Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
45. Tour de Corse - Rallye de France 2001

Kauden viimeinen asvalttikilpailu oli vuorossa Korsikalla, ja MM-kamppailu tiivistyi entisestään. Edellisissä kisoissa aivan hukassa ollut Tommi Mäkinen lähti hakemaan hyviä pisteitä Korsikalta, viides MM-titteli oli vaarassa lipua käsistä. Tommi oli neljän erikoiskokeen jälkeen kahdeksantena jo yli minuutin kärjestä, ja sitten viidennellä erikoiskokeella Mitsu lipsahti kallionseinään melko rajusti, ja kisa jäi kesken. Kartanlukija Risto Mannisenmäki loukkasi itseään rytäkässä, ja käytännössä siihen päättyi Riston kartturin ura (ellei oteta huomioon Juuso Pykälistön vieressä istuttua Walesin rallia 2003). Toim. huom: Myös kyseinen kori tuhottiin kyseisen rallin onnettomuuden myötä. Mutta kisa jatkui ikävästä tapaturmasta huolimatta, ja kilpailun voitosta taistelivat jälleen samat veijarit, Espanjan Jesus Puras ja Ranskan Gilles Panizzi. Taistelu oli erittäin tuimaa koko rallin ajan, ero pysyi miltei koko ajan samana, ja maalissa kaksikon välistä eroa oli 17,5 sekuntia. Mestarikandidaateista Carlos Sainz keskeytti heti alkuun öljynpaineiden kadottua, Colin McRae oli edelleen aivan yössä, ja Richard Burns pystyi raapimaan ihan kohtalaiset pisteet ajamalla neljänneksi ja PowerStagen voittoon. Suomalaisittain kisa oli surkea, Tommin ja Marcus Grönholmin keskeytettyä ulosajoihin. Harri Rovanperä pääsi maaliin ja sijoitus oli hienosti seitsemäs!

Kilpailun tulokset

Tommin ulosajo

PowerStage (SS16 Pont de Calzola - Agosta Plage 2 - 31.79 KM)
SijoitusKuljettajan nimi ja autoAika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '0120:32.85
2Colin McRae - Ford Focus RS WRC '0120:42.4 (+9.6)4
3Piero Liatti - Hyundai Accent WRC220:50.3 (+17.5)3
4Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC20:52.2 (+19.4)2
5Petter Solberg - Subaru Impreza S7 WRC '0120:54.3 (+21.5)1

Loppupisteet
SijoitusKuljettajan nimi ja autoPisteet kilpailusta
1Jesus Puras - Citroen Xsara WRC25
2Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC18
3Didier Auriol - Peugeot 206 WRC15
4Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '0112 + 5 = 17
5Petter Solberg - Subaru Impreza S7 WRC '0110 + 1 = 11
6Markko Märtin - Subaru Impreza S7 WRC '018
7Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC6 + 2 = 8
8Piero Liatti - Hyundai Accent WRC24 + 3 = 7
9Alister McRae - Hyundai Accent WRC22
10Francois Delecour - Ford Focus RS WRC '011
11Colin McRae - Ford Focus RS WRC '014 (PowerStage)

MM-sarjan pistetilanne 12/14

SijoitusKuljettajan nimiMCSEPTESARCYGRKEFINZITFRAUGBTotal
1Tommi Mäkinen27-301816-1728-5--141
2Carlos Sainz231522101619--81213-138
3Colin McRae-2--302826-191884135
4Richard Burns-51562123--2325-17135
5Francois Delecour18101298-1417--131102
6Harri Rovanperä-26----15191218-898
7Petter Solberg-8--10-21-81121171
8Didier Auriol--427-----10151571
9Gilles Panizzi---22------251865
10Marcus Grönholm--15-----28146-63

Ja huomioita:
- Kärkikamppailu on uskomattoman tasaista, 4 kuljettajaa 6 pisteen sisällä. Tommin meno on hyytynyt totaalisesti.
- Gilles Panizzi kolmella asvalttikisalla jo kymmenen parhaan joukossa.
- Edellisen kisan kakkonen Sebastien Loeb koki paluun vanhaan, tykitti Citroen Saxolla sijalle 13.

Kauden päätös lähenee pikkuhiljaa, tällä viikolla saadaan sarja päätökseen!
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Ennakkoasetelmat kauteen 1998:

Edellisellä kaudella otettiin käyttöön uudet WRC-autot, jotka olivat kuin nelivetoisia Kit Careja. Mitsubishi sai poikkeusluvalla kuitenkin jatkaa vielä A-ryhmän Lancerilla, jolla Tommi Mäkinen voitti maailmanmestaruudenkin. Valmistajien tittelin taas oli vienyt Subaru, jonka kakkoskuski Piero Liatti ja Kenneth Eriksson olivat onnistuneet voittamaan ralleja.

Tälle kaudelle Mitsubishi luotti edelleen Tommi Mäkiseen, joskin hänen vierellään oli nyt uusi kartanlukija Risto Mannisenmäki. Autona oli vielä sama Lancer Evo IV, mutta uusi kehitysmalli oli luvassa kauden aikana. Richard Burns oli saanut tälle kaudelle täyden ohjelman Mitsun kakkoskuskina. Subarulla Colin McRae jatkoi ykköskuskina, ja edellisvuoden asvalttispesialisti Piero Liattista oli tehty nyt pysyvä kakkoskuski. Imprezasta esiteltiin uusi evoluutio heti Montessa. Edellisvuonna mukaan tullut Toyota aloitti nyt täyden kauden Corolla WRC:llä kahden maailmanmestarin voimin, Didier Auriolin tallitoveriksi Fordilta siirtyi nimittäin Carlos Sainz. Täten Fordin ykköskuskiksi jäi edellisvuonna kesken kauden mukaan tullut Juha Kankkunen, ja hänen tallitoverikseen oli kiinnitetty Belgian Bruno Thiry. Escort alkoi olla jo kehityskaarensa päässä, mutta uusi Focus tulisi vasta kaudelle 1999.

Kausi 1998 käydään nyt siis nykyisenkaltaisella pistelaskulla 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 ja lisäksi power stagesta saa pisteitä 5-4-3-2-1, ja power stage on aina rallin ensimmäinen "metsäpätkä", eli superspesiaaleja ei oteta huomioon. Tähän perusteluna se, että mahdollisimman moni kuski voi pisteistä ajaa, ja keskeyttäneetkin voivat saada yllättäviä pisteitä. Lisäksi voidaan olettaa, että power stagen kaltainen atakki on ollut päällä rallin alussa ennemmin kuin lopussa. Ja tässä vaiheessa jo päätetään, että RAC:ssa power stage on ensimmäinen Walesin metsäpätkä, eli kaikki Englannin puistopätkät ovat superspesiaaleja pituudestaan huolimatta. Jos power stagella kaksi kuljettajaa on tasa-ajalla, paremmuuden ratkaisee seuraavan pätkän aika. Jos molemmat keskeyttävät seuraavalla, myönnetään poikkeuksellisesti tasapisteet.

