Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Sanotaan, että nämä uudet WRC-autot ovat aivan liian kalliita yksityiskuljettajille. Tässä on vuosittaiset lukemat yksityiskuljettajille MM-ralleissa uusilla autoilla:

VuosiYksityiskuljettajien starttejaMM-kauden kisojaKA
201713131
20184130.31
201910130.77
20201371.86

Jos haluaa tarkastella dataa niin täältä löytyy. Greensmithin, Tidemandin, Sunisen (2017) ja Östbergin Fiesta-ajelut laskin yksityisiksi, en Katsutaa. https://docs.google.com/spreadsheets/u/1/d/e/2PACX-1vSZfPf3HIFFq-ggTv-K3Go3K9fVWatKdNZWOT1o6wfbK0GCARs9oqnXEjVoYOOmAyezP0CY5r78UmzP/pubhtml

Yllättävän nouseva trendi tälle vuodelle. Voidaan spekuloida myös Loubet'n, Greensmithin ja Jociusin ohjelmilla, olisivatko ne olleet kuinka laajoja jos kausi olisi ajettu normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
551
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Rallin MM-sarjan kausi 2001 uudelleenlaskettuna

Kerran saunassa istuessani tuli seuraava ajatus mieleen: Miltäköhän rallin MM-sarjan pistetaulukot näyttäisivät, jos pistesysteeminä toimisi nykyisenkaltainen systeemi, jossa voittaja saa 25 pistettä voitosta, kakkonen 18, kolmonen 15 ja niin edelleen, sekä viimeisen erikoiskokeen 5 parasta kuljettajaa saisivat pisteitä kaavalla 5-4-3-2-1. Tämä PowerStagen pisteenlaskutapa toki on hieman kyseenalainen, sillä aiemmin kuljettajat usein varmistelivat viimeisellä erikoiskokeella ellei taisteluja ollut käynnissä mutta laskin "PowerStagejen" pisteet mukaan silti.

Tämän ajatuksen päähän saatuani aloin etsimään kautta, joka oli mielenkiintoinen alusta loppuun asti, ja sitä oli ehdottomasti kausi 2001. Kausi, joka on ehkä MM-sarjan yksi erikoisimmista. Alkukautta hallitsi Tommi Mäkinen, ja Jyväskylään tultaessa näytti siltä, että Puuppolan paholainen marssisi uransa viidenteen maailmanmestaruuteen. Toisin kuitenkin kävi, Tommi saalisti vain yhden MM-pisteen Safari-rallin voiton jälkeen, ja kauhealta takamatkalta voittoon nousi Englannin Richard Burns. Hallitsevalla maailmanmestarilla Marcus Grönholmilla oli vaikeuksien sävyttämä kausi, ja hän oli Jyväskylään mennessä saalistanut 4 MM-pistettä Tommin 40 pistettä vastaan. Kuitenkin kauden loppupuolella tilanne oli kiristynyt, ja Marcus jäi lopulta mestaruudesta 8 pisteen päähän.

Käsitellään kilpailut muutama kerrallaan yhdessä postauksessa (tässä ensimmäisessä on vain yksi kilpailu), ja kausihan alkaa Monte Carlosta, kuten tavallista.

69. Rallye Automobile de Monte-Carlo 2001

Hallitseva maailmanmestari Marcus Grönholm lähti tavoittelemaan jälleen maailmanmestaruutta, mutta kilpailu päättyi heti alkuunsa vesipumpun rikkouduttua. Voitosta taistelivat Tommi Mäkinen ja Colin McRae, mutta voittokamppailu sai ikävän päätöksen, kun Ford sammahti rallin kärkipaikalta viimeisen ajopäivän ensimmäisellä erikoiskokeella. Mestaruutta tavoittelemaan lähtenyt Richard Burns keskeytti tekniseen vikaan neljänneltä paikalta, ja kokenut Monten kävijä Didier Auriol kadotti pyöränsä rallin kärkipaikalta. Suomalaisittain kausi alkoi hyvin Tommin voittaessa ja Toni Gardemeisterin ajaessa upeasti sijalle 5. N-ryhmän voittoon ajoi sveitsiläinen Olivier Gillet Mitsubishillä.

Kilpailun tulokset

PowerStage (SS15 Loda-Luceram 2 - 16.54 KM)


SijoitusKuljettajan nimi ja autoAika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0114:09,55
2Toni Gardemeister - Peugeot 206 WRC14:15,1 (+5.6)4
3Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '0114:15,5 (+6.0)3
4Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.514:16,2 (+6.7)2
5Armin Schwarz - Skoda Octavia WRC Evo214:18,0 (+8.5)1


Loppupisteet

SijoitusKuljettajan nimi ja autoPisteet kilpailusta
1Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.525 + 2 = 27
2Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0118 + 5 = 23
3Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '0115 + 3 = 18
4Armin Schwarz - Skoda Octavia WRC Evo212 + 1 = 13
5Toni Gardemeister - Peugeot 206 WRC10 + 4 = 14
6Freddy Loix - Mitsubishi Carisma GT Evo VI8
7Alister McRae - Hyundai Accent WRC6
8Bruno Thiry - Skoda Octavia WRC Evo24
9Olivier Gillet - Mitsubishi Lancer Evo VI (Group N)2
10Manfred Stohl - Mitsubishi Lancer Evo VI (Group N)1

