Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
En tiedä löytyykö keneltäkään kiinnostusta aiheeseen, mutta vanhoja MM-rallien lähtöluetteloita lukiessa tuntuu että olisi mielenkiintoista spekuloida näin jälkikäteen Rallin MM-sarjan vanhoja osakilpailuja, ihan kisa kerrallaan alkaen ensimmäisestä MM-kaudesta-73, vaikka ihan nykypäivään asti. Tai ainakin 80-luvun lopulle asti. Pohjana voisi käyttää vaikka juwra.com-sivua, josta löytyy kaikki lähtöluettelot, reittitiedot ja tulokset.
Eli pientä jälkispekulointia ja muistelua, mitkä tallit ja kuljettajat lähti kisoihin ennakkosuosikkeina tai haastajina, keitä mielenkiintoisia nimiä löytyi lähtöluettelosta, minkälaisia reittejä ennen ajettiin, esim. yöpätkiä tai todella pitkiä kisoja, millaisia tapahtumia kisoissa tapahtui jne. Ja vaikka linkkejä kuvista tai videoista ym. Ensimmäisenä kisanahan oli -73 Monte Carlo, jossa Renault Alpinet hallitsivat.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ilman muuta löytyy mielenkiintoa näin loistavaan aiheeseen. Ongelma lienee on aiheen jäsentely, sillä yleensä yksi juttu johtaa toiseen ja usein mieleen tulee asioita vasta vk tai kk päästä. Siten kisojen ajallisesti kronologinen muisteleminen on aika haastavaa jos ei saa postata enää sitten kun on "siirrytty" seuraavaan ralliin tai vuoteen? Entä poisluetaanko Suurajot joista on jo omat topicinsa?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
36 kautta, noin 450 kisaa jälkispekuloituna? Melko massiivista.

Nuoremman polven seuraajana vanhat tarinat aina kiinnostavat, mutta olisiko järkevämpi tapa lähestyä asiaa vaikkapa kausi kerrallaan. Silloin mielenkiintoisemmat rallit nousisivat kyllä esille.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
.

Joo, mietin itsekin samaa että voi olla vähän liikaa asiaa yhden otsikon alle. Jos aloittaisi tähän kauden-73 "ajamisen" kisa kerrallaan, ja jos tarinaa tulee paljon niin avataan kokonaan uusi otsikko Rallin MM-kausi-74 jne.. Kausi kerrallaan.
Jos myöhemmin tulee lisättävää johonkin aiemmin käsiteltyyn kisaan, siihen voi sitten viitata uudestaan. Suurajoille tosiaan on jo omakin otsikko, mutta voihan senkin lyhyesti käsitellä lähinnä kärkipään kuljettajien ja MM-sarjan näkökulmasta, miten kisa muutti esim. MM-sarjan kokonaistilannetta jne. Vai onko muita ehdotuksia??

Mutta kausi-73 alkoi tosiaan Monte Carlosta ja tuolloin ajettiin vain valmistajien pisteistä. Montessa taisi olla joillakin pätkillä lunta todella paljon ja kun olosuhteet oli toisille kilpailijoille epäreilut, he tukkivat tien tahallaan niin, että muutkin joutuivat pysähtymään. Saivat näin erikoiskoetulokset mitätöityä.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Joo, mietin itsekin samaa että voi olla vähän liikaa asiaa yhden otsikon alle. Jos aloittaisi tähän kauden-73 "ajamisen" kisa kerrallaan, ja jos tarinaa tulee paljon niin avataan kokonaan uusi otsikko Rallin MM-kausi-74 jne.. Kausi kerrallaan.
Jos myöhemmin tulee lisättävää johonkin aiemmin käsiteltyyn kisaan, siihen voi sitten viitata uudestaan. Suurajoille tosiaan on jo omakin otsikko, mutta voihan senkin lyhyesti käsitellä lähinnä kärkipään kuljettajien ja MM-sarjan näkökulmasta, miten kisa muutti esim. MM-sarjan kokonaistilannetta jne. Vai onko muita ehdotuksia??

