Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3352
Sijainti
Lahti
Tulee yllätysvoittajia ja aiemman tavan mukaan voittonsa saaneet joutuvat häpeäpaaluun, ko eivät olleetkaan niin hyviä!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Monte Carlo -ralli 2017

Lähtöluettelo A-kuumien osalta (kuten se olisi numeroitu 1987 tyyliin):

1Sebastien OgierFord Fiesta WRCWRC
2Thierry NeuvilleHyundai i20 WRCWRC
3Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRCWRC
4Hayden PaddonHyundai i20 WRCWRC
5Kris MeekeCitroen C3 WRCWRC
6Dani SordoHyundai i20 WRCWRC
7Ott TänakFord Fiesta WRCWRC
8Stephane LefebvreCitroen C3 WRCWRC
9Elfyn EvansFord Fiesta WRCWRC
10Juho HänninenToyota Yaris WRCWRC
11Craig BreenCitroen DS3 WRCWRC
12Andreas MikkelsenSkoda Fabia R5R5


Asetelma on kutkuttavan jännittävä. Kaikilla on uudet autot. Hallitseva maailmanmestari Volkswagen on vetäytynyt ja Sebastien Ogier on saanut uuden kodin piskuisesta M-Sportin yksityistiimistä. Toyota tulee mukaan uutena tallina, mutta asiantuntija-arvioiden mukaan autolla hädin tuskin pärjätään R5-luokan autoille. Sen sijaan välivuoden uuden auton kehittämiseen käyttänyttä Citroenia pidetään vahvimpana ennakkosuosikkina.

Kilpailu alkaa dramaattisesti. Hyundain Hayden Paddonin auto ajautuu ulos tieltä, ja vaarallisessa paikassa ollut katsoja saa surmansa. EK1 peruutetaan. Uusista autoista povattiin uutta B-ryhmää, mutta näiden ikävien asioiden toisintoa tuskin toivottiin.

Kisan on kuitenkin jatkuttava. EK2:n jälkeen neljän kärjessä on neljä eri automerkkiä, ja suomalaisittain iloisena uutisena Juho Hänninen uudella Toyotalla kolmantena.

Hännisen vauhti kuitenkin katkeaa perjantaina suoraan siihen v-tun puuhun. Vastaavan kohtalon kokee myös Citroenin ykkösnyrkki Kris Meeke. Tallin kakkoskuski Stephane Lefebvrekin on rypenyt jo avauspäivänä, kolmannelle kuskille Craig Breenille ei edes saatu uutta autoa alle tähän kisaan. Perjantain päätteeksi Hyundain Thierry Neuvillella on tuntuva 45 sekunnin johto, belgi on lyömässä Ogierin kotikentällään.

Lauantai ei tuota suurempia yllätyksiä ennen päätöserikoiskoetta. Neuville kolhii takaripustuksensa ja menettää puoli tuntia aikaa! Nyt Ogierin on helppo kruisailla voittoon. Ott Tänak häviää moottorihuoliin kolmossijansa päätöspäivänä, joten Toyotan Jari-Matti Latvala saa ilahdutettua talliaan tuomalla Yariksen debyyttikisassaan kakkoseksi. R5-luokan FIA-cupin suurimmat pisteet tuo kotiin Skodalla ajava Andreas Mikkelsen, joka ei saanut WRC-autoa alleen tähän kisaan.

Pisteet kauden 1987 säännöillä Monten jälkeen:

1. Sebastien Ogier 20
2. Jari-Matti Latvala 15
3. Ott Tänak 12
4. Dani Sordo 10
5. Craig Breen 8
6. Elfyn Evans 6
7. Andreas Mikkelsen 4
8. Jan Kopecky 3
9. Stephane Lefebvre 2
10. Bryan Bouffier 1
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Mennään kisa per päivä niin ei tule kiirehdittyä

Ruotsin ralli 2017

Lähtöluettelo A-kuumien osalta (1987 tyyliin)

1Sebastien OgierFord Fiesta WRC
2Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRC
3Thierry NeuvilleHyundai i20 WRC
4Ott TänakFord Fiesta WRC
5Hayden PaddonHyundai i20 WRC
6Kris MeekeCitroen C3 WRC
7Elfyn EvansFord Fiesta WRC
8Dani SordoHyundai i20 WRC
9Craig BreenCitroen C3 WRC
10Juho HänninenToyota Yaris WRC
11Mads ÖstbergFord Fiesta WRC
12Stephane LefebvreCitroen DS3 WRC



Lunta on niukalti, mutta tiet ovat visusti jäässä. Penkkojen puute tekee reitistä nopean.

Kaikkien käänteiden jälkeen Ruotsin Rallista tulee hämmentävän samankaltainen kuin Montesta. Neuville sortuu jälleen ajovirheeseen lauantai-iltana selvästä johtoasemasta. Hänninen ja Meekekin törttöilevät kisansa pilalle. Sijoilla 4-6 täysin identtisesti Sordo, Breen (tosin tällä kertaa uudella autolla) ja Evans. Top kympin täyttää kisan läpi rämpinyt Stephane Lefebvre ja R5-autot, (tällä kertaa väliin mahtuu myös Monten katastrofista toipuva Hayden Paddon). Podiumilla Ogier, Latvala ja Tänak.

Mutta otsikoissa on se, missä järjestyksessä podiumille noustaan. Viimeisenä päivänä Neuvillen rikottua autonsa Karlstadin yleisöpätkällä johtoon nousee Latvala Toyota Yaris WRC:llä, vain 3,8 sekuntia ennen Tänakia ja 16,6 sekuntia kovempaa kuin Ogier. Miten Latvalan hermo kestää? Tallipäällikkö Mäkinen ohjeistaa Latvalaa keskittymään vain ajamiseen. Ja mitä tekee Latvala? Ajaa pohjat päivän kaikille pätkille ja lyö henkisesti kilpakumppaninsa! Ogier sortuu spinnaukseen ja aamun ensimmäisessä mutkassa ja Tänakkin sanoo luovuttaneensa pelin ennen viimeistä erikoiskoetta. Latvala tuo Toyota Yaris WRC:n ensimmäisen voiton jo sen toisessa kilpailussa ja samalla nousee MM-sarjan johtoon ensimmäistä kertaa!

