Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mielenkiintoinen tilasto kyllä. Omasta mielestäni rallin MM-sarjassa on ollut 4 erilaista kulta-aikaa; B-ryhmän aikakaudelta 84-86, A-ryhmän ajalta suunnilleen 90-93, WRC-kaudet vuoden 2000 molemmin puolin (n. 99-05) ja uudet WRC:t 2017-2019. Se on tuosta tilastosta hyvä huomata, että ei niitä tiimejä kovin paljon ennenkään ole ollut, vaikka viimeiset 15 vuotta on aina jauhettu, kuinka vähän nykyään on tiimejä sarjassa mukana. Jos nyt tehtäisiin radikaali peliliike ja tehtäisiin R5:sta MM-sarjan pääluokka, voisi tilastoista tulla komeaa luettavaa. Siellä on jo nyt monta tiimiä ja luultavasti lisää tulisi, plus sitten monta yksityistallia. Vaikka autojen vauhti ja näyttävyys vähän kärsisi, olisi kilpailu kyllä ennennäkemättömän tasaista ja monipuolista. Kun -87 siirryttiin A-ryhmään, autot näytti ihan mopoilta B-ryhmän jälkeen, mutta jo vuoteen -89 mennessä kehitys oli mennyt niin paljon eteenpäin, että voitiin taas puhua ihan kunnon ralliautoista. Nyt voisi tuntua vähän samalta R5:iin siirryttäessä, mutta parissa vuodessa nekin olisi kehittynyt varmasti sille tasolle, että ei tarvisi enää ikävöidä nykyisiä WRC-autoja.
Tällä hetkellä R5-kalustoa olisi jo Hyundai, Citroen, Skoda, VW, Ford, Peugeot, (kohta Toyota) joko tehdas-tai yksityistallin autoina. Plus luokittelemattomat Proton ja Mitsu. Uusia merkkejä voisi kyllä tulla useampikin, jos kyseessä olisi pääluokka.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Hienoa tilastoa. Mutta "esim 1985 voitettiin Renaultilla Korsika ja Toyotalla Safari, lisäksi sitten enemmän sarjaa kiertäneet Audi, Pösö ja Lancia. " Mielestäni nuo kolme teamia Audi, Pösö ja Lancia olivat kyllä full time. Vihreisiin pylväisiin olet kelpuuttanut vain kaksi. Mitkä kaksi ja miksi ei kolme?
Lanciallehan 1985 oli jonkinmoinen tynkäkausi, kun melkein koko vuosi meni S4:sta kehitellessä ja odotellessa. Virallisesti tehdas oli mukana ainoastaan Montessa, Safarissa, Korsikassa Suurajoissa, San Remossa ja RAC:ssa. Toki Jolly Club (Biasion) Portugalissa voidaan laskea jonkinlaiseksi rajatapaukseksi, mutta kategorisesti ei kuitenkaan kuulu mukaan.
Juuri näin eli Lancia osallistui kuuteen kilpailuun ja seitsemän oli maksimi. Niputin Audin, Pösön ja Lancian tuossa lauseessa siksi, että ne kolme merkkiä onnistuivat voittamaan kisoja, vaikkeivat olleet Renun ja Toyotan kaltaisia erikoistujia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Mielenkiintoinen tilasto kyllä. Omasta mielestäni rallin MM-sarjassa on ollut 4 erilaista kulta-aikaa; B-ryhmän aikakaudelta 84-86, A-ryhmän ajalta suunnilleen 90-93, WRC-kaudet vuoden 2000 molemmin puolin (n. 99-05) ja uudet WRC:t 2017-2019. Se on tuosta tilastosta hyvä huomata, että ei niitä tiimejä kovin paljon ennenkään ole ollut, vaikka viimeiset 15 vuotta on aina jauhettu, kuinka vähän nykyään on tiimejä sarjassa mukana.
Tietysti tämä on aina vähän subjektiivinen homma, mutta minusta 1997 ja 1998 olivat tosi hienoja ja tasaisia kausia. Nostaisin itse esiin nimenomaan tämän ja tasan 20 vuotta myöhemmät kaudet 2017 ja 2018 (miksei myös 2019).

