videossa kohtaa 0.04- 0.08. Kuvaaja zoomaa valkoista kohdetta joka näkyy ehkä pari metriä rotkosta ylöspäin rinteessä. Omaan silmään näyttää ihan siltä, kuin siinä seisoisi valkoinen kypärä päässä joku kuljettaja joka liikkuukin johonkin päin lopuksi. Tuo kuva on otettu ilmeisesti hetki onnettomuuden jälkeen. Onko siinä Biasion/ Saby joka yrittää laskeutua rinnettä alas, voiko tuo olla Toivonen joka on päässyt autosta pois, vai näenkö vaan harhoja ja kyseessä on osa Lanciasta tms?

Vielä lisäys, katsokaa tarkkaan kohdassa 0.06, aivan kuin tuo valkoinen kohde liikahtaisi oikealle juuri ennenkuin kuva sumenee.
On muuten ihan totta, että näyttää kuin joku valkoisiin pukeutunut kiipeilisi rotkosta ylös tielle. Toki video on sen verran rakeinen, että siitä on vaikea päätellä mitään, voi se olla vain liekkejäkin...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Muistelen että auto olisi ollut rotkossa katollaan. Jos se oli vielä Henkan kylki puuta vasten, voisin kuvitella, että Henkka on avannut vyönsä, yrittänyt herättää Crestoa, huomannut, ettei onnistu ja avannut Creston oven. Ajatuksena varmaankin auttaa Cresto ulos auton ulkopuolelta. Luulisin, ettei Henkka ehtinyt autosta ulos vaan auto räjähti ennen sitä. Tätä tukisi se, että Henkka löydettiin Creston puolelta autoa jalat auton sisällä.
Onko tuollainen tieto jossakin, että auton toinen kylki olisi ollut puuta vasten?? Itse ymmärsin Urheilusanomien jutun perusteella, että Henkka olisi saanut oman puolen ovensa auki ja päässyt ehkä uloskin, mutta palannut auttamaan Crestoa takaisin auton sisälle. Se tosin jäi hieman epäselväksi löydettiinkö hänet maasta omalta puoleltaan vai Creston puolelta? Itse kyllä oletin, että hän löytyi omalta puoleltaan, eli olisi siinä tapauksessa ryöminyt kuljettajan ovesta takaisin autoon auttamaan Crestoa ja räjähdyksen voimasta kaatunut takaisin ulos maahan. Sekin selittäisi paljon, oliko Creston ovi edes auki?
Nyt kun tarkemmin miettii, jos Henkka löytyi ulkoa jalat auton sisällä, hänen on käytännössä täytynyt ryömiä autoon omalta puoleltaan auttamaan Crestoa, koska silloinhan jalatkin olisivat autossa sisällä. Creston puolelta auttaessa jalat olisivat kokoajan ulkona. Siis jos nyt mietitte tilannetta miten katollaan olevaan autoon mennään auttamaan kartturia vöistä pois. Kuskin puolelta täytyisi ryömiä kokonaan auton sisään, kun taas kartturin ovesta laittaisi lähinnä kädet autoon.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tämä ulospääsyjuttu tuotiin julkisuuteen muutama vuosi sitten. Omasta mielestä, jos pitäisi paikkaansa, niin en olisi uskonut, että tieto olisi pysynyt piilossa lähes 30v.

Tämä siis minun omaa mielipidettä.
Voihan se olla että sisäpiiri on asian aina tiennyt, mutta ei ole nähnyt aiemmin tarvetta selostaa tarkkoja yksityiskohtia julkisuuteen. Ehkä nyt viime vuosina, kun Henkan ura ja tuo onnettomuus on noussut uudestaan pinnalle mm. tälläkin foorumilla, asiasta tietävät ovat halunneet tarkentaa tapahtumia ja oikoa vääriä käsityksiä. Olihan Biasionkin ilmeisesti kertonut tuosta asiasta jo 2007.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Harri Toivonenhan sanoi Urheiluruudussa kuulleensa asiasta vasta edellisenä vuonna, joten asia on jostain syystä jäänyt hänelle kertomatta. Voihan se olla, että tilanteen on nähnyt vain muutama ihminen, ja osa on saattanut traumatisoitua ja olla kykenemättömiä puhumaan asiasta muualla kuin poliisikuulusteluissa. Koko onnettomuus on saattanut tuntua myös pelottavalta keskusteluaiheelta ottaa puheeksi menehtyneen omaisten kanssa.