MM-sarjan pistetilanne 1/14
SijoitusKuljettajan nimiKokonaispisteet
1Tommi Mäkinen27
2Carlos Sainz23
3Francois Delecour18
4Toni Gardemeister14
5Armin Schwarz13
6Freddy Loix8
7Alister McRae6
8Bruno Thiry4
9Olivier Gillet2
10Manfred Stohl1

Kuka nappaakaan maailmanmestaruuden äärimmäisen tasaisessa kilpailussa, kuka hyötyy ja kuka kärsii? Sen saatte selville muutaman seuraavan päivän kuluessa. Huomenna vuorossa Ruotsi, Portugali ja Katalonia.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2712
Sijainti
Lahti
Heh heh, hauska keksintö. Moni asia näyttäytyisi erilaisena erilaisilla mittareilla mitattuna.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Mainio idea! Sitten vois tehdä kaudesta 2017 sellaisen jossa pisteet tulee 20-15-12 jne, superrallia ja power stagea ei ole :D

EDIT: kuulostaa niin hauskalta että teen tän ite!
EDIT2: Mukaan pitää ottaa myös sääntö, että vain 8 parasta tulosta lasketaan.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2712
Sijainti
Lahti
Tulee yllätysvoittajia ja aiemman tavan mukaan voittonsa saaneet joutuvat häpeäpaaluun, ko eivät olleetkaan niin hyviä!
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Monte Carlo -ralli 2017

Lähtöluettelo A-kuumien osalta (kuten se olisi numeroitu 1987 tyyliin):

1Sebastien OgierFord Fiesta WRCWRC
2Thierry NeuvilleHyundai i20 WRCWRC
3Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRCWRC
4Hayden PaddonHyundai i20 WRCWRC
5Kris MeekeCitroen C3 WRCWRC
6Dani SordoHyundai i20 WRCWRC
7Ott TänakFord Fiesta WRCWRC
8Stephane LefebvreCitroen C3 WRCWRC
9Elfyn EvansFord Fiesta WRCWRC
10Juho HänninenToyota Yaris WRCWRC
11Craig BreenCitroen DS3 WRCWRC
12Andreas MikkelsenSkoda Fabia R5R5


Asetelma on kutkuttavan jännittävä. Kaikilla on uudet autot. Hallitseva maailmanmestari Volkswagen on vetäytynyt ja Sebastien Ogier on saanut uuden kodin piskuisesta M-Sportin yksityistiimistä. Toyota tulee mukaan uutena tallina, mutta asiantuntija-arvioiden mukaan autolla hädin tuskin pärjätään R5-luokan autoille. Sen sijaan välivuoden uuden auton kehittämiseen käyttänyttä Citroenia pidetään vahvimpana ennakkosuosikkina.

Kilpailu alkaa dramaattisesti. Hyundain Hayden Paddonin auto ajautuu ulos tieltä, ja vaarallisessa paikassa ollut katsoja saa surmansa. EK1 peruutetaan. Uusista autoista povattiin uutta B-ryhmää, mutta näiden ikävien asioiden toisintoa tuskin toivottiin.

Kisan on kuitenkin jatkuttava. EK2:n jälkeen neljän kärjessä on neljä eri automerkkiä, ja suomalaisittain iloisena uutisena Juho Hänninen uudella Toyotalla kolmantena.

Hännisen vauhti kuitenkin katkeaa perjantaina suoraan siihen v-tun puuhun. Vastaavan kohtalon kokee myös Citroenin ykkösnyrkki Kris Meeke. Tallin kakkoskuski Stephane Lefebvrekin on rypenyt jo avauspäivänä, kolmannelle kuskille Craig Breenille ei edes saatu uutta autoa alle tähän kisaan. Perjantain päätteeksi Hyundain Thierry Neuvillella on tuntuva 45 sekunnin johto, belgi on lyömässä Ogierin kotikentällään.

Lauantai ei tuota suurempia yllätyksiä ennen päätöserikoiskoetta. Neuville kolhii takaripustuksensa ja menettää puoli tuntia aikaa! Nyt Ogierin on helppo kruisailla voittoon. Ott Tänak häviää moottorihuoliin kolmossijansa päätöspäivänä, joten Toyotan Jari-Matti Latvala saa ilahdutettua talliaan tuomalla Yariksen debyyttikisassaan kakkoseksi. R5-luokan FIA-cupin suurimmat pisteet tuo kotiin Skodalla ajava Andreas Mikkelsen, joka ei saanut WRC-autoa alleen tähän kisaan.

