Talvitestit 2010

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Ferrarihan muistaakseni testasi pääsääntöisesti muilla radoilla valtaosaan verrattuna. Ensimmäiset epäilykset ainakin täällä foorumilla taisi tuli siinä, kun Toyota oli testeissä Ferrarin vauhdissa, joskin siinä kiinnitettiin huomiota enemmän Toyotan nopeuteen, eikä niinkään Ferrarin hitauteen.

Myös mm. McLaren oli testeissä jatkuvasti pulassa. Ferrari muistaakseni väläytti muutaman kerran kärkiajalla, mutta myöhemmissä testeissä yhä useampi talli rikkoi Ferrarin ajan, jolloin pelko alkoi hiipiä puseroon. Sitten muistaakseni Autosport julisti heidän oman arvionsa tallien suhteista testien perusteella. Itsehän en halunnut uskoa sitä ollenkaan, mutta piti kuin pitikin suurimman osan paikkaansa.

Eli kyllä ne testit jotain kertoo. Se, että Ferrari on nyt kärjessä ei välttämättä kerro paljoa, mutta kääntää vaakakuppia siihen suuntaan, ettei se Ferrari nyt ihan täysi susi ole. Massakin sanoi, että F10 olisi suuri parannus viimekautiseen autoon, eikä säätöjen kanssa ollut mitään ongelmia. Mutta katsellaan nyt...


Näinhän se tietenkin menee. Jos Ferrari on nopea, me suomalaiset täällä kirotaan yhä enemmän Kimin "kurjaa kohtaloa". Toisaalta, jos McLaren on nopea, niin pahus, kun meni Kimiltä sivusuun se diili. Entä, jos Mercedes kerää marjat? Oli miten oli, niin kyllä siinä helposti tulee suru puseroon Kimin lähdön myötä, ellei RedBull ja Vettel tule ja korjaa koko pottia. :)
Jotakuinkin juurikin näin. Eli kyllä sen jo näkee, ettei se niin susi ole kuin viimevuonna. Tai no eihän sitä tietenkään varmuudella voi sanoa, mutta saa sellaisen kuvan, mitä testeistä nyt voi saada.

Viime vuonna tosiaan Ferrari testaili missä testaili, eikä oikein kunnon vertailukohtia saatu heti kärkeen. Sitten alkoikin tulla signaaleja suunnalta ku toiselta, että Ferrari ei ois ihan täysin iskussa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ei Ferrari susi ole. He ovat tehneet nyt kolmena päivänä aamupäivästä kovan ajan, mutta eilenkin Massa ajoi sitten iltapäivällä 1.16-aikoja.

Onko esim. McLaren vielä ajanut kovin kevyenä? Button ei vielä ole oikein edes radalle päässyt.

Ehkä tänään viimeisenä päivänä nähdään kevyen auton kokeilua?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei Ferrari susi ole. He ovat tehneet nyt kolmena päivänä aamupäivästä kovan ajan, mutta eilenkin Massa ajoi sitten iltapäivällä 1.16-aikoja.

Onko esim. McLaren vielä ajanut kovin kevyenä? Button ei vielä ole oikein edes radalle päässyt.

Ehkä tänään viimeisenä päivänä nähdään kevyen auton kokeilua?
Totta. Aamulla kun tekee kovan ajan niin saa olla koko päivän keulilla. Mutta näin ne mielikuvat syntyy. :)

Muistaakseni joku mainitsi täälä, että Kovis oli ajanu tällä radalla jotain 1.11 aikoja edellisessä suurinpiirtein vertailukelposessa testissä pari vuotta sitten. Eli mennäänkö nyt alle 1.11 jää nähtäväks. Jos ei mennä edes yrittämällä, niin sittenhän Ferrarin huiput on ollu niitä maksimi revityksiä 20 kilon bensa kuormalla tms...

Enää ei vissiin tulla testaan Valenciaan, joten jos haluaa kokeilla nopeeta kierrosta sielä niin tänään se on tehtävä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
eikä me koko testiaikana saada selvyyttä niinkin tärkeään seikkaan kuin polttoainekulutukseen. 20kg vaikka enemmän, niin jo tuntuu lähtöruudukossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistaakseni joku mainitsi täälä, että Kovis oli ajanu tällä radalla jotain 1.11 aikoja edellisessä suurinpiirtein vertailukelposessa testissä pari vuotta sitten.
Silloin tosin mentiin vielä urarenkailla ja härpäkekoreilla.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Luulempa että tämä tankkaus kielto saattaa osoittautua suurimmaksi yksittäiseksi sääntömuutokseksi pitkään pitkään aikaan. Sen vaikutuksia ei vielä voida oikein arvailla. Siihen kun lisätään vielä eri radat, muuttuvat läpötilat ym ym niin yllätyksiä tullaan näkemään. Se on varmaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Luulempa että tämä tankkaus kielto saattaa osoittautua suurimmaksi yksittäiseksi sääntömuutokseksi pitkään pitkään aikaan. Sen vaikutuksia ei vielä voida oikein arvailla. Siihen kun lisätään vielä eri radat, muuttuvat läpötilat ym ym niin yllätyksiä tullaan näkemään. Se on varmaa.
Oleellista Ferrarilla on ( Shell yhteistyö ) onko polttoainekulutusta saatu kuriin. Se on Ferrareissa ollut hieman janoista. Ja onko Mersu pitänyt etumatkaa + onko sillä omia keinoja erottamassa kulutusta Macin mersuista. Ja sitten - kun aika-ajo ajetaan kevyenä - kuinka paljon se iskukyky eroaa kisavahvuudesta.

Polttoainekulutukseen liittyy toki myös aerodynamiikka. Mutta etenkin se liittyy rengaskulutukseen - joka sekin on toisenlaista noilla polttoainekuormilla.

Sitten on vielä näiden sekundarenkaiden lämmöt. Aika-ajo renkaisiin lämpö kevyellä autolla mutta samoilla renkailla liikkeelle täydellä tankilla puolustamaan lähtöruutua.

Luulenpa edelleen, että hellavaraista autoa ja kuskia nyt kuulutetaan. Tietenkin hyvä lähtöruutu/aika-ajotulos on tärkeä koska painavilla autoilla voi ohittelu olla alkukierroksilla vähemmän ketterää. Vielä noi tuplatripaquatrodiffut siinä nenän edessä puhaltamassa.

Eli toivon - janoinen ja jäähdytystarpeen suhteen hankala se Ferrari on edelleen eikä hommasta tule mitään.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Champ is back :ahem:

1 Alonso Ferrari 1m11.599s
2 de la Rosa Sauber 1m12.094s +0.495
3 Schumacher Mercedes 1m12.450s +0.851
4 Alguersuari Toro Rosso 1m12.576s +0.977
5 Button McLaren 1m13.783s +2.184
6 Hulkenberg Williams 1m14.410s +2.811
7 Petrov Renault 1m14.707s +3.108
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kovaa ne menee.


1 Alonso Ferrari 1m11.599s
2 de la Rosa Sauber 1m12.094s +0.495
3 Schumacher Mercedes 1m12.450s +0.851
4 Alguersuari Toro Rosso 1m12.576s +0.977
5 Button McLaren 1m13.783s +2.184
6 Hulkenberg Williams 1m14.410s +2.811
7 Petrov Renault 1m14.707s +3.108

Edit: TIMOMIES ehti ensin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
no joo siinäkö muka voimasuhteet:
1 Ferrari ( Alonson pr-taahtuma )
2 Sauber ( sponsoreita haetaan )
3 Mercedes ( pitkää vetoa ja polttiainekuormaa )
4 Toro Rosso
5 McLaren ( painikkeet vielä hakusessa, vihreä maali sotkee loputkin )

Vaan ei sillä - useampi silmäpari paikan päältä on jo viestittänyt, että Ferrarilla kulkee: Barrichello, Keke, HeikkiKulta...

täytyy laittaa toivo Red Bulliin.
 
Viimeksi muokattu:

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Siellä on noin 25000 silmäparia tiiraamassa Alonson menoa joten tuo kärkiaika ei ole yllätys.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
täytyy laittaa toivo Red Bulliin.
Näin se taitaa olla. Sebastian Vettel, tuo suomalaisten uusi sankari, Laulava Raketti! :thumbup: (Mistähän tuokin tuli? :rolleyes:)

Kyllähän tuo jotenkin "oikeutetulta" tuntuisi, että kaiken tuon mediahurmoksen seasta nousisi Red Bull ja Vettel ottamaan komennon. Toivottavasti kuitenkin kilpailu on kovaa, eikä varsinkaan Ferraria päästetä liian helpolla.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Alonso tais tuoda renaultilta sekunnin mukana kun renault vaikuttaa vielä hitaammalta mitä viime vuonna oli. :D
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Alonso vauhdissa

Autosportilta:12:50 Alonso goes even quicker, posting a 1:11.470. He is over half a second ahead of his closest rival now (8 kierroksen pätkä ilmeisesti)

Kattelin vanhoja testiaikoja vertailun vuoksi ja esim. Kovalainen ajoi 2008 tammikuussa 1:11:00 ja myönsi että ajoi kevyellä autolla.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Väität että Ferrari pelleilisi vähäiset testit pr juttuihin ennenkauden alkua jos siis olisi ongelmia vauhdin kanssa? :D
Ei nuo pelleile... Alonso on vaan niin kova kuski että

Varmaan illalla väittävät että oli täys tankki
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olisi aika luonnollista, että Alonso saa ohjelmakseen kevyen auton säädöt. Massan ajaessa ehkä enemmänkin näin alkuun kisapainolla ( niistä säädot usein aloitetaan ). Näin ei kuitenkaan tarvitse olla kun useat kerran Ferrarin vauhtia kehuvat.

Olla voi myös niin, useammallakin tallilla - että koko viikon testit hoidetaan raskaalla autolla ja vain lasketaan mitä vauhti olisi kevyenä. Kaikkia kortteja ei tässä yhteisesiintymisessä toki paljasteta. Ferrarilla ehkä suurista se myös suurin näytöntarve tällä erää.
 
Ylös