EDIT: Lisätään vielä että Vauhdin Surman mukaan Toivosten perheen ja Lancian välit olivat aika viileät onnettomuuden jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Onko tuollainen tieto jossakin, että auton toinen kylki olisi ollut puuta vasten?? Itse ymmärsin Urheilusanomien jutun perusteella, että Henkka olisi saanut oman puolen ovensa auki ja päässyt ehkä uloskin, mutta palannut auttamaan Crestoa takaisin auton sisälle. Se tosin jäi hieman epäselväksi löydettiinkö hänet maasta omalta puoleltaan vai Creston puolelta? Itse kyllä oletin, että hän löytyi omalta puoleltaan, eli olisi siinä tapauksessa ryöminyt kuljettajan ovesta takaisin autoon auttamaan Crestoa ja räjähdyksen voimasta kaatunut takaisin ulos maahan. Sekin selittäisi paljon, oliko Creston ovi edes auki?
Nyt kun tarkemmin miettii, jos Henkka löytyi ulkoa jalat auton sisällä, hänen on käytännössä täytynyt ryömiä autoon omalta puoleltaan auttamaan Crestoa, koska silloinhan jalatkin olisivat autossa sisällä. Creston puolelta auttaessa jalat olisivat kokoajan ulkona. Siis jos nyt mietitte tilannetta miten katollaan olevaan autoon mennään auttamaan kartturia vöistä pois. Kuskin puolelta täytyisi ryömiä kokonaan auton sisään, kun taas kartturin ovesta laittaisi lähinnä kädet autoon.
Itse mietin samaa asiata. Jos Creston puolelta menisi auttamaan, niin en keksi miten jalat (molemmat) päätyisivät auton sisälle. Asento ei käy oikein mitenkään järkeeni, ei siellä autossa niin paljoa sisällä tilaa ollut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Tästäkin onnettomuudesta kulunut sitten päivälleen 30 vuotta...:(

Jälkimaine on onnettomuuden jälkeen kasvanut ainakin todella suureksi ja tosiaan noin vajaan 10 vuoden ajan on jo tullut jonkin verran enemmän lisää taustoitusta karmeaan onnettomuuteen vaikka vielähän joitakin osasia puuttuu kokonaiskuvista, että jälkipolville voisi aivan todella saada jonkinlaisen lopullisen kokonaiskuvan vailla välttämättä kuitenkaan aivan koko totuutta.

Vähän samaan tapaan kun nyt pari vuotta sitten Imolan 1994 onnettomuuden 20-vuotispäivänä kerättiin F1-puolella kokoon todella valtava tutkimus vuonna 2014 asiasta ja jopa muistotilaisuus jossa oli jokainen tuolloin elossa ollut F1-kuljettaja. Mukaan lukien myös vuoden 2014 puolella menehtynyt Andrea de Cesaris...:frown:.

Henkasta taas puhuttaessa...

Yksi lahjakkaimmista ajajista ellei jopa aivan lahjakkain formulapuolen Gilles Villeneuven tapaan lähti aikanaan aivan liian varhain ja käytännössä tuolloin vielä parhaimmassa iässään ja hän olisi sellaisenaan kelvannut vaikka formuloihinkin kyvyillään. Testasikin, mutta tuli viime hetkellä toisiin aatoksiin F1-urasta. Ja tietysti hieman saattoi olla iloinenkin kun Marchin tilanne huononi tallin muuttuessa myöhemmin RAM-Marchiksi ja pelkäksi RAM Automotiveksi. Aiemmin uralla taas ilmeisesti myöhemminkin toistuneet ulkoiset vaikuttimet veivät hänet myös rata-autoilulta enemmän rallin puolelle.

Muun muassa vuosien 1978-1980 aikavälillä Henri Toivosen lahjoilla olisi voinut olla jo piakkoin F3:ssa, F2:ssa ja ehkä vuosina 1980-1981 hieman toisenlaisella onnella F1:ssä. Nopea kehitys nimenomaan Henkan, Tiikerinpennun tai Tiikerin Pojan nimellä kulkeneen nuoren miehen uralla vuonna 1977 oli jo tuonut ensimmäisen Formula Super Veen Euroopan Mestaruus-kisojen osakilpailuvoiton ja Formula Veen Suomen Mestaruuden.