Pisteet kauden 1987 säännöillä Monten jälkeen:

1. Sebastien Ogier 20
2. Jari-Matti Latvala 15
3. Ott Tänak 12
4. Dani Sordo 10
5. Craig Breen 8
6. Elfyn Evans 6
7. Andreas Mikkelsen 4
8. Jan Kopecky 3
9. Stephane Lefebvre 2
10. Bryan Bouffier 1
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Mennään kisa per päivä niin ei tule kiirehdittyä

Ruotsin ralli 2017

Lähtöluettelo A-kuumien osalta (1987 tyyliin)

1Sebastien OgierFord Fiesta WRC
2Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRC
3Thierry NeuvilleHyundai i20 WRC
4Ott TänakFord Fiesta WRC
5Hayden PaddonHyundai i20 WRC
6Kris MeekeCitroen C3 WRC
7Elfyn EvansFord Fiesta WRC
8Dani SordoHyundai i20 WRC
9Craig BreenCitroen C3 WRC
10Juho HänninenToyota Yaris WRC
11Mads ÖstbergFord Fiesta WRC
12Stephane LefebvreCitroen DS3 WRC



Lunta on niukalti, mutta tiet ovat visusti jäässä. Penkkojen puute tekee reitistä nopean.

Kaikkien käänteiden jälkeen Ruotsin Rallista tulee hämmentävän samankaltainen kuin Montesta. Neuville sortuu jälleen ajovirheeseen lauantai-iltana selvästä johtoasemasta. Hänninen ja Meekekin törttöilevät kisansa pilalle. Sijoilla 4-6 täysin identtisesti Sordo, Breen (tosin tällä kertaa uudella autolla) ja Evans. Top kympin täyttää kisan läpi rämpinyt Stephane Lefebvre ja R5-autot, (tällä kertaa väliin mahtuu myös Monten katastrofista toipuva Hayden Paddon). Podiumilla Ogier, Latvala ja Tänak.

Mutta otsikoissa on se, missä järjestyksessä podiumille noustaan. Viimeisenä päivänä Neuvillen rikottua autonsa Karlstadin yleisöpätkällä johtoon nousee Latvala Toyota Yaris WRC:llä, vain 3,8 sekuntia ennen Tänakia ja 16,6 sekuntia kovempaa kuin Ogier. Miten Latvalan hermo kestää? Tallipäällikkö Mäkinen ohjeistaa Latvalaa keskittymään vain ajamiseen. Ja mitä tekee Latvala? Ajaa pohjat päivän kaikille pätkille ja lyö henkisesti kilpakumppaninsa! Ogier sortuu spinnaukseen ja aamun ensimmäisessä mutkassa ja Tänakkin sanoo luovuttaneensa pelin ennen viimeistä erikoiskoetta. Latvala tuo Toyota Yaris WRC:n ensimmäisen voiton jo sen toisessa kilpailussa ja samalla nousee MM-sarjan johtoon ensimmäistä kertaa!

Pisteet Ruotsin jälkeen kauden 1987 säännöillä:

MCSWEMEXFRAARGPORITAPOLFINGERSPAGBRAUSTOTAL
1Jari-Matti Latvala152035
2Sebastien Ogier201232
3Ott Tänak121527
4Dani Sordo101020
5Craig Breen8816
6Elfyn Evans6612
7Stephane Lefebvre235
8Andreas Mikkelsen4-4
9Hayden Paddon044
10Jan Kopecky3-3
11Pontus Tidemand-22
12Bryan Bouffier1-1
13Teemu Suninen-11
14Thierry Neuville000
15Kris Meeke000
16Juho Hänninen000
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Rallin MM-sarjan kausi 2001 uudelleenlaskettuna

Kerran saunassa istuessani tuli seuraava ajatus mieleen: Miltäköhän rallin MM-sarjan pistetaulukot näyttäisivät, jos pistesysteeminä toimisi nykyisenkaltainen systeemi, jossa voittaja saa 25 pistettä voitosta, kakkonen 18, kolmonen 15 ja niin edelleen, sekä viimeisen erikoiskokeen 5 parasta kuljettajaa saisivat pisteitä kaavalla 5-4-3-2-1. Tämä PowerStagen pisteenlaskutapa toki on hieman kyseenalainen, sillä aiemmin kuljettajat usein varmistelivat viimeisellä erikoiskokeella ellei taisteluja ollut käynnissä mutta laskin "PowerStagejen" pisteet mukaan silti.
Tuli muuten sellainen idea että power stage olisikin kisan ensimmäinen pätkä (yleisöpyöritykset poislukien). Tällöin mukana olisi mahdollisimman moni (kuten nykyäänkin powerille voi restartata) ja oletettavasti maximum attack on päällä lopun varmistelujen sijaan.
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
551
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Tuli muuten sellainen idea että power stage olisikin kisan ensimmäinen pätkä (yleisöpyöritykset poislukien). Tällöin mukana olisi mahdollisimman moni (kuten nykyäänkin powerille voi restartata) ja oletettavasti maximum attack on päällä lopun varmistelujen sijaan.
Hyvä idea! Pitääkin kauden pistelaskun jälkeen hieman vertailla että miten statsit muuttuisivat. Oletettavasti esimerkiksi Grönholm saisi huomattavasti enemmän pisteitä kun yleensä alkukisasta taisteli vielä voitosta ennen kuin Peugeot porsi matkalle.
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
551
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Ja jatketaas tänään kauden seuraavilla kilpailuilla, seuraavana vuorossa Ruotsin ralli.