Joka aikakaudessa on aina hienoutensa ja heikkoutensa. B-ryhmässä ja A-ryhmän alkuaikoina oli tosi paljon sellaista että vain kaksi tiimiä kiersi tosissaan koko sarjaa ja joka tallilla ehkä yksi kuski taisteli mestaruudesta (poikkeuksena tietysti esim 1987 jolloin Lancia dominoi sarjaa, mutta tallissa oli kolme kuljettajaa tasapuolisin ohjelmin).
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kun ajatellaan rallin kulta-aikoja ja kehitystä, on mielestäni otettava huomioon, että vielä pitkälle 80-luvulle sarjassa yksittäiset kilpailut olivat tärkeämmässä osassa kuin nykyisin moni tajuaakaan. Monte, Safari, Korsika, Akropolis, Jyväskylä, San Remo ja RAC olivat itsessään isoja tapahtumia - tavallaan seikkailuja - joita lähdettiin voittamaan. Näiden kisojen voitolla oli enemmän arvoa kuin nykyään.

Nyttemmin painopiste on vain koko sarjan voittamisessa yksittäisten kisojen kuihduttua toistensa kopioiksi. Kaikki kisat ovat yhtä lyhyitä, samalla aikataululla ja yleensä kuumissa olosuhteissa ajettavia pyrähdyksiä. Nykyisin kaikki on ylhäältä määrättyä ja tarkasti kontrolloitua, kun taas ennen pystyttiin enemmän improvisoimaan ja hakemaan erilaisia ratkaisuja ja lähestymistapoja asioihin. Se lisäsi paljon mielenkiintoa ja vaihtelua yksittäistenkin kisojen kulkuun.

Rallissa ollaan menty yksityyppiajatteluun niin autojen, renkaiden ja kisojen suhteen. Kilpailu voi olla toki tiukkaa, mutta kaikki muut ulottuvuudet ja sellainen tietty monimuotoisuus on hävinnyt ja vienyt mielekkyyttä pois katsojalta. Kulta-ajan määritelmä ei siis mielestäni ole pelkästään mestarikandidaattien määrä, tai kuinka monta kisaa kukakin ajoi ja millä autolla. Mielenkiintoisia ulottuvuuksia on tässä lajissa muitakin.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Monte, Safari, Korsika, Akropolis, Jyväskylä, San Remo ja RAC olivat itsessään isoja tapahtumia - tavallaan seikkailuja - joita lähdettiin voittamaan. Näiden kisojen voitolla oli enemmän arvoa kuin nykyään.

Nyttemmin painopiste on vain koko sarjan voittamisessa yksittäisten kisojen kuihduttua toistensa kopioiksi. Kaikki kisat ovat yhtä lyhyitä, samalla aikataululla ja yleensä kuumissa olosuhteissa ajettavia pyrähdyksiä. Nykyisin kaikki on ylhäältä määrättyä ja tarkasti kontrolloitua, kun taas ennen pystyttiin enemmän improvisoimaan ja hakemaan erilaisia ratkaisuja ja lähestymistapoja asioihin. Se lisäsi paljon mielenkiintoa ja vaihtelua yksittäistenkin kisojen kulkuun.
TÄMÄ. Ei tuota hirveästi olisi voinut paremmin kuvailla. Nykykisat on vähän samasta puusta veistettyjä. Ehkä Monte on ainut eventti missä on jotakin spesiaalia, kun kisa aloitetaan legendaarisilla yöpätkillä. Toki onhan jokaisessa kisassa omat elementtinsä (hitaat sorakisat, nopeat sorakisat, asvalttirypistykset) mutta muuten mitenkään erityisiä spesialiteettejä ei ralleista löydy.