Jännä nähdä, muuttaako tämä tiukaksi mennyttä mestaruuspeliä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Monte Carlo 1998


Kilpailun avanneella Turinilla ajetulla power stagella Monte-konkari Didier Auriol repäisi heti 10 sekunnin kaulan. Yllättäen toiseksi nousi yksityiskuljettaja Armin Kremer Subarulla. Auriol tosin menetti johtonsa jo toisella erikoiskokeella väärästä rengasvalinnasta seuranneeseen ulosajoon ja ohjauksen vaurioitumiseen.

Ensimmäisen päivän päätteeksi Mäkinen johti rallia yli minuutilla, mutta sortui ulosajoon heti toisen päivän avauspätkällä. Hänen pistesaaliikseen jäi vain power stagelta napattu yksi piste. Johtopaikan peri Carlos Sainz, ja kakkoseksi nousi kuudennelta tilalta Juha Kankkunen. Nämä sijat pitivätkin maaliin asti. Kolmossijasta käytiin tiukkaa kamppailua vielä viimeiselle pätkälle asti McRaen, Liattin, Burnsin ja Thiryn kesken, mutta lopulta McRae veti pisimmän korren. F2-sarjan voitti Gilles Panizzi Peugot'lla.

Power stage (SS1 Lucéram - Peïra Cava 1 - 9.65 km)
1Didier Auriol7:35.1
2Armin Kremer+10.0
3Colin McRae+10.7
4Piero Liatti+13.3
5Tommi Mäkinen+13.7

Pistetilanne Monten jälkeen:

1Carlos Sainz25
2Juha Kankkunen18
3Colin McRae18
4Piero Liatti14
5Richard Burns10
6Bruno Thiry8
7Armin Kremer8
8Uwe Nittel6
9Didier Auriol5
10Gilles Panizzi2
11Francois Delecour1
12Tommi Mäkinen1
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Ruotsin ralli 1998


Kilpailun avanneella Maltan power stagella pohjat teki Carlos Sainz, mutta vain puoli sekuntia hävisi isäntämaan Thomas Rådström, joka nousikin ensimmäisen päivän päätteeksi kisan johtoon. Yksityisistä Toyotoista myös Marcus Grönholm säväytti vauhdillaan, mutta hänen allaan oli vielä vanha A-ryhmän Celica.

Kilpailu ratkaistiin 47 kilometrisellä Jutbon erikoiskokeella lauantaina, kun Rådström ajoi ulos, nostaen Mäkisen kärkeen. Tämän lisäksi Jutbolla myös Sainz pyörähti kutosvaihteella 360 astetta ja McRae keskeytti sähkövikaan. Kankkunen nousi toiseksi Sainzin eteen. Viimeistä kisaansa Subarulle ajava Kenneth Eriksson oli neljäntenä, sähkövioista kärsivä Auriol taas kuudentena Grönholmin takana. Näillä sijoilla lopulta tultiin maaliin.

Top kymppiin mahtuivat vielä Nittel, Thiry ja Liatti sekä kisan joskus voittanutkin Mats Jonsson. Richard Burns puolestaan ajoi jo avauspäivänä hankeen ja jäi ulos pisteiltä. Top kympin ulkopuolella olivat myös lupaavanoloiset norjalaiset Solbergin veljekset Celicoillaan.

F2-sarjan voitti isäntämaan Jörgen Jonasson, kuuden minuutin erolla ennen konkari Harry Jokea. Seatin tehdastallin Oriol Gomezkin pääsi maaliin yli 20 minuuttia Jonassonin perässä.

Power stage SS1 Malta - 11.88 km

Huomionarvoista on, että neljä viidestä power stagen sijasta meni Toyotalle

1Carlos Sainz5:55.4
2Thomas Rådström+0.5
3Tommi Mäkinen+2.4
4Marcus Grönholm+3.9
5Didier Auriol+4.2

Pisteet Ruotsin jälkeen (laskettuna 2020 tavalla). Sainz johtaa voitolla, kakkossijalla ja power stage -voitolla. Kankkunen tasaisesti suorittamalla toisena.

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz252348
2Juha Kankkunen181533
3Tommi Mäkinen12829
4Colin McRae18018
5Piero Liatti14216
6Didier Auriol5914
8Bruno Thiry8412
9Uwe Nittel6612
9Kenneth Eriksson-1212
10Richard Burns10010
11Marcus Grönholm-1212
12Armin Kremer8-8
13Gilles Panizzi2-2
14Francois Delecour1-1
15Mats Jonsson-11
16Thomas Rådström044
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
14. Telstra Rally Australia 2001

Kauden toiseksi viimeinen MM-osakilpailu ajettiin Australian kauniissa maisemissa. Valitettavasti tämäkään kilpailu ei välttynyt ikävältä onnettomuudelta. Kauden hyvällä tasolla suorittanut Ranskan Francois Delecour ajautui erikoiskokeella 13 leveäksi, ja Ford ajautui rajusti puuhun. Kartanlukija Daniel Grataloup loukkasi itseään pahannäköisessä tilanteessa ja joutui sairaalahoitoon. Kaikeksi onneksi vältyttiin suurimmilta henkilövahingoilta, ja kilpailukin päästiin ajamaan. Alkukaudella rämpinyt Marcus Grönholm oli vireessä, ja hän otti itselleen johtopaikan jo avauspäivänä eikä luopunut siitä ajaen kauden toiseen voittoon. Mestaruuskamppailu kävi todella kuumana, ennen Australian rallia 4 kuljettajaa oli kuuden pisteen sisällä. Britti Richard Burns onnistui parhaiten ajaen kilpailun toiseksi, Colin McRae oli viides ja Tommi Mäkinen (kyydissä Timo Hantunen) oli kuudes. Carlos Sainzilla oli murheita, ja maailmanmestaruus alkoi lipua hänen käsistään. Suomalaisittain kisa oli varsin onnistunut, Harri Rovanperän ajaessa edellämainittujen lisäksi sijalle neljä.

Kilpailun tulokset

Delecourin raju ulosajo

PowerStage (SS21 Michelin TV Stage - 5.63 KM)

SijoitusKuljettajan nimi ja autoAika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Colin McRae - Ford Focus RS WRC '013:28.15
2Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer WRC3:29.2 (+1.1)4
3Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '013:29.6 (+1.5)3
4Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC3:29.6 (+1.5)2
5Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC3:30.2 (+2.1)1

Loppupisteet

SijoitusKuljettajan nimi ja autoPisteet kilpailusta
1Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC25 + 1 = 26
2Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '0118 + 3 = 21
3Didier Auriol - Peugeot 206 WRC 15
4Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC12 + 2 = 14
5Colin McRae - Ford Focus RS WRC '0110 + 5 = 15
6Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer WRC8 + 4 = 12
7Petter Solberg - Subaru Impreza S7 WRC '016
8Carlos Sainz - Ford Focus RS WRC '014
9Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC2
10Alister McRae - Hyundai Accent WRC21

