Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
No, tuolla ajatusmallilla onko lähivuosina nykyautoilla ketään muita mukana kuin Toyota?

M-sportin selviäminen edes ensi kaudelle on epävarmaa (eiköhän ne mukana ole, mutta taas kaukana voitoista) ja Hyundain yllä alkaa olla paljon pahaenteisiä huhuja.
Ensi vuoden jälkeenhän nykyautoilla ei aja enää MM-pisteistä kukaan muutenkaan, kun tulee uudet säännöt.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
R5-luokkaan siirtyminen ei tietysti poista sitä tosiasiaa, että ympäristönäkökulma on joka tapauksessa ralliin tuotava pian tavalla tai toisella. Ei nykymaailmassa kukaan enää rallia kauaa rahoita, jos autot jatkavat perinteisillä polttomoottoreilla. Onhan R5-autoihin hybriditekniikka toki myöhemmin tulossakin, mutta pitäisi keksiä miten sen toteuttaisi mahdollisimman pienillä kustannuksilla. R5-autot ovat toki huomattavasti halvempia rakentaa, kuin WRC-autot, joten hybriditekniikallakin varustettuna kokonaishinta jäisi pienemmäksi.
Olennaisinta olisi lähinnä se, että ralliautojakin voisi näennäisesti mainostaa ympäristöystävälliseksi autotehtaiden mainoksissa ja mediassa, vaikka todellisuus olisikin vain vähän sinnepäin. Tarkoitan tällä sitä, että kuluja voisi karsia reilustikin, jos homma toteutetaan enemmän sellaisena "pintasiloitteluna", joka näyttää ulospäin vastuulliselta. Tyyliin, joku halpa pieni sähkömoottori muodon vuoksi konepellin alle, jolla pystytään juuri ja juuri köröttelemään service parkin portilta toiseen päähän. Autojen kylkiin ja ajohaalareihin isot "environment friendly"-mainokset ja polttoaineseokseen mukaan pisara jotain vieläkin ympäristöystävällisempää biopolttoainetta, niin voidaan ainakin antaa ulospäin hyvä kuva, joka pitää autotehtaat, rahoittajat ja suuren lajia seuraamattoman kansan tyytyväisenä.
Pointtina ei ole mitenkään vähätellä ilmastonmuutosta ym., mutta todellisuudessa ralliautojen nykyisillä polttomoottoreilla ei ole käytännössä juuri minkään valtakunnan merkitystä ympäristön kuormittumisen kannalta. Kuitenkin maailmassa huudetaan pian kilpaa, kuinka tuollainen hirveä polttomoottoreilla rällästäminen ja ympäristön saastuttaminen keskellä metsää täytyy saada loppumaan. Mielikuvista tässä on enemmänkin kysymys, jolla saadaan ihmiset pysymään tyytyväisempänä. Jos taas ihan oikeasti halutaan kiinnittää huomiota ympäristöasioihin rallin mm-sarjassa, silloin huomio pitäisi keskittää esim. tiimien logistiikkaan ja kisojen järkevään sijoitteluun, jotta kaikki turhat kuljetuskulut saataisiin pienemmäksi. Samoin autojen ja osien valmistuskustannuksilla, varaosien uudelleenkäytöllä, testausrajoituksilla ym. voidaan vähentää energiankulutusta ja säästää ympäristöä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olennaisinta olisi lähinnä se, että ralliautojakin voisi näennäisesti mainostaa ympäristöystävälliseksi autotehtaiden mainoksissa ja mediassa, vaikka todellisuus olisikin vain vähän sinnepäin.
Juuri näin. Todellisuus ei massoja kiinnosta ja mielikuvilla tuotteita joka tapauksessa myydään, olivat ne sitten autoja, pesuaineita tai maitoa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mitä Toyota tekisi jos FIA ilmoittaisikin nyt, että kaudesta 2022 eteenpäin ajetaankin Rally2-autoilla ja sellainen pitäisi rakentaa? Olisko se että "pitäkää tunkkinne" vai "hold my beer"?
Kysymys olisi varmaan pitkäti se että haluaako ne olla rallin mm-sarjassa mukana ylipäänsä, koska vaihtoehtoehtoahan ei jää jos noin päätettäisiin.

