Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Australian MM-ralli 1998


Mestaruus alkoi olla katkolla, ja paineet olivat Mäkisen harteilla. Jo ensimmäisenä päivänä tekniset murheet vaivasivat, ja Mäkinen oli kaukana kärjestä. Johtopaikkaa piti sen sijaan hänen tallitoverinsa Richard Burns. Sainz puolestaan taktikoi päivän päättäneellä Langley Parkin yleisöpätkällä itsensä pari sijaa taaemmas, jotta saisi paremman lähtöpaikan.

Jo avauspäivänä Liatti päätti kehnon kautensa ja koko Subaru-uransa ajamalla puuhun. Latu kävi kapeaksi myös Seatin WRC:n rattiin istahtaneelle Marc Duts...Duezille.

Toisena päivänä Burns rullasi Mitsun, minkä seurauksena turboputki hajosi ja aikaa meni rutkasti. Päivän aikana Mäkinen nousi toiseksi Sainzin taakse. Illan jälleen päättäneellä Langley Parkin superspesiaalilla hän kuitenkin starttasi punaisella valolla ja sai minuutin aikasakon. Talli teki protestin, sillä lähtövalot olivat epäviralliset, ja Mäkinen oli seurannut kelloa. Protesti hyväksyttiin, ja aikasakko peruttiin.

Mäkinen voitti rallin lopulta 15 sekunnin turvin. Hän, Sainz, Auriol, Kankkunen ja McRae olivat kaikki 56 sekunnin sisällä. Belgialaiset Loix ja Thiry olivat useamman minuutin perässä, ja heidän jälkeensä top kympin täyttivät yksityiskuljettajat Possum Bourne, Sebastian Lindholm ja Ed Ordynski. Paras F2-auto oli Alister McRaen VW Golf.

Power Stage SS2 York Railway - 5.30 km (McRae oli parempi EK3:lla, mikä ratkaisee paremmuuden)

1Colin McRae2:37.9
2Juha Kankkunen+0.0
3Richard Burns+0.3
4Carlos Sainz+0.5
5Tommi Mäkinen+1.1

Pisteissä 2020 kaavalla Koko Top 20:n sijoitukset pysyivät muuten muuttumattomina. Mäkinen on voiton eli 25 pistettä perässä Sainzia, vaikka oikeasti olisi ollut kaksi pistettä edellä.

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz252321998201229231520205
2Tommi Mäkinen1285015229017282926180
3Colin McRae18002903010291501517163
4Didier Auriol591332595182112015135
5Juha Kankkunen18151860215151219014134
6Richard Burns100291216013231243104
7Piero Liatti142380158118-23092
8Freddy Loix---1719--10---854
9Bruno Thiry84--51035-15647
10Gilles Panizzi2---1012---010-34
11Ari Vatanen--1510-----0--25
12Marcus Grönholm-12-5-----7--24
13Francois Delecour1---418----1-24
14Thomas Rådström04-0---068--18
16Uwe Nittel66-02--1-0--15
16Philippe Bugalski----103-----13
17Kenneth Eriksson-12----00-00-12
18Harri Rovanperä00100--00-00-10
19Rui Madeira---21--6-00-9
20Armin Kremer8-----------8
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Jääkäri
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
473
Sijainti
Oskolan masto
Rallin MM-sarjan kausi 2000 uudelleenlaskettuna

Kauden 2001 uudelleenlaskennan jälkeen tuli mieleen, mitäpä jos laskisi myös kauden 2000 uudelleen. Tällä kertaa en kuitenkaan aio mennä kilpailu per viesti, vaan tuutataan suoraan lopputulokset tähän ja sitten vertaillaan eroavaisuuksia pisteissä.