MM-sarjan pistetilanne 13/14

SijoitusKuljettajan nimiMCSEPTESARCYGRKEFINZITFRAUGBTotal
1Richard Burns-51562123--2325-1721156
2Tommi Mäkinen27-301816-1728-5--12153
3Colin McRae-2--302826-19188415150
4Carlos Sainz231522101619--81213-4142
5Harri Rovanperä-26----15191218-814112
6Francois Delecour18101298-1417--131-102
7Marcus Grönholm--15-----28146-2689
8Didier Auriol --427-----1015151586
9Petter Solberg-8--10-21-811211677
10Gilles Panizzi---22------2518267

Ja huomioita:
- Ja näin kärkipaikka MM-sarjassa vaihtui ensimmäistä kertaa sitten Kreikan MM-rallin, jossa Tommi Mäkinen otti piikkipaikan itselleen.
- Kolme kuljettajaa 6 pisteen sisällä, teoriassa ihan kaikki on vielä mahdollista! Jopa Sainz voi voittaa mestaruuden. Mitalistit tulevat tästä neljän kärjestä mutta järjestys on epäselvä.
- Auriolilta varsin vahvaa suorittamista näin loppukaudella, kolmessa kisassa putkeen kolmas.
- Oli muuten aika huima toi Delecourin mälli, melko rajuun kuntoon meni Focus ja auto ajettiin vielä huoltoon.

Yksi kisa jäljellä!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Safari-ralli 1998


Safarin harjoituksissa tapahtui onnettomuus, jossa Bruno Thiry loukkasi kylkiluunsa matkustettuaan ralliauton takaluukussa ja osuttuaan turvakaariin. Tilalle soitettiin konkari Ari Vatanen Fred Gallagherin kanssa ajamaan toista Escort WRC:tä.

Kisa alkoi yleisöpyörityksellä, ja sen jälkeen ajettiin 108 kilometrin power stage. Sen voitti Tommi Mäkinen 135 km/h keskinopeudella.

Safari oli jälleen rankka autoille. Sainz ja LIatti kärsi jousitusmurheista, Mäkisellä taas eivät pelanneet jarrut ja Auriolin auto sammui akun irrottua. McRaella puolestaan hajosi molemmat takarenkaat väärien säätöjen vuoksi.

Päivän päättäneellä yleisöpätkällä Auriol kaatoi nolosti autonsa. Sainz taas kaatoi seuraavana aamuna isommasta vauhdista, mutta pääsi jatkamaan. Toisena päivänä myös molempien Subarujen ja Mäkisen koneet hajosivat.

Nyt johtoon nousi Burns, joka ajoikin ensimmäiseen MM-voittoonsa. Hyvässä vauhdissa ollut Vatanen päästi enemmän pisteitä tarvitsevan tallitoverinsa Kankkusen ohitseen. Neljännen sijan otti rengasrikoista lopussa kärsinyt Auriol, sillä Sainzin auto oli jäänyt matkalle koko takaripustuksen irrottua röykyssä.

Jo B-ryhmän aikaan tiedettiin, että kaksivetoinen on hyvä valinta Safariin. Harri Rovanperä toi kaksivetoisen Seat Ibizan viidenneksi kruunaamaan kartanlukija Voitto Silanderin päättyvä ura. Seitsemännelle sijalle ylsi Luis Climent N-ryhmän Mitsulla. Kympin sakkiin mahtui vielä ugandalaiskuljettaja Karim Hirj A-ryhmän Celicalla.

Power stage SS2 Oltepesi - Ngong 1 - 108.12 km

1Tommi Mäkinen47:45
2Richard Burns+15
3Piero Liatti+1:14
4Carlos Sainz+2:15
5Didier Auriol+2:21

Kun pisteet lasketaan 2020 tyyliin, sarjan johtoon nousee Juha Kankkunen kolmella podium-sijallaan. Sainz, Mäkinen ja Liatti nappaavat laihat lohdut power stage -pisteillä, mutta McRae jää toistamiseen täysin nollille. Burns ja Liatti nousevat myös ohi tallitoveriensa.

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Juha Kankkunen18151851
2Carlos Sainz2523250
3Richard Burns1002939
4Tommi Mäkinen128534
5Didier Auriol591327
6Piero Liatti142319
7Colin McRae180018
8Ari Vatanen--1515
10Bruno Thiry84-12
11Uwe Nittel66-12
11Kenneth Eriksson-12-12
12Marcus Grönholm-12-12
13Harri Rovanperä001010
14Armin Kremer8--8
15Raimund Baumschlager0088
16Luis Climent0066
17Thomas Rådström04-4
18Kristopher Rosenberger--44
19Gilles Panizzi2--2
20Marco Brighetti--22
21Francois Delecour1--1
22Mats Jonsson-1-1
23Karim Hirji--11
 
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Portugalin MM-ralli 1998


Portugalin rallin aluksi McRae otti johtopaikan. Täydet pisteet Santa Quiterian power stagelta kuitenkin nappasi reilulla erolla Corolla WRC:n alleen jälleen saanut Marcus Grönholm, jonka onni ei kuitenkaan kestänyt montaa pätkää, vaan rengasrikko pudotti kauas kärjestä. Auriol ehti jatkaa power stage -pisteiden putkeaan, mutta sen jälkeen alkoi kärsiä vaihteisto-ongelmista, joihin lopulta keskeytti.

Ensimmäisen päivän päätteeksi Kankkunen oli toinen ja Mäkinen neljäs. Mäkinen ajoi ulos aamun toisella pätkällä, Kankkunen taas joutui ajamaan illan viimeiset pätkät pelkällä takavedolla, häviten muille runsaasti. Sainzillakin oli pieniä murheita koko rallin ajan mm. Jarruissa.

Viimeisenä päivänä Sainz nousi vielä haastamaan McRaeta, mutta kilometrit loppuivat kesken. Kolmannen sijan otti hienon kisan yksityisellä Corollalla ajanut Freddy Loix. Thiryä edelleen tuurannut Vatanen nappasi varman viidennen sijan.

Power Stage SS2 Santa Quiteria 1 - 9.02 km

1Marcus Grönholm6:16.7
2Colin McRae+4.3
3Didier Auriol+5.1
4Freddy Loix+5.4
5Carlos Sainz+5.8

Pisteissä (2020 kaavalla) Sainz nousee Kankkusen ohi ja McRae nousee neljänneksi. Oikeissa pisteissä tilanne olisi sama, mutta Sainzin johto olisi isompi

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz252321969
2Juha Kankkunen181518657
3Richard Burns100291251
4Colin McRae18002947
5Tommi Mäkinen1285034
6Didier Auriol5913330
7Piero Liatti1423827
8Ari Vatanen--151025
9Marcus Grönholm-12-517
10Freddy Loix---1717
12Bruno Thiry84--12
13Uwe Nittel66-012
13Kenneth Eriksson-12-012
14Harri Rovanperä0010010
15Armin Kremer8---8
16Raimund Baumschlager008-8
17Luis Climent00606
18Thomas Rådström04-04
19Kristopher Rosenberger--4-4
20Gregoire de Mevius---44
21Rui Madeira---22
22Gilles Panizzi2---2
23Marco Brighetti--2-2
24Francois Delecour1---1
25Mats Jonsson-1--1
26Karim Hirji--1-1
27Krzysztof Holowczyc---11
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Katalonian MM-ralli 1998


Mitsubishi esitteli uuden muhkeamman Evo V -mallin Lancerista. Citroenin tehdastalli palasi myös MM-sarjaan Xsara Kit Careilla F2-sarjassa. Paluun teki myös Thiry loukkaantumisensa jälkeen. Mitään totuttelua ei tarvittu, vaan belgi täräytti pohjat heti kisan avanneelle La Tronan power stagelle.

