Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8650
Sijainti
Lake City
No, tuolla ajatusmallilla onko lähivuosina nykyautoilla ketään muita mukana kuin Toyota?

M-sportin selviäminen edes ensi kaudelle on epävarmaa (eiköhän ne mukana ole, mutta taas kaukana voitoista) ja Hyundain yllä alkaa olla paljon pahaenteisiä huhuja.
Ensi vuoden jälkeenhän nykyautoilla ei aja enää MM-pisteistä kukaan muutenkaan, kun tulee uudet säännöt.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1259
R5-luokkaan siirtyminen ei tietysti poista sitä tosiasiaa, että ympäristönäkökulma on joka tapauksessa ralliin tuotava pian tavalla tai toisella. Ei nykymaailmassa kukaan enää rallia kauaa rahoita, jos autot jatkavat perinteisillä polttomoottoreilla. Onhan R5-autoihin hybriditekniikka toki myöhemmin tulossakin, mutta pitäisi keksiä miten sen toteuttaisi mahdollisimman pienillä kustannuksilla. R5-autot ovat toki huomattavasti halvempia rakentaa, kuin WRC-autot, joten hybriditekniikallakin varustettuna kokonaishinta jäisi pienemmäksi.
Olennaisinta olisi lähinnä se, että ralliautojakin voisi näennäisesti mainostaa ympäristöystävälliseksi autotehtaiden mainoksissa ja mediassa, vaikka todellisuus olisikin vain vähän sinnepäin. Tarkoitan tällä sitä, että kuluja voisi karsia reilustikin, jos homma toteutetaan enemmän sellaisena "pintasiloitteluna", joka näyttää ulospäin vastuulliselta. Tyyliin, joku halpa pieni sähkömoottori muodon vuoksi konepellin alle, jolla pystytään juuri ja juuri köröttelemään service parkin portilta toiseen päähän. Autojen kylkiin ja ajohaalareihin isot "environment friendly"-mainokset ja polttoaineseokseen mukaan pisara jotain vieläkin ympäristöystävällisempää biopolttoainetta, niin voidaan ainakin antaa ulospäin hyvä kuva, joka pitää autotehtaat, rahoittajat ja suuren lajia seuraamattoman kansan tyytyväisenä.
Pointtina ei ole mitenkään vähätellä ilmastonmuutosta ym., mutta todellisuudessa ralliautojen nykyisillä polttomoottoreilla ei ole käytännössä juuri minkään valtakunnan merkitystä ympäristön kuormittumisen kannalta. Kuitenkin maailmassa huudetaan pian kilpaa, kuinka tuollainen hirveä polttomoottoreilla rällästäminen ja ympäristön saastuttaminen keskellä metsää täytyy saada loppumaan. Mielikuvista tässä on enemmänkin kysymys, jolla saadaan ihmiset pysymään tyytyväisempänä. Jos taas ihan oikeasti halutaan kiinnittää huomiota ympäristöasioihin rallin mm-sarjassa, silloin huomio pitäisi keskittää esim. tiimien logistiikkaan ja kisojen järkevään sijoitteluun, jotta kaikki turhat kuljetuskulut saataisiin pienemmäksi. Samoin autojen ja osien valmistuskustannuksilla, varaosien uudelleenkäytöllä, testausrajoituksilla ym. voidaan vähentää energiankulutusta ja säästää ympäristöä.
 

DC

Hylkää Huikka
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3302
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Olennaisinta olisi lähinnä se, että ralliautojakin voisi näennäisesti mainostaa ympäristöystävälliseksi autotehtaiden mainoksissa ja mediassa, vaikka todellisuus olisikin vain vähän sinnepäin.
Juuri näin. Todellisuus ei massoja kiinnosta ja mielikuvilla tuotteita joka tapauksessa myydään, olivat ne sitten autoja, pesuaineita tai maitoa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3522
Mitä Toyota tekisi jos FIA ilmoittaisikin nyt, että kaudesta 2022 eteenpäin ajetaankin Rally2-autoilla ja sellainen pitäisi rakentaa? Olisko se että "pitäkää tunkkinne" vai "hold my beer"?
Kysymys olisi varmaan pitkäti se että haluaako ne olla rallin mm-sarjassa mukana ylipäänsä, koska vaihtoehtoehtoahan ei jää jos noin päätettäisiin.