50. International Rally Sweden 2001

Historian viideskymmenes Ruotsin ralli käytiin läpi hienoissa olosuhteissa. Edellisvuoden voittaja Grönholm keskeytti jälleen, syynä moottorin ylikuumenemisen myötä tapahtunut hajoaminen. Suomalaisia oli silti mukana voittokamppailussa, kun kaksi Keski-Suomen rallihirmua, Tommi Mäkinen ja Harri Rovanperä mittelivät paremmuudestaan. Ennen viimeiselle erikoiskokeelle lähtöä Mäkinen oli 18,6 sekuntia johtavaa Rovanperää jäljessä, ja päätti hyökätä kisan päättäneellä Hagforsin erikoiskokeella. Noh, hankeenhan se päätyi ja Harri Rovanperä varmisti itselleen uran ensimmäisen MM-rallin voiton ennen hienosti ajanutta Thomas Rådströmiä sekä kauden tasaisen vahvasti aloittanutta Carlos Sainzia. Toni Gardemeister täydensi suomalaisjuhlia ollen neljäs. Richard Burns saalisti kauden ensimmäiset pisteensä ajaen Hagforsin päätöspätkälle pohja-ajan. Colin McRae saalisti 2 MM-pistettä ollen maalissa yhdeksäs.

PowerStage (SS17 Hagfors - 21.20 KM)

SijoitusKuljettajan nimi ja autoAika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '0112:26.8 5
2Kenneth Eriksson - Hyundai Accent WRC12:40.2 (+13.4)4
3Toni Gardemeister - Peugeot 206 WRC12:43.2 (+16.4)3
4Daniel Carlsson - Toyota Corolla WRC12:47.6 (+20.8)2
5Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC12:55.3 (+28.5)1

Loppupisteet
SijoitusKuljettajan nimi ja autoPisteet kilpailusta
1Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC25 + 1 = 26
2Thomas Rådström - Mitsubishi Carisma GT Evo VI18
3Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0115
4Toni Gardemeister - Peugeot 206 WRC12 + 3 = 15
5Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '0110
6Petter Solberg - Subaru Impreza S7 WRC *018
7Daniel Carlsson - Toyota Corolla WRC6 + 2 = 8
8Kenneth Eriksson - Hyundai Accent WRC4 + 4 = 8
9Colin McRae - Ford Focus RS WRC '012
10Bruno Thiry - Skoda Octavia WRC Evo21
16Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '015 (PowerStage)


MM-sarjan pistetilanne 2/14 Top10 + kärkikuskit (Grönholm, Burns ja McRae)

SijoitusKuljettajan nimiMCSEPTESARCYGRKEFINZITFRAUGBTotal
1Carlos Sainz231538
2Toni Gardemeister141529
3Francois Delecour181028
4Tommi Mäkinen27-27
5Harri Rovanperä-2626
6Thomas Rådström-1818
7Armin Schwarz13-13
8Freddy Loix8-8
8Petter Solberg-88
8Daniel Carlsson-88
13Richard Burns-55
15Colin McRae-22
18Marcus Grönholm--0


Erityisen yllättävää tällä listalla mielestäni Toni Gardemeister sekä Francois Delecour, heitä tämä pistesysteemi suosii tasaisen varmoina pistekerääjinä (Tonin pisteidenkeruu kyllä tyrehtyi tähän, MM-sarjan kakkospaikalta).
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Tässä on oikea pistetilanne Ruotsin 2001 jälkeen, aika erinäköinen jo tässä vaiheessa!

MC
SE
1.​
Makinen, Tommi (FI)
Mitsubishi
10
10
1st
0
R
2.​
Sainz, Carlos (ES)
Ford
10
6
2nd
4
3rd
3.​
Rovanpera, Harri (FI)
Peugeot
10
--
10
1st
4.​
Delecour, Francois (FR)
Ford
6
4
3rd
2
5th
5.​
Radstrom, Thomas (SE)
Mitsubishi
6
--
6
2nd
6.​
Gardemeister, Toni (FI)
Private
5
2
5th
3
4th
7.​
Schwarz, Armin (DE)
Skoda
3
3
4th
0
R
8.​
Loix, Freddy (BE)
Mitsubishi
1
1
6th
0
13th
9.​
Solberg, Petter (NO)
Subaru
1
0
R
1
6th

 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
173
Mennään kisa per päivä niin ei tule kiirehdittyä

Ruotsin ralli 2017

Lunta on niukalti, mutta tiet ovat visusti jäässä. Penkkojen puute tekee reitistä nopean.

Kaikkien käänteiden jälkeen Ruotsin Rallista tulee hämmentävän samankaltainen kuin Montesta. Neuville sortuu jälleen ajovirheeseen lauantai-iltana selvästä johtoasemasta. Hänninen ja Meekekin törttöilevät kisansa pilalle. Sijoilla 4-6 täysin identtisesti Sordo, Breen (tosin tällä kertaa uudella autolla) ja Evans. Top kympin täyttää kisan läpi rämpinyt Stephane Lefebvre ja R5-autot, (tällä kertaa väliin mahtuu myös Monten katastrofista toipuva Hayden Paddon). Podiumilla Ogier, Latvala ja Tänak.