Loix oli valittu Auriolin sijaan ajamaan Toyotan merkkipisteitä. Kuin näpäytyksenä tallipomoille Auriol johti kisaa ekan päivän jälkeen. Kakkosena oli Jesus Purasin Citroen, mutta hän keskeytti heti toisen päivän ensimmäisellä pätkällä konevikaan.

Subarulle kilpailu oli murheellinen. Pirellin renkaat eivät toimineet, ja molemmat autot keskeyttivät lopulta teknisiin vikoihin. Ford koki saman kohtalon päätöspäivänä, Thiry tekniseen vikaan ja Kankkunen ulosajon aiheuttamaan jousitusvikaan. Tosin kaikki edellämainitut ajoivat sijoista ynnä muut.

Toisen päivän lopuksi Toyotalla oli kolmoisjohto, mutta Sainz menetti aikaa rengasrikkoon. Lopussa Mäkinen ja Loix kävivät kovaa kamppailua kakkostilasta, mutta Loix veti pidemmän korren. Auriol otti ensimmäisen voittonsa sitten vuoden 1995 (tai 1994, jos turbovilppikautta ei lasketa)

Power stage SS1 La Trona 1 - 12.86 km

1Bruno Thiry8:31.9
2Richard Burns+0.4
3Carlos Sainz+2.5
4Gilles Panizzi+2.5
5Freddy Loix+3.9

Pisteissä 2020 tapaan laskettuna Auriol nousee Mäkisen ohi ja Loix muutaman sijan ylemmäs esimerkiksi Liattin ohi. Burns nousee Kankkusen ohi toiseksi, Mäkisen ollessa vasta viides. Huomionarvoista myös, että Burns ottaa power stagen turvin enemmän pisteitä kuin yhtä pykälää paremmin sijoittunut Mäkinen.

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz2523219978
2Richard Burns10029121667
3Juha Kankkunen1815186057
4Didier Auriol591332555
5Tommi Mäkinen128501549
6Colin McRae180029047
7Freddy Loix---171936
8Piero Liatti14238027
9Ari Vatanen--1510-25
10Marcus Grönholm-12-5-17
12Bruno Thiry84--517
13Uwe Nittel66-0214
13Kenneth Eriksson-12---12
14Gilles Panizzi2---1012
15Harri Rovanperä00100-10
16Philippe Bugalski----1010
17Armin Kremer8----8
18Raimund Baumschlager008--8
19Luis Climent006006
20Francois Delecour1---45
21Thomas Rådström04-0-4
22Kristopher Rosenberger--4--4
23Gregoire de Mevius---4-4
24Rui Madeira---213
25Marco Brighetti--2--2
26Mats Jonsson-1---1
27Karim Hirji--1--1
28Krzysztof Holowczyc---1-1
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Korsikan MM-ralli 1998


Rallin alkupuolella Mäkinen osoitti, ettei edellisvuoden ulosajo kummitellut. Hän otti johtopaikan, mutta kisa jäi kesken rankkasateen aiheuttamaan sähkövikaan.

Subarun rengashuolet Katalonian jäljiltä olivat tiessään, sillä Pirelli oli tehnyt uuden renkaan, ja kosteat olosuhteet sopivat muutenkin merkille paremmin. McRae johti kisaa. Liatti nousi ensimmäisen pätkän 16. tilalta aina kolmanneksi ajettuaan kolmet peräkkäiset pohjat. Hänen ja tallitoverinsa väliin mahtui vielä F2-Peugeot’ta ajanut Francois Delecour.

Toisena päivänä Burns keskeytti ulosajon seurauksena vaurioituneeseen eturipustukseen. Sainz nousi puolestaan toiseksi, mutta menetti aikaa jo toisessa rallissa peräkkäin rengasrikkoon. Auriol taas kärsi turbohuolista.

McRae ajoi helpontuntuiseen voittoon, ja Delecour nousi päätöspätkällä kakkoseksi ohi Liattin. Thiry taas putosi viidenneksi spinnattuaan vielä päätöspätkällä.

Power Stage SS1 Vero - Pont d'Azzana 1 - 18.22 km

1Colin McRae13:31.9
2Carlos Sainz+2.3
3Philippe Bugalski+2.8
4Tommi Mäkinen+9.7
5Didier Auriol+23.6

Pisteissä (2020 kaavalla) McRae nousee takaisin mestaruustaisteluun otettuaan täydet 30 pistettä samalla kun suurin osa muista kärkinimistä oli ongelmissa. Auriol ohittaa myös Kankkusen

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz25232199886
2Colin McRae18002903077
3Richard Burns100291216067
4Didier Auriol5913325964
5Juha Kankkunen18151860259
6Tommi Mäkinen1285015251
7Piero Liatti1423801542
8Freddy Loix---1719-36
10Bruno Thiry84--51027
10Ari Vatanen--1510--25
11Gilles Panizzi2---101224
12Francois Delecour1---41823
13Marcus Grönholm-12-5--17
15Uwe Nittel66-02-14
15Philippe Bugalski----10313
16Kenneth Eriksson-12----12
17Harri Rovanperä00100--10
18Armin Kremer8-----8
19Raimund Baumschlager008---8
20Luis Climent0060006
21Fabien Doenlen-----66
22Thomas Rådström04-0--4
23Kristopher Rosenberger--4---4
24Gregoire de Mevius---4--4
25Rui Madeira---21-3
26Marco Brighetti--2---2
27Mats Jonsson-1----1
28Karim Hirji--1---1
29Patrick Magaud-----11
30Krzysztof Holowczyc---1--1
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Argentiinan MM-ralli 1998


McRae taisteli aluksi kisan voitosta Mäkisen kanssa, mutta sortui toisena päivänä ajovirheeseen, jonka seurauksena takaripustus vaurioitui. Matka jatkui mm. kivillä suoristetun tukivarren myötä, mutta voitto meni Mäkiselle. Sainz ja Kankkunen taistelivat kakkossijasta aina viimeiselle pätkälle asti, lopulta eroa espanjalaisen hyväksi vain 0.7 sekuntia. Top kymppiin mahtui pari yksityiskuljettajaa, N-ryhmän voittanut Luis Climent sekä Oriol Gomezin F2-auto. Thiryn ja Auriolin koneet hajosivat. Liatti oli muuten vaan yössä.