Miten nopeasti Toyota pystyisi R5/Rally2:n tekemään on sitten toinen kysymys.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8650
Sijainti
Lake City
Rally2-autoihin siirtymisestä unohtui mainita vielä sellainen näkökulma, että monet olemassaolevista autoista on jo useamman vuoden vanhaa korimallia, ja monestakaan niistä ei ole hybridiä katumallistossa. Nopeasti googletin että Ford Fiestasta on joku kevythybridi, mutta Skoda Fabiasta, Citroen C3:sta ja Hyundai i20:sta ei. Täten siis valmistajia tuskin kiinnostaa laittaa rahaa siihen, että näitä markkinoitaisiin hybrideinä. Vuoden 2022 Rally1-säännöthän olisivat nimenomaan mahdollistaneet sen, että rallia ajetaan valmistajien hybridimalleilla, tai siis ainakin niitä muistuttavilla autoilla.

Ja vielä koko ympäristönäkökulmasta voisin todeta sen, että tämä keskustelu koskee nimenomaan rallin MM-sarjan toimimista ammattimaisena. Jos kaikki autonvalmistajat luopuvat lajin tukemisesta, niin rallia on todella vaikea ajaa ammattimaisesti, etenkin kun isoja sponsoreitakaan ei oikein tunnu löytyvän. Tällöin myöskin monet kuljettajien taloudelliset tukijat varmaankin vetäytyvät, koska enää ei ole järkeä sijoittaa kenenkään uraan sillä ajatuksella että rahansa saa takaisin myöhempien vuosien tehdastallipalkasta.

Se, että ralliautoista tulisi hybridejä suunnitellusti, ei vaikuta niiden päästöihin mitenkään, tai ehkä jopa kokonaishiilijalanjälki kasvaa uuden teknologian mukaanottamisen myötä. Toinen isompi juttu on taas se, jos koko homman avulla saadaan myytyä enemmän siviililiikenteen hybridiautoja bensamallien sijaan.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4141
Sijainti
Parc Fermé
Duval vetää tuonkin tilanteen kyllä niin vihkoon että huh-heijaa; varoitus selvästi päällä ja kaveri vaan laskee nuotin mukaan tulemaan. Onneksi ei sattunut enää lisävahinkoa.
Rovanperän huulilta voi myös lukea muutaman painokelvottoman sanan Duvalin tempauksesta.

Tää tilanne kyllä oli aikalailla Duvalin kausi/ura pähkinänkuoressa jos näin voi jälkiviisaana sanoa.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
660
Historian lyhyin MM-kausi on paketissa. MM-sijoituksissa kolme vuotta kestänyt triopoli Ogier-Tänak-Neuville tuli päätökseen. Aiemmin vastaavat kolmen kauden mittaiset kolmen saman kuljettajan mitaliputket on nähty 90-luvulla ensin Kankkunen-Sainz-Auriol muodossa (1990-1992) ja muutamia vuosia myöhemmin Mäkinen-McRae-Sainz (1996-1998). Evansista tuli historian kolmas MM-mitalille yltänyt brittiläinen ja ensimmäinen walesilainen kuljettaja. Järjestys ei tietenkään ole ollut sama jokaisella kerralla.

Toyotoilla napattiin kuljettajien sarjassa sijat 1 ja 2, mutta siitä huolimatta merkkimestaruus meni sivu suun. Tämä oli ensimmäinen kerta sitten vuoden 2015, kun saman merkin autot miehittävät sijat 1 ja 2 kuljettajien pisteissä. Tuota aiemmin näin on käynyt vuosina 2014 Volkswagen, 2012 Citroen, 1995 Subaru, 1987-1989 Lancia ja 1984 Audi.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8650
Sijainti
Lake City
Tänak oli mukana voittamassa valmistajien mestaruutta 2017 M-Sportilla, 2018 Toyotalla ja 2020 Hyundailla, eli kolmella merkillä vuoden sisään (välissä voitti vielä henkilökohtaisen tittelin). Olisikohan tämä ennätys?
 

DC

Hylkää Huikka
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3302
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Ei tietenkään voi 1:1 verrata, mutta Kankkunen voitti yhdeksän vuoden aikana (1986-1994) valmistajien mestaruuden seitsemän kertaa, kolmella eri automerkillä.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
660
Tänak oli mukana voittamassa valmistajien mestaruutta 2017 M-Sportilla, 2018 Toyotalla ja 2020 Hyundailla, eli kolmella merkillä vuoden sisään (välissä voitti vielä henkilökohtaisen tittelin). Olisikohan tämä ennätys?
Tulee vähän mieleen Walter Röhrl, joka voitti kuljettajien mestaruudet ensin Fiatilla 1980 ja 1982 Opelilla. Merkkimestaruuksissa Walter oli mukana 1980 Fiatilla, 1983 Lancialla ja 1984 Audilla, vaikkakin Röhrlin pistepanos ei tuossa Audin voitossa kovin merkittävä ollut. Kauden 1981 Röhrl jätti lähes kokonaan väliin kilpailtuaan vain yhdessä rallissa.

DC:n mainitseman Kankkusen lisäksi muita vastaavanlaisia tapauksia taitaa olla ainakin Ogier, Sainz ja Auriol, jotka ovat olleet kolmen eri merkin kanssa voittamassa valmistajien mestaruutta. Auriolillahan oli muuten Lancian, Toyotan ja Peugeotin lisäksi itse asiassa yhden kisan keikka Subarulla vuonna 1996. Eiköhän Subaru olisi tuon kauden tittelin klaarannut myös ilman Auriolin panosta, mutta kai tuollakin ansaitsee tulla kutsutuksi mestaruusjuhliin soittamaan ilmakitaraa pokaalilla :) Ogierilla on siis vielä merkkimestaruus voittamatta Toyotoan kanssa. Tuosta olisi jo vähän paha pistää paremmaksi tiimien vähyydestä johtuen.
 
Viimeksi muokattu:

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
660
Kovalevylle on päässyt kertymään enemmän tai vähemmän kaikenlaista numerosälää eri vuosilta ja ajattelin, että tämä ketju voisi olla hyvä paikka niitä voisi alkaa purkamaan enemmän, kun nuo kausitopicit tuppaavat ajan mittaan aina vähän hautautumaan kohti virtuaaliavaruutta.

Neuville teki eniten pohjia tällä kaudella, mutta oli pisteissä vasta neljäs
Tuosta AnttiL:n viestistä tuli mieleen julkaista yhtenä listana vastaava tilasto aiemmiltakin vuosilta. Mitä tulee tuohon Neuvillen pätkävoittotilastoon, niin vuodesta 1994 alkaen eniten pätkävoittoja kellottanut kuljettaja on tullut MM-sarjan kärkikolmikon ulkopuolelta ainoastaan kaksi kertaa ennen tätä vuotta. Latvala vuonna 2011 ja Märtin 2003, Märtin oli itse asiassa vasta viides pisteissä tuolla kaudella kun taas Latvala oli neljäs kaudella 2011. 2003 kauden erikoisuutena toiseksi eniten pohjia takoi kuudenneksi tullut Grönholm. 2014 Volkswagenin tykitys oli surullisen brutaalia: Yhteensä 199 pätkävoittoa (81,2%), 12/13 voitettua rallia ja MM-pisteissä sijat 1-2-3.

