Kausien 1989 ja 1990 off-seasonilla Nelson Piquetilla oli mielenkiintoinen tilaisuus yrittää eri talleihin. Piquet oli tullut tyytymättömäksi Lotuksella mikä oli luvannut paljon ja antanut vähän. Jatkaakseen kaudella 1990 Piquet halusi 30 miljoonaa markkaa minimipalkkiona. Camel ja Honda olivat kyllästyneitä maksamaan isoja summia liian huonoista tuloksista. Sen jälkeen Piquet suuttui ja alkoi katsella paikkoja muista talleista. Piquetin 30 miljoonaa markkaa kukaan ei ollut halukas maksamaan vaikka Piquet otti kaikkiin talleihin yhteyttä jotka tulivat vain kyseeseen.
McLaren olisi ollut kiinnostunut mutta siellä ajoi verivihollinen Senna. Ron Dennis olisi mieluusti maksanut summan sillä Sennan ja Prostin palkat olivat ylisuuria Dennisin mielestä. Williamsilla molemmat ajajat aikoivat jatkaa ja Frank ei pitänyt vieläkään kauden 1987 jälkitapahtumista missä Piquet jätti tallin. Ferrarilla ajoi taas Prost ja vaikka Prost ei ajaisi niin Mansell ajaisi. Se oli melkein yhtä suuri punainen vaate Piquetille kuin Senna. Ferraria lukuunottamatta kukaan ei halunnut maksaa Piquetin summaa.
Benettonilla Flavio Briatore oli aluksi lähinnä nauranut tarjoukselle ja käskenyt pudottaa hintaa. Flaviolla menestyvät kuljettajat alkoivat kuitenkin hävitä markkinoilta. Lotukselle Piquet ilmoitti suostuvansa jatkamaan erikoisin ehdoin. Hänen täytyi saada 12 miljoonaa markkaa kaudelta ja 300 000 markkaa jokaiselta pisteeltä sarjassa. Näiden lisäksi Piquet halusi 720 000 markkaa kilpailun voitosta ja vielä toiset 12 miljoonaa markkaa mestaruudesta. Lotuksella ei suostuttu tarjoukseen. Benettonilla alkoi Flavion kanssa hintakisa joka tuntui pitkittyvän.
Viimeisen tarjouksen lähestyessä Piquet sulki oven yritettyään myydä itsensä omasta mielestään huokeaan 12 miljoonan markan Lotukselle kaudesta 1990. Bonukset Piquet oli valmis tarvittaessa jättämään väliin. Lotukselle se ei enää käynyt ja Piquet ehdotti vielä kerran 30 miljoonaa markkaa. Se ei käynyt. Piquet toisti vielä kerran tarjouksensa 12 miljoonan markan palkasta ja 12 miljoonan markan mestaruusbonuksesta.
Sen jälkeen Lotuksen ja Piquetin välit menivät poikki. Yksi syy oli myös Hondan häipyminen ja Camelin mielenkiinnon laimeneminen. Piquetille kävi tahtomattaan Sennan tavoin. Kaudella 1987 Senna oli houkutellut itsensä hinnan pilviin pyytämällä 30 miljoonaa markkaa jatkosta Lotuksella. Sen torjuminen oli kuitenkin Ron Dennisin lottovoitto.
Benettonilla alkoi sen jälkeen tavoittelu Piquetista. Flavio ei pitänyt Nelsonin hinnoista ja Nelson ei pitänyt Flavion hinnasta. Alkuperäisten pistepalkkojen ja alennettujen voittobonusten sijaan Piquet jätti vuodenvaihteessa tarjouksen Briatorelle. Hän halusi 24 miljoonaa markkaa kaudelta ja 6 miljoonaa markkaa voitosta ja 6 miljoonaa markkaa mestaruudesta. Flavio torjui. Vastavuoroisesti Flavio oli valmis maksamaan 6 miljoonaa markkaa kaudelta ja saman verran jokaisesta voitosta ja mestaruudesta. Piquet kieltäytyi.
Sen jälkeen Piquet ehdotti 300 000 markan maksamista jokaisesta kauden kilpailusta erikseen ja 6 miljoonan markan minimipalkkiota. Tuossa vaiheessa Piquetin palkkaneuvottelut olivat saaneet f1-väen huomiota eri puolilla maailmaa. Siinä vaiheessa lausuntoautomaatti Niki Lauda sanoi Piquetin palkan olevan salonkileijonana toimivien voimamiesten rahaa.
Lisäksi hän sanoi sen olevan järjetöntä. Siinä vaiheessa ajoittain temperamenttinen Piquet sanoi Laudan olevan ajastaan väärässä oleva ukko joka ei osaa ottaa osaansa rahoista. Sanailun ohessa Piquet kävi kuumeisesti neuvotteluja.
Flavio Briatorella oli kaksi vaihtoehtoa. Ottaa Roberto Moreno tai kuumeisesti Tyrrellin kanssa neuvotteleva Jean Alesi talliin. Kolmantena oli Nelson Piquet joka oli täysi kysymysmerkki. Asenne saisi ratkaista hänen kohtalonsa. Alesi varmisti paikkansa Tyrelillä nopeasti. Moreno sen sijaan oli vielä vapaana. Piquet suostui alentamaan palkkaansa, mutta vaati pisterahaansa ja isoa mestaruusbonusta. Lopulta Piquet teki viimeisen ehtonsa ja Flavio kieltäytyi.
Hetken näytti siltä, että isoin yllätys kaudella 1990 olisi ollut Nelson Piquet ilman paikkaa koska Flavio ei suostunut puhumaan enää palkoista. Lopulta Flavio Briatore antoi viimeisen ehtonsa Piquetille joka oli jo lähes luopunut koko tallipaikasta. Ennen sitä Indycarin puolelta oli tullut kysyntää 12 miljoonan markan palkalla. Piquetia kiinnosti sarjanvaihdos, mutta Flavio saneli ehdot. Briatore oli valmis maksamaan Piquetille hänen mestaruusbonuksensa eli 6 miljoonaa markkaa, mutta voittobonus jäi pois.
Lisäksi hänen palkkansa oli pisteisiin sidottu ja hän saisi peruspalkkana 600 000 markkaa. Pisterahaa oli 600 000 markkaa pisteeltä. Pisteraha oli kaksi kertaa suurempi kun alunperin. Voittosumma oli kymmenen kertaa pienempi kuin alkuperäinen. Briatore oli suuttunut neuvottelujen edetessä keppostelevalle, mutta ajoittain erittäin itsepäiselle brasilialaiselle. Piquet luopui myös Indycarin paikasta sillä sopimus Briatoren mukaan koski vain f1-ajoja. Lopulta Piquet suostui ja solmi kahden vuoden sopimuksen ja optiona oli kolmas vuosi. Sponsorien osalta Flavio suostui vapaisiin maksuihin. Hän oli neuvottelujen kestäessä koettanut rajoittaa sponsorien kausirahat vain 300 000 markkaan.
Piquetin kieltäytyminen olisi tiennyt hänelle käytännössä uran loppua tai sitten ainakin välivuotta. Toki Eurobrunilla tai muussa vastaavassa tiimissä paikkoja olisi ollut tarjolla. Roberto Morenolle Piquetin tulo talliin tiesi testikuskin paikkaa ja Eurobrunilla ajoa ennen loppukautta jolloin hän pääsi ajamaan kaksi viimeistä kisaa Benettonilla Alessandro Nanninin loukkaannuttua. Piquetin lähtö taas olisi ollut Morenolle vain onnenpotku ja tuloksien sijassa olisi saattanut tulla vaikka voittokin.