Alkuperäiset pisteet

SijoitusKuljettajan nimi ja autoLoppupisteet
1Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC65
2Richard Burns - Subaru Impreza WRC60
3Carlos Sainz - Ford Focus WRC 46
4Colin McRae - Ford Focus WRC43
5Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evolution 36
6Francois Delecour - Peugeot 206 WRC24
7Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC21
8Juha Kankkunen - Subaru Impreza WRC20
9Harri Rovanperä - Toyota Corolla WRC7
10Petter Solberg - Ford Focus WRC6


Kauden 2021 pistesysteemin pisteet (PowerStagena viimeinen erikoiskoe)

SijoitusKuljettajan nimi ja autoLoppupisteet
1Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC212
2Richard Burns - Subaru Impreza WRC201
3Carlos Sainz - Ford Focus WRC181
4Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evolution 149
5Colin McRae - Ford Focus WRC146
6Francois Delecour - Peugeot 206 WRC112
7Juha Kankkunen - Subaru Impreza WRC104
8Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC64
9Freddy Loix - Mitsubishi Carisma GT46
10Petter Solberg - Ford Focus WRC/Subaru Impreza WRC40

Kärkikolmikon järjestys ei vaihtunut, piste-erot ovat toki hieman erilaiset. Sainz johti MM-sarjaa vielä Australiaan lähdettäessä, mutta siellä tapahtunut keskeytys jätti matadorin ulos MM-taistelusta. Sijat 4 ja 5 vaihtoivat keskenään paikkaa, McRae selkeästi kärsi tästä uudesta systeemistä, eroa Sainziin tuli 35 pistettä, kun sitä olisi muutoin ollut kolme pistettä.

Loppupää Top10-listasta onkin sitten aivan sekaisin. Kankkunen keräsi yllättävän hyvän potin pisteitä ja haastoi melkein Teleluurin. Sen sijaan Panizzin pistesaldo väheni roimasti tämän uuden systeemin myötä. "Last Freddy" Loix oli kaudella aivan yössä, mutta jämäpisteille ajaminen kannatti, ja lopputuloksissa sija 9. Oikeastihan Freddy ajeli sijalle 15. Tehdastallin autolla. Miten tää mies sai pitää paikkansa edes?
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
593
Rallin MM-sarjan kausi 2000 uudelleenlaskettuna

Kauden 2001 uudelleenlaskennan jälkeen tuli mieleen, mitäpä jos laskisi myös kauden 2000 uudelleen. Tällä kertaa en kuitenkaan aio mennä kilpailu per viesti, vaan tuutataan suoraan lopputulokset tähän ja sitten vertaillaan eroavaisuuksia pisteissä.

Alkuperäiset pisteet

SijoitusKuljettajan nimi ja autoLoppupisteet
1Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC65
2Richard Burns - Subaru Impreza WRC60
3Carlos Sainz - Ford Focus WRC46
4Colin McRae - Ford Focus WRC43
5Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evolution36
6Francois Delecour - Peugeot 206 WRC24
7Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC21
8Juha Kankkunen - Subaru Impreza WRC20
9Harri Rovanperä - Toyota Corolla WRC7
10Petter Solberg - Ford Focus WRC6


Kauden 2021 pistesysteemin pisteet (PowerStagena viimeinen erikoiskoe)

SijoitusKuljettajan nimi ja autoLoppupisteet
1Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC212
2Richard Burns - Subaru Impreza WRC201
3Carlos Sainz - Ford Focus WRC181
4Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evolution149
5Colin McRae - Ford Focus WRC146
6Francois Delecour - Peugeot 206 WRC112
7Juha Kankkunen - Subaru Impreza WRC104
8Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC64
9Freddy Loix - Mitsubishi Carisma GT46
10Petter Solberg - Ford Focus WRC/Subaru Impreza WRC40

"Last Freddy" Loix oli kaudella aivan yössä, mutta jämäpisteille ajaminen kannatti, ja lopputuloksissa sija 9. Oikeastihan Freddy ajeli sijalle 15. Tehdastallin autolla. Miten tää mies sai pitää paikkansa edes?
Suhteillaan Marlboron suuntaan. Marlboro oli sponssaamassa Loixia jo Toyotaa ajaessa ja sattumalta vuosina 1999-2001 Mitsubishin nimi oli Marlboro Mitsubishi Ralliart. Vuosina 2003-2004 Loix ajoi vielä joitakin kisoja Peugeotilla, jonka pääsponsori oli niin ikään eräs tupakkayhtiö.

Loixin kohdalla on toki syytä muistaa, että vaikka tulokset Mitsu-ajalta on surkuhupaisaa luokkaa niin näytöt ennen tuota ajanjaksoa oli lupaavalla tasolla: 13 rallia Toyotalla, joissa 3 podiumia ja 26-EK-voittoa. Näin jälkikäteen on kuitenkin aika hurjaa miettiä, että Loix veti vuosien 1999-2003 aikana 62 kilpailua putkeen WRC-autolla ajamatta kertaakaan palkintopallille. Tuota paremmaksi on pistänyt vain Matthew Wilson, joka ajoi 86 kilpailua vuosien 2006-2012 välillä.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2972
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Loix oli lajin kuumin lupaus silloin 1997-1998. Näin jälkikäteen tuntuu absurdilta, että esim. Kataloniassa 1998 Toyota valitsi merkkipisteistä ajamaan Sainzin ja Loixin, pudottaen Auriolin tässä hierarkiassa kolmoskuskiksi (noh, Didi "kosti" sitten toki omalla tavallaan voittamalla koko roskan, Loixin ollessa sinänsä erinomaisesti toinen). Kaksikon Mäkinen-Loix piti olla todella iskukykyinen kaudella 1999, mutta belgialaisella kävi monellakin tapaa vähän huono mäihä siinä; Mitsu ei osunut oikein millään käteen, ja sen lisäksi Montessa (jossa olisi voinut jotain heti näyttääkin) ulos heti ykkösellä. Ruotsissa vauhti oli kohteliaasti sanottuna vaatimatonta ja sitten tulikin saikkua kun Safarissa kolahti oikein kunnolla.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1168
Näin jälkikäteen on kuitenkin aika hurjaa miettiä, että Loix veti vuosien 1999-2003 aikana 62 kilpailua putkeen WRC-autolla ajamatta kertaakaan palkintopallille. Tuota paremmaksi on pistänyt vain Matthew Wilson, joka ajoi 86 kilpailua vuosien 2006-2012 välillä.
Mielenkiintoista tilastoa, ketäs tuolla "mustalla listalla" mahtaa olla seuraavilla sijoilla Wilsonin ja Loixin jälkeen?
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
593
Tuossa mainitsemassani Wilson Loix tilastossa oli siis kyse perättäisistä starteista eikä niinkään starttien kokonaismäärästä. Al-Qassimi ajoi parhaimmillaan vain 6 kilpailua putkeen WRC-autolla. Toki sitten kokonaisstarttien määrä suhteessa podiumeihin niin Al-Qassimi varmasti löytyy korkealta.

Mitä tulee noihin perättäisiin startteihin niin Conrad Rautenbachin 28 kilpailua putkeen WRC-autolla vuosina 2007-2009 ilman podiumia taitaa yltää kolmanneksi tuolla listalla. Noissa 28 kilpailussa etelä-afrikkalainen keräsi kokonaiset 15 pistettä. Vuonna 2008 Rautenbach oli parhaimmillaan neljäs Argentiinassa hävittyään 20 minuuttia kisan voittaneelle Loebille :poop:

Eikun perhana, Chris Atkinson veti parhaimmillaan 35 kilpailua putkeen ilman podiumia. (Japani 2005-Monte 2008 väli)

Henning Solberg 22 (vuosina 2009-2011)
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Päätetäänpäs vielä kausi 1998.

RAC-ralli 1998


Tommi Mäkisen mestaruushaaveet katosivat EK5:llä osumaan betoniporsaaseen. Käytännössä Sainz olisi voinut tässä kohtaa lähteä kotiin mestarina, eikä olisi harmittanut koneen hajoaminen Margam Parkiin kalkkiviivoilla. Eikä sitä yhtä kuuluisaa puhelua olisi koskaan soitettu. Toki valmistajien tittelistä vielä ajettiin.

Kisan alku oli isäntämaan Richard Burnsin ja Colin McRaen taistelua. Taistelua kesti toisen päivän iltahuoltoon asti, jolloin McRaen Subarun moottori hajosi jälleen kerran. Burns saikin ajaa riemukkaaseen kotivoittoon ja tuoda Mitsubishille valmistajien mestaruuden ensimmäistä kertaa.