Mielestäni säännöt voisivat olla kilpailun järjestämisen suhteen hieman vapaampia, jotta kilpailuista saataisiin enemmän omannäköisiä ja spesialiteetit lisääntyisivät. Itse ainakin olisin ihan innoissani jos kilpailut olisivat erilaisia, jotenkin puuduttaa tämä nykyinen malli joka toistuu jokaisessa kilpailussa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mielestäni säännöt voisivat olla kilpailun järjestämisen suhteen hieman vapaampia, jotta kilpailuista saataisiin enemmän omannäköisiä ja spesialiteetit lisääntyisivät.
Samaa mieltä, tällainen variaatio tavallaan kuuluisi rallin MM-sarjan DNA:han. Sen verran täytyy tosin tarkentaa, että nykyinenkin formaatti maistuu itselleni oikein hyvin, mutta jos jotain saisin hienosäätää - ottamatta yhdenkään toimijan intressejä huomioon - niin se olisi juuri tuo.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Kustannukset nykyään vaikuttaa tuohon formaattiin enemmän kuin luulisi. Vastahan Tommikin kertoi että ratkeaa se voittaja 250ek kilometrilläkin joten viikonloppuja voisi hänen mielestään lyhentää tulevaisuudessa tähän pe-la-su formaattiin pysyvästikin... Eli painetta tuohon nyky formaattiin tulee nimenomaan niiltä jotka lystin maksavat eli talleita...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kustannukset nykyään vaikuttaa tuohon formaattiin enemmän kuin luulisi. Vastahan Tommikin kertoi että ratkeaa se voittaja 250ek kilometrilläkin joten viikonloppuja voisi hänen mielestään lyhentää tulevaisuudessa tähän pe-la-su formaattiin pysyvästikin... Eli painetta tuohon nyky formaattiin tulee nimenomaan niiltä jotka lystin maksavat eli talleita...
Näinhän se on. Lisäksi TV vaikuttaa tuohon formaattiasiaan. Rahaakin on aika paljon vähemmän kuin röökifirmojen ollessa mukana.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kustannukset nykyään vaikuttaa tuohon formaattiin enemmän kuin luulisi. Vastahan Tommikin kertoi että ratkeaa se voittaja 250ek kilometrilläkin joten viikonloppuja voisi hänen mielestään lyhentää tulevaisuudessa tähän pe-la-su formaattiin pysyvästikin... Eli painetta tuohon nyky formaattiin tulee nimenomaan niiltä jotka lystin maksavat eli talleita...
Toki, ja juuri siitä syystä tämä formaatti (kenties sen jopa vieläkin tehostetumpi versio) on hyvä ja paikallaan. Kun varsinkin juuri rallin MM-sarjan osalta tilanne on se, että joko ajetaan näin, tai sitten ei ajeta ollenkaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kun TV-firmat pääsevät sanelemaan kupletin juonen, niin pian ralleja ajetaan 1-päiväisinä noin 4 h rypistyksinä. Ja siitäkin ajasta TV-signaalin täyttävät suurimmalta osalta kaupalliset tiedotteet. Teknisesti nykyiset WRC-autot alkavat olemaan jo ihan OK tasolla, vaikka se S1 Sport Quattron soundimaailma ja näyttävyys puuttuukin mut sit taas toisaalta autoista on tullut liian helppoja ajettavia (tai vaihtoehtoisesti tiestöstä liian helppoa) kun kaiken maailman telinevoimistelijat tulevat ja pesevät muut mennen tullen ja palatessa. Ei muutes olis tapahtunu 70-ja 80-luvulla kuin enintään Korsikalla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Kun TV-firmat pääsevät sanelemaan kupletin juonen, niin pian ralleja ajetaan 1-päiväisinä noin 4 h rypistyksinä. Ja siitäkin ajasta TV-signaalin täyttävät suurimmalta osalta kaupalliset tiedotteet. Teknisesti nykyiset WRC-autot alkavat olemaan jo ihan OK tasolla, vaikka se S1 Sport Quattron soundimaailma ja näyttävyys puuttuukin mut sit taas toisaalta autoista on tullut liian helppoja ajettavia (tai vaihtoehtoisesti tiestöstä liian helppoa) kun kaiken maailman telinevoimistelijat tulevat ja pesevät muut mennen tullen ja palatessa. Ei muutes olis tapahtunu 70-ja 80-luvulla kuin enintään Korsikalla.
Ei oo kyllä WRC+:lta tullut yhtään mainosta tietääkseni, paitsi ehkä heidän omasta tuotteestaan (muuten, miksi ihmeessä?)