Mutta kausi-73 alkoi tosiaan Monte Carlosta ja tuolloin ajettiin vain valmistajien pisteistä. Montessa taisi olla joillakin pätkillä lunta todella paljon ja kun olosuhteet oli toisille kilpailijoille epäreilut, he tukkivat tien tahallaan niin, että muutkin joutuivat pysähtymään. Saivat näin erikoiskoetulokset mitätöityä.
suomessakin talviralleissa oli tätä samaa.m.m. erään tunturirallin jälkeinen SM tilanne oli hyvin poikkeuksellinen,kun jotkut seisoivat pätkällä ja toiset pääsivät täysvauhtisesti läpi.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Osallistujamäärä on ollut aika huima, 278 Montessa. Ja kisan pituuskin vähän eri luokkaa kuin nykyiset kompaktit minikisat. On ajettu näköjään sunnuntaista perjantaihin, myös yöpätkiä. Renault on satsannut aika vahvasti kisaan, kun Alpineilla on ajanut kaikki tuon ajan kovat ranskalaisnimet Darniche, Therier, Andruet ja J-P Nicolas. Voitto on ollut odotettavissakin. Lisäksi näkyy olevan Alpinella mm. Ove Andersson- Jean Todt. Molemmat tullut myöhemmin tutuiksi tallipäällikköinä.
Suomalaisista mukana Timo Mäkinen Escortilla, Simo Lampinen Lancialla, Rauno Aaltonen Datsunilla ja Hannu Mikkola Escortilla. Mielenkiintoisia nimiä myös nuoret Walter Röhrl numerolla 22 ja Bruno Saby numerolla 149.
Mikkolalla oli aika kova alku, on ollut johdossa kolmospätkän jälkeen. Ehkä lumiset olosuhteet on suosinut suomalaisia.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
919
Mielenkiintoisia nimiä myös nuoret Walter Röhrl numerolla 22 ja Bruno Saby numerolla 149.
.
Walter Röhrl kertoo kirjassaan kun ajoivat Turinin kolme kertaa viimeisenä yönä, että joka kerta Jean-Francois Piot tehdas-Alpinella sai hänet kiinni ja meni ohi kun kiivettiin ylämäkeen, mutta Röhrl tuli alamäkiosion ja maaliin aina aivan Piot'n puskurissa kiinni. Tietynlainen myrskyvaroitus tulevalta Montemeisterilta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tuohon aikaan on kyllä selkeästi pystynyt erottumaan joukosta ajotaidoillaan. Rallit on selkeästi ollut enemmän mies miestä vastaan taisteluja eikä niinkään auto autoa vastaan kuin nykypäivän mm-sarjassa. Selkeästi heikommalla autollakin on saattanut pärjätä, jos vaan on ollut kova vetomies, kuten tuo Röhrlin tapauskin osoittaa. Yhdellä pätkälläkin on saatettu ajaa minuutinkin eroja. Nuo Alpine-Renaultit on muuten ollut aika näyttävän näköisiä kilpureita. Oikein ralliauton näköisiä ja asvaltilla varmaan aika kovia menemään. Mitenkäs muuten nuo viralliset tehdastiimit kaudella -73? Millä merkeillä on ollut oma tiimi, kuten nykypäivänä Fordilla ja Citroenilla?
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Montessa taisi olla joillakin pätkillä lunta todella paljon ja kun olosuhteet oli toisille kilpailijoille epäreilut, he tukkivat tien tahallaan niin, että muutkin joutuivat pysähtymään. Saivat näin erikoiskoetulokset mitätöityä.
Osa ei varmaan tehnyt tuota edes tahallaan, heillä oli vaan täysin väärät renkaat pätkälle. Esim. Sisteron ja Burzet ovat pätkiä, joissa on ensin 20km kuivaa asfalttia ja sitten muutaman kilometrin osuus lumispooria, jossa kiivetään serpoa vuoren yli! Nimenomaan tuolla spooriosuudella tulee helposti minuuttien eroja, sliksillä ei sitä työntämättä pääse! Ja tuo sama toistui joka vuosi, vaikka tieto ja kommunikointivälineet paranivat. Ainakaan myöhemmin noita pätkäaikoja ei tuosta syystä mitätöity. Sisteronia ei näköjään -73 ajettu ainakaan ainakaan sillä nimellä, mutta myöhemmin se oli usein ratkaisupätkä ja valitettavasti myös suomalaiset haksahtivat tuohon mäkeen.
 