Toista Subarua ajamaan oli palkattu Colinin veli Alister, joka olikin hienosti toisena toisen päivän iltana, mutta keskeytti sunnuntain ensimmäisellä ulosajoon lisävalojen kadottua. Kun Didier Auriolkin oli keskeyttänyt kytkinvikaan toisen päivän yöpätkillä, nousi Juha Kankkunen hienosti toiseksi. Lopulta Bruno Thirykin pääsi Sainzin ohi kolmanneksi. Seatkin sai ensimmäisen kunnon tuloksensa Rovanperän ajaessa kuudenneksi. Edelle tosin ehtivät yksityiskuljettajat Gregoire de Mevius ja Sebastian Lindholm, joiden välinen kamppailu ratkesi vasta viimeisellä EK:lla belgialaisen hyväksi.

RAC:ssa ensimmäinen päivä ajettiin pelkkiä yleisöpätkiä (jopa 13 kpl) joten power stage oli vasta EK14 Radnor aamuhämärissä.

Power Stage SS14 Radnor - 23.85 km
1Richard Burns11:58.7
2Colin McRae+0.9
3Didier Auriol+13.9
4Alister McRae+18.4
5Juha Kankkunen+21.9

Tässä vielä lopullinen pistetaulukko vuoden 2020 kaavalla,tässä .

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz2523219982012292315200205
2Tommi Mäkinen12850152290172829260180
3Colin McRae180029030102915015174167
4Juha Kankkunen1815186021515121901419153
5Didier Auriol5913325951821120153138
6Richard Burns10029121601323124330134
7Piero Liatti142380158118-230-92
9Bruno Thiry84--51035-1561259
9Freddy Loix---1719--10---8-54
10Gilles Panizzi2---1012---010--34
11Ari Vatanen--1510-----0--025
12Marcus Grönholm-12-5-----7--024
13Francois Delecour1---418----1--24
14Thomas Rådström04-0---068--018
15Harri Rovanperä00100--00-00-616
17Uwe Nittel66-02--1-0---15
17Gregoire de Mevius---4--------1014
18Philippe Bugalski----103------13
19Kenneth Eriksson-12----00-00--12
20Krzysztof Holowczyc---1--6-----411
Sebastian Lindholm02810

Pitää vielä laskea erikseen, kuinka suuri osa Sainzin hyödystä tuli power stage -pisteillä ja kuinka paljon sillä, miten vanha pistelaskusysteemi suosi voittoja, joita Mäkinen napsi viisi ja Sainz vain kaksi.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Tässä vielä kauden 1998 power stage-pörssi. Sainz onnistui napsimaan tasaisesti powerin pisteitä kymmenessä kisassa, eli useammin kuin kukaan muu. Mäkinen otti pisteitä yhdeksässä, Auriol ja Burns kahdeksassa, McRae seitsemässä. Tosin Sainz sai Mäkiseen etua vain 7 pistettä power stage -pisteillä, joten tämäkään ei olisi mestaruutta ratkaissut.


MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz521342453231
2Colin McRae345455430
3Tommi Mäkinen12524234124
4Didier Auriol5113153322
5Richard Burns4412123522
6Piero Liatti233513
7Bruno Thiry53513
8Juha Kankkunen4419
9Marcus Grönholm2518
10Armin Kremer44
11Freddy Loix213
12Thomas Rådström33
13Philippe Bugalski33
14Gilles Panizzi22
15Andrea Dallavilla22
16Alister McRae22
17Francois Delecour11
18Uwe Nittel11

Näiden laskelmien perusteella voisin sanoa, että Sainz olisi mestaruutensa ansainnut kaudella 1998, etenkin kun otetaan vielä mukaan Mäkisen mahdollinen varaslähtö Australiassa ja Toyotan koneen hajoaminen kalkkiviivoille RAC:ssa.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1239
Mukava palata näihin vanhoihin kausiin jolloin oli paljon talleja mukana.

Mäkisen "varman" mestaruuden menettäminen 2001 oli kyllä kypsä juttu. Ei kykene muistamaan, mutta Evo 6.5lla olisi kai (aiemmin olleesta Mäkisen haastatteluista ymmärtäen) voinut ajaa vuoden loppuun ja mitään pakkoa WRCn mukaan tuomiseen kesken kauden ei ollut? Mihin mahtoi Mitzun päätös uuden WRC:n tuomisen ajoituksesta viimeisiin kisoihin perustua ja milloin päätös konkreettisesti tehtiin siten ettei sitä voitu enään peruuttaa? Ajateltiinko Mitzulla että mestaruus on jo niin varma että voi loppukauden testata uutta autoa? Kuinka paljon / valmiiksi Mäkinen ehti testata WRC auton ennen 4 viimeistä kisaa? Olisko pelkästään Loix voinut tehdä auton sisäänajon viimeisissä kisoissa ja Mäkinen jatkaa 6.5lla kauden loppuun?

Onkohan siitä Mäkisen RAC incarista parempi laatuista pätkää missään (kuin alla oleva)? Ihmetyttää että jos reikä(?) oli niin hyvin tiedossa niin miksi se ei ollut nuotissa vai onko mahdollista että tielle oli esim. laitettu kivi tms? Eikö joku vuosi nimenomaan RACssa Mäkisen tullessa tielle ollut nostettu irto kanto ja joku vuosi taas alettiin asfaltilla olleesta öljystä varoittamaan vasta kun Mäkisen oli ensin annettu suistua ulos repimään takaripustus. 2001 Mäkisen kisan sabotoimalla brittien olisi ainakin ollut helpompi saada McRae tai Burns mestariksi, mutta voihan olla että tässä sattui vain näin. Jos tulkitsen videolta Mäkisen ja Lammen kommentteja niin onko lopputulema sitten se että syyllinen oli vain alimmaisen tukivarren pultti jonka olisi pitänyt kestää enemmän.

 
Viimeksi muokattu:

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2972
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Eikö joku vuosi nimenomaan RACssa Mäkisen tullessa tielle ollut nostettu irto kanto
Tästä taisi olla vähän kahta tulkintaa. VM raportoi näin:

Kisaa jo johtanut Mäkinen menetti mahdollisuutensa, sillä hän ajoi sopimuksensa uudistamisen jälkeen toistamiseen ulos (?) ja vähensi teaminsä mestaruusmahdollisuuksia. Tukkiin osuminen aiheutti tukivarren vaurioitumisen, ja vaikka Tommi pääsi EK8:n maaliin, oli peli pelattu. Poliisi kielsi hantä ajamasta siirtymällä pelkällä vanteella. Siina ei auttanut kuin vaihtaa vararengas alle, mutta huollossa selvisi, että vetoakseli oli rikkonut vaihteistoa niin, että matka jäi kesken, sillä laatikkoahan ei saa vaihtaa päivän aikana ennen kuin pitkää taukoa edeltävässä huollossa.

Tommi kävi katsomassa tukkipaikan jälkeenpäin ja totesi, että maastossa oli näkyvissä selvät tukin siirtämisen jäljet. On ilmeistä, ettei tukki ollut samalla tavalla tyrkyllä etuautojen ajaessa paikan ohi, sillä Tommi oli erityisesti pyytänyt heitä tarkkailemaan sisäkurvien esteitä.


VM 12/95, s. 13

Millään tavalla Mäkisen sanomisia vähättelemättä, mutta näin äkkiä pähkäiltynä "tukin siirtämisen jäljet" ovat kenties voineet aiheutua tukkiin törmäämisestäkin? Ja etuautomiehistön intresseissä on varmasti tällaisen tehtävänannon ja tapahtumien jälkeen sanoa, ettei tukki silloin siinä ollut. Mene ja tiedä.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Olipa nostalginen kuva tuokin. Vatasen kaato muuten tapahtui EK27:n lopussa tuossa 5-kohdassa eikä alussa. Ysikymppi oikea-vasen-yhdistelmä.