Pisteet Ruotsin jälkeen kauden 1987 säännöillä:

MCSWEMEXFRAARGPORITAPOLFINGERSPAGBRAUSTOTAL
1Jari-Matti Latvala152035
2Sebastien Ogier201232
3Ott Tänak121527
4Dani Sordo101020
5Craig Breen8816
6Elfyn Evans6612
7Stephane Lefebvre235
8Andreas Mikkelsen4-4
9Hayden Paddon044
10Jan Kopecky3-3
11Pontus Tidemand-22
12Bryan Bouffier1-1
13Teemu Suninen-11
14Thierry Neuville000
15Kris Meeke000
16Juho Hänninen000
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Rallin MM-sarjan kausi 2001 uudelleenlaskettuna

Kerran saunassa istuessani tuli seuraava ajatus mieleen: Miltäköhän rallin MM-sarjan pistetaulukot näyttäisivät, jos pistesysteeminä toimisi nykyisenkaltainen systeemi, jossa voittaja saa 25 pistettä voitosta, kakkonen 18, kolmonen 15 ja niin edelleen, sekä viimeisen erikoiskokeen 5 parasta kuljettajaa saisivat pisteitä kaavalla 5-4-3-2-1. Tämä PowerStagen pisteenlaskutapa toki on hieman kyseenalainen, sillä aiemmin kuljettajat usein varmistelivat viimeisellä erikoiskokeella ellei taisteluja ollut käynnissä mutta laskin "PowerStagejen" pisteet mukaan silti.
Tuli muuten sellainen idea että power stage olisikin kisan ensimmäinen pätkä (yleisöpyöritykset poislukien). Tällöin mukana olisi mahdollisimman moni (kuten nykyäänkin powerille voi restartata) ja oletettavasti maximum attack on päällä lopun varmistelujen sijaan.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Tuli muuten sellainen idea että power stage olisikin kisan ensimmäinen pätkä (yleisöpyöritykset poislukien). Tällöin mukana olisi mahdollisimman moni (kuten nykyäänkin powerille voi restartata) ja oletettavasti maximum attack on päällä lopun varmistelujen sijaan.
Hyvä idea! Pitääkin kauden pistelaskun jälkeen hieman vertailla että miten statsit muuttuisivat. Oletettavasti esimerkiksi Grönholm saisi huomattavasti enemmän pisteitä kun yleensä alkukisasta taisteli vielä voitosta ennen kuin Peugeot porsi matkalle.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Ja jatketaas tänään kauden seuraavilla kilpailuilla, seuraavana vuorossa Ruotsin ralli.

50. International Rally Sweden 2001

Historian viideskymmenes Ruotsin ralli käytiin läpi hienoissa olosuhteissa. Edellisvuoden voittaja Grönholm keskeytti jälleen, syynä moottorin ylikuumenemisen myötä tapahtunut hajoaminen. Suomalaisia oli silti mukana voittokamppailussa, kun kaksi Keski-Suomen rallihirmua, Tommi Mäkinen ja Harri Rovanperä mittelivät paremmuudestaan. Ennen viimeiselle erikoiskokeelle lähtöä Mäkinen oli 18,6 sekuntia johtavaa Rovanperää jäljessä, ja päätti hyökätä kisan päättäneellä Hagforsin erikoiskokeella. Noh, hankeenhan se päätyi ja Harri Rovanperä varmisti itselleen uran ensimmäisen MM-rallin voiton ennen hienosti ajanutta Thomas Rådströmiä sekä kauden tasaisen vahvasti aloittanutta Carlos Sainzia. Toni Gardemeister täydensi suomalaisjuhlia ollen neljäs. Richard Burns saalisti kauden ensimmäiset pisteensä ajaen Hagforsin päätöspätkälle pohja-ajan. Colin McRae saalisti 2 MM-pistettä ollen maalissa yhdeksäs.

PowerStage (SS17 Hagfors - 21.20 KM)

SijoitusKuljettajan nimi ja autoAika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '0112:26.8 5
2Kenneth Eriksson - Hyundai Accent WRC12:40.2 (+13.4)4
3Toni Gardemeister - Peugeot 206 WRC12:43.2 (+16.4)3
4Daniel Carlsson - Toyota Corolla WRC12:47.6 (+20.8)2
5Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC12:55.3 (+28.5)1

Loppupisteet
SijoitusKuljettajan nimi ja autoPisteet kilpailusta
1Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC25 + 1 = 26
2Thomas Rådström - Mitsubishi Carisma GT Evo VI18
3Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0115
4Toni Gardemeister - Peugeot 206 WRC12 + 3 = 15
5Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '0110
6Petter Solberg - Subaru Impreza S7 WRC *018
7Daniel Carlsson - Toyota Corolla WRC6 + 2 = 8
8Kenneth Eriksson - Hyundai Accent WRC4 + 4 = 8
9Colin McRae - Ford Focus RS WRC '012
10Bruno Thiry - Skoda Octavia WRC Evo21
16Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '015 (PowerStage)


MM-sarjan pistetilanne 2/14 Top10 + kärkikuskit (Grönholm, Burns ja McRae)

SijoitusKuljettajan nimiMCSEPTESARCYGRKEFINZITFRAUGBTotal
1Carlos Sainz231538
2Toni Gardemeister141529
3Francois Delecour181028
4Tommi Mäkinen27-27
5Harri Rovanperä-2626
6Thomas Rådström-1818
7Armin Schwarz13-13
8Freddy Loix8-8
8Petter Solberg-88
8Daniel Carlsson-88
13Richard Burns-55
15Colin McRae-22
18Marcus Grönholm--0


Erityisen yllättävää tällä listalla mielestäni Toni Gardemeister sekä Francois Delecour, heitä tämä pistesysteemi suosii tasaisen varmoina pistekerääjinä (Tonin pisteidenkeruu kyllä tyrehtyi tähän, MM-sarjan kakkospaikalta).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä on oikea pistetilanne Ruotsin 2001 jälkeen, aika erinäköinen jo tässä vaiheessa!