Ennen näitäkin Henkka oli ollut erittäin hyvä mikroautoilija ja vakioautoilija ja myöhemmin urheiluautoillakin. Toivosella oli hieman hidas ralliuran startti, mutta näyttävyys ja jonkinlainen ikiaikainen halu olla paras näkyi jo tuolloin. Sitten tulikin Talbot Sunbeam Lotuksella ensivoitto, mutta sittemmin oli taas pitkän aikaa vaikeaa. Tai tulihan tuloksia, mutta varmasti parempaankin monet olisivat halunneet hänen sijoittuvan.

Talbot Sunbean Lotus oli todella pieni tehdastalli aikanaan sinänsä edes kovaa vauhtia tuolloinkin ammattilaistuvassa Rallin MM-Sarjassa. Kun isompia sijoituksia ei tullut niin Sunbeam Lotus tai vaihtoehtoisesti Talbot Sunbeam Lotus-tallissa ei tainnut olla kuin 15 ammattimiestä, tallipäällikkö, Toivonen ja hänen kartturinsa tietenkin Toivosen tallikaveri/tallikaverit karttureineen mukaan luettuna ja se oli jo tuolloin tehdastalliksi hyvin pieni.

Kyseinen talli joutui muistaakseni läpi toimintansa tai ainakin Henkan siellä ajaessa turvautumaan myös osa-aikaisiin tai vuokralla oleviin rallimekaanikkoihin ja Henkka nimittikin kyseisiä kavereita palkkionmetsästäjäksi tai päänahanmetsästäjiksi.

Kyseiset mekaanikot olivat tavallaan kuten aikanaan oli F1:ssäkin vanhaan aikaan hire-in-mekaanikotkin eli tekivät tehtäviä vaikka mille tahansa tallille kunhan rahaa tuli kouraan tai kun olivat ns. Vapaita Mekaanikoita ilman työsuhdetta muihin talleihin, mutta jotka eivät jonkun muun syyn takia halunneet sitoutua mahdollista annettua tehtävää huomiomatta yseiseen talliin enempää.

Usein kyllä huumorimielellä, mutta huonoimmillaan myös oikeastikin jos työn tulos ei miestä miellyttänyt.

Yleensä kuitenkin miellytti ja mikäli ei niin ammattilaisia oltiin eikä siitä ruvettu aloittamaan turhia taisteluja. Myöhemmin olikin Opelin ja Porschen miehiä rallirintamilla vaikka ehti jopa ajaa Ferrariakin.

Henkka oli kuitenkin Gilles Villeneuven tapaan myös hyvin uskalias mies ja ajoittain puhuttiinkin siitä, että mikäli hän ei olisi koskaan voittanut maailmanmestaruutta niin hän varmaankin olisi Villeneuven tapaan halunnut olla rallipuolella aina nopein jokaisessa paikassa, jokaisessa kisassa ja jokaisella EK:lla siinä missä Villeneuve tavoitteli sitten ratapuolella aina sitä nopeimman kierroksen hallitsijan titteliä. Ja erittäin paljon voittoja Toivosella olisi voinutkin olla vaikka mestaruutta ei olisi ikinä tullutkaan.

Lähinnä juuri se yliyrittäminen tai pikemmin liian rajusti ajaminen oli ongelma vaikka Toivosella oli ollut jonkin verran näitä vauhtia rajaavia tekijöitä ennen kuolemaakin. Vakava selkäloukkaantuminen pari vuotta aiemmin ja Attilio Bettegan kuolema vuotta aiemmin Korsikalla toki tiettyyn tapaan myös Ari Vatasen Argentiinan Rallin 1985 vakavan ulosajon tapaan jollakin tavalla kosketti Toivosta ja edes vähän hillitsi Toivosen sitä kaikkein kovinta vauhtia ratin takana.

Vauhdit hiljentyivät entisestään vuoden 1985 alkupuolella jälleen kerran tapahtuneen oman todella vakavan loukkaantumisen lisäksi jossa selkä vioittui entisestään ja etenkin niskaan tuli pahoja vammoja. Halvaantumistakin pelättiin kaikkein pahimmillaan.