Mulla on toi karttakirja vuodelta 1987. Onhan se varmasti hurjaa vetää pätkää noiden perusteella, kartanlukijat on kirjaimellisesti kartanlukijoita.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1239
Mulla muisti pätkii pahasti, mutta tuo Mäkisen kanto / tukki case oli varmaankin juu sama tapaus. On vaan lisäksi jäänyt sellainen muistikuva että ainakin jostain tällaisesta Mäkisen casesta olisi näytetty incaria useammasta autosta ja voitu niistä todeta että edellisen auton kohdalla tiellä ei ollut esteitä. Yritin äsken youtubesta etsiä, mutten ainakaan tuon 95 RAC:n kohdalta sellaista pätkää löytänyt.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1239
Tuosta RAC 1989 ajankuvasta, niin mahtavatko briteissä vieläkin joissain eventeissä mennä samanlaisilla kartoilla? Ainakin noita Poti map magnifiereita on siellä rallitarvikeverkkokaupoissa edelleen myynnissä ja mm. Nicky Grist Co-Driver dvdlläkin sitä esiteltiin joskus vuosia sitten.

Tuli myös pari tilastokysymystä mieleen. Onkohan jossain olemassa statsia jossa teoreettiset MM kuljettajapisteet olisi laskettu myös vuosilta ennen FIA Cupin alkua 1973 -1976? Yksittäisten rallien arvostuksen ohella 50-, 60- ja 70 luvuilla liene EM sarja ollut se arvokkain, mutta siitäkään ei taida kausikohtaisia tilastoja olla netissä? Mestarit sentään löytyy esim. wikipediasta, Aaltonen 65 ja Toivonen 68.

Sitten tuli vielä sellainen mieleen kun mietittiin että tuleeko Rovaniemelle ennätykset uusien WRC autojen osallistujamäärässä, niin onkohan olemassa kuinka pitkältä ajalta statsia että paljonko WRC autoja on osallistunut per ralli? Oli siis kiva nähdä numeroita jostain 2000 luvun taitteen huippuvuosistakin.
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2972
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Sitten tuli vielä sellainen mieleen kun mietittiin että tuleeko Rovaniemelle ennätykset uusien WRC autojen osallistujamäärässä, niin onkohan olemassa kuinka pitkältä ajalta statsia että paljonko WRC autoja on osallistunut per ralli? Oli siis kiva nähdä numeroita jostain 2000 luvun taitteen huippuvuosistakin.
En tiedä onko varsinaisesti statistiikkaa, mutta Juwrasta ja ewrc-resultsista löytyy kyllä WRC-ajan lähtöluettelot. En tiedä miten korkealle lukemalla pääsee all-time listoilla, mutta Jyväskylässä vuonna 2001 oli viivalla 33 WRC-autoa (tai 36 jos Mitsun tehdasjoukkueen haluaa laskea mukaan).
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
69
Mulla muisti pätkii pahasti, mutta tuo Mäkisen kanto / tukki case oli varmaankin juu sama tapaus. On vaan lisäksi jäänyt sellainen muistikuva että ainakin jostain tällaisesta Mäkisen casesta olisi näytetty incaria useammasta autosta ja voitu niistä todeta että edellisen auton kohdalla tiellä ei ollut esteitä. Yritin äsken youtubesta etsiä, mutten ainakaan tuon 95 RAC:n kohdalta sellaista pätkää löytänyt.
Muistan saman, mutta se kooste mikä Suomessa tuli tv:stä, Dukella on siihen oikeudet ja se ilmeisesti bännää kaikki latausyrityksetkin tuubiin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4015
Sijainti
Parc Fermé
Muistan saman, mutta se kooste mikä Suomessa tuli tv:stä, Dukella on siihen oikeudet ja se ilmeisesti bännää kaikki latausyrityksetkin tuubiin.
Mites uppaaminen ihan muille saiteille, jjos joku nyt välttämättä näin haluaisi tehdä...

