Talvitestit 2010

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Vaikeaapa tuo kärkitallien vertailu on. Tänään on keskitytty vertaamaan eri rengasseoksia (pehmeä, medium, kova) ja Allenin mukaan mm. Schumacher ja Hulkenberg keskittyivät kovempiin seoksiin ja Webber ajoi pehmeää ja mediumia. Webberin aika pehmeällä seoksella 3 kierroksen stintillä. Myös Alonso ajoi lähinnä pehmeällä seoksella ja parhaat ajat tulivat 10-15 kierroksen stinteillä ja pehmeällä seoksella.

http://www.jamesallenonf1.com/2010/02/jerez-days-3-webber-shines-in-the-dry/
Autosportissa lukee, että tällä viikolla on testattu pelkästään pehmeämpiä seoksia ja viime viikolla testattiin kovia. :doubtful:

Sade on varmaan sotkenut alkuperäistä suunnitelmaa tai sitten toimittajat on normaaliin tapaan hyvin sekaisin. :alppu:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Autosportissa lukee, että tällä viikolla on testattu pelkästään pehmeämpiä seoksia ja viime viikolla testattiin kovia. :doubtful:

Sade on varmaan sotkenut alkuperäistä suunnitelmaa tai sitten toimittajat on normaaliin tapaan hyvin sekaisin. :alppu:
Mun muistaakseni Autosportin live seuranta totesi tällä viikolla, että kolmea seosta on tarjolla... Viime viikolla oli vain pari pehmeetä tms... Kai, ehkä tai jotain... :doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tälläkin foorumilla on keskusteltu ja katseltu kuvia savuavasta ja tulta hohkailevasta Lotuksen pakariympäristöstä. Muuten Lotus vaikuttaa luotettavammalta kuin Virgin kyllä.
Pakosarjojen kanssa on tosiaan ollut vähän ongelmia, mutta todellisista lämpöongelmista oikeasti kärsivällä autolla ei ajeta päivässä 140 kierrosta.
Virgin ei lisäksi näytä niin antiikkiselta, omaa nykyaikasemmat nosen ja huomattavasti solakammat ponttoonit jo lähtökohtaisesti kuin Lotus. Kai se vaan näyttää potentiaalisemmalta sitten. Ainakin modernimmalta, ja sen voi sanoa ihan aikuisten oikeasti faktana. Plus tietysti se, että auton virtaukset toimivat kuten mallinnettu(talliväen mukaan), joka on hyvä uutinen.
Mites päin se nyt menee... kummassa on enemmän potentiaalia, siinä autossa jossa nykymuodin kaikki jipot näkyy olevan jo käytössä vai siinä, jossa niitä ei vielä ole ja johon ne on täysin mahdollista lisätä?
Olikos se Bobakki vai kuka, kun arvaili, että Gascoynen suunnittelema Lotus saattaisi kärsiä takarenkaiden kulumisesta. Kuinkas sitten kävikään....
Ainakin sen toin esille, että tosi moni Gascoynen autoista on kuluttanut takarenkaita lujaa. Välitankkausten aikakautena asiaa oli helpompi kontrolloida, kun painoa oli vähemmän ja renkaiden kestävyys ei enää vuosituhannen vaihteen jälkeen ole ollut minkäänlainen rajoite välitankkausten kanssa. Kyse voi toki olla pelkästään aerodynaamisen pidon puutteen aiheuttamasta ongelmasta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo hydraulihuolista johtunut palo ja pakosarjan halkeaminen ei kyllä oikein auton lämpöongelmista kerro.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Lotus sai viimeisenä testipäivänä paljon tärkeitä kierroksia ja tätä kautta varmasti paljon hyödyllistä dataa pitkistä vedoista. Luotettavuus tuskin on se ongelma, jonka kanssa Lotuksella joudutaan painimaan. Takarenkaiden kuluminen pitkillä vedoilla on sen sijaan huolestuttavaa, sillä siitä ei välttämättä päästä eroon ennen kuin auton päivityspaketti saadaan valmiiksi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kekeltä ihan asia tekstiä Maikkarin haastattelussa. Mielenkiintosinta antia oli Keken omat havainnot radan varresta.
Mm. Sauber on kuulemma ollut koko ajan kevyt, pomppii reunakivien yli kun raskaat autot ei niin oo tehny. Osaltaan tässä on varmasti auto kohtasia erojakin. Toinen oli, että Mäkki oli jollain 17 kiekan stintillä näyttäny kuulemma kuorma-autolta vaikka sitä ennen oli menny tosi fantaastisesti. :) Eli suuria eroja kierrosajoissa.

