57. Network Q Rally of Great Britain 2001
Kauden päätöskilpailu käynnistettiin kutkuttavista asetelmista, Richard Burns johti sarjaa kolmen pisteen erolla Tommi Mäkiseen ja kuuden pisteen erolla Colin McRaehen, eikä Carlos Sainz ollut toivottoman kaukana mitalitaistelua ajatellen.
Ralli käynnistettiin torstai-iltana Cardiffin superspesiaalilta, jossa nopeimman ajan ajoi Colin McRae. Muista tittelintavoittelijoista Carlos Sainz oli kolmas, Richard Burns kymmenes ja Tommi Mäkinen vasta kahdeksastoista, eroa kärkeen 4,3 sekuntia.
Perjantai-aamu valkeni raikkaana, ja skotti Colin McRae oli heti liekeissä, pohja-aika myös erikoiskokeelle 2. Mestaruustaistelu sai kuitenkin dramaattisen käänteen, kun Tommi Mäkinen jäi reitille heti aamulla vain kolme kilometriä ennen maalia. Vasemmalle taittaneessa mutkassa pyörä osui rytkyyn ja pultin katkettua pyörä taittui alle, ja peli oli sen suhteen taputeltu, Tommin mahdollisuudet mestaruuteen olivat menneet. Tilanne korpesi vietävästi Tommia, ja tilannetta käytiin katsomassa jopa Ylen kuvanauhoilta asti. Kaiken kruunaa Marcus Grönholmiin maalihaastattelu kakkospätkän maalista. "Ei jumalauta." Niinpä.
Mutta kisa jatkui, ja kärkipaikkaa piti edelleen hallussaan Colin McRae, Grönholm oli kuitenkin hiipinyt vain 0,2 sekunnin päähän ennen neljättä erikoiskoetta. Mutta onni ei ollut McRaelle suosiollinen, erikoiskokeella neljä Focus lipesi huikeaan volttisarjaan sisäpatista, ja skotti sai heittää hyvästit maailmanmestaruudelle. Näin ollen McRae menetti mahdollisuutensa mestaruuteen, ja pöytä oli katettu Richard Burnsille. Mestaruustaistelussa oli enää mukana kaksi kandidaattia, Richard Burns ja murheista kärsinyt Carlos Sainz, joka kärsi rengasrikon aamun ensimmäisellä erikoiskokeella menettäen 20 sekuntia, ja hän sai vielä aikasakkoa 40 sekuntia, joten mahdollisuudet mestaruuteen olivat enää seitinohuet.
Viimeinenkin uhka Burnsin mestaruudelle poistui, kun Carlos Sainz poistui pelistä varsin ikävällä tavalla: Focus liukui yleisön sekaan, kaksi erikoiskoetta peruutettiin ja Ford päätti vetää molemmat jäljellä olevat autonsa: Sainzin sekä britti Mark Higginsin pois pelistä.
Näin pöytä oli katettu britti Richard Burnsille, joka kiitti, kumarsi ja ajoi uran ensimmäiseen maailmanmestaruuteensa yhdellä osakilpailuvoitolla. Huikea kausi! Viimeistä kilpailua Burns ei kuitenkaan voittanut, sillä edellisen kauden Marcus Grönholm antoi esinäytöksen, mitä on kaudella 2002 luvassa. Täydellinen esitys ja voitto melkein 2,5 minuutin erolla ennen Harri Rovanperää!
PowerStage (SS17 Margam 2 - 27.93 KM)
Sijoitus | Kuljettajan nimi ja auto | Aika PowerStagella ja tappio voittajalle | Pisteet PowerStagelta |
---|
1 | Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC | 16:30.0 | 5 |
2 | Didier Auriol - Peugeot 206 WRC | 16:44.4 (+14.4) | 4 |
3 | Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC | 16:48.1 (+18.1) | 3 |
4 | Armin Schwarz - Skoda Octavia WRC Evo2 | 16:55.3 (+25.3) | 2 |
5 | Alister McRae - Hyundai Accent WRC2 | 16:56.8 (+26.8) | 1 |
Pisteet kilpailusta
Sijoitus | Kuljettajan nimi ja auto | Loppupisteet |
---|
1 | Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC | 25 + 5 = 30 |
2 | Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC | 18 + 3 = 21 |
3 | Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '01 | 15 |
4 | Alister McRae - Hyundai Accent WRC2 | 12 + 1 = 13 |
5 | Armin Schwarz - Skoda Octavia WRC Evo2 | 10 + 2 = 12 |
6 | Kenneth Eriksson - Hyundai Accent WRC2 | 8 |
7 | Didier Auriol - Peugeot 206 WRC | 6 + 4 = 10 |
8 | Bruno Thiry - Skoda Octavia WRC Evo2 | 4 |
9 | Gregoire de Mevius - Peugeot 206 WRC | 2 |
10 | Toshihiro Arai - Subaru Impreza S7 WRC '01 | 1 |
MM-sarjan pistetilanne 14/14
Sijoitus | Kuljettajan nimi | MC | SE | PT | ES | AR | CY | GR | KE | FI | NZ | IT | FR | AU | GB | Total |
---|
1 | Richard Burns | - | 5 | 15 | 6 | 21 | 23 | - | - | 23 | 25 | - | 17 | 21 | 15 | 171 |
2 | Tommi Mäkinen | 27 | - | 30 | 18 | 16 | - | 17 | 28 | - | 5 | - | - | 12 | - | 153 |
3 | Colin McRae | - | 2 | - | - | 30 | 28 | 26 | - | 19 | 18 | 8 | 4 | 15 | - | 150 |
4 | Carlos Sainz | 23 | 15 | 22 | 10 | 16 | 19 | - | - | 8 | 12 | 13 | - | 4 | - | 142 |
5 | Harri Rovanperä | - | 26 | - | - | - | - | 15 | 19 | 12 | 18 | - | 8 | 14 | 21 | 133 |
6 | Marcus Grönholm | - | - | 15 | - | - | - | - | - | 28 | 14 | 6 | - | 26 | 30 | 119 |
7 | Francois Delecour | 18 | 10 | 12 | 9 | 8 | - | 14 | 17 | - | - | 13 | 1 | - | - | 102 |
8 | Didier Auriol | - | - | 4 | 27 | - | - | - | - | - | 10 | 15 | 15 | 15 | 10 | 96 |
9 | Petter Solberg | - | 8 | - | - | 10 | - | 21 | - | 8 | 11 | 2 | 11 | 6 | - | 77 |
10 | Gilles Panizzi | - | - | - | 22 | - | - | - | - | - | - | 25 | 18 | 2 | - | 67 |
Viimeisen osan julkaisuun kesti liian kauan, mutta vihdoin tämäkin on ohi. Varsin erinäköinen on MM-pistetilasto tällä nykysysteemillä. Voitot olivat selkeästi ennen suuressa arvossa, sen osoittaa se, että Grönholm jäi vanhalla kaavalla mestaruudesta 8 pistettä, nyt eroa on 52 pistettä. Hurjaa.