(Esimerkkinä vaikkapa pari saittia jotka rimmaa Smetacafen ja Deilimotionin kanssa...)
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
216
Sijainti
Espoo
Aloitetaan tietenkin vuodesta 1973. Pisteet on laskettu samalla kaavalla kuin valmistajille. Kahdeksan parasta tulosta lasketaan. Tiedot on poimittu juwra.com. Pitää laittaa tiedot kahdessa osassa kun koko taulu ylitti 10 000 merkin rajan.


1973SijaKuljettajaPisteetAuto 1Auto 2Auto 3Auto 4Maks pisteet% maks pisteistä% mestarin pisteistä
1Therier, Jean-Luc96Renault-Alpine A110 1600Renault-Alpine A110 180016060,0 %100,0 %
2Nicolas, Jean-Pierre95Renault-Alpine A110Renault-Alpine A110 180059,4 %99,0 %
3Warmbold, Achim43BMW 2002TiiFiat 124 Abarth Spider26,9 %44,8 %
4Makinen, Timo40Ford Escort RS160025,0 %41,7 %
5Darniche, Bernard36Renault-Alpine A110Renault-Alpine A110 180022,5 %37,5 %
6Andersson, Ove30Peugeot 504Renault-Alpine A110 1800Toyota Celica18,8 %31,3 %
7Kallstrom, Harry28Datsun 1800SSSLancia Fulvia HF17,5 %29,2 %
8Alen, Markku27Ford Escort RS1600Volvo 14216,9 %28,1 %
9Eklund, Per27Saab 96 V416,9 %28,1 %
10Waldegard, Bjorn26BMW 2002BMW 2002TiiFiat 124 Abarth SpiderVolkswagen 1303S16,3 %27,1 %
11Lindberg, Hakan24Fiat 124 Abarth Spider15,0 %25,0 %
12Piot, Jean-Francois21Renault-Alpine A110Renault-Alpine A110 180013,1 %21,9 %
13Andruet, Jean-Claude20Renault-Alpine A110 180012,5 %20,8 %
14Blomqvist, Stig20Saab 96 V412,5 %20,8 %
15Boyce, Walter20Toyota Corolla12,5 %20,8 %
16Mehta, Shekhar20Datsun 240Z12,5 %20,8 %
17Bochnicek, Richard18Citroen DS2311,3 %18,8 %
18Aaltonen, Rauno15Fiat 124 Abarth Spider9,4 %15,6 %
19Clark, Roger15Ford Escort RS16009,4 %15,6 %
20Culmbacher, Egon15Wartburg 3539,4 %15,6 %
21Neyret, Robert15Citroen DS239,4 %15,6 %
22Walker, Jim15Volvo 142S9,4 %15,6 %
23Verini, Maurizio15Fiat 124 Abarth Spider9,4 %15,6 %
24Fall, Tony13Datsun 1800SSSDatsun 240ZVolkswagen 1303S8,1 %13,5 %
25Lampinen, Simo13Lancia Fulvia HFSaab 96 V48,1 %13,5 %
26Kinnunen, Leo12Porsche 9117,5 %12,5 %
27Romaozinho, Francisco12Citroen DS217,5 %12,5 %
28Smiskol, John12Datsun 240Z7,5 %12,5 %
29Stawowiak, Maciej12Polski-Fiat 125p7,5 %12,5 %
30Walfridsson, Per-Inge12Volvo 142Volvo 142S7,5 %12,5 %
31Bisulli, Giulio10Fiat 124 Abarth Spider6,3 %10,4 %
32Buffum, John10Ford Escort RS16006,3 %10,4 %
33Chasseuil, Guy10Ford Escort RS16006,3 %10,4 %
34Mikkola, Hannu10Ford Escort RS16006,3 %10,4 %
35Netto, Luis10Fiat 124 Abarth Spider6,3 %10,4 %
36Ponnelle, Raymond10Citroen DS236,3 %10,4 %
37Barbasio, Sergio9Fiat 124 AbarthFiat 124 Abarth Spider5,6 %9,4 %
38Fischer, Georg8Volkswagen 1303S5,0 %8,3 %
39Huth, Peter8Peugeot 5045,0 %8,3 %
40Nunes, Americo8Porsche 9115,0 %8,3 %

 
Ylös