Miten nopeasti Toyota pystyisi R5/Rally2:n tekemään on sitten toinen kysymys.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Rally2-autoihin siirtymisestä unohtui mainita vielä sellainen näkökulma, että monet olemassaolevista autoista on jo useamman vuoden vanhaa korimallia, ja monestakaan niistä ei ole hybridiä katumallistossa. Nopeasti googletin että Ford Fiestasta on joku kevythybridi, mutta Skoda Fabiasta, Citroen C3:sta ja Hyundai i20:sta ei. Täten siis valmistajia tuskin kiinnostaa laittaa rahaa siihen, että näitä markkinoitaisiin hybrideinä. Vuoden 2022 Rally1-säännöthän olisivat nimenomaan mahdollistaneet sen, että rallia ajetaan valmistajien hybridimalleilla, tai siis ainakin niitä muistuttavilla autoilla.

Ja vielä koko ympäristönäkökulmasta voisin todeta sen, että tämä keskustelu koskee nimenomaan rallin MM-sarjan toimimista ammattimaisena. Jos kaikki autonvalmistajat luopuvat lajin tukemisesta, niin rallia on todella vaikea ajaa ammattimaisesti, etenkin kun isoja sponsoreitakaan ei oikein tunnu löytyvän. Tällöin myöskin monet kuljettajien taloudelliset tukijat varmaankin vetäytyvät, koska enää ei ole järkeä sijoittaa kenenkään uraan sillä ajatuksella että rahansa saa takaisin myöhempien vuosien tehdastallipalkasta.

Se, että ralliautoista tulisi hybridejä suunnitellusti, ei vaikuta niiden päästöihin mitenkään, tai ehkä jopa kokonaishiilijalanjälki kasvaa uuden teknologian mukaanottamisen myötä. Toinen isompi juttu on taas se, jos koko homman avulla saadaan myytyä enemmän siviililiikenteen hybridiautoja bensamallien sijaan.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4959
Sijainti
Parc Fermé
Duval vetää tuonkin tilanteen kyllä niin vihkoon että huh-heijaa; varoitus selvästi päällä ja kaveri vaan laskee nuotin mukaan tulemaan. Onneksi ei sattunut enää lisävahinkoa.
Rovanperän huulilta voi myös lukea muutaman painokelvottoman sanan Duvalin tempauksesta.

Tää tilanne kyllä oli aikalailla Duvalin kausi/ura pähkinänkuoressa jos näin voi jälkiviisaana sanoa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänak oli mukana voittamassa valmistajien mestaruutta 2017 M-Sportilla, 2018 Toyotalla ja 2020 Hyundailla, eli kolmella merkillä vuoden sisään (välissä voitti vielä henkilökohtaisen tittelin). Olisikohan tämä ennätys?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei tietenkään voi 1:1 verrata, mutta Kankkunen voitti yhdeksän vuoden aikana (1986-1994) valmistajien mestaruuden seitsemän kertaa, kolmella eri automerkillä.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
757
Tänak oli mukana voittamassa valmistajien mestaruutta 2017 M-Sportilla, 2018 Toyotalla ja 2020 Hyundailla, eli kolmella merkillä vuoden sisään (välissä voitti vielä henkilökohtaisen tittelin). Olisikohan tämä ennätys?
Tulee vähän mieleen Walter Röhrl, joka voitti kuljettajien mestaruudet ensin Fiatilla 1980 ja 1982 Opelilla. Merkkimestaruuksissa Walter oli mukana 1980 Fiatilla, 1983 Lancialla ja 1984 Audilla, vaikkakin Röhrlin pistepanos ei tuossa Audin voitossa kovin merkittävä ollut. Kauden 1981 Röhrl jätti lähes kokonaan väliin kilpailtuaan vain yhdessä rallissa.