Mutta otsikoissa on se, missä järjestyksessä podiumille noustaan. Viimeisenä päivänä Neuvillen rikottua autonsa Karlstadin yleisöpätkällä johtoon nousee Latvala Toyota Yaris WRC:llä, vain 3,8 sekuntia ennen Tänakia ja 16,6 sekuntia kovempaa kuin Ogier. Miten Latvalan hermo kestää? Tallipäällikkö Mäkinen ohjeistaa Latvalaa keskittymään vain ajamiseen. Ja mitä tekee Latvala? Ajaa pohjat päivän kaikille pätkille ja lyö henkisesti kilpakumppaninsa! Ogier sortuu spinnaukseen ja aamun ensimmäisessä mutkassa ja Tänakkin sanoo luovuttaneensa pelin ennen viimeistä erikoiskoetta. Latvala tuo Toyota Yaris WRC:n ensimmäisen voiton jo sen toisessa kilpailussa ja samalla nousee MM-sarjan johtoon ensimmäistä kertaa!

MCSWEMEXFRAARGPORITAPOLFINGERSPAGBRAUSTOTAL
1Jari-Matti Latvala152035
2Sebastien Ogier201232
3Ott Tänak121527
4Dani Sordo101020
5Craig Breen8816
6Elfyn Evans6612
7Stephane Lefebvre235
8Andreas Mikkelsen4-4
9Hayden Paddon044
10Jan Kopecky3-3
11Pontus Tidemand-22
12Bryan Bouffier1-1
13Teemu Suninen-11
14Thierry Neuville000
15Kris Meeke000
16Juho Hänninen000
Eikös tuossa pistelaskussa ole virhe, voitosta saa 25 pistettä, powerit siihen sitten päälle
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Eikös tuossa pistelaskussa ole virhe, voitosta saa 25 pistettä, powerit siihen sitten päälle
Tarkotus oli siis tutkailla miten kauden 2017 pistetilanteet muuttuu, jos ne lasketaan vuoden 1987 säännöillä eli pisteitä 20-15-12-10-8-6-4-3-2-1, ei superrallia eikä power stagea, ja kauden 8 parasta kisaa vain lasketaan mukaan. Pitääkin lisätä huomiot noihin.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Meksikon MM-ralli 2017

Lähtölista A-kuumien osalta vuoden 1987 tyyliin

1Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRCWRC
2Sebastien OgierFord Fiesta WRCWRC
3Thierry NeuvilleHyundai i20 WRCWRC
4Ott TänakFord Fiesta WRCWRC
5Dani SordoHyundai i20 WRCWRC
6Elfyn EvansFord Fiesta WRCWRC
7Hayden PaddonHyundai i20 WRCWRC
8Kris MeekeCitroen C3 WRCWRC
9Juho HänninenToyota Yaris WRCWRC
10Stephane LefebvreCitroen C3 WRCWRC
11Lorenzo BertelliFord Fiesta WRCWRC


Ensimmäinen sorakisa ja ensimmäinen haaste vähähappisessa korkeassa ilmanalassa uusille WRC-autoille. Ensimmäinen uhri oli Evans, jonka Fiestaan piti vaihtaa moottori ennen kisan starttia, ja tästä seurasi 5 minuutin aikasakko.

Meksikossa oli avauserikoiskoe järjestetty poikkeuksellisesti kaukana Leonin kisakeskuksesta Mexico Cityssä, mistä rekkasiirtymällä juututtiin ruuhkaan ja täten puolet perjantain sorapätkistä peruttiin. Täten kisan pisin EK, 54-kilometrinen El Chocolate voitiin ajaa vain kerran. Mutta kylläpä siellä heti tapahtuikin. Lähes kaikissa autoissa esiintyi ylikuumentumista, tehojen häviämistä tai muita ongelmia. Paitsi yhdessä autossa. Se oli Meeken Citroen. Hän dominoikin kisaa tästä erikoiskokeesta lähtien.

Sekä Sordon että Paddonin Hyundait yskivät perjantain päättäneillä yleisöpätkillä, mutta onneksi nämä viivästykset eivät vaikuttaneet lauantain lähtöjärjestykseen. Lauantaina Ogier spinnasi ja Hänninen putosi hiljalleen tulosluettelossa. Lefebvre taas ajoi Citroeninsa ulos jo kolmannen kerran kolmessa kisassa.

Tämän kisan ja ehkä koko kauden suurin draama koettiin viimeisen ek:n kalkkiviivoilla Meekelle käydessä paha missi vain vähän ennen maalia. Hän kierteli pitkin peltoparkkia etsien tietä takaisin pätkälle. Kalliita sekunteja! Onnekseen ero kakkosena olevaan Ogieriin oli riittävä, ja nollaputki katkesi parhaalla mahdollisella tavalla. Myös Neuville ja Hänninen saivat kauden ensimmäiset pisteensä kolmannella ja seitsemännellä sijalla. Viimeisen MM-pisteen nappasi R5-autojen FIA-cupin pisteissä nyt johtava Pontus Tidemand.

