R5-luokkaan siirtyminen ei tietysti poista sitä tosiasiaa, että ympäristönäkökulma on joka tapauksessa ralliin tuotava pian tavalla tai toisella. Ei nykymaailmassa kukaan enää rallia kauaa rahoita, jos autot jatkavat perinteisillä polttomoottoreilla. Onhan R5-autoihin hybriditekniikka toki myöhemmin tulossakin, mutta pitäisi keksiä miten sen toteuttaisi mahdollisimman pienillä kustannuksilla. R5-autot ovat toki huomattavasti halvempia rakentaa, kuin WRC-autot, joten hybriditekniikallakin varustettuna kokonaishinta jäisi pienemmäksi.
Olennaisinta olisi lähinnä se, että ralliautojakin voisi näennäisesti mainostaa ympäristöystävälliseksi autotehtaiden mainoksissa ja mediassa, vaikka todellisuus olisikin vain vähän sinnepäin. Tarkoitan tällä sitä, että kuluja voisi karsia reilustikin, jos homma toteutetaan enemmän sellaisena "pintasiloitteluna", joka näyttää ulospäin vastuulliselta. Tyyliin, joku halpa pieni sähkömoottori muodon vuoksi konepellin alle, jolla pystytään juuri ja juuri köröttelemään service parkin portilta toiseen päähän. Autojen kylkiin ja ajohaalareihin isot "environment friendly"-mainokset ja polttoaineseokseen mukaan pisara jotain vieläkin ympäristöystävällisempää biopolttoainetta, niin voidaan ainakin antaa ulospäin hyvä kuva, joka pitää autotehtaat, rahoittajat ja suuren lajia seuraamattoman kansan tyytyväisenä.
Pointtina ei ole mitenkään vähätellä ilmastonmuutosta ym., mutta todellisuudessa ralliautojen nykyisillä polttomoottoreilla ei ole käytännössä juuri minkään valtakunnan merkitystä ympäristön kuormittumisen kannalta. Kuitenkin maailmassa huudetaan pian kilpaa, kuinka tuollainen hirveä polttomoottoreilla rällästäminen ja ympäristön saastuttaminen keskellä metsää täytyy saada loppumaan. Mielikuvista tässä on enemmänkin kysymys, jolla saadaan ihmiset pysymään tyytyväisempänä. Jos taas ihan oikeasti halutaan kiinnittää huomiota ympäristöasioihin rallin mm-sarjassa, silloin huomio pitäisi keskittää esim. tiimien logistiikkaan ja kisojen järkevään sijoitteluun, jotta kaikki turhat kuljetuskulut saataisiin pienemmäksi. Samoin autojen ja osien valmistuskustannuksilla, varaosien uudelleenkäytöllä, testausrajoituksilla ym. voidaan vähentää energiankulutusta ja säästää ympäristöä.