Telinevoimistaja ei tietääkseni ole pessyt muita enää näillä nykyautoilla kuin kerran. Eli ehkä ajettavuus on sittenkin mennyt vaikeampaan suuntaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Teknisesti nykyiset WRC-autot alkavat olemaan jo ihan OK tasolla, vaikka se S1 Sport Quattron soundimaailma ja näyttävyys puuttuukin mut sit taas toisaalta autoista on tullut liian helppoja ajettavia (tai vaihtoehtoisesti tiestöstä liian helppoa) kun kaiken maailman telinevoimistelijat tulevat ja pesevät muut mennen tullen ja palatessa. Ei muutes olis tapahtunu 70-ja 80-luvulla kuin enintään Korsikalla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä, tyystin "paremmuuskeskusteluun" menemättä voi sanoa, että ennen oli RALLEJA, jotka muodostivat MM-sarjan. Nykyään on MM-SARJA, joka koostuu ralleista.
Tämän voin allekirjoittaa, ja etenkin Safarin voittoa pidettiin joissain piireissä koko MM-titteliä tärkeämpänä. Tai oikeastaan koko MM-tittelin arvokin on noussut noista päivistä.

Voi hyvinkin olla, että jos vuonna 1985 olisi ollut tällainen foorumi, niin siellä olisi valitettu miten MM-sarjaa on ihan turha seurata kun kaikki ei osallistu kaikkiin kisoihin ja vaan pari kuskia ajaa edes täyden ohjelman ja etukäteen jo tietää millä kahdella merkillä on edes mahdollisuuksia kunkin rallin voittoon (no okei, vuonna 2020 tilanne on viimeisimmän suhteen luiskahtanut yhtä huonoksi)

Mielestäni säännöt voisivat olla kilpailun järjestämisen suhteen hieman vapaampia, jotta kilpailuista saataisiin enemmän omannäköisiä ja spesialiteetit lisääntyisivät. Itse ainakin olisin ihan innoissani jos kilpailut olisivat erilaisia, jotenkin puuduttaa tämä nykyinen malli joka toistuu jokaisessa kilpailussa.
Tämänkin voin ideologisesti reittinörttinä allekirjoittaa, mutta toisaalta ymmärrän myös mitä hyötyjä on kisojen samankaltaisuudesta esim kalenterin suunnittelun, tallien testiohjelmien ja budjettien suhteen.