Power stage SS3 Ascochinga - La Cumbre - 28.93 km
1Didier Auriol18:54.0
2Tommi Mäkinen+1.9
3Bruno Thiry+5.4
4Carlos Sainz+11.4
5Richard Burns+12.9

Pisteissä 2020 kaavalla Mäkinen nousee Kankkusen ja Auriolin ohi Sainzin vahvistaessa etumatkaansa.

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz25232199820106
2Colin McRae1800290301087
3Richard Burns10029121601380
4Tommi Mäkinen128501522980
5Juha Kankkunen1815186021574
6Didier Auriol59133259569
7Piero Liatti14238015850
8Freddy Loix---1719--36
10Bruno Thiry84--510330
10Ari Vatanen--1510---25
11Gilles Panizzi2---1012-24
12Francois Delecour1---418-23
13Marcus Grönholm-12-5---17
15Uwe Nittel66-02--14
15Philippe Bugalski----103-13
16Kenneth Eriksson-12----012
17Harri Rovanperä00100--010
18Armin Kremer8------8
19Raimund Baumschlager008----8
20Krzysztof Holowczyc---1--67
21Luis Climent06000-06
22Fabien Doenlen-----6-6
23Thomas Rådström04-0---4
24Kristopher Rosenberger--4----4
25Gregoire de Mevius---4---4
26Marco Galanti jr44
27Rui Madeira---21--3
28Marco Brighetti--2----2
29Gustavo Trelles22
30Mats Jonsson-1-----1
31Karim Hirji--1----1
32Patrick Magaud-----1-1
33Oriol Gomez------11
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Akropolis-ralli 1998


"Completely quiet, nothing, it's like a completely dead" ilmoitti Mäkinen radiolla, kun Mitsun elektroniikka hajosi taas jo ykköspätkälle. Thiry taas ehti ajaa pohjat kolmelle ensimmäiselle pätkälle (myös power stagelle) kunnes kone hajosi. Ensimmäisen päivän lopussa Burns johti, mutta putosi toisena päivänä viidenneksi ollessaan ensimmäisenä tiellä. Nyt kärkeen nousi Auriol, mutta hän, McRae, Kankkunen ja Sainz olivat 15,9 sekunnin sisällä!

Kolmantena päivänä Sainzilla hajosi ohjaustehostin ja hän menetti aikaa. Kankkusella hajosi myös renkaita. EK15:lla Burns keskeytti jousitusrikkoon, mutta seuraavalla pätkällä Auriolin auto sammui hetkeksi ja McRae pääsi ohi kohti kauden kolmatta voittoaan. Liatti puolestaan ajoi ojaan ja Loix nousi viidenneksi.

Täss kilpailussa yksityiskuljettajat täyttivät sijat 7-14 ja vasta sijalla 15 oli paras F2-sarjan auto, Harri Rovanperän kuljettama Seat

Power stage SS1 Pateras - 22.29 km

1Bruno Thiry14:02.6
2Colin McRae+4.9
3Piero Liatti+9.4
4Richard Burns+10.9
5Uwe Nittel+11.1


Pisteet 2020 kaavalla, Kankkunen nousee taas kolmanneksi ja Auriol neljänneksi, Burns ja Mäkinen taas putoavat sijoille viisi ja kuusi. Sainz johtaa edelleen vain yhden voiton turvin, Kankkunen kolmantena ilman yhtään voittoa.

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz2523219982012118
2Colin McRae1800290301029116
3Juha Kankkunen181518602151589
4Didier Auriol5913325951887
5Richard Burns100291216013282
6Tommi Mäkinen1285015229080
7Piero Liatti1423801581161
8Freddy Loix---1719--1046
10Bruno Thiry84--5103535
10Ari Vatanen--1510----25
11Gilles Panizzi2---1012--24
12Francois Delecour1---418--23
13Marcus Grönholm-12-5----17
15Uwe Nittel66-02--115
15Philippe Bugalski----103--13
16Kenneth Eriksson-12----0012
17Harri Rovanperä00100--0010
18Rui Madeira---21--69
19Armin Kremer8-------8
20Raimund Baumschlager008-----8
21Krzysztof Holowczyc---1--6-7
22Luis Climent06000-0-6
23Fabien Doenlen-----6--6
24Thomas Rådström04-0---04
25Kristopher Rosenberger--4-----4
26Gregoire de Mevius---4----4
27Marco Galanti jr4-4
28Leonidas Kirkos44
29Marco Brighetti--2-----2
30Gustavo Trelles202
31Jean-PIerre Richelmi22
32Mats Jonsson-1------1
33Karim Hirji--1-----1
34Patrick Magaud-----1--1
35Oriol Gomez------101
36Volkan Isik11
 
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Uuden-Seelannin MM-ralli 1998


Thiry rullasi Escortin heti avauspäivänä sijoilta ynnä muut, mutta kärjessä oli tiukkaa. Ensimmäisen päivän jälkeen johdossa oli Auriol, mutta McRae oli taktikoinut yleisöpätkällä ja jättäytyi kolmanneksi, 4,4 sekuntia Auriolin perässä. Heidän väliinsä mahtui vielä Sainz.

Päätöspäivän ensimmäisellä pätkällä Auriol pyörähti ja valui nokka edellä ojaan. Aikaa meni varttiminuutti ja sen myötä johtopaikka. Auriol ja Sainz kävivät sekuntikampailua viimeisellä pätkälle asti, mutta lopulta Sainz voitti 4,1 sekunnin turvin.

Burns kippasi Mitsubishin katolleen ja kiinnitys palkintokorokepaikkaan vaihtui yhdeksänteen sijaan. McRae taas menetti kolme minuuttia rengasrikkoon ja putosi viidenneksi.Mäkinenkin katkaisi kolmivuotisen kaatoputken sijoittumalla kolmanneksi. Thomas Rådström körötteli Grifonen Corollalla seitsemänneksi. Paras F2-auto oli jälleen kerran Harri Rovanperän Seat, mutta seuraavassa osakilpailussa Neste Rally Finlandissa hän saisi viimeinkin alleen Seat Cordoba WRC:n.

Power stage SS2 West 1 - 6.26 km

1Colin McRae3:26.2
2Carlos Sainz+1.9
3Didier Auriol+4.1
4Tommi Mäkinen+4.2
5Richard Burns+4.4

Pisteissä Auriol ohittaa Kankkusen ja Mäkinen Burnsin.