DC:n mainitseman Kankkusen lisäksi muita vastaavanlaisia tapauksia taitaa olla ainakin Ogier, Sainz ja Auriol, jotka ovat olleet kolmen eri merkin kanssa voittamassa valmistajien mestaruutta. Auriolillahan oli muuten Lancian, Toyotan ja Peugeotin lisäksi itse asiassa yhden kisan keikka Subarulla vuonna 1996. Eiköhän Subaru olisi tuon kauden tittelin klaarannut myös ilman Auriolin panosta, mutta kai tuollakin ansaitsee tulla kutsutuksi mestaruusjuhliin soittamaan ilmakitaraa pokaalilla :) Ogierilla on siis vielä merkkimestaruus voittamatta Toyotoan kanssa. Tuosta olisi jo vähän paha pistää paremmaksi tiimien vähyydestä johtuen.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Pääsi muuten unohtumaan, että 2020 oli toinen perättäinen vuosi, kun suomalainen ei voittanut MM-osakilpailua.

Kisoja voitettiin vain kahdella automerkillä, kun neljänä edellisenä vuonna voitettiin kolmella tai neljällä. Sitä ennen olikin kymmenen vuoden pätkä pelkkää kahden automerkin dominointia (vaikkakin itse merkit vaihtelivat aina välillä Citroenin, Fordin, Volkswagenin ja Hyundain välillä).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Mahtavia tilastoja! En olekaan aiemmin ajatellut miten suomalaisvoittoista B-ryhmän aikakausi oli. Vuosina 2006-2007 on päästy lähes samoille lukemille Bossen ja Hirvosen ansiosta.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4959
Sijainti
Parc Fermé
Tosiaan toinen kausi putkeen ilman suomalaisvoittoa ja kolmas kerta kaikkiaan MM-sarjan historiassa. Latvalan Australian 2018 voiton jälkeen on kisattu 20 rallia, mikä on voitoissa mitattuna pisin aika ilman suomalaista voittajaa.
Vähän pelkään et hetki menee tämän putken rikkomisen kanssa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Vähän pelkään et hetki menee tämän putken rikkomisen kanssa.
veli todistaa väkevästi. Tosin Kalle voi kyllä yllättää ensi kaudella (jos ja kun jotain ajetaan). En ainakaan pysty sulkemaan sitä mahdollisuutta pois ellei sitten TGR ala jo alkukaudesta pelaamaan Ogierin tai Evansin pussiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Sanotaan, että nämä uudet WRC-autot ovat aivan liian kalliita yksityiskuljettajille. Tässä on vuosittaiset lukemat yksityiskuljettajille MM-ralleissa uusilla autoilla:

VuosiYksityiskuljettajien starttejaMM-kauden kisojaKA
201713131
20184130.31
201910130.77
20201371.86

Jos haluaa tarkastella dataa niin täältä löytyy. Greensmithin, Tidemandin, Sunisen (2017) ja Östbergin Fiesta-ajelut laskin yksityisiksi, en Katsutaa. https://docs.google.com/spreadsheets/u/1/d/e/2PACX-1vSZfPf3HIFFq-ggTv-K3Go3K9fVWatKdNZWOT1o6wfbK0GCARs9oqnXEjVoYOOmAyezP0CY5r78UmzP/pubhtml

Yllättävän nouseva trendi tälle vuodelle. Voidaan spekuloida myös Loubet'n, Greensmithin ja Jociusin ohjelmilla, olisivatko ne olleet kuinka laajoja jos kausi olisi ajettu normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
831
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Rallin MM-sarjan kausi 2001 uudelleenlaskettuna

Kerran saunassa istuessani tuli seuraava ajatus mieleen: Miltäköhän rallin MM-sarjan pistetaulukot näyttäisivät, jos pistesysteeminä toimisi nykyisenkaltainen systeemi, jossa voittaja saa 25 pistettä voitosta, kakkonen 18, kolmonen 15 ja niin edelleen, sekä viimeisen erikoiskokeen 5 parasta kuljettajaa saisivat pisteitä kaavalla 5-4-3-2-1. Tämä PowerStagen pisteenlaskutapa toki on hieman kyseenalainen, sillä aiemmin kuljettajat usein varmistelivat viimeisellä erikoiskokeella ellei taisteluja ollut käynnissä mutta laskin "PowerStagejen" pisteet mukaan silti.