Viimeksi muokattu:

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Tuohon aikaan on kyllä selkeästi pystynyt erottumaan joukosta ajotaidoillaan. Rallit on selkeästi ollut enemmän mies miestä vastaan taisteluja eikä niinkään auto autoa vastaan kuin nykypäivän mm-sarjassa. Selkeästi heikommalla autollakin on saattanut pärjätä, jos vaan on ollut kova vetomies, kuten tuo Röhrlin tapauskin osoittaa. Yhdellä pätkälläkin on saatettu ajaa minuutinkin eroja. Nuo Alpine-Renaultit on muuten ollut aika näyttävän näköisiä kilpureita. Oikein ralliauton näköisiä ja asvaltilla varmaan aika kovia menemään. Mitenkäs muuten nuo viralliset tehdastiimit kaudella -73? Millä merkeillä on ollut oma tiimi, kuten nykypäivänä Fordilla ja Citroenilla?
Olihan niitä aika monta: Fiat, Lancia, Renault, Ford, Datsun, Wartburg, Polski Fiat. Röhlin Commodoresta en osaa sanoa oliko tehdasauto? Renaultille Monte oli tärkeä kisa, tehdasautoja ainakin 6kpl Alpine 110 ja lisäksi Ragnotti 12 Gordinilla.
Oli se varmaan tuskaa Röhlillä sutia Turinin ylämäkiosuutta, kun tiesi miten takana tuleva Alpine ampaisee serposta.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Olihan niitä aika monta: Fiat, Lancia, Renault, Ford, Datsun, Wartburg, Polski Fiat. Röhlin Commodoresta en osaa sanoa oliko tehdasauto? Renaultille Monte oli tärkeä kisa, tehdasautoja ainakin 6kpl Alpine 110 ja lisäksi Ragnotti 12 Gordinilla.
Oli se varmaan tuskaa Röhlillä sutia Turinin ylämäkiosuutta, kun tiesi miten takana tuleva Alpine ampaisee serposta.
muistan lukeneeni jostain,ettei walter röhl ajanut milloinkaan"omalla"autolla rallia.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Walter Röhrl kertoo kirjassaan kun ajoivat Turinin kolme kertaa viimeisenä yönä, että joka kerta Jean-Francois Piot tehdas-Alpinella sai hänet kiinni ja meni ohi kun kiivettiin ylämäkeen, mutta Röhrl tuli alamäkiosion ja maaliin aina aivan Piot'n puskurissa kiinni. Tietynlainen myrskyvaroitus tulevalta Montemeisterilta.
Muuten tuosta Turinin tasanteelta (neljän tien risteys, josta TV-spotit useimmiten tulee ja alamäkiosuus alkaa) pystyy rullaamaan vapaalla 21km! Kokeiltu on:tongue:.
 

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
62
Muuten tuosta Turinin tasanteelta (neljän tien risteys, josta TV-spotit useimmiten tulee ja alamäkiosuus alkaa) pystyy rullaamaan vapaalla 21km! Kokeiltu on:tongue:.
Mihin suuntaan? La Bollene-Vesubien suuntaan, Moulinetin suuntaan vai Peira Cavan suuntaan? Kaikkia noita teitä on käytetty Monte Carlon rallissa ja varmaan kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Ensi vuonna ajetaan Peira Cavasta Col de Turinin kautta La Bollene-Vesubieen.