Kausi​
Kuljettaja​
EK-voitot​
MM-sijoitus​
Pätkiä yhteensä​
%​
2020​
Neuville​
28​
4​
104​
27%​
2019​
Tänak​
73​
1​
236​
31%​
2018​
Tänak​
70​
3​
250​
28%​
2017​
Neuville​
56​
2​
243​
23%​
2016​
Ogier​
72​
1​
242​
30%​
2015​
Ogier​
95​
1​
231​
41%​
2014​
Ogier​
94​
1​
245​
38%​
2013​
Ogier​
110​
1​
237​
46%​
2012​
Loeb​
72​
1​
252​
29%​
2011​
Latvala​
68​
4​
261​
26%​
2010​
Loeb​
96​
1​
255​
38%​
2009​
Loeb​
88​
1​
235​
37%​
2008​
Loeb​
116​
1​
293​
40%​
2007​
Loeb​
102​
1​
303​
34%​
2006​
Grönholm​
123​
2​
302​
41%​
2005​
Loeb​
125​
1​
296​
42%​
2004​
Solberg​
94​
2​
320​
29%​
2003​
Märtin​
51​
5​
271​
19%​
2002​
Grönholm​
69​
1​
253​
27%​
2001​
Burns&McRae​
35​
1&2​
256​
14%​
2000​
Burns​
68​
2​
264​
26%​
1999​
Mäkinen​
56​
1​
278​
20%​
1998​
McRae​
62​
3​
279​
22%​
1997​
Mäkinen&McRae​
78​
1&2​
303​
26%​
1996​
Mäkinen​
70​
1​
202​
35%​
1995​
McRae​
47​
1​
210​
22%​

Ennen vuotta 1994 kuljettajat ajoivat vielä toisiinsa nähden varsin vaihtelevilla ohjelmilla ja muistaakseni erikoiskokeiden määrätkin kisojen välillä heittelivät huomattavasti 90-luvun loppua ja 2000-lukua enemmän, mutta laitetaan siitäkin huolimatta sama tilasto tuonne kuljettajien MM-sarjan alkuun asti. Pitää katsoa, jos jossain vaiheessa löytyy enemmän aikaa ja innostusta syventyä noihin tarkemmin.
Kausi​
Kuljettaja​
EK-voitot​
MM-sijoitus​
1994​
Auriol​
59​
1​
1993​
Kankkunen​
86​
1​
1992​
Auriol​
105​
3​
1991​
Sainz​
113​
2​
1990​
Sainz​
135​
1​
1989​
Kankkunen​
55​
3​
1988​
Alen​
94​
2​
1987​
Kankkunen​
90​
1​
1986​
Alen​
113​
2​
1985​
Salonen​
96​
1​
1984​
Vatanen​
114​
4​
1983​
Blomqvist​
111​
4​
1982​
Mikkola​
94​
3​
1981​
Mikkola​
142​
3​
1980​
Röhrl​
75​
1​
1979​
Mikkola​
88​
2​
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8650
Sijainti
Lake City
Pääsi muuten unohtumaan, että 2020 oli toinen perättäinen vuosi, kun suomalainen ei voittanut MM-osakilpailua.

Kisoja voitettiin vain kahdella automerkillä, kun neljänä edellisenä vuonna voitettiin kolmella tai neljällä. Sitä ennen olikin kymmenen vuoden pätkä pelkkää kahden automerkin dominointia (vaikkakin itse merkit vaihtelivat aina välillä Citroenin, Fordin, Volkswagenin ja Hyundain välillä).
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
660
Tosiaan toinen kausi putkeen ilman suomalaisvoittoa ja kolmas kerta kaikkiaan MM-sarjan historiassa. Latvalan Australian 2018 voiton jälkeen on kisattu 20 rallia, mikä on voitoissa mitattuna pisin aika ilman suomalaista voittajaa. Edellinen ennätys on Argentiinan 2003 ja Jyväskylän 2004 välillä, jolloin Grönholmin voittojen välissä ajettiin 17 rallia. Podium/kisa suhteessa tätä päättynyttä kautta huonompi on ollut ainoastaan kausi 2016.

