Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7212
No, tuolla ajatusmallilla onko lähivuosina nykyautoilla ketään muita mukana kuin Toyota?

M-sportin selviäminen edes ensi kaudelle on epävarmaa (eiköhän ne mukana ole, mutta taas kaukana voitoista) ja Hyundain yllä alkaa olla paljon pahaenteisiä huhuja.
Ensi vuoden jälkeenhän nykyautoilla ei aja enää MM-pisteistä kukaan muutenkaan, kun tulee uudet säännöt.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1083
R5-luokkaan siirtyminen ei tietysti poista sitä tosiasiaa, että ympäristönäkökulma on joka tapauksessa ralliin tuotava pian tavalla tai toisella. Ei nykymaailmassa kukaan enää rallia kauaa rahoita, jos autot jatkavat perinteisillä polttomoottoreilla. Onhan R5-autoihin hybriditekniikka toki myöhemmin tulossakin, mutta pitäisi keksiä miten sen toteuttaisi mahdollisimman pienillä kustannuksilla. R5-autot ovat toki huomattavasti halvempia rakentaa, kuin WRC-autot, joten hybriditekniikallakin varustettuna kokonaishinta jäisi pienemmäksi.
Olennaisinta olisi lähinnä se, että ralliautojakin voisi näennäisesti mainostaa ympäristöystävälliseksi autotehtaiden mainoksissa ja mediassa, vaikka todellisuus olisikin vain vähän sinnepäin. Tarkoitan tällä sitä, että kuluja voisi karsia reilustikin, jos homma toteutetaan enemmän sellaisena "pintasiloitteluna", joka näyttää ulospäin vastuulliselta. Tyyliin, joku halpa pieni sähkömoottori muodon vuoksi konepellin alle, jolla pystytään juuri ja juuri köröttelemään service parkin portilta toiseen päähän. Autojen kylkiin ja ajohaalareihin isot "environment friendly"-mainokset ja polttoaineseokseen mukaan pisara jotain vieläkin ympäristöystävällisempää biopolttoainetta, niin voidaan ainakin antaa ulospäin hyvä kuva, joka pitää autotehtaat, rahoittajat ja suuren lajia seuraamattoman kansan tyytyväisenä.
Pointtina ei ole mitenkään vähätellä ilmastonmuutosta ym., mutta todellisuudessa ralliautojen nykyisillä polttomoottoreilla ei ole käytännössä juuri minkään valtakunnan merkitystä ympäristön kuormittumisen kannalta. Kuitenkin maailmassa huudetaan pian kilpaa, kuinka tuollainen hirveä polttomoottoreilla rällästäminen ja ympäristön saastuttaminen keskellä metsää täytyy saada loppumaan. Mielikuvista tässä on enemmänkin kysymys, jolla saadaan ihmiset pysymään tyytyväisempänä. Jos taas ihan oikeasti halutaan kiinnittää huomiota ympäristöasioihin rallin mm-sarjassa, silloin huomio pitäisi keskittää esim. tiimien logistiikkaan ja kisojen järkevään sijoitteluun, jotta kaikki turhat kuljetuskulut saataisiin pienemmäksi. Samoin autojen ja osien valmistuskustannuksilla, varaosien uudelleenkäytöllä, testausrajoituksilla ym. voidaan vähentää energiankulutusta ja säästää ympäristöä.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2791
Sijainti
Muurala Motors
Olennaisinta olisi lähinnä se, että ralliautojakin voisi näennäisesti mainostaa ympäristöystävälliseksi autotehtaiden mainoksissa ja mediassa, vaikka todellisuus olisikin vain vähän sinnepäin.
Juuri näin. Todellisuus ei massoja kiinnosta ja mielikuvilla tuotteita joka tapauksessa myydään, olivat ne sitten autoja, pesuaineita tai maitoa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3522
Mitä Toyota tekisi jos FIA ilmoittaisikin nyt, että kaudesta 2022 eteenpäin ajetaankin Rally2-autoilla ja sellainen pitäisi rakentaa? Olisko se että "pitäkää tunkkinne" vai "hold my beer"?
Kysymys olisi varmaan pitkäti se että haluaako ne olla rallin mm-sarjassa mukana ylipäänsä, koska vaihtoehtoehtoahan ei jää jos noin päätettäisiin.

Miten nopeasti Toyota pystyisi R5/Rally2:n tekemään on sitten toinen kysymys.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7212
Rally2-autoihin siirtymisestä unohtui mainita vielä sellainen näkökulma, että monet olemassaolevista autoista on jo useamman vuoden vanhaa korimallia, ja monestakaan niistä ei ole hybridiä katumallistossa. Nopeasti googletin että Ford Fiestasta on joku kevythybridi, mutta Skoda Fabiasta, Citroen C3:sta ja Hyundai i20:sta ei. Täten siis valmistajia tuskin kiinnostaa laittaa rahaa siihen, että näitä markkinoitaisiin hybrideinä. Vuoden 2022 Rally1-säännöthän olisivat nimenomaan mahdollistaneet sen, että rallia ajetaan valmistajien hybridimalleilla, tai siis ainakin niitä muistuttavilla autoilla.

Ja vielä koko ympäristönäkökulmasta voisin todeta sen, että tämä keskustelu koskee nimenomaan rallin MM-sarjan toimimista ammattimaisena. Jos kaikki autonvalmistajat luopuvat lajin tukemisesta, niin rallia on todella vaikea ajaa ammattimaisesti, etenkin kun isoja sponsoreitakaan ei oikein tunnu löytyvän. Tällöin myöskin monet kuljettajien taloudelliset tukijat varmaankin vetäytyvät, koska enää ei ole järkeä sijoittaa kenenkään uraan sillä ajatuksella että rahansa saa takaisin myöhempien vuosien tehdastallipalkasta.

Se, että ralliautoista tulisi hybridejä suunnitellusti, ei vaikuta niiden päästöihin mitenkään, tai ehkä jopa kokonaishiilijalanjälki kasvaa uuden teknologian mukaanottamisen myötä. Toinen isompi juttu on taas se, jos koko homman avulla saadaan myytyä enemmän siviililiikenteen hybridiautoja bensamallien sijaan.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3965
Sijainti
Parc Fermé
Duval vetää tuonkin tilanteen kyllä niin vihkoon että huh-heijaa; varoitus selvästi päällä ja kaveri vaan laskee nuotin mukaan tulemaan. Onneksi ei sattunut enää lisävahinkoa.
Rovanperän huulilta voi myös lukea muutaman painokelvottoman sanan Duvalin tempauksesta.

Tää tilanne kyllä oli aikalailla Duvalin kausi/ura pähkinänkuoressa jos näin voi jälkiviisaana sanoa.
 
Ylös