Lisäksi Toivosella oli ennen menehtymistä menossa Ayrton Sennan tapaan omia sisäisiä ongelmia tai näin ainakin oli ollut ennen kohtalokasta Korsikan Rallia aiemmin vuonna 1986. Jo tutuksi tulleen Lancia-tallinkin kanssa välillä oli ongelmia pitkälti sen takia kun niin talli kuin itse Toivonenkin olivat välillä erittäin sisukasta ja herkästi itseensä ottavaa persoonaa.

Välillä tallissa arvosteltiin Toivosta ja Toivonen taas vuorostaan sanoi Portugalin Rallin aikaan, että Lancialle ei tunnu kelpaavan muu kuin voitto.

Ja itse jotenkin pidän kaikkien teknisten ongelmien lisäksi mahdollisena sitä, että kuumeisena ajaminen saattoi aiheuttaa mahdollisen väsymisen ratin taakse koska tuohon aikaan rallit olivat edelleen varsinkin joidenkin rallien osalta yhä älyttömän pitkiä ajaa kokonaisuutena joskin kaikkein pisimissä ralleissa oli jo ryhdytty rajoituksiin tai huoltotaukoja oli ainakin vanhempiin aikoihin verrattuna lisätty joskin niitä ennen vuotta 1986 melko lailla alikäytettiin toisinaan niissäkin ralleissa missä olisi niitä pitänyt käyttää.

Ja toinen mahdollisuus muulle syylle niin kamalaan onnettomuuteen olisi yksinkertaisesti tapahtunut muu viime hetken todella nopea tajunnanmenetys ilman selkeää muuta heikotusta tai kartturin reagoimista salamannopeasti pelastaakseen auton ennen onnettomuutta.

Malcom Wilsonin mukaanhan jo vuoden 1985 Costa Smeraldan ja kaikkien niiden hoitojen jälkeen Toivonen oli kärsinyt vajaan vuoden ajan satunnaisista tajunnanmenetyksistä vailla isompia muita ongelmia näkyvästi.

Toivonen tiesi tilanteen, mutta kuten Nelson Piquet F1-puolella oman vuoden 1987 Tamburellon kolarin jälkeen niin Toivonen ei puhunut asiasta ja salasi asiaa muutenkin hieman aina kiihkeän ja loppua kohti jopa vähän riitaisankin Lancia-tallin suhteen takia. Pitkälti ilmeisesti tallipaikan menemisen takia.

Kuitenkin ehdottoman lahjakas mies oli urallaan ja olisi ansainnut saavuttaa mestaruuden ja useampiakin.

Tämä mielipide tämänkin jälkeen kun on jo kulunut 30 vuotta tästäkin ikävästä tragediasta. Toki myöhemmin vielä Harri Toivosen muodossa Toivosten rallidynastiaa pidettiin yllä ja melkein formulapuoltakin vuoden 1995 viime hetken Pacific-vetäytymisen ja vuoden 1997 Historic Formula-sarjan ajojen puolella, mutta vuoden 2002 lopettamisen ja vuoden 2006 yhden kieltäytymisen jälkeen on ilmeisesti näillä näkymin päättynyt Toivosten näkyminen rallikartalla.

Markus kun on jo 32 vuotta ja tuskin on halua lähteä rallipuolelle ymmärrettävistä syistä johtuen. Tiedä sitten, että olisiko omien lasten tai Arla-siskon lapsista sitten rallipoluille kunhan tulee mikäli tulee. Ei kyllä välttämättä, mutta mene ja tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Yhdessä kuvassa tosiaan näkyy selvästi keltaista. Ehkä se on auton kevlar-osa, mutta tuo on vanha filmi, ja voi myös olla, että se on kameratekniikasta johtuva virhe.

---

Tuli sellainen teoria mieleen, että mitä jos Lancian mekaanikot olisivat kiinnittäneet takakatteen huonosti ja se olisi sitten tuossa mutkassa irronnut, samaan tapaan kuin toisella Toro Rossolla Monzan aika-ajoissa, ja vierinyt rotkoon. Kuinkahan paljon sen irtoaminen vaikuttaisi ajettavuuteen kovassa vauhdissa, downforce ainakin pienenisi spoilerin menettämisen vuoksi, mutta voisikohan auto riistäytyä hallinnasta? Tai sitten katteen irtoaminen olisi voinut häiritä Toivosen keskittymistä eikä hän olisi huomannut liiallista nopeutta. Tämän seurauksena hän ei olisi ehtinyt jarruttaa ja mutka olisi mennyt pitkäksi.