Keke veti yhteen asetelmat Jerezin jälkeen

Jaa niin sano tuo myös, että Lewisiltä tulee loppumaan fillarit, kun taas Buttonilta ei. Alonsoo piti myös vahvana, Massaa ei nyt nähty kuivalla (Hamiltonia vissiin kuitenkin näki sit kuivallakin? :p). Sumista sano, että selkeesti ruosteessa on vielä... :D
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kekeltä ihan asia tekstiä Maikkarin haastattelussa. Mielenkiintosinta antia oli Keken omat havainnot radan varresta.
Mm. Sauber on kuulemma ollut koko ajan kevyt, pomppii reunakivien yli kun raskaat autot ei niin oo tehny. Osaltaan tässä on varmasti auto kohtasia erojakin. Toinen oli, että Mäkki oli jollain 17 kiekan stintillä näyttäny kuulemma kuorma-autolta vaikka sitä ennen oli menny tosi fantaastisesti. :) Eli suuria eroja kierrosajoissa.

Keke veti yhteen asetelmat Jerezin jälkeen

Jaa niin sano tuo myös, että Lewisiltä tulee loppumaan fillarit, kun taas Buttonilta ei. Alonsoo piti myös vahvana, Massaa ei nyt nähty kuivalla (Hamiltonia vissiin kuitenkin näki sit kuivallakin? :p). Sumista sano, että selkeesti ruosteessa on vielä... :D
No joo, Keke ei petä - siis jalat maassa jälleen. Hyviä haastatteluja. Olen kyllä ollut taipuvainen uskomaan samaa - eli Button voi hyvinkin olla kisassa vahva Lewiksen kuluttaessa renkaansa. Ja siitäkin, että Schumille tulee vaikeata. Red Bullista ei ollut puhetta - mutta toivottavasti pesevät nämä kaikki. Ja toivottavasti Alonso ei ole niin vahva kuin Keke aprikoi - vaan että Massa pistää kampoihin.

Yllättävää ja metkaa on kuitenkin Keken näkemys siitä, että nämä autot ovat suurien tallien osalta vain sinne päin mitä ensimmäisessä kisassa nähdään. Varsinaiset 2010 kilpurit nähdän aikaisintaa Barcelonan testeissä tai jopa vasta 1. kisassa. Eli virtuaalisuunnittelu, pienoismallit jne tapahtuu juuri nyt ja radalla nähdyt pirssit on koekappaleita niitä suunnitelmia varten. Tämä nykymaailman talvinen testiaika ei olekaan uuden auton testausta vaan testausta uutta autoa varten.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Pakosarjojen kanssa on tosiaan ollut vähän ongelmia, mutta todellisista lämpöongelmista oikeasti kärsivällä autolla ei ajeta päivässä 140 kierrosta.

Mites päin se nyt menee... kummassa on enemmän potentiaalia, siinä autossa jossa nykymuodin kaikki jipot näkyy olevan jo käytössä vai siinä, jossa niitä ei vielä ole ja johon ne on täysin mahdollista lisätä?