MC
SE
1.​
Makinen, Tommi (FI)
Mitsubishi
10
10
1st
0
R
2.​
Sainz, Carlos (ES)
Ford
10
6
2nd
4
3rd
3.​
Rovanpera, Harri (FI)
Peugeot
10
--
10
1st
4.​
Delecour, Francois (FR)
Ford
6
4
3rd
2
5th
5.​
Radstrom, Thomas (SE)
Mitsubishi
6
--
6
2nd
6.​
Gardemeister, Toni (FI)
Private
5
2
5th
3
4th
7.​
Schwarz, Armin (DE)
Skoda
3
3
4th
0
R
8.​
Loix, Freddy (BE)
Mitsubishi
1
1
6th
0
13th
9.​
Solberg, Petter (NO)
Subaru
1
0
R
1
6th

http://www.juwra.com/sweden_2001_championship_standings.html
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Mennään kisa per päivä niin ei tule kiirehdittyä

Ruotsin ralli 2017

Lunta on niukalti, mutta tiet ovat visusti jäässä. Penkkojen puute tekee reitistä nopean.

Kaikkien käänteiden jälkeen Ruotsin Rallista tulee hämmentävän samankaltainen kuin Montesta. Neuville sortuu jälleen ajovirheeseen lauantai-iltana selvästä johtoasemasta. Hänninen ja Meekekin törttöilevät kisansa pilalle. Sijoilla 4-6 täysin identtisesti Sordo, Breen (tosin tällä kertaa uudella autolla) ja Evans. Top kympin täyttää kisan läpi rämpinyt Stephane Lefebvre ja R5-autot, (tällä kertaa väliin mahtuu myös Monten katastrofista toipuva Hayden Paddon). Podiumilla Ogier, Latvala ja Tänak.

Mutta otsikoissa on se, missä järjestyksessä podiumille noustaan. Viimeisenä päivänä Neuvillen rikottua autonsa Karlstadin yleisöpätkällä johtoon nousee Latvala Toyota Yaris WRC:llä, vain 3,8 sekuntia ennen Tänakia ja 16,6 sekuntia kovempaa kuin Ogier. Miten Latvalan hermo kestää? Tallipäällikkö Mäkinen ohjeistaa Latvalaa keskittymään vain ajamiseen. Ja mitä tekee Latvala? Ajaa pohjat päivän kaikille pätkille ja lyö henkisesti kilpakumppaninsa! Ogier sortuu spinnaukseen ja aamun ensimmäisessä mutkassa ja Tänakkin sanoo luovuttaneensa pelin ennen viimeistä erikoiskoetta. Latvala tuo Toyota Yaris WRC:n ensimmäisen voiton jo sen toisessa kilpailussa ja samalla nousee MM-sarjan johtoon ensimmäistä kertaa!

MCSWEMEXFRAARGPORITAPOLFINGERSPAGBRAUSTOTAL
1Jari-Matti Latvala152035
2Sebastien Ogier201232
3Ott Tänak121527
4Dani Sordo101020
5Craig Breen8816
6Elfyn Evans6612
7Stephane Lefebvre235
8Andreas Mikkelsen4-4
9Hayden Paddon044
10Jan Kopecky3-3
11Pontus Tidemand-22
12Bryan Bouffier1-1
13Teemu Suninen-11
14Thierry Neuville000
15Kris Meeke000
16Juho Hänninen000
Eikös tuossa pistelaskussa ole virhe, voitosta saa 25 pistettä, powerit siihen sitten päälle
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös tuossa pistelaskussa ole virhe, voitosta saa 25 pistettä, powerit siihen sitten päälle
Tarkotus oli siis tutkailla miten kauden 2017 pistetilanteet muuttuu, jos ne lasketaan vuoden 1987 säännöillä eli pisteitä 20-15-12-10-8-6-4-3-2-1, ei superrallia eikä power stagea, ja kauden 8 parasta kisaa vain lasketaan mukaan. Pitääkin lisätä huomiot noihin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Meksikon MM-ralli 2017

Lähtölista A-kuumien osalta vuoden 1987 tyyliin

1Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRCWRC
2Sebastien OgierFord Fiesta WRCWRC
3Thierry NeuvilleHyundai i20 WRCWRC
4Ott TänakFord Fiesta WRCWRC
5Dani SordoHyundai i20 WRCWRC
6Elfyn EvansFord Fiesta WRCWRC
7Hayden PaddonHyundai i20 WRCWRC
8Kris MeekeCitroen C3 WRCWRC
9Juho HänninenToyota Yaris WRCWRC
10Stephane LefebvreCitroen C3 WRCWRC
11Lorenzo BertelliFord Fiesta WRCWRC


Ensimmäinen sorakisa ja ensimmäinen haaste vähähappisessa korkeassa ilmanalassa uusille WRC-autoille. Ensimmäinen uhri oli Evans, jonka Fiestaan piti vaihtaa moottori ennen kisan starttia, ja tästä seurasi 5 minuutin aikasakko.

Meksikossa oli avauserikoiskoe järjestetty poikkeuksellisesti kaukana Leonin kisakeskuksesta Mexico Cityssä, mistä rekkasiirtymällä juututtiin ruuhkaan ja täten puolet perjantain sorapätkistä peruttiin. Täten kisan pisin EK, 54-kilometrinen El Chocolate voitiin ajaa vain kerran. Mutta kylläpä siellä heti tapahtuikin. Lähes kaikissa autoissa esiintyi ylikuumentumista, tehojen häviämistä tai muita ongelmia. Paitsi yhdessä autossa. Se oli Meeken Citroen. Hän dominoikin kisaa tästä erikoiskokeesta lähtien.

Sekä Sordon että Paddonin Hyundait yskivät perjantain päättäneillä yleisöpätkillä, mutta onneksi nämä viivästykset eivät vaikuttaneet lauantain lähtöjärjestykseen. Lauantaina Ogier spinnasi ja Hänninen putosi hiljalleen tulosluettelossa. Lefebvre taas ajoi Citroeninsa ulos jo kolmannen kerran kolmessa kisassa.