Kun pisteet summataan vuoden 1987 sääntöjen mukaan, Latvala menettää johtoasemansa, kun taas Meeke nousee suoraan viidenneksi.

1Sebastien Ogier20121547
2Jari-Matti Latvala1520641
3Ott Tänak12151037
4Dani Sordo1010424
5Kris Meeke002020
6Craig Breen88-16
7Elfyn Evans66214
8Hayden Paddon04812
9Thierry Neuville001212
10Juho Hänninen0066
11Stephane Lefebvre2305
12Andreas Mikkelsen4--4
13Jan Kopecky3--3
14Pontus Tidemand-213
15Bryan Bouffier1--1
16Teemu Suninen-1-1
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
551
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Mennään samalla tyylillä kuin Antti, eli kilpailu per päivä. Vuorossa kauden kolmas kilpailu, Portugalin ralli.

35.TAP Rallye de Portugal 2001

Kauden avausosakilpailun tapaan voitosta tappelivat Tommi Mäkinen ja Carlos Sainz. Tommi oli johdossa erikoiskokeelta 4 rallin toiseksi viimeiselle erikoiskokeelle asti, jolloin Espanjan madatori, Carlos Sainz nousi kilpailun kärkeen. Kilpailun viimeiselle erikoiskokeelle Tommi löi sitten sellaisen pohja-ajan, ettei kenelläkään ollut mitään vastaansanomista, ja Puuppolan mies otti jo toisen voittonsa kolmeen kilpailuun Sainzin jäädessä karvaasti toiseksi. Hallitseva maailmanmestari Marcus Grönholm avasi pistetilinsä sijoittumalla kolmanneksi Harri Rovanperän keskeytettyä kilpailun toisena päivänä. Suomalaisittain panos oli hyvä, Tapio Laukkasen ajaessa sijalle 9 ja Pasi Hagströmin kurvaillessa sijalle 10.

PowerStage (SS22 Ponte de Lima - Sul - 11.15 KM)


Sijoitus
Kuljettajan nimi ja auto Aika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.58:52.3 5
2Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '019:01.2 (+8.9)4
3Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '019:08.0 (+15.7)3
4Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '019:26.3 (+34.0)2
5Alister McRae - Hyundai Accent WRC29:34.1 (+41.8)1

Loppupisteet

SijoitusKuljettajan nimi ja autoPisteet kilpailusta
1Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.525 + 5 = 30
2Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0118 + 4 = 22
3Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC15
4Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '0112 + 3 = 15
5Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '0110 + 2 = 12
6Alister McRae - Hyundai Accent WRC28 + 1 = 9
7Kenneth Eriksson - Hyundai Accent WRC26
8Didier Auriol - Peugeot 206 WRC4
9Tapio Laukkanen - Toyota Corolla WRC2
10Pasi Hagström - Toyota Corolla WRC1

MM-sarjan pistetilanne 3/14

SijoitusKuljettajan nimiMCSEPTESARCYGRKEFINZITFRAUGBTotal
1Carlos Sainz23152260
2Tommi Mäkinen27-3057
3Francois Delecour18101240
4Toni Gardemeister1415-29
5Harri Rovanperä-26-26
6Richard Burns-51520
7Thomas Rådström-18-18
8Alister McRae6-915
9Marcus Grönholm--1515
10Kenneth Eriksson-8614
17Colin McRae-2-2


Selkeästi tasaisuus on valttia, sen huomaa etenkin Sainzin ja Delecourin osalta. Colinin osalta näytti melko huonolta kolmen kilpailun jälkeen, eikä kyllä Grönholmillakaan ollut kehumista, nämä olivatkin Bossen ainoat pisteet ennen Jyväskylää.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Korsikan MM-ralli 2017

Lähtölista A-kuumien osalta vuoden 1987 tyyliin

1Sebastien OgierFord Fiesta WRCWRC
2Kris MeekeCitroen C3 WRCWRC
3Thierry NeuvilleHyundai i20 WRCWRC
4Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRCWRC
5Ott TänakFord Fiesta WRCWRC
6Dani SordoHyundai i20 WRCWRC
7Craig BreenCitroen C3 WRCWRC
8Elfyn EvansFord Fiesta WRCWRC
9Hayden PaddonHyundai i20 WRCWRC
10Stephane LefebvreCitroen C3 WRCWRC
11Juho HänninenToyota Yaris WRCWRC
12Andreas MikkelsenSkoda Fabia R5R5


Järjestyksessään neljäs ralliautoilun MM-sarjan osakilpailu ajettiin Korsikan saarella Ranskassa. Se oli ensimmäinen puhdas asvalttikisa uusille WRC-autoille.

Korsika tunnetaan haasteellisuudestaan. Jo kisan ensimmäisellä erikoiskokeella Yariksensa sillankaiteeseen pirstoi Hänninen, ja keskeytys oli tosiasia. Tämä oli jo kolmas kerta neljässä kisassa, ja lehdistössä alettiin huhuilla Toyotan korvaavan hänet Mikkelsenillä. Tämä puolestaan voitti täällä Monten tapaan näytöstyyliin R5-autojen FIA-cupin ja vihjaili maalihaastattelussa siirtymisestään pääluokkaan.

Pusikko kutsui myös Ford-kuskeja Tänakia ja Evansia, he olivat poissa pelistä. Harmillista! Lefebvren kauden neljäs ulosajo sen sijaan ei ollut yllätys.

Aluksi näytti että Meeken voittoputki jatkuu, mutta sitten putosi uutispommi, Meeken auton konehuoneesta alkoi nousta paksua savua ja peli oli menetetty johtoasemasta. Tämän jälkeen Neuville johti vain 2,2 sekunnin erolla Ogieriin, mutta Ogier menetti heti seuraavalla erikoiskokeella rutkasti aikaa hydrauliikkaongelmien kanssa. Latvalan kanssa loppuun asti tiukasti taistellut Breen joutui lopulta tyytymään kauden kolmanteen viidenteen tilaansa. Sordokin jatkoi tasaista suorittamista nousemalla palkintopallin matalimmalle korokkeelle.

Voiton myötä Neuville nousee kauden 1987 pistelaskulla viidenneksi, kun taas nollatulokset saaneet Evans ja Meeke putoavat pari sijaa kumpikin.

MCSWEMEXFRAARGPORITAPOLFINGERSPAGBRAUSTOTAL
1Sebastien Ogier2012151562
2Jari-Matti Latvala152061051
3Ott Tänak121510037
4Dani Sordo101041236
5Thierry Neuville00122032
6Craig Breen88-824
7Kris Meeke0020020
8Hayden Paddon048618
9Elfyn Evans662014
10Andreas Mikkelsen4--48
11Juho Hänninen00606
12Stephane Lefebvre23005
13Teemu Suninen-1-34
14Jan Kopecky3--03
15Pontus Tidemand-21-3
16Stephane Sarrazin---22
17Bryan Bouffier1--01
18Yohan Rossel---11


(Verrattuna oikeisiin pisteisiin suurin ero näyttää olevan Neuville, joka on kerännyt paljon power stage -pisteitä ja olisi ollut jo Meksikon jälkeen korkeammalla ja nyt Korsikan jälkeen kolmantena)
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
551
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
37. Rallye Catalunya - Costa Brava - Rallye de Espana 2001

Vain kaksi viikkoa edellisestä kilpailusta, ja jälleen rallailtiin, tällä kertaa Katalonian asvalttiteillä. Kilpailu oli Citroen Xsara WRC:n ensiesiintyminen MM-tasolla, ja miten huikeasti se alkoikaan. 10 erikoiskokeen jälkeen Citroen-kuljettajat Philippe Bugalski sekä Jesus Puras pitivät kaksoisjohtoa hallussaan ennen Peugeotin asvalttitykkejä Panizzia ja Auriolia. Ensimmäisenä pelistä poistui Puras, syynä Fuel pressure. Bugalski jatkoi kärkipaikalla, kunnes hän otti yli neljä minuuttia AT-pisteitä ja näin Didier Auriolilla oli helppo työ kruisailla rallin voittoon ennen asvalttispesialisti Panizzia ja aivan kuumimman kärjen takana ajanutta Tommi Mäkistä. Carlos Sainz jatkoi tasaisia suorituksiaan ollen maalissa viides, ja myös Francois Delecour jatkoi pisteputkeaan ollen kuudes ja saalistaen PowerStagelta yhden pisteen. Grönholm ja McRae keskeyttivät jälleen, ja Richard Burns ajoi Subarullaan sijalle 7. Muuan ranskalainen Sebastien Loeb nappasi junnuluokan voiton Citroen Saxolla ollen yleiskilpailun 15.

PowerStage (SS18 Collsesplanes 2 - 26.28 KM)

SijoitusKuljettajan nimi ja autoAika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Philippe Bugalski - Citroen Xsara WRC16:33.35
2Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC16:40.3 (+7.0)4
3Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.516:44.7 (+11.4)3
4Didier Auriol - Peugeot 206 WRC16:44.8 (+11.5)2
5Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '0116:49.2 (+15.9)1


SijoitusKuljettajan nimi ja autoPisteet kilpailusta
1Didier Auriol - Peugeot 206 WRC25 + 2 = 27
2Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC18 + 4 = 22
3Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.515 + 3 = 18
4Freddy Loix - Mitsubishi Carisma GT Evo VI12
5Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0110
6Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '018 + 1 = 9
7Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '016
8Philippe Bugalski - Citroen Xsara WRC4 + 5 = 9
9Simon Jean-Joseph - Peugeot 206 WRC2
10Bruno Thiry - Skoda Octavia WRC Evo21

MM-sarjan pistetilanne 4/14
SijoitusKuljettajan nimiMCSEPTESARCYGRKEFINZITFRAUGBTotal
1Tommi Mäkinen27-301875
2Carlos Sainz2315221070
3Francois Delecour181012949
4Didier Auriol --42731
5Toni Gardemeister1415--29
6Richard Burns-515626
7Harri Rovanperä-26--26
8Gilles Panizzi---2222
9Freddy Loix8--1220
10Thomas Rådström-18--18
12Marcus Grönholm--15-15
20Colin McRae-2--2


Oikeastihan tilanne oli 24-18 Mäkisen hyväksi, eli tällä nykyisellä pistesysteemillä Sainz on huomattavasti lähempänä. Tässä vaiheessa vaikuttaa, että mestaruustaistelu on kahden kauppa mutta sanontahan menee että "kahden kauppa on kolmannen korvapuusti."