Ylipäätään alas vierivä kappale ihmetyttää: jos se oli Lancian takakate tai muu osa, miksei siitä ole mainintaa missään? Tuskin kukaan fanikaan on sitä sieltä huomaamatta mukaansa ottanut, osahan painaa kymmeniä kiloja ja on rotkon pohjalla, ja vaikka olisikin, se olisi varmasti jo huutokaupattu 5-numeroiseen hintaan. Vai paloiko alue niin perinpohjaisesti, että tuo alas vierivä kappale meni mukana?
Eihän tuollaset katteet mitään paina. Joskus videon katsoneena, veikkaisin kyllä ennemmin keulaosaa.
Ja kyllä sen joku sieltä on poiminut, todennäköisesti tallihenkilökunta.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
110
Onko tuollainen tieto jossakin, että auton toinen kylki olisi ollut puuta vasten?? Itse ymmärsin Urheilusanomien jutun perusteella, että Henkka olisi saanut oman puolen ovensa auki ja päässyt ehkä uloskin, mutta palannut auttamaan Crestoa takaisin auton sisälle. Se tosin jäi hieman epäselväksi löydettiinkö hänet maasta omalta puoleltaan vai Creston puolelta? Itse kyllä oletin, että hän löytyi omalta puoleltaan, eli olisi siinä tapauksessa ryöminyt kuljettajan ovesta takaisin autoon auttamaan Crestoa ja räjähdyksen voimasta kaatunut takaisin ulos maahan. Sekin selittäisi paljon, oliko Creston ovi edes auki?
Nyt kun tarkemmin miettii, jos Henkka löytyi ulkoa jalat auton sisällä, hänen on käytännössä täytynyt ryömiä autoon omalta puoleltaan auttamaan Crestoa, koska silloinhan jalatkin olisivat autossa sisällä. Creston puolelta auttaessa jalat olisivat kokoajan ulkona. Siis jos nyt mietitte tilannetta miten katollaan olevaan autoon mennään auttamaan kartturia vöistä pois. Kuskin puolelta täytyisi ryömiä kokonaan auton sisään, kun taas kartturin ovesta laittaisi lähinnä kädet autoon.
Ei ole mitään tietoa, omaa mutuilua vaan. Katollaan se on ilmeisesti ollut, ja tuollaiseen jyrkkään rinteeseen puuta vasten auto useinmiten jää juuri kylki puuta vasten. Muuten se putoaisi aika helposti vielä alemmas. Voihan tuo olla että se on ollut Creston puoli puuta vasten, jolloin tuo auttamisskenaario olisi kyllä loogisin.

En nyt selannut ketjua läpi, onko ollut jo täällä, mutta en itse aiemmin ollut nähnyt tätä kuvaa: -86 Monten kolarista siviilin kanssa. Ei siinä ihan hiljaa ole autot osuneen toisiinsa...


kuvan lähde: http://www.m5board.com/vbulletin/gtboard-com-general-sportscars/142889-group-b-supercars-4.html
 

JohanS

New member
Liittynyt
3.5.2016
Viestit
1
Ketjussa aikaisemmin joku laittoi, että onnettomuus-videon kuvaajalta oli saatu muutama kommentti asiasta/videostaan. Onko kenelläkään tietoa, onko videoon tullut lisävalaistusta, kuinka monissa pätkissä video ajallisesti on? Ilman tuota tietoa monet täällä esitetyt skenaariot Creston auttamisesta pois autosta jne. ovat ihan spekulaatiota.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ketjussa aikaisemmin joku laittoi, että onnettomuus-videon kuvaajalta oli saatu muutama kommentti asiasta/videostaan. Onko kenelläkään tietoa, onko videoon tullut lisävalaistusta, kuinka monissa pätkissä video ajallisesti on? Ilman tuota tietoa monet täällä esitetyt skenaariot Creston auttamisesta pois autosta jne. ovat ihan spekulaatiota.
Kyllähän tuon videon periaatteessa pystyy aika tarkasti päättelemään koska ne väläykset on kuvattu. Ensimmäiset 4 sekuntia näkyy itse onnettomuus. Sitten kamera on hetkeksi pysäytetty. Seuraavaksi kohdasta 0.04-0.08 näkyy pieni väläys, jonka ajankohta on hieman epäselvä, mutta käytännössä se on oltava n. 10s- 1min. onnettomuuden jälkeen. Seuraava kuva on n. 2 min. onnettomuuden jälkeen, koska siinä Biasion on juuri pysähtynyt paikalle ja noussut autosta ulos. Hän juoksee ilmeisesti pysäyttämään seuraavana saapuvaa Alenia edeltävälle suoralle. Sitten on vielä kuvaa aivan onnettomuuspaikan vierestä, jossa liekit nousevat rotkosta tielle. Tämä on ehkä n. 5-15min. onnettomuuden jälkeen, koska kuvaaja on ehtinyt jo kävellä paikalle ja kilpailijoita ym. porukkaa palloilee jo enemmänkin tiellä.

Otetaan vielä tuo väläys kohdasta 0.04-0.08 käsittelyyn. Oma käsitykseni on, että kuva on n.10s- 1min. onnettomuuden jälkeen. Kuvassa näkyy, kuinka liekit ovat selvästi pienemmät kuin alkuroihahduksen jälkeen. Tämä tukisi teoriaa, että Toivonen on onnistunut pääsemään autosta pois ja auton ulkopuolella arvioinut palon jo hieman rauhoittuneen. Tästä syystä hän on uskonut, että pystyisi vielä pelastamaan Creston ulos ja palannut takaisin autolle. Autoon mennessään onkin tapahtunut uusi leimahdus, jonka seurauksena he ovat menehtyneet. Jos kuva olisi esim. 1-2 min. onnettomuuden jälkeen, silloin kuvassa pitäisi jo näkyä Sabyn Peugeot ohittamassa paikkaa ja toisaalta kuvaaja itse oli luultavasti pysäyttämässä Sabya, jolloin hän ei ole ehtinyt kuvata. 2 minuutin kuluttua paikalla onkin jo Biasion. Lisäksi Saby kertoi, että ohittaessaan paikan, alhaalta rotkosta nousi vain savua, eikä mitään liekkejä edes näkynyt. Eli luultavasti palo rauhoittui alussa ja roihahti uudelleen täyteen liekkiin siinä vaiheessa, kun Biasion alkoi jo lähestyä paikkaa. Hän kuitenkin huomasi pysähtyä heti.
Jos tämä olettamus pitää paikkansa, tuo mainitsemani valkopukuinen hahmo saattaisi hyvinkin olla Toivonen, joka on onnistunut pääsemään autosta ulos, tai sitten se ei ole kukaan henkilö, vaan pelkkä auton osa tms. Kuvaajakin selvästi näyttää zoomaavan kohteeseen, aivan kuin olisi nähnyt jotakin liikettä auton luona. Ehkä tämä kaikki on pelkkää mielikuvituksen tuotetta, mutta omaan silmään vaan näyttää kovasti siltä että kohdassa 0.04-0.08 rinnettä ylöspäin on noussut valkopukuinen hahmo n. pari metriä auton yläpuolella. Tämä saattaisi hyvinkin olla Toivonen, joka on päässyt autosta ulos. Sitten tämä "hahmo" on hetken paikalla ja odottaa mitä pitäisi tehdä. Aivan kuvan lopussa näyttää, kuin hahmo lähtisi liikkeelle oikealle. Jos kyseessä todella olisi Toivonen, tässä kohtaa hän luultavasti olisi lähtenyt takaisin autolle pelastamaan Crestoa, koska palo näyttää melko rauhalliselta. Valkoiselta kypärältä ja valkoiselta haalarilta tuo eniten näyttää. Mutta todennäköisempää tietysti on, että kyseessä on vain osa Lanciaa ja mielikuvitus tekee tepposet.
Palon etenemisestä oma (hutera) päätelmä on: 0-10s. Raju leimahdus. 10s- 1min.30s Rauhallisempaa tulipaloa, 1min.30s- 10min. uusi leimahdus/räjähdys ja täydet liekit pitkän aikaa. Nämä ajat siksi, että Saby ohitti paikan minuutin kuluttua, eikä liekkejä näkynyt. Biasion saapui paikkaan 2 minuutin kuluttua ja liekit löivät täysillä tielle asti, kuten videostakin näkyy.
 

ruutisormi

Active member
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
28
Tervehdys kaikille ketjuun osallistuneille. Olen itse lueskellut topikkia jo varmaan viiden vuoden ajan. Oma teoriani on se, että mutka tuli vaan Henkan silmille ja sitten mentiin, joskaan en pidä mahdottomana sitä että kaasupoljin olisi hirttänyt kiinni. Hankala myös uskoa siihen, että Henkka olisi päässyt autosta ulos, ja sen jälkeen vielä vapaaehtoisesti palannut siihen helvettiin.

Täällä on spekuloitu sitä valkoista osaa, mikä näkyy lentävän videon alussa. Voisiko se olla Lancian etukate, joka muunmuassa tässä videossa näkyy huoltoauton katolla vähän tuon Sabyn siirtymällä pysäyttämisen jälkeen n. kohdassa 3:35? Kuva on rakeinen, mutta ihan kuin tuo olisi repailenen Lancian etukate?

https://www.youtube.com/watch?v=iNyKimU9_Po
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mahtaa olla ehjä etukate tuolla katolla. Kuuluu kyseisen huoltoauton perus varusteisiin. Toisen huoltoauton katolla on vara takakate. Näkyy ennen onnettomuutta otetuissa huoltokuvissa, joita en nyt osaa linkittää puhelimella.

Sanoisin että takakate tuo tippuva osa ei ole, koska mielestäni se näkyy auton mukana tuossa filmillä.
Sanoisin myöskin ettei auto räjähdä, vaan ennemminkin syttyy tuleen rotkon pohjalla.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Tervehdys kaikille ketjuun osallistuneille. Olen itse lueskellut topikkia jo varmaan viiden vuoden ajan. Oma teoriani on se, että mutka tuli vaan Henkan silmille ja sitten mentiin, joskaan en pidä mahdottomana sitä että kaasupoljin olisi hirttänyt kiinni. Hankala myös uskoa siihen, että Henkka olisi päässyt autosta ulos, ja sen jälkeen vielä vapaaehtoisesti palannut siihen helvettiin.
En pitäisi mahdottomana ajatuksena, että Henri olisi palannut pelastamaan kartturinsa henkeä. Tokkopa kummoinenkaan tietäjä tarvitsee olla tietääkseen tulen tappavuuden. Sanotaan näinpäin että kuinka monella olisi kanttia jättää lähin työtoveri palamaan autoon hengiltä, jos voisi edes yrittää hänen hengen pelastamista?

Varsinkin kun otta huomioon, ettei se auto heti alusta asti soihtuna palanut minkä voi päätellä Sabyn ja Biasionin havaintojen erosta lyhyt aikaväli huomioonottaen. Materiaaleilla kestää aikansa lämmetä syttymispisteeseen, oli se sekunti, minuutti tai tunti. Ei olisi mahdoton ajatus, että auton materiaalien leimahduspiste saavutettiin vasta Henrin palattua autoon ja täten yllätti Henrin tappavasti.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
No niin, tässä on nuo Lancian huoltoautot:



Toivonen kait makaa ruohikolla?

 

Riqu

Active member
Liittynyt
21.6.2010
Viestit
25
Sijainti
Kymenlaakso
Oheisessa linkissä ainakin itselle muutama ennennäkemätön kuva Toivosen onnettomuuspaikasta, sekä auton jäänteistä. Eipä nyt mitään maata mullistavaa, niiden jo täällä olleiden kuvien lisäksi. Hieman uusia kuvakulmia ja laatu on hyvä. Kuvia onnettomuuteen liittyen ainakin sivuilla 1, 2, 5 ja 6. Sieltä löytyy paljon myös muita hienoja kuvia liittyen Toivosen uraan, yhteensä 27 sivua.

http://www.photo-4.com/search/en/1/0x7B22736561726368626172223A2268656E726920746F69766F6E656E222C2263617465676F7279223A2244464C227D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Olipa tosiaan muutama kuva, joita en ollut ennen nähnyt. Kohteena siis nosturiauton lavalla oleva palanut Delta S4 ja onnettomuuspaikka välittömästi auton poisnostamisen jälkeen.
 
Ylös