Tavallaan nämä vuoden 2020 poikkeusolojen lyhyet kisat (Viro, Turkki) ovat olleet erilaisuudessaan virkistäviä. Samoin kuin Korsika, jossa ajettiin koko päivän aikana 2-4 pitkää pätkää.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jos nyt tehtäisiin radikaali peliliike ja tehtäisiin R5:sta MM-sarjan pääluokka, voisi tilastoista tulla komeaa luettavaa. Siellä on jo nyt monta tiimiä ja luultavasti lisää tulisi, plus sitten monta yksityistallia. Vaikka autojen vauhti ja näyttävyys vähän kärsisi, olisi kilpailu kyllä ennennäkemättömän tasaista ja monipuolista. Kun -87 siirryttiin A-ryhmään, autot näytti ihan mopoilta B-ryhmän jälkeen, mutta jo vuoteen -89 mennessä kehitys oli mennyt niin paljon eteenpäin, että voitiin taas puhua ihan kunnon ralliautoista. Nyt voisi tuntua vähän samalta R5:iin siirryttäessä, mutta parissa vuodessa nekin olisi kehittynyt varmasti sille tasolle, että ei tarvisi enää ikävöidä nykyisiä WRC-autoja.
Jos tämä usein ehdotettava idea tarkoittaa nimenomaan R5:sta sellaisena kuin se nyt on niin nopeushyppyä ei voi tulla kun ei niitä voi/saa kehittää samalla tavalla tehdastiimin muodossa. Jos taas tarkoitetaan jotain "R5+" luokkaa niin se on sitten eri asia, mutta se ei sitten taida myöskään olla pitkäaikainen ratkaisu kuluongelmaan ja pian ollaan samassa tilanteessa kuin nyt.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1279
Kun MM-sarjaa katsoo nyt, niin kyllä vähän tuntuu, että jotain tarttis tehdä. Itse olisin kyllä varsin innoissani, jos r5 autoista tulisi pääluokka. Kuristin isommaksi ja tehot sinne 350 hv:n tienoille, niin avot...kapinat olis valmiit. Tässä toki Toyotalta tulisi jyrkkä ei, koska kyseisen luokan autoa ei löydy ollenkaan ja kaikki kehitys on tehty WRC-luokkaa silmällä pitäen. Mutta ajatuksena...ns. valmis auton pohja löytyisi Skodalta, Volkswagenilta, Hyundailta, Citroenilta sekä Fordilta. Toki täysi kysymysmerkki olisi, ketkä hyppäisi kelkkaan mukaan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3828
R5 pääluokkana on vaan se huono puoli että kulut lähtisi heti kattoon. Plus toki näyttävyyden menetys.

Mutta jos (ja tällä hetkellä näyttää kun) olisi paljon kilpailijoita niin kyllä se itselle tärkeämpi olisi. Kunnon kisat, kunnon rallit ja meno päälle. Tuntuu että rallin johdossa ollaan todella ylimielisellä asenteella liikkeellä. Toivottavasti ei kostaudu. Ne Loeb vs Hirvonen kaudet oli oikeastaan aika persiistä. Eihän siinä kilpailullisuuden kanssa ollut paljoa tekemistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä Toyota tekisi jos FIA ilmoittaisikin nyt, että kaudesta 2022 eteenpäin ajetaankin Rally2-autoilla ja sellainen pitäisi rakentaa? Olisko se että "pitäkää tunkkinne" vai "hold my beer"? Hyundai nyt saattaa häipyä säännöistä riippumatta, jos isommalla tasolla tehdasta on tehty periaatepäätös rallista luopumisesta. On hyvä muistaa, että 14 kisan kiertäminen ja kolmelle kuskille palkan maksaminen on kallista, vaikka autot olisikin puolet halvempia.

On kyllä tuhannen taalan kysymys, että tulisiko joku tehdastalli mukaan jos sarjaa ajettaisiin Rally2-autoilla, vaikka autoja on monilla valmiina. Kiinnostaisiko Skodaa tulla vetämään helppo maailmanmestaruus? Onko Citroenilla vielä mekatsut ja inssit talossa ettei tarvisi lähteä palkkaamaan uusia? Volkkarilla nyt ainakin tehtiin periaatepäätös, ettei bensalla pöristelyä tueta. Ehkä pientä toivoa antaa uutinen siitä, että tämän luokan autoihinkin aiotaan liittää jonkinlainen hybridijärjestelmä.

Voi myös olla, että rallin MM-sarja siirtyy lähivuosina muistuttamaan rahoituspohjaltaan EM-sarjaa. Viime vuonna joukkorahoituksen avulla mestariksi ajanut Chris Ingram ei ole startannut budjetin puutteen takia tänä vuonna kertaakaan, ja tällä hetkellä sarjaa johtava Aleksey Lukyanuk ilmoitti, ettei tiedä mistä rahat revitään loppukaudeksi.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3828
No, tuolla ajatusmallilla onko lähivuosina nykyautoilla ketään muita mukana kuin Toyota?

M-sportin selviäminen edes ensi kaudelle on epävarmaa (eiköhän ne mukana ole, mutta taas kaukana voitoista) ja Hyundain yllä alkaa olla paljon pahaenteisiä huhuja.
 
Ylös