carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Mielenkiintoinen tilasto kyllä. Omasta mielestäni rallin MM-sarjassa on ollut 4 erilaista kulta-aikaa; B-ryhmän aikakaudelta 84-86, A-ryhmän ajalta suunnilleen 90-93, WRC-kaudet vuoden 2000 molemmin puolin (n. 99-05) ja uudet WRC:t 2017-2019. Se on tuosta tilastosta hyvä huomata, että ei niitä tiimejä kovin paljon ennenkään ole ollut, vaikka viimeiset 15 vuotta on aina jauhettu, kuinka vähän nykyään on tiimejä sarjassa mukana. Jos nyt tehtäisiin radikaali peliliike ja tehtäisiin R5:sta MM-sarjan pääluokka, voisi tilastoista tulla komeaa luettavaa. Siellä on jo nyt monta tiimiä ja luultavasti lisää tulisi, plus sitten monta yksityistallia. Vaikka autojen vauhti ja näyttävyys vähän kärsisi, olisi kilpailu kyllä ennennäkemättömän tasaista ja monipuolista. Kun -87 siirryttiin A-ryhmään, autot näytti ihan mopoilta B-ryhmän jälkeen, mutta jo vuoteen -89 mennessä kehitys oli mennyt niin paljon eteenpäin, että voitiin taas puhua ihan kunnon ralliautoista. Nyt voisi tuntua vähän samalta R5:iin siirryttäessä, mutta parissa vuodessa nekin olisi kehittynyt varmasti sille tasolle, että ei tarvisi enää ikävöidä nykyisiä WRC-autoja.
Tällä hetkellä R5-kalustoa olisi jo Hyundai, Citroen, Skoda, VW, Ford, Peugeot, (kohta Toyota) joko tehdas-tai yksityistallin autoina. Plus luokittelemattomat Proton ja Mitsu. Uusia merkkejä voisi kyllä tulla useampikin, jos kyseessä olisi pääluokka.
Tällä hetkellä R5-kalustoa olisi jo Hyundai, Citroen, Skoda, VW, Ford, Peugeot, (kohta Toyota) joko tehdas-tai yksityistallin autoina. Plus luokittelemattomat Proton ja Mitsu. Uusia merkkejä voisi kyllä tulla useampikin, jos kyseessä olisi pääluokka.
Viimeksi muokattu: