3/13 Portugalin ralli 1973
MM-kausi jatkui ruotsin jälkeen portugalin TAP rallyn merkeissä maaliskuussa. Aiemmin syksyllä ajettu kisa oli siirretty nyt kevääseen. Reitille starttasi 79 kilpailijaa. Pätkiä oli sekä soralla että asvaltilla.
Kärkipään lähtölistaa kun katsoo, niin näyttää kuin lukisi 80-luvun tallipäälliköiden nimilistaa
Mukana on mm. Ove Andersson kartturinaan Jean Todt. Samoin mukana ovat Jean-Pierre Nicolas ja Achim Warmbold. Ninni Russo löytyy puolestaan Alcide Paganellin kartturin penkiltä ja Rafaelle Pinton kartturina on Arnaldo Bernacchini, joka vaikutti myöhemmin Lancia-tallissa.
Kilpailun osanotto jäi suht vaisuksi ruotsin tapaan, eikä mukana ollut kuin tusina varsinaisia "huippunimiä". Loput olivat lähinnä paikallisia, tuntemattomampia nimiä. Suomalaisia ei taaskaan paikalla näkynyt, tosin Frederic Donner oli ilmoittautunut kisaan, mutta ei startannut.
Alpine-Renaultin tallista mukana olivat Jean-Luc Therier, Jean-Pierre Nicolas ja Bernard Darniche. Fiat Spydereillä Björn Waldegård, Alcide Paganelli ja Raffaelle Pinto. VW:tä edustivat Harry "Sputnik" Kallström ja Tony Fall. Uuden 2-litraisen punamustan Toyota Celican kisaan toi Ove Andersson, joka toimi samalla uuden Toyota teamin tallipäällikkönä.
Avauspätkällä pohjat ajoi Bernard Darniche, joka otti kisan johdon haltuunsa. Seuraavilla erikoiskokeilla pohjia ajoi pääasiassa Darniche ja tallikaveri Therier. Darniche johti kisaa aina EK24:lle asti, kunnes lopulta joutui keskeyttämään tekniseen vikaan. Johtoon siirtyi kannassa roikkunut Therier. Viimeinen lenkki verotti monia muitakin kärkikuskeja. Darnichen lisäksi keskeyttämään joutui koko Fiat-kolmikko Paganelli, Waldegård ja Pinto. Sama kohtalo oli myös VW:n molemmilla kuljettajilla Kallström ja Fall. Ove Anderssonin Toyotan matkanteko loppui jo aiemmin ja kun vielä Chris Sclater ja Achim Warmbold joutuivat keskeyttämään viimeisellä lenkillä, oli paikalliskúskeilla tilaisuus nousta tuloslistassa korkealle. Maaliin tultiin Alpinen kaksoisvoitolla, Therier ykkönen ja J-P Nicolas kakkonen. Kolmoseksi ajoi kotiyleisön riemuksi portugalilainen Francisco Romaozinho Citroen DS21:lla jääden voittajasta lähes puoli tuntia. Seuraavat sijat menivät myös portugalilaiskuljettajille.
Vuoden-73 MM-sarjassa pisteet jaettiin valmistajille siten, että kunkin merkin parhaiten sijoittunut auto keräsi pisteitä. Ykkösijasta sai 20 pistettä, kakkossijasta 15, kolmossijasta 12, nelossijasta 10, 5.sija 8p, 6.sija 6p, 7.sija 4p, 8.sija 3 pistettä, 9.sija 2 pistettä ja 10.sija 1 piste.
Kolmen rallin jälkeen kärkipaikalla oli Alpine-Renault, joka oli kahden voiton ja yhden kolmossijan ansiosta saavuttanut jo 52 pistettä. Seuraavana Fiat 22 pisteellä ja kolmosena Saab 20 pisteellä. Tilanne oli tosin epävirallinen, koska kauden lopussa vain 8 parasta tulosta laskettiin loppupisteisiin mukaan.
kuvia:
http://motorcanalsbalil.no-ip.info/thumbnails.php?album=94&page=1
ja videoo alussa 1.18 asti "lähes teräväpiirtotasoisena..heh"
www.youtube.com/watch?v=L7kl-5Gveao