Kävin vajaa pari vuotta sitten ajelemassa noita teitä ja onhan ne kyllä tosi upeita. Voi vaan kuvitella millaista on painaa tuolla rallia slickseillä jäisellä tiellä pimeässä. Jos joku ei ole jo tutustunut, niin aika hyvä sivusto legendaarisesta Col de Turinista: http://pagesperso-orange.fr/col-de-turini/en/home.html
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kova panostus kisaan on ollut myös Fiatilla ja Lanciallakin. Fiatilla kuskeina mm. Pinto, Waldegård ja Paganelli. Lancialla Lampinen, Munari ja Kallström. Monte carlon voitto on ollut varmasti todella korkealle arvostettu etelä-euroopan automerkkien kesken, toki muillekin. Onhan Montea ajettu jo vuodesta 1911, joten todellinen klassikkokisahan tuo on, ja ollut varmaan suosionsa huipulla joskus 70-luvun aikaan. Pitkät kokoontumisajot, vaaralliset jäiset vuoristotiet ja fanaattinen yleisö on tehnyt varmaan kisasta todella haastavan, mutta on se varmaan hieno kokemus kuljettajille ollut. Tuli menestystä tai ei. Voi kyllä vaan kuvitella, millaista on ollut vetää takavetoisella pimeässä slickseillä jotain lumista vuorenrinnettä ylös, tai yhtälailla alaspäinkin. On siinä varmaan saanut ajaa kieli keskellä suuta. Olot ollut ihan toista luokkaa kuin nykypäivän Montessa, missä ajetaan helpommin hallittavilla autoilla, yleensä pääasiassa kuivaa asvalttia päiväaikaan.

Jos jollakin on esim. vanhoja VM:iä tai jotain rallin vuosikirjoja 70-luvulta tallessa, niin olisi mielenkiintoista saada tänne ihan faktoja kisan tapahtumista. Aika vähän tuota informaatiota tuppaa olemaan tuolta 70-luvulta. Tietysti jostain kirjaston mikrofilmeiltä voisi löytyä vanhoista sanomalehdistä uutisiakin.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Mihin suuntaan? La Bollene-Vesubien suuntaan, Moulinetin suuntaan vai Peira Cavan suuntaan? Kaikkia noita teitä on käytetty Monte Carlon rallissa ja varmaan kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Ensi vuonna ajetaan Peira Cavasta Col de Turinin kautta La Bollene-Vesubieen.

Kävin vajaa pari vuotta sitten ajelemassa noita teitä ja onhan ne kyllä tosi upeita. Voi vaan kuvitella millaista on painaa tuolla rallia slickseillä jäisellä tiellä pimeässä. Jos joku ei ole jo tutustunut, niin aika hyvä sivusto legendaarisesta Col de Turinista: http://pagesperso-orange.fr/col-de-turini/en/home.html
La Bollene-Vesubien suuntaan. Mulla on tässä -91 reittikartta edessä ja silloin tuo ajettiin kolmeen kertaan, lähtö Moulinetista. Peira Cava-Turini oli ykköspätkänä.
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
En tiedä löytyykö keneltäkään kiinnostusta aiheeseen, mutta vanhoja MM-rallien lähtöluetteloita lukiessa tuntuu että olisi mielenkiintoista spekuloida näin jälkikäteen Rallin MM-sarjan vanhoja osakilpailuja, ihan kisa kerrallaan alkaen ensimmäisestä MM-kaudesta-73, vaikka ihan nykypäivään asti. Tai ainakin 80-luvun lopulle asti. Pohjana voisi käyttää vaikka juwra.com-sivua, josta löytyy kaikki lähtöluettelot, reittitiedot ja tulokset.
Eli pientä jälkispekulointia ja muistelua, mitkä tallit ja kuljettajat lähti kisoihin ennakkosuosikkeina tai haastajina, keitä mielenkiintoisia nimiä löytyi lähtöluettelosta, minkälaisia reittejä ennen ajettiin, esim. yöpätkiä tai todella pitkiä kisoja, millaisia tapahtumia kisoissa tapahtui jne. Ja vaikka linkkejä kuvista tai videoista ym. Ensimmäisenä kisanahan oli -73 Monte Carlo, jossa Renault Alpinet hallitsivat.

Herätelläänpä tätä aihetta uudestaan, nyt kun rallikaudet ovat pian päättymässä ja "joulutauolla" on aikaa paremmin muistella ja spekuloida vanhoja mm-ralleja. Vähän nostalgiaa ja hienoja aikoja rallin parissa niille joita aihe kiinnostaa


Vuonna 1973 alkoi siis virallisesti ralliautoilun mm-sarja, tosin aluksi vain automerkkien mm-sarjana. Tuolloin MM-sarja ei vielä ollut niin merkittävä juttu talleille, vaan edelleen haluttiin panostaa yksittäisiin merkittäviin kisoihin, kuten Monte, Safari ja RAC. Näissä menestyminen oli paljon kovempi juttu kuin maailmanmestaruuspisteiden kerääminen. Säännöt eivät olleet niin tiukasti rajatut kuin nykypäivänä. Tallit saivat osallistua vain haluamiinsa kisoihin ja kuljettajat saattoivat kauden aikana ajaa usean automerkin palveluksessa. Mm.Waldegård solmi sopimuksen BMW:n kanssa, mutta ajoi myös Fiatin ja Porschen puikoissa muutaman kisan.


kausi 1973 1/13 Monte Carlo

Avauskisana kaudella 1973 ajettiin legendaarinen Monte Carlo. Kisa käynnistyi perinteisellä kokoontumisajolla yhdeksästä eri lähtökaupungista ympäri Eurooppaa. Osallistujamäärä oli vaatimattomat 278 :D
Kovin panostus kisaan on Alpine-Renault tallilla joka on mukana 6 auton voimin. Kuskeina Bernard Darniche, Jean-Luc Therier, Jean-Pierre Nicolas, Ove Andersson, Jean-Claude Andruet ja Jean-Francois Piot. Jos nyt on ranskassa Sebastienit muotia, niin tuolloin näköjään Jean:D Fordeilla mukana Mikkola ja Mäkinen. Lancialla Lampinen, Munari ja Källström. Fiatin puikoissa Waldegard, Pinto, Paganelli ja Barbasio.

Ensimmäisellä ek:lla (Col du Corobin) pohjat ajoi Hannu Mikkola yhdessä Sandro Munarin kanssa. Seuraavina Timo Mäkinen ja Simo Lampinen. Suomalaisilla siis loistava alku. Kakkospätkällä Alpinet rynnistivät huippuaikoihin. Seitsemän parhaan joukossa kaikki olivat Alpine-kuskeja paitsi Mikkola Fordilla, joka oli kolmas. Kolmospätkällä Mikkola veti taas pohjat ja johti kolmen pätkän jälkeen kisaa 38 sekunnilla ennen Sandro Munaria, joka oli Lancia Fulvian puikoissa. Seuraavina Alpine-kuskit Jean-Claude Andruet, Ove Andersson, Jean-Luc Therier ja Jean-Pierre Nicolas.

Sääolot vaihtelee Montessa perinteisesti kuivalta asvaltilta märkään, lumeen ja jäähän. Alpine-tallin autoille oli kisaan varattu yht. 1000! rengasta:eek: Vähän eri rengasbudjetit kuin nykypäivänä.
EK 4 Burzet oli tapahtumaa täynnä. Simo Lampinen keskeytti Lancia Fulviallaan tekniseen vikaan ja samoille nurkille jäi myös Waldegård Fiat 124 Spyderilla. Pätkällä oli todella paljon lunta ja yksi kilpailija jäi lumeen kiinni tukkien samalla tien kokonaan seuraavilta. Kiertoreittiä ei ollut ja kaikkien odottamaan joutuneiden kilpailijoiden myöhästymisraja tuli täyteen. Järjestäjä päätti suuressa viisaudessaan hylätä nämä kaikki 150 autoa, jotka olivat jumissa pätkällä. Vain 59 kärkipään autoa oli ehtinyt ajamaan pätkän läpi ja jatkoivat normaalisti kilpailua eteenpäin. Kuskien painostamana järjestäjät lopulta sallivat kaikkien kuitenkin jatkaa kisaa ja antoivat hylätyille luvan ajaa Burzetin pätkä uudestaan. Tätä sääntöjen vastaista päätöstä taas pätkän läpäisseet 59 autoa eivät sulattaneet ja niinpä järjestäjät peruivat puheensa ja loput autot hylättiin sittenkin :idea:

Burzetin jälkeen Munari siirtyi johtoon, Therier toisena, Andersson kolmosena ja Mikkola putosi neljänneksi.
6.ek:n jälkeen Andruet siirtyi Alpinellaan johtoon, kun taas Munari keskeytti ajettuaan siirtymällä kallioon.

Kahdeksannen ek:n jälkeisellä siirtymillä tapahtui kummia. Kisasta hylätyistä 150 autosta n. 20 päätti estää kilpailun ajamisen kokonaan. He ajoivat autonsa tahallaan tiesuluksi estäen mukana olleita kilpailijoita pääsemään eteenpäin. Järjestäjät joutuivat perumaan päivän loput erikoiskokeet ja antoivat kilpailijoille 4 tuntia aikaa ajaa vapaavalintaista reittiä Monacoon. Mukana olleet kilpailijat joutuivat turvautumaan oveliin konsteihin. He kiersivät tiesulut mm. peltojen kautta ym.
Rauno Aaltonen joutui hakemaan paikallisen poliisin apuun. Poliisit tulivatkin isolla porukalla ja uhkasivat pidättää kaikki jotka eivät siirrä autojaan tieltä pois. Niinpä Aaltonen ja moni muu pääsi jatkamaan matkaa. Lopulta 51 autoa pääsi Monacoon illaksi. Tilanne ennen viimeistä etappia oli 1.Andruet 2.Andersson 3.Nicolas 4.Mikkola 5.Therier 6.Mäkinen.

Viimeinen osuus ajettiin yön pimeydessä kapeilla vuoristoteillä, mukana mm.legendaarinen Turini. Jäljellä oli 7 erikoiskoetta. Andersson lähti ajamaan Andruetin johtoa kiinni ja saavutti tätä kokoajan. Andruet pyörähteli Turinin pätkällä ja Ove Andersson siirtyi johtoon. Timo Mäkinen oli ongelmissa viimeisellä lenkillä. Hänellä oli kaksi rengasrikkoa, mutta vain 1 varapyörä. Timo lainasi katsojan autoa ja haki paikallisesta Ford-huollosta uuden renkaan. Myöhästymisminuutteja pääsi kuitenkin kertymään 6min .

Jean-Claude Andruet oli pudonnut pyörähtelyjensä takia kolmoseksi ja aloitti raivokkaan takaa-ajon. Ennen viimeistä pätkää hän oli ottanut johtopaikan takaisin Anderssonilta vain 14 sekunnin erolla. Viimeinen pätkä oli hurja jännitysnäytelmä jossa lopulta Andruet vie pidemmän korren ja voittaa koko kisan. Andersson jää hurjasta yrityksestä huolimatta toiseksi. Jean-Pierre Nicolas on kolmas. Alpineille huima kolmoisvoitto! Seuraavina Mikkola, Therier, Piot.

On nämä kisat olleet hiukan mielenkiintoisempia ja dramaattisempia kuin nykykisat :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kahdeksannen ek:n jälkeisellä siirtymillä tapahtui kummia. Kisasta hylätyistä 150 autosta n. 20 päätti estää kilpailun ajamisen kokonaan. He ajoivat autonsa tahallaan tiesuluksi estäen mukana olleita kilpailijoita pääsemään eteenpäin. Järjestäjät joutuivat perumaan päivän loput erikoiskokeet ja antoivat kilpailijoille 4 tuntia aikaa ajaa vapaavalintaista reittiä Monacoon. Mukana olleet kilpailijat joutuivat turvautumaan oveliin konsteihin. He kiersivät tiesulut mm. peltojen kautta ym.
Rauno Aaltonen joutui hakemaan paikallisen poliisin apuun. Poliisit tulivatkin isolla porukalla ja uhkasivat pidättää kaikki jotka eivät siirrä autojaan tieltä pois. Niinpä Aaltonen ja moni muu pääsi jatkamaan matkaa. Lopulta 51 autoa pääsi Monacoon illaksi. Tilanne ennen viimeistä etappia oli 1.Andruet 2.Andersson 3.Nicolas 4.Mikkola 5.Therier 6.Mäkinen.

On nämä kisat olleet hiukan mielenkiintoisempia ja dramaattisempia kuin nykykisat :thumbup:

Ranskassa osataan tämä protestoinnin jalo taito - toisin kuin täällä Härmässä. Suomalaiset ei oo taineet yltyä mainittaviin protesteihin minkään asian edestä sitten Mäntsälän kapinan. Ranskassa maajussit ajaa kärrykaupalla paskaa ja ylikypsiä tomaatteja maantielle milloin minkäkin asian ottaessa pattiin....
 
Ylös