Tämän kisan ja ehkä koko kauden suurin draama koettiin viimeisen ek:n kalkkiviivoilla Meekelle käydessä paha missi vain vähän ennen maalia. Hän kierteli pitkin peltoparkkia etsien tietä takaisin pätkälle. Kalliita sekunteja! Onnekseen ero kakkosena olevaan Ogieriin oli riittävä, ja nollaputki katkesi parhaalla mahdollisella tavalla. Myös Neuville ja Hänninen saivat kauden ensimmäiset pisteensä kolmannella ja seitsemännellä sijalla. Viimeisen MM-pisteen nappasi R5-autojen FIA-cupin pisteissä nyt johtava Pontus Tidemand.

Kun pisteet summataan vuoden 1987 sääntöjen mukaan, Latvala menettää johtoasemansa, kun taas Meeke nousee suoraan viidenneksi.

1Sebastien Ogier20121547
2Jari-Matti Latvala1520641
3Ott Tänak12151037
4Dani Sordo1010424
5Kris Meeke002020
6Craig Breen88-16
7Elfyn Evans66214
8Hayden Paddon04812
9Thierry Neuville001212
10Juho Hänninen0066
11Stephane Lefebvre2305
12Andreas Mikkelsen4--4
13Jan Kopecky3--3
14Pontus Tidemand-213
15Bryan Bouffier1--1
16Teemu Suninen-1-1
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Mennään samalla tyylillä kuin Antti, eli kilpailu per päivä. Vuorossa kauden kolmas kilpailu, Portugalin ralli.

35.TAP Rallye de Portugal 2001

Kauden avausosakilpailun tapaan voitosta tappelivat Tommi Mäkinen ja Carlos Sainz. Tommi oli johdossa erikoiskokeelta 4 rallin toiseksi viimeiselle erikoiskokeelle asti, jolloin Espanjan madatori, Carlos Sainz nousi kilpailun kärkeen. Kilpailun viimeiselle erikoiskokeelle Tommi löi sitten sellaisen pohja-ajan, ettei kenelläkään ollut mitään vastaansanomista, ja Puuppolan mies otti jo toisen voittonsa kolmeen kilpailuun Sainzin jäädessä karvaasti toiseksi. Hallitseva maailmanmestari Marcus Grönholm avasi pistetilinsä sijoittumalla kolmanneksi Harri Rovanperän keskeytettyä kilpailun toisena päivänä. Suomalaisittain panos oli hyvä, Tapio Laukkasen ajaessa sijalle 9 ja Pasi Hagströmin kurvaillessa sijalle 10.

PowerStage (SS22 Ponte de Lima - Sul - 11.15 KM)


Sijoitus
Kuljettajan nimi ja auto Aika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.58:52.3 5
2Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '019:01.2 (+8.9)4
3Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '019:08.0 (+15.7)3
4Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '019:26.3 (+34.0)2
5Alister McRae - Hyundai Accent WRC29:34.1 (+41.8)1

Loppupisteet

SijoitusKuljettajan nimi ja autoPisteet kilpailusta
1Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.525 + 5 = 30
2Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0118 + 4 = 22
3Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC15
4Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '0112 + 3 = 15
5Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '0110 + 2 = 12
6Alister McRae - Hyundai Accent WRC28 + 1 = 9
7Kenneth Eriksson - Hyundai Accent WRC26
8Didier Auriol - Peugeot 206 WRC4
9Tapio Laukkanen - Toyota Corolla WRC2
10Pasi Hagström - Toyota Corolla WRC1

MM-sarjan pistetilanne 3/14

SijoitusKuljettajan nimiMCSEPTESARCYGRKEFINZITFRAUGBTotal
1Carlos Sainz23152260
2Tommi Mäkinen27-3057
3Francois Delecour18101240
4Toni Gardemeister1415-29
5Harri Rovanperä-26-26
6Richard Burns-51520
7Thomas Rådström-18-18
8Alister McRae6-915
9Marcus Grönholm--1515
10Kenneth Eriksson-8614
17Colin McRae-2-2


Selkeästi tasaisuus on valttia, sen huomaa etenkin Sainzin ja Delecourin osalta. Colinin osalta näytti melko huonolta kolmen kilpailun jälkeen, eikä kyllä Grönholmillakaan ollut kehumista, nämä olivatkin Bossen ainoat pisteet ennen Jyväskylää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Korsikan MM-ralli 2017

Lähtölista A-kuumien osalta vuoden 1987 tyyliin

1Sebastien OgierFord Fiesta WRCWRC
2Kris MeekeCitroen C3 WRCWRC
3Thierry NeuvilleHyundai i20 WRCWRC
4Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRCWRC
5Ott TänakFord Fiesta WRCWRC
6Dani SordoHyundai i20 WRCWRC
7Craig BreenCitroen C3 WRCWRC
8Elfyn EvansFord Fiesta WRCWRC
9Hayden PaddonHyundai i20 WRCWRC
10Stephane LefebvreCitroen C3 WRCWRC
11Juho HänninenToyota Yaris WRCWRC
12Andreas MikkelsenSkoda Fabia R5R5


Järjestyksessään neljäs ralliautoilun MM-sarjan osakilpailu ajettiin Korsikan saarella Ranskassa. Se oli ensimmäinen puhdas asvalttikisa uusille WRC-autoille.

Korsika tunnetaan haasteellisuudestaan. Jo kisan ensimmäisellä erikoiskokeella Yariksensa sillankaiteeseen pirstoi Hänninen, ja keskeytys oli tosiasia. Tämä oli jo kolmas kerta neljässä kisassa, ja lehdistössä alettiin huhuilla Toyotan korvaavan hänet Mikkelsenillä. Tämä puolestaan voitti täällä Monten tapaan näytöstyyliin R5-autojen FIA-cupin ja vihjaili maalihaastattelussa siirtymisestään pääluokkaan.

Pusikko kutsui myös Ford-kuskeja Tänakia ja Evansia, he olivat poissa pelistä. Harmillista! Lefebvren kauden neljäs ulosajo sen sijaan ei ollut yllätys.