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz252321998201229147
2Colin McRae180029030102915131
3Didier Auriol5913325951821108
4Juha Kankkunen181518602151512101
5Tommi Mäkinen128501522901797
6Richard Burns1002912160132385
7Piero Liatti14238015811869
8Freddy Loix---1719--10-46
9Bruno Thiry84--51035-35
10Ari Vatanen--1510-----25
11Gilles Panizzi2---1012---24
12Francois Delecour1---418---23
13Marcus Grönholm-12-5-----17
15Uwe Nittel66-02--1-15
15Philippe Bugalski----103---13
16Kenneth Eriksson-12----00-12
17Harri Rovanperä00100--00-10
18Thomas Rådström04-0---0610
19Rui Madeira---21--6-9
20Armin Kremer8--------8
21Raimund Baumschlager008------8
22Krzysztof Holowczyc---1--6--7
23Luis Climent06000-0--6
24Fabien Doenlen-----6---6
25Kristopher Rosenberger--4------4
26Gregoire de Mevius---4-----4
27Marco Galanti jr------4--4
28Leonidas Kirkos-------4-4
29Yoshihiro Kataoka-------3-3
30Marco Brighetti--2------2
31Gustavo Trelles------20-2
32Jean-PIerre Richelmi-------2-2
33Mats Jonsson-1-------1
34Karim Hirji--1------1
35Patrick Magaud-----1---1
36Oriol Gomez------10-1
37Volkan Isik-------1-1
38Yoshio Fujimoto-------1-1

Oikeasti tässä kohtaa kautta tilanne oli tällainen eli Mäkinen ja Auriol vaihtaisi paikkoja. http://www.juwra.com/new_zealand_1998_championship_standings.html
 
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Neste Rally Finland 1998


Power stagena ajettu lyhyt Kuohu johti Sainzin ja Kankkusen tasaamaan pohja-aikaan. Täten tätä laskelmaa varten paremmuus ratkaistaan EK2:n tuloksella, jossa Sainz veti pidemmän korren.

Tommi Mäkisen kausi oli kahta voittoa ja kahta palkintopallisijoitusta lukuunottamatta ollut murheellinen. Nyt kuitenkin puuppolalainen otti kotikisansa johdon EK3:lla ja piti sen maaliin asti. Vastaavan tempun teki Sainz kakkossijalla EK4:stä lähtien. Kolmanneksi ajoi Juha Kankkunen, vaikkakkin kävi tiukkaa taistelua Corolla WRC:n alleen saaneen Marcus Grönholmin kanssa. Ratkaisu käytiin lopulta EK16 Ouninpohjassa Grönholmin vanteen hajotessa ja auton pudotessa syvään ojaan. Grönholm ajoi päätöspäivänä vielä viidet pohjat, mutta se riitti vain seitsemänteen sijaan. Näytöt kuitenkin oli annettu, ja tallipäälliköt halusivat kilvan tulla juttelemaan pitkänhuiskean inkoolaisen kanssa.

Colin McRaelle tämä Jyskälä oli taas kerran Ryskälä. Jo ensimmäisellä EK:lla Subaru lipsahti risteyksessä ojaan, ja neljännellä pätkällä kolahti puuhun niin kovasti, että kisa jäi kesken. Kakkosautoa tässä kisassa ajoi ei niin nuori mutta silti kovin lupaava Jarmo Kytölehto, joka oli ajanut kahtena edellisenä vuonna kolmanneksi. Subaru ei kuitenkaan sopinut käteen, ja Kytölehto oli lopulta vasta kahdeksas ajettuaan myös ojaan EK3:lla. Parhaat EK-sijoitukset olivat kuitenkin vain kaksi viidettä tilaa.

Auriolille neljäs sija oli varmasti pettymys, mutta Burnsille viides tila ensikertalaiselle oli kelpo suoritus. Thiry oli aivan yössä, ja oli lopulta vasta kymmenes ilman suurempia murheita. Ensiesiintymisensä täällä tehnyt Seatin WRC-auto ei ollut vielä valmis, ja Rovanperä oli vasta yhdestoista Oriol Gomezin ajaessa ulos. Nopein F2-auto oli Alister McRaen ohjastama VW Golf, sillä Toni Gardemaister kaatoi Seatin lauantaina.

Power stage SS1 Kuohu 1 - 6.34 km

1Carlos Sainz3:03.6
2Juha Kankkunen+0.0
3Tommi Mäkinen+3.1
4Richard Burns+3.4
5Marcus Grönholm+3.8

Pisteissä 2020 kaavalla Mäkinen nousee kolmanneksi.

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz25232199820122923170
2Colin McRae1800290301029150131
3Tommi Mäkinen128501522901728125
4Didier Auriol591332595182112120
5Juha Kankkunen18151860215151219120
6Richard Burns100291216013231297
7Piero Liatti142380158118-69
8Freddy Loix---1719--10--46
10Bruno Thiry84--51035-136
10Ari Vatanen--1510-----025
11Gilles Panizzi2---1012---024
12Marcus Grönholm-12-5-----724
13Francois Delecour1---418----23
14Thomas Rådström04-0---06818
16Uwe Nittel66-02--1-015
16Philippe Bugalski----103---13
17Kenneth Eriksson-12----00-012
18Harri Rovanperä00100--00-010
19Rui Madeira---21--6-09
20Armin Kremer8---------8
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
San Remo -ralli 1998


Indonesia peruttiin, joten seuraavaksi siirryttiin kauden viimeiseen asvalttikisaan Italiaan. Mäkinen otti taas kisan johdon heti alkupätkillä ja piti sen loppuun asti. Hieno näytöstyylin voitto paineenalaisena asvaltilla. Liatti pystytteli muuten iskuetäisyydellä kakkosena koko kisan, mutta Ponzonen erikoiskokeen molemmilla ajokerroilla toisena ajopäivänä Mäkinen repi eroa ensin 11.5 ja sitten 15.3 sekuntia. Maalissa eroa olikin vain 15.8 sekuntia. McRae oli kisan alussa rengasrikon hidastamana sijalla 17, mutta taisteli tiensä palkintopallin alimmalle korokkeelle. Samalle korokkeelle halusi myös Sainz, ja taistelu olikin hurjaa läpi päätöspäivän, mutta lopulta McRae oli 1,5 sekuntia nopeampi.

Auriol oli kärkinelikon tuntumassa, mutta pieni ajovirhe toisena päivänä kolautti auton nokan kallioseinään, ja keskeytys oli tosiasia. Käänteisesti hieman isomman ulosajon koki "aivan yössä" koko kauden asvalttikisat ollut Juha Kankkunen, mutta hän viesti radiolla huoltoon tyynesti auton ylikuumenneen. Rovanperä puolestaan oli kolauttanut Seatin kallioseinämään jo EK3:lla.

Gilles Panizzi paransi F2-Peugeotinsa vauhtiaan kisan mittaan ja oli päätöspäivän lenkin koko yleiskilpailun nopein, nousten viimeisellä pätkällä Bruno Thiryn ohi viidenneksi. Top kymppiin mahtuivat vielä kisassa ensimmäistä kertaa mukana ollut Burns sekä Andreat Dallavilla, Aghini ja Navarra, joista ensinmainittu nappasi myös yllättäen kaksi power stage -pistettä.

Power stage SS1 Coldirodi 1 - 10.12 km

1Piero Liatti6:34.6
2Tommi Mäkinen+0.5
3Carlos Sainz+2.8
4Andrea Dallavilla+3.9
5Francois Delecour+4.2

Pisteissä 2020 kaavalla Mäkinen nousee toiseksi, mutta Sainz on kauempana kuin täyden 30 pisteen päässä.