P.S: Julkaisen nämä analyysit myös allekirjoituksessani näkyvään blogiosoitteeseen, joka arkipäivä kello 12 ilmestyy uusi osa ja tänään ilmestyy ensimmäinen. Sieltä löytyy analyysien lisäksi lista myös jokaikisestä moottoriurheilukilpailusta, jota olen käynyt katsomassa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Tärkeä lisäys 2017-projektiin: Jokaiseen kisaan tehdään jatkossa (ja takautuvasti) lähtöluettelot vanhan kaavan mukaan eli numerolla 1 viime vuoden voittaja, sitten A-kuumat niin ettei kahta saman tallin autoa peräkkäin ja järjestys on osapuilleen niin että mitä todennäköisempi voittaja, sitä pienempi numero.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8937
Sijainti
Lake City
Argentiinan MM-ralli 2017

Lähtölista A-kuumien osalta (1987 tyyliin):

1Hayden PaddonHyundai i20 WRC
2Sebastien OgierFord Fiesta WRC
3Kris MeekeCitroen C3 WRC
4Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRC
5Thierry NeuvilleHyundai i20 WRC
6Ott TänakFord Fiesta WRC
7Dani SordoHyundai i20 WRC
8Craig BreenCitroen C3 WRC
9Elfyn EvansFord Fiesta WRC
10Juho HänninenToyota Yaris WRC
11Mads ÖstbergFord Fiesta WRC
12Lorenzo BertelliFord Fiesta WRC

Argentiinan ralli jäi historiaan yhtenä koko MM-sarjan historian tiukoimmista sekuntikamppailuista. Evans nousi kärkeen heti ensimmäisellä sorapätkällä, mutta viimeisenä päivänä jarrumurheet päästivät Thierry Neuvillen vaarallisen lähelle. Ennen viimeistä erikoiskoetta eroa oli enää 0,6 sekuntia. Viimeisellä El Condorin erikoiskokeella Evans vielä osui sillankaiteeseen, ja lopulta Neuville voitti rallin 0,7 sekunnin erolla.

Citroenille tämä kisa oli kirjaimellisesti täystuho. Jo EK3:lla sekä Breen että Meeke osuivat samaan pattiin, minkä seurauksena Breenillä vaurioitui vaihteisto ja Meeken auto kaatui, ja keskeytys oli tosiasia. Tallin nollatulosta korostaa vieläpä, että muiden tallien kaikki autot pääsivät maaliin!

Perjantaiaamuna tapahtumia tosin oli ollut Dani Sordolla, joka joutui vaihtamaan pätkällä tukivarren, sekä nuomerolla 1 startanneella autonsa kaataneella Hayden Paddonilla. Juho Hännisellä taas auton tekniikka piiputti koko viikonlopun. Huhut hänen korvaamisestaan tosin hiljenivät, kun Andreas Mikkelsen testasi Portugalissa Hyundain WRC-autoa Argentiinan rallin alla.

Ogier kärsi pienistä virheistä ja murheista koko kisan ja päätyi neljänneksi, mahtaako Argentiina jäädä ainoaksi kisaksi, jonka voitto puuttuu hänen meriittilistaltaan?

R5-autojen FIA cupissa Skodan ylivalta jatkui Tidemandin ottaessa jälleen täydet pisteet suorastaan helponoloisesti.

Pisteissä Neuville nousee ohi Sordon ja Tänakin kolmanneksi. Evans puolestaan kohentaa asemiaan muutamalla pykälällä. Pisteet laskettu 1987 kaavalla.

MCSWEMEXFRAARGPORITAPOLFINGERSPAGBRAUSTOTAL
1Sebastien Ogier201215151072
2Jari-Matti Latvala1520610859
3Thierry Neuville0012202052
4Ott Tänak12151001249
5Dani Sordo1010412339
6Elfyn Evans66201529
7Craig Breen88-8024
8Hayden Paddon0486624
9Kris Meeke00200020
10Juho Hänninen0060410
11Andreas Mikkelsen4--4-8
12Stephane Lefebvre2300-5
13Teemu Suninen-1-3-4
14Pontus Tidemand-21-14
15Jan Kopecky3--0-3
16Stephane Sarrazin---2-2
17Mads Östberg-0--22
18Bryan Bouffier1--0-1
19Yohan Rossel---1-1
 
Ylös