Aluksi näytti että Meeken voittoputki jatkuu, mutta sitten putosi uutispommi, Meeken auton konehuoneesta alkoi nousta paksua savua ja peli oli menetetty johtoasemasta. Tämän jälkeen Neuville johti vain 2,2 sekunnin erolla Ogieriin, mutta Ogier menetti heti seuraavalla erikoiskokeella rutkasti aikaa hydrauliikkaongelmien kanssa. Latvalan kanssa loppuun asti tiukasti taistellut Breen joutui lopulta tyytymään kauden kolmanteen viidenteen tilaansa. Sordokin jatkoi tasaista suorittamista nousemalla palkintopallin matalimmalle korokkeelle.

Voiton myötä Neuville nousee kauden 1987 pistelaskulla viidenneksi, kun taas nollatulokset saaneet Evans ja Meeke putoavat pari sijaa kumpikin.

MCSWEMEXFRAARGPORITAPOLFINGERSPAGBRAUSTOTAL
1Sebastien Ogier2012151562
2Jari-Matti Latvala152061051
3Ott Tänak121510037
4Dani Sordo101041236
5Thierry Neuville00122032
6Craig Breen88-824
7Kris Meeke0020020
8Hayden Paddon048618
9Elfyn Evans662014
10Andreas Mikkelsen4--48
11Juho Hänninen00606
12Stephane Lefebvre23005
13Teemu Suninen-1-34
14Jan Kopecky3--03
15Pontus Tidemand-21-3
16Stephane Sarrazin---22
17Bryan Bouffier1--01
18Yohan Rossel---11


(Verrattuna oikeisiin pisteisiin suurin ero näyttää olevan Neuville, joka on kerännyt paljon power stage -pisteitä ja olisi ollut jo Meksikon jälkeen korkeammalla ja nyt Korsikan jälkeen kolmantena)
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
37. Rallye Catalunya - Costa Brava - Rallye de Espana 2001

Vain kaksi viikkoa edellisestä kilpailusta, ja jälleen rallailtiin, tällä kertaa Katalonian asvalttiteillä. Kilpailu oli Citroen Xsara WRC:n ensiesiintyminen MM-tasolla, ja miten huikeasti se alkoikaan. 10 erikoiskokeen jälkeen Citroen-kuljettajat Philippe Bugalski sekä Jesus Puras pitivät kaksoisjohtoa hallussaan ennen Peugeotin asvalttitykkejä Panizzia ja Auriolia. Ensimmäisenä pelistä poistui Puras, syynä Fuel pressure. Bugalski jatkoi kärkipaikalla, kunnes hän otti yli neljä minuuttia AT-pisteitä ja näin Didier Auriolilla oli helppo työ kruisailla rallin voittoon ennen asvalttispesialisti Panizzia ja aivan kuumimman kärjen takana ajanutta Tommi Mäkistä. Carlos Sainz jatkoi tasaisia suorituksiaan ollen maalissa viides, ja myös Francois Delecour jatkoi pisteputkeaan ollen kuudes ja saalistaen PowerStagelta yhden pisteen. Grönholm ja McRae keskeyttivät jälleen, ja Richard Burns ajoi Subarullaan sijalle 7. Muuan ranskalainen Sebastien Loeb nappasi junnuluokan voiton Citroen Saxolla ollen yleiskilpailun 15.

PowerStage (SS18 Collsesplanes 2 - 26.28 KM)

SijoitusKuljettajan nimi ja autoAika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Philippe Bugalski - Citroen Xsara WRC16:33.35
2Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC16:40.3 (+7.0)4
3Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.516:44.7 (+11.4)3
4Didier Auriol - Peugeot 206 WRC16:44.8 (+11.5)2
5Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '0116:49.2 (+15.9)1


SijoitusKuljettajan nimi ja autoPisteet kilpailusta
1Didier Auriol - Peugeot 206 WRC25 + 2 = 27
2Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC18 + 4 = 22
3Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.515 + 3 = 18
4Freddy Loix - Mitsubishi Carisma GT Evo VI12
5Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0110
6Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '018 + 1 = 9
7Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '016
8Philippe Bugalski - Citroen Xsara WRC4 + 5 = 9
9Simon Jean-Joseph - Peugeot 206 WRC2
10Bruno Thiry - Skoda Octavia WRC Evo21

MM-sarjan pistetilanne 4/14
SijoitusKuljettajan nimiMCSEPTESARCYGRKEFINZITFRAUGBTotal
1Tommi Mäkinen27-301875
2Carlos Sainz2315221070
3Francois Delecour181012949
4Didier Auriol --42731
5Toni Gardemeister1415--29
6Richard Burns-515626
7Harri Rovanperä-26--26
8Gilles Panizzi---2222
9Freddy Loix8--1220
10Thomas Rådström-18--18
12Marcus Grönholm--15-15
20Colin McRae-2--2


Oikeastihan tilanne oli 24-18 Mäkisen hyväksi, eli tällä nykyisellä pistesysteemillä Sainz on huomattavasti lähempänä. Tässä vaiheessa vaikuttaa, että mestaruustaistelu on kahden kauppa mutta sanontahan menee että "kahden kauppa on kolmannen korvapuusti."

P.S: Julkaisen nämä analyysit myös allekirjoituksessani näkyvään blogiosoitteeseen, joka arkipäivä kello 12 ilmestyy uusi osa ja tänään ilmestyy ensimmäinen. Sieltä löytyy analyysien lisäksi lista myös jokaikisestä moottoriurheilukilpailusta, jota olen käynyt katsomassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Tärkeä lisäys 2017-projektiin: Jokaiseen kisaan tehdään jatkossa (ja takautuvasti) lähtöluettelot vanhan kaavan mukaan eli numerolla 1 viime vuoden voittaja, sitten A-kuumat niin ettei kahta saman tallin autoa peräkkäin ja järjestys on osapuilleen niin että mitä todennäköisempi voittaja, sitä pienempi numero.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Argentiinan MM-ralli 2017

Lähtölista A-kuumien osalta (1987 tyyliin):

1Hayden PaddonHyundai i20 WRC
2Sebastien OgierFord Fiesta WRC
3Kris MeekeCitroen C3 WRC
4Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRC
5Thierry NeuvilleHyundai i20 WRC
6Ott TänakFord Fiesta WRC
7Dani SordoHyundai i20 WRC
8Craig BreenCitroen C3 WRC
9Elfyn EvansFord Fiesta WRC
10Juho HänninenToyota Yaris WRC
11Mads ÖstbergFord Fiesta WRC
12Lorenzo BertelliFord Fiesta WRC

Argentiinan ralli jäi historiaan yhtenä koko MM-sarjan historian tiukoimmista sekuntikamppailuista. Evans nousi kärkeen heti ensimmäisellä sorapätkällä, mutta viimeisenä päivänä jarrumurheet päästivät Thierry Neuvillen vaarallisen lähelle. Ennen viimeistä erikoiskoetta eroa oli enää 0,6 sekuntia. Viimeisellä El Condorin erikoiskokeella Evans vielä osui sillankaiteeseen, ja lopulta Neuville voitti rallin 0,7 sekunnin erolla.

Citroenille tämä kisa oli kirjaimellisesti täystuho. Jo EK3:lla sekä Breen että Meeke osuivat samaan pattiin, minkä seurauksena Breenillä vaurioitui vaihteisto ja Meeken auto kaatui, ja keskeytys oli tosiasia. Tallin nollatulosta korostaa vieläpä, että muiden tallien kaikki autot pääsivät maaliin!

Perjantaiaamuna tapahtumia tosin oli ollut Dani Sordolla, joka joutui vaihtamaan pätkällä tukivarren, sekä nuomerolla 1 startanneella autonsa kaataneella Hayden Paddonilla. Juho Hännisellä taas auton tekniikka piiputti koko viikonlopun. Huhut hänen korvaamisestaan tosin hiljenivät, kun Andreas Mikkelsen testasi Portugalissa Hyundain WRC-autoa Argentiinan rallin alla.

Ogier kärsi pienistä virheistä ja murheista koko kisan ja päätyi neljänneksi, mahtaako Argentiina jäädä ainoaksi kisaksi, jonka voitto puuttuu hänen meriittilistaltaan?

R5-autojen FIA cupissa Skodan ylivalta jatkui Tidemandin ottaessa jälleen täydet pisteet suorastaan helponoloisesti.

Pisteissä Neuville nousee ohi Sordon ja Tänakin kolmanneksi. Evans puolestaan kohentaa asemiaan muutamalla pykälällä. Pisteet laskettu 1987 kaavalla.

MCSWEMEXFRAARGPORITAPOLFINGERSPAGBRAUSTOTAL
1Sebastien Ogier201215151072
2Jari-Matti Latvala1520610859
3Thierry Neuville0012202052
4Ott Tänak12151001249
5Dani Sordo1010412339
6Elfyn Evans66201529
7Craig Breen88-8024
8Hayden Paddon0486624
9Kris Meeke00200020
10Juho Hänninen0060410
11Andreas Mikkelsen4--4-8
12Stephane Lefebvre2300-5
13Teemu Suninen-1-3-4
14Pontus Tidemand-21-14
15Jan Kopecky3--0-3
16Stephane Sarrazin---2-2
17Mads Östberg-0--22
18Bryan Bouffier1--0-1
19Yohan Rossel---1-1
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
21. Rally Argentina 2001

Antin tapaan myös tässä sarjassa on vuorossa Argentiinan osakilpailu. Surkean kauden alun saanut Colin McRae piristyi, ja hallitsi kilpailua alusta loppuun saakka, ajaen kilpailun voittoon ja täysiin MM-pisteisiin ennen Richard Burnsia, Carlos Sainzia ja Tommi Mäkistä. Tämä oli ensimmäinen kilpailu, jossa kaikki neljä mestaruudesta kamppailutta kuljettajaa selvisivät hyvillä sijoituksilla maaliin. Hallitseva maailmanmestari Grönholm keskeytti viimeisenä ajopäivänä kytkinongelmiin kuudennelta paikalta, ja maailmanmestaruus alkoi lipua käsistä. viisi kisaa, neljä keskeytystä. N-ryhmän voittoon ja yleiskilpailussa sijalle 10 ajoi Argentiinan Gabriel Pozzo.

Kilpailun tulokset

PowerStage (SS21 El Condor - 16.77 KM)

SijoitusKuljettajan nimi ja autoAika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Colin McRae - Ford Focus RS WRC '0113:50.35
2Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.513:50.4 (+0.1)4
3Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '0113:52.9 (+2.6)3
4Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '0113:52.9 (+2.6)2
5Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0113:53.5 (+3.2)1

Loppupisteet

SijoitusKuljettajan nimi ja autoPisteet kilpailusta
1Colin McRae - Ford Focus RS WRC '0125 + 5 = 30
2Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '0118 + 3 = 21
3Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '0115 + 1 = 16
4Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evo 6.512 + 4 = 16
5Petter Solberg - Subaru Impreza S7 WRC '0110
6Freddy Loix - Mitsubishi Carisma GT Evo VI8
7Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '016 + 2 = 8
8Toshihiro Arai - Subaru Impreza S7 WRC '014
9Alister McRae - Hyundai Accent WRC22
10Gabriel Pozzo - Mitsubishi Lancer Evo VI (Group N)1

MM-sarjan pistetilanne 5/14
SijoitusKuljettajan nimiMCSEPTESARCYGRKEFINZITFRAUGBTotal
1Tommi Mäkinen27-30181691
2Carlos Sainz231522101686
3Francois Delecour1810129857
4Richard Burns-51562147
5Colin McRae-2--3032
6Didier Auriol--427-31
7Toni Gardemeister1415---29
8Freddy Loix8--12828
9Harri Rovanperä-26---26
10Gilles Panizzi ---22-22
14Marcus Grönholm--15--15

Jokaikisessä kisassa pisteille ovat päässeet Sainz ja Delecour, 4 kisan pistemiehiä ovat Mäkinen ja Burns. McRae nousi yllättävän korkealle tuon yhden voiton avulla, mutta kärkeen on silti matkaa miltei 60 pistettä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Portugalin MM-ralli 2017

Lähtölista A-kuumien osalta (1987 tyyliin laitettuna)

1Kris MeekeCitroen C3 WRCWRC
2Sebastien OgierFord Fiesta WRCWRC
3Thierry NeuvilleHyundai i20 WRCWRC
4Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRCWRC
5Ott TänakFord Fiesta WRCWRC
6Hayden PaddonHyundai i20 WRCWRC
7Craig BreenCitroen C3 WRCWRC
8Dani SordoHyundai i20 WRCWRC
9Elfyn EvansFord Fiesta WRCWRC
10Juho HänninenToyota Yaris WRCWRC
11Stephane LefebvreCitroen C3 WRCWRC
12Mads ÖstbergFord Fiesta WRCWRC
14Esapekka LappiToyota Yaris WRCWRC
15Khalid Al-QassimiCitroen C3 WRCWRC
16Andreas MikkelsenSkoda Fabia R5R5

Portugalissa korotettiin panoksia, kun Toyota toi mukaan kolmannen auton Esapekka Lapille, ja Citroen kolmannen auton lisäksi neljännen auton “maskotilleen” Khalid Al-Qassimille.

Kilpailu alkoi hyvin tasaisesti, kun ensimmäisenä päivänä pohjiin ylsi yhdeksän eri kuljettajaa, ja EK4:llä pohjat jakoi kolme kuljettajaa. Draamaakin riitti, autonsa kaatoivat Latvala ja Lefebvre (viides kerta viidessä startissa). Meeke taas rikkoi auton takajousituksen ja Paddon kärsi teknisistä murheista.

Perjantain päätteeksi johtoon kivunnut Tänak ei vieläkään päässyt juhlimaan debyyttivoittoaan sillä pieni ajovirhe lauantaina rikkoi Fordin takaripustuksen ja sijoitus putosi muutaman pykälän. Lopulta Ogier voitti tämän sorakisan vaikka starttasi perjantaina ensimmäisenä tielle. R5-autojen puolella Mikkelsen oli taas ottamassa yhtä näytöstyylistä voittoa kunnes kaatoi autonsa viimeisellä erikoiskokeella! Täten voiton peri jälleen kerran hänen tallitoverinsa Tidemand.

Rallin kovuudesta ja rajuudesta sai tuntumaa heti myös Esapekka Lappi, jonka autosta hajosi kisan aikana turbon välijäähdytin sekä takajousitus. Sinnikäs suoritus kuitenkin palkittiin yhdellä MM-pisteellä.

Pisteissä 1987 tyyliin laskettuna Latvala putosi nyt Neuvillen taakse, muuten kärkikymmenikkö pysyi muuttumattomana.

MCSWEMEXFRAARGPORITAPOLFINGERSPAGBRAUSTOTAL
1Sebastien Ogier20121515102092
2Thierry Neuville001220201567
3Jari-Matti Latvala15206108261
4Ott Tänak1215100121059
5Dani Sordo101041231251
6Elfyn Evans662015635
7Craig Breen88-80832
8Hayden Paddon04866024
9Kris Meeke002000020
10Juho Hänninen00604414
11Andreas Mikkelsen4--4-08
12Stephane Lefebvre2300-05
13Mads Östberg-0--235
14Teemu Suninen-1-3-04
15Pontus Tidemand-21-104
16Jan Kopecky3--0--3
17Stephane Sarrazin---2--2
18Bryan Bouffier1--0--1
19Yohan Rossel---1--1
20Esapekka Lappi-----11
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Sardinian MM-ralli 2017

Lähtölista 1987 tyyliin numeroituna A-kuumien osalta

1Thierry NeuvilleHyundai i20 WRC
2Sebastien OgierFord Fiesta WRC
3Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRC
4Ott TänakFord Fiesta WRC
5Kris MeekeCitroen C3 WRC
6Dani SordoHyundai i20 WRC
7Elfyn EvansFord Fiesta WRC
8Craig BreenCitroen C3 WRC
9Hayden PaddonHyundai i20 WRC
10Juho HänninenToyota Yaris WRC
11Andreas MikkelsenCitroen C3 WRC
12Mads ÖstbergFord Fiesta WRC
14Esapekka LappiToyota Yaris WRC

Heti Portugalin jälkeen putosi uutispommi: Mikkelsen oli kiinnitetty WRC-talliin. Mutta ei Toyotalle, eikä edes Hyundaille. Hän ajaisi Citroenia Sardiniassa Lefebvren tilalla.

Citroenin ykköskuski Meeke sen sijaan ei kauaa aikaillut romutettuaan Citroeninsa keskeytyskuntoon jo muutaman pätkän jälkeen. Katon kautta.

Sardinian alku näytti murheelliselta nuorelle Lapille, jonka autosta katosi kakkosvaihde. Hän kuitenkin pärjäsi ilman sitä EK5:llä kellottaen uransa ensimmäisen pohja-ajan!

Perjantaina pöpelikköön kisansa päätti Evans, kun taas Sordoa hidastivat moottorihuolet. Hänninen oli elämänsä vauhdissa ja jopa johti rallia yhdessä vaiheessa. Päivän viimeisellä EK:lla pieni ulosajo rikkoi jäähdyttimen ja kakkossija vaihtui kuudenteen. Kisan johtoon nousi Paddon ajamatta yhtäkään pohja-aikaa.

Mikkelsenin eteneminen Citroenilla puolestaan oli ollut alusta asti suorastaan tuskaisen hidasta. Viimeistään nyt oli selvää, että autossa olisi paljon paranneltavaa.

Lauantain iltapäivälenkin avauspätkällä rengasrikoista kärsivät niin Ogier, Mikkelsen kuin Östbergkin, kun taas Neuvillella katosivat jarrut. Päivän suurin draama sen sijaan nähtiin, kun Paddon teloi autonsa johtoasemassa ja hyppäsi suorassa TV-lähetyksessä takarangas tulessa. Näyttävästä suoritus tosin johti keskeytykseen. Nyt johtoon nousi Ott Tänak, joka oli ajanut kisassa vasta toisen pohja-aikansa.

Vielä päivän viimeisellä erikoiskokeella Hänninen ensin spinnasi ja sitten menetti ohjaustehostuksen. Myös Breen spinnasi, kun taas tallitoveri Mikkelsenillä hajosi tasauspyörästö.

Viimeisellä erikoiskokeella Ogier pääsi vielä kipuamaan Hännisen ohi viidenneksi. Päivän sankari oli kuitenkin Ott Tänak, joka viimeinkin onnistui ottamaan ensimmäisen MM-voittonsa ja varmasti helpottui.