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz2523219982012292315185
2Tommi Mäkinen12850152290172829154
3Colin McRae180029030102915015146
4Didier Auriol5913325951821120120
5Juha Kankkunen181518602151512190120
6Richard Burns10029121601323124101
7Piero Liatti142380158118-2392
8Freddy Loix---1719--10---46
10Bruno Thiry84--51035-1541
10Gilles Panizzi2---1012---01034
11Ari Vatanen--1510-----0-25
12Marcus Grönholm-12-5-----7-24
13Francois Delecour1---418----124
14Thomas Rådström04-0---068-18
16Uwe Nittel66-02--1-0-15
16Philippe Bugalski----103----13
17Kenneth Eriksson-12----00-0012
18Harri Rovanperä00100--00-0010
19Rui Madeira---21--6-009
20Armin Kremer8----------8
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
57. Network Q Rally of Great Britain 2001


Kauden päätöskilpailu käynnistettiin kutkuttavista asetelmista, Richard Burns johti sarjaa kolmen pisteen erolla Tommi Mäkiseen ja kuuden pisteen erolla Colin McRaehen, eikä Carlos Sainz ollut toivottoman kaukana mitalitaistelua ajatellen.

Ralli käynnistettiin torstai-iltana Cardiffin superspesiaalilta, jossa nopeimman ajan ajoi Colin McRae. Muista tittelintavoittelijoista Carlos Sainz oli kolmas, Richard Burns kymmenes ja Tommi Mäkinen vasta kahdeksastoista, eroa kärkeen 4,3 sekuntia.

Perjantai-aamu valkeni raikkaana, ja skotti Colin McRae oli heti liekeissä, pohja-aika myös erikoiskokeelle 2. Mestaruustaistelu sai kuitenkin dramaattisen käänteen, kun Tommi Mäkinen jäi reitille heti aamulla vain kolme kilometriä ennen maalia. Vasemmalle taittaneessa mutkassa pyörä osui rytkyyn ja pultin katkettua pyörä taittui alle, ja peli oli sen suhteen taputeltu, Tommin mahdollisuudet mestaruuteen olivat menneet. Tilanne korpesi vietävästi Tommia, ja tilannetta käytiin katsomassa jopa Ylen kuvanauhoilta asti. Kaiken kruunaa Marcus Grönholmiin maalihaastattelu kakkospätkän maalista. "Ei jumalauta." Niinpä.

Mutta kisa jatkui, ja kärkipaikkaa piti edelleen hallussaan Colin McRae, Grönholm oli kuitenkin hiipinyt vain 0,2 sekunnin päähän ennen neljättä erikoiskoetta. Mutta onni ei ollut McRaelle suosiollinen, erikoiskokeella neljä Focus lipesi huikeaan volttisarjaan sisäpatista, ja skotti sai heittää hyvästit maailmanmestaruudelle. Näin ollen McRae menetti mahdollisuutensa mestaruuteen, ja pöytä oli katettu Richard Burnsille. Mestaruustaistelussa oli enää mukana kaksi kandidaattia, Richard Burns ja murheista kärsinyt Carlos Sainz, joka kärsi rengasrikon aamun ensimmäisellä erikoiskokeella menettäen 20 sekuntia, ja hän sai vielä aikasakkoa 40 sekuntia, joten mahdollisuudet mestaruuteen olivat enää seitinohuet.

Viimeinenkin uhka Burnsin mestaruudelle poistui, kun Carlos Sainz poistui pelistä varsin ikävällä tavalla: Focus liukui yleisön sekaan, kaksi erikoiskoetta peruutettiin ja Ford päätti vetää molemmat jäljellä olevat autonsa: Sainzin sekä britti Mark Higginsin pois pelistä.

Näin pöytä oli katettu britti Richard Burnsille, joka kiitti, kumarsi ja ajoi uran ensimmäiseen maailmanmestaruuteensa yhdellä osakilpailuvoitolla. Huikea kausi! Viimeistä kilpailua Burns ei kuitenkaan voittanut, sillä edellisen kauden Marcus Grönholm antoi esinäytöksen, mitä on kaudella 2002 luvassa. Täydellinen esitys ja voitto melkein 2,5 minuutin erolla ennen Harri Rovanperää!


PowerStage (SS17 Margam 2 - 27.93 KM)

SijoitusKuljettajan nimi ja autoAika PowerStagella ja tappio voittajallePisteet PowerStagelta
1Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC16:30.05
2Didier Auriol - Peugeot 206 WRC16:44.4 (+14.4)4
3Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC16:48.1 (+18.1)3
4Armin Schwarz - Skoda Octavia WRC Evo216:55.3 (+25.3)2
5Alister McRae - Hyundai Accent WRC216:56.8 (+26.8)1

Pisteet kilpailusta

SijoitusKuljettajan nimi ja autoLoppupisteet
1Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC25 + 5 = 30
2Harri Rovanperä - Peugeot 206 WRC18 + 3 = 21
3Richard Burns - Subaru Impreza S7 WRC '0115
4Alister McRae - Hyundai Accent WRC212 + 1 = 13
5Armin Schwarz - Skoda Octavia WRC Evo210 + 2 = 12
6Kenneth Eriksson - Hyundai Accent WRC28
7Didier Auriol - Peugeot 206 WRC6 + 4 = 10
8Bruno Thiry - Skoda Octavia WRC Evo24
9Gregoire de Mevius - Peugeot 206 WRC2
10Toshihiro Arai - Subaru Impreza S7 WRC '011



MM-sarjan pistetilanne 14/14

SijoitusKuljettajan nimiMCSEPTESARCYGRKEFINZITFRAUGBTotal
1Richard Burns-51562123--2325-172115171
2Tommi Mäkinen27-301816-1728-5--12-153
3Colin McRae-2--302826-19188415-150
4Carlos Sainz231522101619--81213-4-142
5Harri Rovanperä-26----15191218-81421133
6Marcus Grönholm--15-----28146-2630119
7Francois Delecour 18101298-1417--131--102
8Didier Auriol--427-----101515151096
9Petter Solberg-8--10-21-8112116-77
10Gilles Panizzi---22------25182-67


Viimeisen osan julkaisuun kesti liian kauan, mutta vihdoin tämäkin on ohi. Varsin erinäköinen on MM-pistetilasto tällä nykysysteemillä. Voitot olivat selkeästi ennen suuressa arvossa, sen osoittaa se, että Grönholm jäi vanhalla kaavalla mestaruudesta 8 pistettä, nyt eroa on 52 pistettä. Hurjaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Välihuomaus: 1988 Uuden Seelannin ralliin osallistui eurooppalaisista kuljettajista vain Jimmy McRae ja itävallan Sepp Haider. Kaikki varsinaiset tehdaskuskit loistivat poissaolollaan. Samana vuonna Norsunluurannikon rallissa ajeltiin pitkälti paikallisten kuskien voimin. Isommista nimistä mukana vain Pascal Gaban ja Rudi Stohl, jotka MM-sarjaa ajatellen olivat hekin lähinnä joukon jatketta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Australian MM-ralli 1998


Mestaruus alkoi olla katkolla, ja paineet olivat Mäkisen harteilla. Jo ensimmäisenä päivänä tekniset murheet vaivasivat, ja Mäkinen oli kaukana kärjestä. Johtopaikkaa piti sen sijaan hänen tallitoverinsa Richard Burns. Sainz puolestaan taktikoi päivän päättäneellä Langley Parkin yleisöpätkällä itsensä pari sijaa taaemmas, jotta saisi paremman lähtöpaikan.