kilpailut​
voitot​
voittojen osuus​
podiumit​
podiumeja per kisa​
2020​
7​
0​
0​
2​
0,29​
2019​
13​
0​
0​
6​
0,46​
2018​
13​
1​
0,08​
9​
0,69​
2017​
13​
2​
0,15​
5​
0,38​
2016​
13​
1​
0,08​
3​
0,23​
2015​
13​
3​
0,23​
7​
0,54​
2014​
13​
4​
0,31​
11​
0,85​
2013​
13​
1​
0,08​
12​
0,92​
2012​
13​
3​
0,23​
17​
1,31​
2011​
13​
3​
0,23​
16​
1,23​
2010​
13​
3​
0,23​
8​
0,62​
2009​
12​
5​
0,42​
15​
1,25​
2008​
15​
4​
0,27​
17​
1,13​
2007​
16​
8​
0,5​
23​
1,44​
2006​
16​
8​
0,5​
21​
1,31​
2005​
16​
2​
0,13​
14​
0,88​
2004​
16​
1​
0,06​
7​
0,44​
2003​
14​
3​
0,21​
7​
0,5​
2002​
14​
6​
0,43​
16​
1,14​
2001​
14​
7​
0,5​
13​
0,93​
2000​
14​
5​
0,36​
16​
1,14​
1999​
14​
6​
0,43​
14​
1​
1998​
13​
5​
0,38​
15​
1,15​
1997​
14​
4​
0,29​
15​
1,07​
1996​
9​
5​
0,56​
9​
1​
1995​
8​
0​
0​
5​
0,63​
1994​
10​
2​
0,2​
7​
0,7​
1993​
13​
5​
0,38​
10​
0,77​
1992​
14​
1​
0,07​
11​
0,79​
1991​
14​
5​
0,36​
8​
0,57​
1990​
12​
1​
0,08​
6​
0,5​
1989​
13​
2​
0,15​
7​
0,54​
1988​
13​
3​
0,23​
4​
0,31​
1987​
13​
7​
0,54​
13​
1​
1986​
12​
7​
0,58​
19​
1,58​
1985​
12​
10​
0,83​
17​
1,42​
1984​
12​
5​
0,42​
18​
1,5​
1983​
12​
7​
0,58​
15​
1,25​
1982​
12​
2​
0,17​
8​
0,67​
1981​
12​
7​
0,58​
16​
1,33​
1980​
12​
4​
0,33​
14​
1,17​
1979​
12​
5​
0,42​
15​
1,25​
Yhteensä​
540​
163​
0,30​
491​
0,91​

Podiumputki sen sijaan on ollut päällä jo ihan vuodesta 1973 eli jo ennen kuljettajien sarjoja. Ranskalla vastaava putki meni katki kaudella 1996, mutta kaikilla muilla kausilla palkintopallilla on nähty ranskalainen vähintään kertaalleen.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
660
Ja vielä vuodet 1973-1978

Vuosi​
Kisat​
Voitot​
Voittojen osuus​
Podiumit​
Podiumeja per kisa​
1978​
11​
4​
0,36​
13​
1,18​
1977​
11​
3​
0,27​
9​
0,82​
1976​
10​
1​
0,1​
4​
0,4​
1975​
10​
4​
0,4​
10​
1​
1974​
8​
2​
0,25​
7​
0,88​
1973​
13​
2​
0,15​
6​
0,46​
1973-2020 yht.​
603​
179​
0,297​
540​
0,897​
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8650
Sijainti
Lake City
Mahtavia tilastoja! En olekaan aiemmin ajatellut miten suomalaisvoittoista B-ryhmän aikakausi oli. Vuosina 2006-2007 on päästy lähes samoille lukemille Bossen ja Hirvosen ansiosta.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4141
Sijainti
Parc Fermé
Tosiaan toinen kausi putkeen ilman suomalaisvoittoa ja kolmas kerta kaikkiaan MM-sarjan historiassa. Latvalan Australian 2018 voiton jälkeen on kisattu 20 rallia, mikä on voitoissa mitattuna pisin aika ilman suomalaista voittajaa.
Vähän pelkään et hetki menee tämän putken rikkomisen kanssa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4336
Sijainti
Event horizon
Vähän pelkään et hetki menee tämän putken rikkomisen kanssa.
veli todistaa väkevästi. Tosin Kalle voi kyllä yllättää ensi kaudella (jos ja kun jotain ajetaan). En ainakaan pysty sulkemaan sitä mahdollisuutta pois ellei sitten TGR ala jo alkukaudesta pelaamaan Ogierin tai Evansin pussiin.
 
Ylös