R5-luokan FIA-cupin korkeimmat pisteet otti Skodan Jan Kopecky, vaikka Eric Camilli oli häntä nopeampi, mutta jälkimmäinen ei ollut ilmoittautunut ajamaan pisteistä Sardiniassa.

Pisteissä 1987 kaavalla Tänak nousee Latvalan ohi Neuvillen rinnalle, ja tilanne tasoittuu. Nyt neljällä kuljettajalla on mahdollisuudet mestaruuteen.

MCSWEMEXFRAARGPORITAPOLFINGERSPAGBRAUSTOTAL
1Sebastien Ogier2012151510208100
2Thierry Neuville00122020151279
3Ott Tänak121510012102079
4Jari-Matti Latvala1520610821576
5Dani Sordo1010412312051
6Elfyn Evans6620156035
7Craig Breen88-808032
8Hayden Paddon048660024
9Kris Meeke0020000020
10Juho Hänninen006044620
11Andreas Mikkelsen4--4-0311
12Esapekka Lappi-----11011
13Mads Östberg-0--2349
14Stephane Lefebvre2300-0-5
15Teemu Suninen-1-3-0-4
16Pontus Tidemand-21-10-4
17Jan Kopecky3--0--14
18Stephane Sarrazin---2---2
19Eric Camilli0--0--22
20Bryan Bouffier1--0---1
21Yohan Rossel---1---1
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Puolan MM-ralli 2017

Lähtölistan A-kuumat vuoden 1987 tyyliin numeroituna.

1Andreas MikkelsenCitroen C3 WRCWRC
2Ott TänakFord Fiesta WRCWRC
3Thierry NeuvilleHyundai i20 WRCWRC
4Sebastien OgierFord Fiesta WRCWRC
5Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRCWRC
6Hayden PaddonHyundai i20 WRCWRC
7Esapekka LappiToyota Yaris WRCWRC
8Dani SordoHyundai i20 WRCWRC
9Elfyn EvansFord Fiesta WRCWRC
10Craig BreenCitroen C3 WRCWRC
11Juho HänninenToyota Yaris WRCWRC
12Stephane LefebvreCitroen C3 WRCWRC
14Mads ÖstbergFord Fiesta WRCWRC
15Teemu SuninenFord Fiesta WRCWRC


Draama kulisseissa jatkui. Citroen veti Meeken pois Puolan rallista vedoten liian suureen ulosajojen määrään. Hänen tilallaan ajoi jälleen Mikkelsen, ja Breenin rinnalla ajoi edellisenä vuonna Puolassa hyvin suoriutunut Lefebvre.

Lehterit olivat täynnä yleisöä kymmentuhatpäisesti, vaikka vettä satoi suunnilleen kuin aisaa. Järjestäjät joutuivat kuitenkin peruuttamaan EK6:n turvallisuussyistä. Mielenkiintoinen episodi nähtiin myös lauantaina, kun paloauto ajoi käynnissä olevalle erikoiskokeelle ralliautoja vastaan!

Oli helppo odottaa Tänakin olevan vahvoilla tässä kisassa, jonka nopeat ja pehmeät tiet muistuttavat hänen kotiseutuaan Viroa. Vaikeampaa olikin odottaa, että kisasta tulisi Tänakin ja Neuvillen kaksinkamppailu, joka lopulta päättyi vasta kolmanneksiviimeisellä erikoiskokeella Tänakin ajovirheeseen. Jo toista kertaa voitto jäi harmillisen lähelle! Tänakin keskeytys nosti Paddonin kakkossijalle ja turvasi myös rengasrikon kärsineelle Ogierille palkintopallipaikan.

Suomalaisittain kilpailu oli kaksijakoinen. Latvala oli kärjen tuntumassa, mutta kytkimen rikkoutuminen lauantaina oli kova isku mestaruuskamppailulle. Lappi puolestaan keskeytti jo alkupätkillä, kun taas ensimmäistä kilpailuaan pääluokassa ajanut Teemu Suninen säväytti ajamalla pohjat jo EK7:llä. Sunisen ajo oli muutenkin aggressiivista ja näyttävää, joskin virheiden sävyttämää. Viimeiselläkin erikoiskokeella hän pyörähti - kalliita sekunteja!

Sunisen virheen myötä viides sija meni virheettömän kisan ajaneelle Lefebvrelle. Muuten kisa olikin Citroenille vaikea – Breenin voimansiirto rikkoitui heti kisan alussa kun taas Mikkelsen kolhi autoaan avauspäivänä ja oli maalissa vasta yhdeksäs.

R5-luokan voitto meni jälleen Skodan nimiin, mutta nyt ratissa oli nuori Ole Christian Veiby, ja Tidemand vasta toisena. Hänen tiensä kohti FIA-cupin voittoa näyttää helpottuneen Mikkelsenin WRC-ohjelman jatkuessa.

Kun pisteet lasketaan kauden 1987 malliin, tilanne näyttää tältä. Paddon nousee pari sijaa ja Hänninen yhden. Kaikilla täyden ohjelman ajavilla kuljettajilla on nyt sallitut 8 kilpailua täynnä, joten jatkossa voi vain parantaa aiempia tuloksia.

MCSWEMEXFRAARGPORITAPOLFINGERSPAGBRAUSTOTAL
1Sebastien Ogier201215151020812112
2Thierry Neuville0012202015122099
3Ott Tänak1215100121020079
4Jari-Matti Latvala15206108215076
5Dani Sordo101041231201061
6Hayden Paddon04866001539
7Elfyn Evans66201560338
8Craig Breen88-8080032
9Juho Hänninen0060446121
10Kris Meeke00200000-20
11Andreas Mikkelsen4--4-03213
12Mads Östberg-0--234413
13Stephane Lefebvre2300-0-813
14Esapekka Lappi-----110011
15Teemu Suninen-1-3-0-610
16Pontus Tidemand-21-10-04
17Jan Kopecky3--0--1-4
18Stephane Sarrazin---2----2
19Eric Camilli0--0--202
20Bryan Bouffier1--0----1
21Yohan Rossel---1---01
 
Ylös