Jo avauspäivänä Liatti päätti kehnon kautensa ja koko Subaru-uransa ajamalla puuhun. Latu kävi kapeaksi myös Seatin WRC:n rattiin istahtaneelle Marc Duts...Duezille.

Toisena päivänä Burns rullasi Mitsun, minkä seurauksena turboputki hajosi ja aikaa meni rutkasti. Päivän aikana Mäkinen nousi toiseksi Sainzin taakse. Illan jälleen päättäneellä Langley Parkin superspesiaalilla hän kuitenkin starttasi punaisella valolla ja sai minuutin aikasakon. Talli teki protestin, sillä lähtövalot olivat epäviralliset, ja Mäkinen oli seurannut kelloa. Protesti hyväksyttiin, ja aikasakko peruttiin.

Mäkinen voitti rallin lopulta 15 sekunnin turvin. Hän, Sainz, Auriol, Kankkunen ja McRae olivat kaikki 56 sekunnin sisällä. Belgialaiset Loix ja Thiry olivat useamman minuutin perässä, ja heidän jälkeensä top kympin täyttivät yksityiskuljettajat Possum Bourne, Sebastian Lindholm ja Ed Ordynski. Paras F2-auto oli Alister McRaen VW Golf.

Power Stage SS2 York Railway - 5.30 km (McRae oli parempi EK3:lla, mikä ratkaisee paremmuuden)

1Colin McRae2:37.9
2Juha Kankkunen+0.0
3Richard Burns+0.3
4Carlos Sainz+0.5
5Tommi Mäkinen+1.1

Pisteissä 2020 kaavalla Koko Top 20:n sijoitukset pysyivät muuten muuttumattomina. Mäkinen on voiton eli 25 pistettä perässä Sainzia, vaikka oikeasti olisi ollut kaksi pistettä edellä.

MCSEKEPTESFRARGRNZFINITAUSGBRTOTAL
1Carlos Sainz252321998201229231520205
2Tommi Mäkinen1285015229017282926180
3Colin McRae18002903010291501517163
4Didier Auriol591332595182112015135
5Juha Kankkunen18151860215151219014134
6Richard Burns100291216013231243104
7Piero Liatti142380158118-23092
8Freddy Loix---1719--10---854
9Bruno Thiry84--51035-15647
10Gilles Panizzi2---1012---010-34
11Ari Vatanen--1510-----0--25
12Marcus Grönholm-12-5-----7--24
13Francois Delecour1---418----1-24
14Thomas Rådström04-0---068--18
16Uwe Nittel66-02--1-0--15
16Philippe Bugalski----103-----13
17Kenneth Eriksson-12----00-00-12
18Harri Rovanperä00100--00-00-10
19Rui Madeira---21--6-00-9
20Armin Kremer8-----------8
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Rallin MM-sarjan kausi 2000 uudelleenlaskettuna

Kauden 2001 uudelleenlaskennan jälkeen tuli mieleen, mitäpä jos laskisi myös kauden 2000 uudelleen. Tällä kertaa en kuitenkaan aio mennä kilpailu per viesti, vaan tuutataan suoraan lopputulokset tähän ja sitten vertaillaan eroavaisuuksia pisteissä.

Alkuperäiset pisteet

SijoitusKuljettajan nimi ja autoLoppupisteet
1Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC65
2Richard Burns - Subaru Impreza WRC60
3Carlos Sainz - Ford Focus WRC 46
4Colin McRae - Ford Focus WRC43
5Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evolution 36
6Francois Delecour - Peugeot 206 WRC24
7Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC21
8Juha Kankkunen - Subaru Impreza WRC20
9Harri Rovanperä - Toyota Corolla WRC7
10Petter Solberg - Ford Focus WRC6


Kauden 2021 pistesysteemin pisteet (PowerStagena viimeinen erikoiskoe)

SijoitusKuljettajan nimi ja autoLoppupisteet
1Marcus Grönholm - Peugeot 206 WRC212
2Richard Burns - Subaru Impreza WRC201
3Carlos Sainz - Ford Focus WRC181
4Tommi Mäkinen - Mitsubishi Lancer Evolution 149
5Colin McRae - Ford Focus WRC146
6Francois Delecour - Peugeot 206 WRC112
7Juha Kankkunen - Subaru Impreza WRC104
8Gilles Panizzi - Peugeot 206 WRC64
9Freddy Loix - Mitsubishi Carisma GT46
10Petter Solberg - Ford Focus WRC/Subaru Impreza WRC40

Kärkikolmikon järjestys ei vaihtunut, piste-erot ovat toki hieman erilaiset. Sainz johti MM-sarjaa vielä Australiaan lähdettäessä, mutta siellä tapahtunut keskeytys jätti matadorin ulos MM-taistelusta. Sijat 4 ja 5 vaihtoivat keskenään paikkaa, McRae selkeästi kärsi tästä uudesta systeemistä, eroa Sainziin tuli 35 pistettä, kun sitä olisi muutoin ollut kolme pistettä.

Loppupää Top10-listasta onkin sitten aivan sekaisin. Kankkunen keräsi yllättävän hyvän potin pisteitä ja haastoi melkein Teleluurin. Sen sijaan Panizzin pistesaldo väheni roimasti tämän uuden systeemin myötä. "Last Freddy" Loix oli kaudella aivan yössä, mutta jämäpisteille ajaminen kannatti, ja lopputuloksissa sija 9. Oikeastihan Freddy ajeli sijalle 15. Tehdastallin autolla. Miten tää mies sai pitää paikkansa edes?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5226
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Loix oli lajin kuumin lupaus silloin 1997-1998. Näin jälkikäteen tuntuu absurdilta, että esim. Kataloniassa 1998 Toyota valitsi merkkipisteistä ajamaan Sainzin ja Loixin, pudottaen Auriolin tässä hierarkiassa kolmoskuskiksi (noh, Didi "kosti" sitten toki omalla tavallaan voittamalla koko roskan, Loixin ollessa sinänsä erinomaisesti toinen). Kaksikon Mäkinen-Loix piti olla todella iskukykyinen kaudella 1999, mutta belgialaisella kävi monellakin tapaa vähän huono mäihä siinä; Mitsu ei osunut oikein millään käteen, ja sen lisäksi Montessa (jossa olisi voinut jotain heti näyttääkin) ulos heti ykkösellä. Ruotsissa vauhti oli kohteliaasti sanottuna vaatimatonta ja sitten tulikin saikkua kun Safarissa kolahti oikein kunnolla.
 
Ylös