Tämän ajatuksen päähän saatuani aloin etsimään kautta, joka oli mielenkiintoinen alusta loppuun asti, ja sitä oli ehdottomasti kausi 2001. Kausi, joka on ehkä MM-sarjan yksi erikoisimmista. Alkukautta hallitsi Tommi Mäkinen, ja Jyväskylään tultaessa näytti siltä, että Puuppolan paholainen marssisi uransa viidenteen maailmanmestaruuteen. Toisin kuitenkin kävi, Tommi saalisti vain yhden MM-pisteen Safari-rallin voiton jälkeen, ja kauhealta takamatkalta voittoon nousi Englannin Richard Burns. Hallitsevalla maailmanmestarilla Marcus Grönholmilla oli vaikeuksien sävyttämä kausi, ja hän oli Jyväskylään mennessä saalistanut 4 MM-pistettä Tommin 40 pistettä vastaan. Kuitenkin kauden loppupuolella tilanne oli kiristynyt, ja Marcus jäi lopulta mestaruudesta 8 pisteen päähän.

Käsitellään kilpailut muutama kerrallaan yhdessä postauksessa (tässä ensimmäisessä on vain yksi kilpailu), ja kausihan alkaa Monte Carlosta, kuten tavallista.

69. Rallye Automobile de Monte-Carlo 2001

Hallitseva maailmanmestari Marcus Grönholm lähti tavoittelemaan jälleen maailmanmestaruutta, mutta kilpailu päättyi heti alkuunsa vesipumpun rikkouduttua. Voitosta taistelivat Tommi Mäkinen ja Colin McRae, mutta voittokamppailu sai ikävän päätöksen, kun Ford sammahti rallin kärkipaikalta viimeisen ajopäivän ensimmäisellä erikoiskokeella. Mestaruutta tavoittelemaan lähtenyt Richard Burns keskeytti tekniseen vikaan neljänneltä paikalta, ja kokenut Monten kävijä Didier Auriol kadotti pyöränsä rallin kärkipaikalta. Suomalaisittain kausi alkoi hyvin Tommin voittaessa ja Toni Gardemeisterin ajaessa upeasti sijalle 5. N-ryhmän voittoon ajoi sveitsiläinen Olivier Gillet Mitsubishillä.

Kilpailun tulokset

PowerStage (SS15 Loda-Luceram 2 - 16.54 KM)


SijoitusKuljettajan nimi ja autoAika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0114:09,55
2Toni Gardemeister - Peugeot 206 WRC14:15,1 (+5.6)4
3Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '0114:15,5 (+6.0)3
4Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.514:16,2 (+6.7)2
5Armin Schwarz - Skoda Octavia WRC Evo214:18,0 (+8.5)1


Loppupisteet

SijoitusKuljettajan nimi ja autoPisteet kilpailusta
1Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.525 + 2 = 27
2Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0118 + 5 = 23
3Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '0115 + 3 = 18
4Armin Schwarz - Skoda Octavia WRC Evo212 + 1 = 13
5Toni Gardemeister - Peugeot 206 WRC10 + 4 = 14
6Freddy Loix - Mitsubishi Carisma GT Evo VI8
7Alister McRae - Hyundai Accent WRC6
8Bruno Thiry - Skoda Octavia WRC Evo24
9Olivier Gillet - Mitsubishi Lancer Evo VI (Group N)2
10Manfred Stohl - Mitsubishi Lancer Evo VI (Group N)1

MM-sarjan pistetilanne 1/14
SijoitusKuljettajan nimiKokonaispisteet
1Tommi Mäkinen27
2Carlos Sainz23
3Francois Delecour18
4Toni Gardemeister14
5Armin Schwarz13
6Freddy Loix8
7Alister McRae6
8Bruno Thiry4
9Olivier Gillet2
10Manfred Stohl1

Kuka nappaakaan maailmanmestaruuden äärimmäisen tasaisessa kilpailussa, kuka hyötyy ja kuka kärsii? Sen saatte selville muutaman seuraavan päivän kuluessa. Huomenna vuorossa Ruotsi, Portugali ja Katalonia.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Heh heh, hauska keksintö. Moni asia näyttäytyisi erilaisena erilaisilla mittareilla mitattuna.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Mainio idea! Sitten vois tehdä kaudesta 2017 sellaisen jossa pisteet tulee 20-15-12 jne, superrallia ja power stagea ei ole :D

EDIT: kuulostaa niin hauskalta että teen tän ite!
EDIT2: Mukaan pitää ottaa myös sääntö, että vain 8 parasta tulosta lasketaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös