Pitkästä aikaa piti kirjotella tänne taas. Törmäsin itselle osin uuteen materiaaliin 1986 Korsikalta, yhteensä tunnin verran rankalaista koostetta FR3 ja TF1-kanavilta. Välähti heti mieleen F1-Forumin analysoinnit ja laitoin pikimmiten Youtubeen ja löytyvät täältä:
https://www.youtube.com/watch?v=HCWgqx4LknM
https://www.youtube.com/watch?v=Hw4JsiWGvIY
Onnettomuuteen liittyen aikalailla tutut pätkät tässä materiaalissa mitä on nähty muuallakin, mutta joitain klippejä en ole ennen nähnyt yhtä pitkinä otoksina. Jotain uutta näkökulmaa voisivat tuoda ranskalaiskuskien tuoreet teoriat toisilleen onnettomuudesta. Itseltä ei ranska oikein taivu mutta tyttöystävä avuliaasti käänsi joitain oleellisia pätkiä. Ragnotti ja Chatriot juttelevat tuossa toisilleen siitä missä kulmassa auto on pudonnut alas kuten käsieleistäkin selviää. Ragnotti jutteli haastattelussa jotain että mutka kiristy pahasti ja se koitu kohtaloksi. Saby ja Jean-Pierre Nicolas myös juttelee onnettomuudesta toisella dokumentilla ja Nicolas sanoo Sabylle että Henkan ja Sergion on jo täytynyt kuolla osumassa puuhun mutta Saby ei vastaa tähän. Saby sanoo että mutka oli tosi paha, joka tiukkenee yllättävästi uudestaan sillä hetkellä kun odottaa sen jo aukeavan. Saby sanoo myös, että hänen ollessa paikalla tapahtu jonkinlainen voimakas räjähdys ja liekit löi yhtäkkiä kymmenen metriä ilmaan. Tämä varmaan tapahtu pian sen jälkeen kun Saby oli saapunut paikalle väärästä suunnasta.
Tuota mutkan pahuutta mietittäessä täytyy unohtaa kokonaan miltä mutka näyttää nykyään kun kaidekin tuo jo paljon referenssiä auttamaan näkökenttään ja onhan siitä juttua ollut että profiiliakin on muutettu. Jos mietitään tuota mutkaa 1986 muodossa, niin kaiteen puuttumisen lisäksi siinä on kanssa kasvustossa ollut osuva aukko joka on hämännyt lisää. Ne puut joiden sekaan Henkka putosi tulevat näkökenttään liian myöhään referenssiä antamaan, siinä vaiheessa tilanne on jo auttamattomasti päällä. Ehdottomasti sellanen mutka joka 1986-muodossa olis voinu aiheuttaa ajovirheonnettomuuden johon riittää puhdas keskittymisvirhe, tai sitten vaan huono tai väärinluettu nuotti.
FISA-tutkija Cadringher myös sanoo tässä ihan videon muodossa ne samat mitä on joskus näkyny tekstin muodossa, eli hänen mukaansa raju osuma puuhun josta auto kimposi alas, oli jo itsessään melkein varmasti tappava sekä kuskille, että kartturille. Osumanopeudeksi arvioi vähintään 100 km/h. Cadringher sanoo, että osuma puuhun tuli suoraan kuskien penkkien alle, siis vahvistaa että pohja edellä on menty lujaa puuhun. Tätä Cadringher ei sano, mutta vaurioista voidaan päätellä, että se luja ja kohtalokas osuma on tullut nimenomaan Henkan istuimen alle. Tästä osumasta ainakin toinen osa bensasäiliöstä on haljennut ja bensaa roiskunut välittömästi ulos. Cadringher selittää voimakkaat räjähtelyt palon aikana magnesium-osien asteittaisella palamisella joka vois selittää myös sen voimakkaan räjähdyksen mistä Saby puhu. Jos bensaa on välittömästi roiskunut paljon ulos ensimmäisen puuosuman jälkeen niin se selittää sen minkä takia auto räjähti lähes välittömästi tuleen sen jälkeen kun tipahti viimeiselle lepopaikalle. Auton ollessa ylösalasin siinä on kanssa kaikki kuumat osat hollilla samalla kun bensaa tippuu vielä ylhäältä auton päälle. Ja kun sanon 'bensaa tippuu vielä' niin puhun ehkä kymmenyksien erosta siinä kun ulos roiskunut ja alaspäin tippuva bensa kohtaa kriittisen kuuman osan sen jälkeen kun auto on pysähtyny ylösalasin paikalleen ja tulipalo on valmis. Tällanen ilmiö vois selittää sen minkä takia auto ei leimahtanu heti puuosumasta vaan vasta alhaalla rotkossa, ja minkä takia auto ei leimahtanu myös ihan samalla hetkellä pudottuaan alas maahan vaan siinä on joidenkin kymmenyksien häviävä viive ennen kun se leimahtaa. Verstappenin varikkopalo aikanaan formuloissa hyvä esimerkki, että se leimahtaa nopeeta isoihin liekkeihin kun bensaa pääsee väärään paikkaan. Palon välitön voimakkuus vähintään yhtä raju kun Toivosen tapauksessa. Muu turvallisuus toki 'hieman' eri ja tästä taidettiin selvitä vaan kulmakarvojen palamisella.
https://www.youtube.com/watch?v=1TnFLw0opMI
Mutta onnettomuusmateriaalia lukuunottamatta kyllä paljonkin uutta kuvaa itselle näissä koosteissa ja paljon uusia välähdyksiä Henkan parista viimeisestä päivästä, esim. Alénin kanssa jutustelua tuloksista motorhomessa. Yhdessä vaiheessa joku kysyy Henkalta vähän huonolla englannilla onko Henkan flunssa edelleen yhtä paha, en tiedä onko ekalta vai toiselta päivältä klippi, en tiedä ymmärsikö Henkka kysymyksen väärin kun vastas että aikoo jatkaa edelleen samaa vauhtia. Ranskalainen dubbaus toki häirittee ja volyymia saa säätää korkeelle että saa selvää välillä. Sergio Creston haastatteluunkaan en ollut ennen törmännyt.
Paljon uutta hyvää ajokuvaa kanssa. Jollain toisen päivän pätkistä on hieno pitkä klippi kun helikopteri seuraa minuutin verran Henkan liitoa vuoristoteillä. Hienosti taipu S4 paiskaamalla neulansilmään Henkalta tossa vaiheessa kisaa verrattuna kisan alun pakin kanssa vekslailuihin. Veikkaan että yksin jo tollasessa paikassa tulee sekunti tai kaks eroo muihin jotka yrittää rauhassa ja hitaasti kääntää auton neulansilmästä läpi.
Onnettomuusklipin analysointiin liittyen, itse en edes freimi kerrallaan kattomalla kyllä löydä valkopukuista hahmoa kiipeämässä missään vaiheessa vuorta ylös. Yhdessä vaiheessa kyllä savu nousee vähän hämäävästi puitten välistä sillä tavalla että se voi äkkiseltään näyttää hahmolta. Mutta se nousee kyllä niin nopeasti ja tasaisesti ylös että sanoisin että savua sieltä vaan tupruaa. Ne palon erinäiset voimakkuudeet kyllä voi tosiaan havaita materiaalista eli siinä vaiheessa kun Biasion oli saapunu paikalla, oli palo jo todella raju. Mutta ääniin liittyen kylläkin jotain analysoitavaa, päätin tuoreilla korvilla kuunnella tarkkaan uudestaan. Silloin kolme vuotta sitten kun tämä äänellinen klippi rantautu nettiin epäilin vahvasti että videoon oli lisätty törmäysääniefektejä ja samaa epäilen todella vahvasti vieläkin koska äänet on aivan liian kovat + liian hyvin synkroonissa kuvaan, jos verrataan muihin ääniin ja kuvaajan etäisyyteen onnettomuuspaikasta. Oleellista on että aidot äänet kuuluu kuitenkin vielä efektijysähdyksien alta, ja niitä kun kuuntelee pitää ottaa huomioon se about sekunnin viive joka johtuu etäisyydestä. Ja samalla yrittää jättää kokonaan huomiotta voimakkaat törmäysefektiäänet.
Mielestäni S4:n persoonallinen vinkuna erottuu kyllä melko selvästi tuolta äänimaailmasta, kahdessa eri osassa. Lisäksi sieltä erottuu selvästi sekunti tulipalon alkamisen jälkeen poksahtava ääni joka on 99 % varmuudella peräisin auton syttymisestä palamaan koska kun ottaa viiveen huomioon se menee lähes täysin yksiin leimahdushetken kanssa. Mutta oleellista on että S4:n moottorin ääni on kahdessa osassa, ei yhtäjaksoisena poksahdukseen asti. Jos kaasu ois juuttunu kiinni niin vois olettaa että vinkuna kuuluis tasasena pötkönä palon syttymiseen asti. Nyt se kuulostaa siltä että auton alas pyöriessä Henkan jalka on käyny välillä kaasulla törmäyksien voimasta.
Sitten kun mietitään että auto meni voimakkaasti yliohjaten ulos mutkan lopussa niin kaasunjuuttumisteoria on mielestäni aika epätodennäköinen mutta ei sitä voi täysin sulkea poiskaan. Jos joku kuski on voinut selvitä tuon mutkan ulostuloon asti juuttuneella kaasulla niin Toivonen. Ja nyt en tarkoita ajolahjoja vaan ajotyyliä. Tein saman huomion jo aiemminkin vuosia sitten tässä samassa topikissa, mutta tuossa uudessa materiassa on myös joitain klippejä joissa pistää voimakkaasti silmään, että Henkka tasapainottaa autoa vähän siellä sun täällä kevyesti jarrun päällä seisomalla. Välillä jarruvalot palaa jo pitkään ennen varsinaista voimakasta jarrutusta ja aika usein jarruvalot vilkkuu vielä mutkan ulostuloissakin kun ollaan jo täydellä kaasulla laukkaamassa uudelle suoralle. Joltain ekan päivän pätkältä on olemassa kuvaa nopeesta mutkayhdistelmästä jossa Henkka on kevyesti jarrulla läpi koko yhdistelmän. Henkka selvästi tasapainotti äkästä S4:sta jarrun kanssa ja täysin eri tyylillä millä Biasion ja Alén ajo tota rallia. Jos otetaan hypoteesi että kaasu on juuttunu kiinni niin sillon Henkan reaktioaika on ollu todella lyhyt koska vasuri on sillä hetkellä ollu jo valmiiks jarrulla. Hätänen pienemmän vaihteen silmäänheitto osuvilla moottorin kierroksilla on taas voinu johtaa voimakkaaseen yliohjaamiseen. Lisäks rallin kuvamateriaalista voi päätellä että Henkan jarrubalanssi oli säädetty aika taakse, todennäkösesti avittamaan tuota Henkan tyyliä paiskata auto jarrulla neulansilmiin kun käsijarrukäännökset ei noilla vehkeillä onnistunu. Eli se ois voinu kanssa edesauttaa perän irtoomista mutkassa.