Ainakin sen toin esille, että tosi moni Gascoynen autoista on kuluttanut takarenkaita lujaa. Välitankkausten aikakautena asiaa oli helpompi kontrolloida, kun painoa oli vähemmän ja renkaiden kestävyys ei enää vuosituhannen vaihteen jälkeen ole ollut minkäänlainen rajoite välitankkausten kanssa. Kyse voi toki olla pelkästään aerodynaamisen pidon puutteen aiheuttamasta ongelmasta.
Bobakin kommentteihin itsekin yhdyn. Virgin on käyttänyt auton suunnitteluun "paljon" aikaa ja jippoja on jo kokeiltu tietokonepöydällä. Lotukselta ne on vielä käyttämättä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ainakin sen toin esille, että tosi moni Gascoynen autoista on kuluttanut takarenkaita lujaa. Välitankkausten aikakautena asiaa oli helpompi kontrolloida, kun painoa oli vähemmän ja renkaiden kestävyys ei enää vuosituhannen vaihteen jälkeen ole ollut minkäänlainen rajoite välitankkausten kanssa. Kyse voi toki olla pelkästään aerodynaamisen pidon puutteen aiheuttamasta ongelmasta.
Mielenkiintoista että takarenkaat kuluvat, eturenkaiden kaventamisesta huolimata. Yleensä se kai kuitenkin on yliohjaavasti luisteleva auto, josta takarenkaat kuluu. Ellei sitten kuski sudittele saadakseen aliohjaavan auton kääntymään?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tämä nykymaailman talvinen testiaika ei olekaan uuden auton testausta vaan testausta uutta autoa varten.
Noinhan se on ollut iät ja ajat. Piirustuspöydällä/tuulitunnellissa/tietokoneella ideoidaan teoriassa toimivat tsydeemit ja sitten testeihin mennään katsomaan että mitenkä oikeassa sitä alun perin oltiinkaan. Uutta osaa tulee sitten ekoihin kisoihin hurjalla syötöllä kun testeissä löydetyt ongelmat on ratkaistu.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Noinhan se on ollut iät ja ajat. Piirustuspöydällä/tuulitunnellissa/tietokoneella ideoidaan teoriassa toimivat tsydeemit ja sitten testeihin mennään katsomaan että mitenkä oikeassa sitä alun perin oltiinkaan. Uutta osaa tulee sitten ekoihin kisoihin hurjalla syötöllä kun testeissä löydetyt ongelmat on ratkaistu.
Joo viittasin enemmänkin siihen, että nämä testiautot todella näyttivät jo uusilta ( johtuen tietenkin säännöistä ), mutta kuskien kannalta heillä on aivan eri kärryt 1. kisassa - ainakin joillakin talleilla.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kekeltä ihan asia tekstiä Maikkarin haastattelussa. Mielenkiintosinta antia oli Keken omat havainnot radan varresta.
Mm. Sauber on kuulemma ollut koko ajan kevyt, pomppii reunakivien yli kun raskaat autot ei niin oo tehny. Osaltaan tässä on varmasti auto kohtasia erojakin. Toinen oli, että Mäkki oli jollain 17 kiekan stintillä näyttäny kuulemma kuorma-autolta vaikka sitä ennen oli menny tosi fantaastisesti. :) Eli suuria eroja kierrosajoissa.

Keke veti yhteen asetelmat Jerezin jälkeen

Jaa niin sano tuo myös, että Lewisiltä tulee loppumaan fillarit, kun taas Buttonilta ei. Alonsoo piti myös vahvana, Massaa ei nyt nähty kuivalla (Hamiltonia vissiin kuitenkin näki sit kuivallakin? :p). Sumista sano, että selkeesti ruosteessa on vielä... :D
Oli muuten todella hyvä/mielenkiintoinen haastattelu. Maikkarille kerrankin :thumbup:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuosta Keken haastattelusta tuli mieleen, että kyllä olis hyvä kommentoija kisaennakko lähetyksissä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielenkiintoista että takarenkaat kuluvat, eturenkaiden kaventamisesta huolimata. Yleensä se kai kuitenkin on yliohjaavasti luisteleva auto, josta takarenkaat kuluu. Ellei sitten kuski sudittele saadakseen aliohjaavan auton kääntymään?
Trullin kommentteja en muista lukeneeni, mutta Kovalaisen mukaan auto oli varsin yliohjaava. Voi olla, että joku suht perustavanlaatuinen asia on mennyt väärin kun esim. renkaiden ominaisuuksiin ei ole ollut mahdollista perehtyä. Gascoynen mukaan talli kokeili painonjakauman muuttamista jo männäviikolla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Trullin kommentteja en muista lukeneeni, mutta...
itv: Trulli happy with first T127 test

Jarno Trulli said he thoroughly enjoyed his first day behind the wheel of the new Lotus T127 in testing at Jerez yesterday.

Lotus used test driver Fairuz Fauzy for the car's shakedown and its maiden fully-fledged test day, before Heikki Kovalainen took over for Thursday and Friday - so Saturday was Trulli's first chance to try the T127 for size.

The Italian veteran completed 141 trouble-free laps - more than any other driver testing yesterday - and said he was already settling in well.

"It was a very positive day," Trulli said.


"I'm really happy about my first day testing with Lotus Racing and I was very lucky to have everything right on the car today with no major issues.

"We were able to put a lot of mileage on the car and get a lot of information out of it.

"I had the chance to start developing a real feel for the car and it's good to be here."

While fellow new team Virgin has lost mileage to technical problems, and Campos and US F1's cars have yet to even run, Lotus has been able to rack up plenty of laps at Jerez this week - to technical chief Mike Gascoyne's delight.

"Overall it's been a very encouraging four days," said Gascoyne.

"The main aim of the test was reliability and over the last two days of dry running we have found some directions in set up that will enable us to concentrate on the pace of the car in Barcelona."
 
Ylös