Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuotahan niskoittelu Massassa tuntuu hieman olevan mutta luulisin että Barrichello ei toiste kertaa Ferrarille enää tule vaikka tiimissä ei kaikki samat herrat enää palvele, tainut joskus sanoa jotain sinne päin että samanlaiseen "juoni" kakkoskuski leikkiin ei lähtisi.
Mitäs muuten Fisichellalla on ikää? Maine vähän kärsi kun sai Kimiltäkin päihin, mutta ei varmaan olis hirveästi Massaa pöllömpi vaihtoehto noin muuten.

Vastaankin itselleni: 37, synttärit tammikuussa. Pari kautta olis mittarissa jäljellä Alonson orjana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitäs muuten Fisichellalla on ikää? Maine vähän kärsi kun sai Kimiltäkin päihin, mutta ei varmaan olis hirveästi Massaa pöllömpi vaihtoehto noin muuten.
Kai sen nyt jokainen lajia ymmärtävä on tajunnut, että rämpiminen johtui hankaluudesta sopeutua Ferrarin KERS-autoon? Muutoin pitäisi vetää johtopäätös, että Force India oli täysin ylivoimainen auto nopeilla radoilla loppukaudesta, mikä ei ole kovin uskottavaa.

En usko että Fisicon maine tuosta pestistä olennaisesti kärsi. Ei ihmiset parin tuurauskisan perusteella koko miehen arviota uusiksi pistä. Eihän?

Enempi sanoisin, että Heikille häviäminen laski niitä osakkeita, jotka Alonson rinnalla ajamisen jälkeen oli jäljellä. Fisicon kun piti olla se ykköstykki ennakkokaavailussa. Taisin itsekin ajatella että no nyt mies saa lopulta kunnon mahdollisuuden.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kai sen nyt jokainen lajia ymmärtävä on tajunnut, että rämpiminen johtui hankaluudesta sopeutua Ferrarin KERS-autoon?
Eiköhän ymmärtävät ymmärrä, mutta olisi kuitenkin outoa palkata Räikköselle selvästi hävinnyt kuski, kun Massa oli suurin piirtein Räikkösen tasolla ja häviää nyt Alonsolle selvästi. Itse en usko, että Fisi häviäisi Alonsolle Ferrarin ratissa yhtään pahemmin kuin Renaultillakaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eiköhän ymmärtävät ymmärrä, mutta olisi kuitenkin outoa palkata Räikköselle selvästi hävinnyt kuski, kun Massa oli suurin piirtein Räikkösen tasolla ja häviää nyt Alonsolle selvästi. Itse en usko, että Fisi häviäisi Alonsolle Ferrarin ratissa yhtään pahemmin kuin Renaultillakaan.
En pidä Fisichella-spekulaatiota minään muuna kuin haihatteluna. Ei Giancarlo ole enää palaamassa ykkösiin (kuin korkeintaan jos joutuu varakuskina hommiin). Varmasti Fisichella sopeutuisi autoon paremmin, kun saisi testikauden siihen totutella, mutta ei hän Massaa kummempi kakkoskuski olisi. Huonompi, väittäisin, vaikka aikoinaan Massaa parempana häntä pidinkin.

Jos Massa lähtisi kauden jälkeen (mihin en usko), niin korvaaja tulisi Ferrarin ulkopuolelta.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kai sen nyt jokainen lajia ymmärtävä on tajunnut, että rämpiminen johtui hankaluudesta sopeutua Ferrarin KERS-autoon? Muutoin pitäisi vetää johtopäätös, että Force India oli täysin ylivoimainen auto nopeilla radoilla loppukaudesta, mikä ei ole kovin uskottavaa.

En usko että Fisicon maine tuosta pestistä olennaisesti kärsi. Ei ihmiset parin tuurauskisan perusteella koko miehen arviota uusiksi pistä. Eihän?

Enempi sanoisin, että Heikille häviäminen laski niitä osakkeita, jotka Alonson rinnalla ajamisen jälkeen oli jäljellä. Fisicon kun piti olla se ykköstykki ennakkokaavailussa. Taisin itsekin ajatella että no nyt mies saa lopulta kunnon mahdollisuuden.
Ehkä kuitenkin Fisin maine jonkin verran kärsi 2009 lopusta, koska ei saanut pistettäkään ja oli tolkuttoman hidas melkein joka paikassa. Lisäksi tuppaa olemaan niin, että ensimmäinen ja viimeinen näyttö ovat ne, jotka muistetaan parhaiten (eli uran alku ja loppu). Se on kyllä totta, että rookie tallikaverille häviäminen vie maineen. Lopulliseti. :p
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Olepa sitten itsekin objektiivinen. Missä tahansa muussa tilanteessa ja muiden kuskien sanomisina lausunnot olisivat selvä myöntö tallipelistä, joten objektiivisesti katsottuna niin ne olivat myös tässä tapauksessa.

Samalla tavalla Kimi tuossa lehdistötilaisuudessa kiitteli tiimiä ja ja Felipeä avusta ja hyvästä tiimityöstä. Jos kumpikaan olisi yhtään suoremmin puhunut he olisivat myöntäneet tallimääräyksen (mitä tietenkään eivät voineet tehdä).
No eihän Kimi muutakaan tilanteeseen voi sanoa. Jos Massa ei olisi tullut tai päässyt toiseksi, ei Kimi olisi voittanut mestaruutta. Eihän se todista yhtään mitään. Ollaanpa nyt todellakin objektiivisia, ja myönnetään, ettei me voida tietää, hidastiko Massa tarkoituksella vai ei. Et sinäkään sitä tiedä, joten älä viitsi esittää asiaa faktana. Yhtä legitiimisti voisin väittää, että jos Kimissä olisi yhtään vaikkapa Alonso-tyyppisiä narsistisia piirteitä, niin hän olisi sanonut, että olisin voittanut kisan jokatapauksessa. En kuitenkaan viitsi moisia sivaltaa olemattomien faktojeni tueksi.

Mut jatketaan. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Kai sen nyt jokainen lajia ymmärtävä on tajunnut, että rämpiminen johtui hankaluudesta sopeutua Ferrarin KERS-autoon?
Oli todellinen harmi ettei Schumi tullut tuuraamaan Massaa. Olisi saanut hyvät naurut kun se olisi saanut samallalailla pannuun kuin Badoer ja Fisi. Eipä olisi varmaankaan tarvinnut katsella Schumin kuminaamaa tällä kaudella F1:ssä ja kuunnella niitä koottuja selityksiä sekä Schumin että tallin puolelta.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Ehkä kuitenkin Fisin maine jonkin verran kärsi 2009 lopusta, koska ei saanut pistettäkään ja oli tolkuttoman hidas melkein joka paikassa. Lisäksi tuppaa olemaan niin, että ensimmäinen ja viimeinen näyttö ovat ne, jotka muistetaan parhaiten (eli uran alku ja loppu). Se on kyllä totta, että rookie tallikaverille häviäminen vie maineen. Lopulliseti. :p
Hetkinen!

Fisico on ajanut kolme podium sijaa huonoilla autoilla SPA:ssa. Sillä kuuluisalla "kuskinradalla."
1997 Hopea Jordan
2001 Pronssi Benetton
2009 Hopea Force India

Ei ei ei, nyt puhut ihan puuta heinää aijempien väitteitesi kanssa jos aliarvioit Fisicon lahjoja.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ai kuten Alonson häviäminen rookie-hamille? :D
Niin. 2005 ja 2006 Renaultin voitettua molemmat mestaruudet molempina vuosina saattoi joku erehtyä luulemaan Renaultin silloisia kuljettajia koviksi. Mutta 2007 molemmat ottivat turpaan rookie tallikaverilta. Tällöin viimeistään olisi pitänyt ymmärtää mikä tilanne todellisuudessa oli, viitteitä kun löytyy aiemmiltakin vuosilta.
 

Olvi

Active member
Liittynyt
8.6.2008
Viestit
44
Niin. 2005 ja 2006 Renaultin voitettua molemmat mestaruudet molempina vuosina saattoi joku erehtyä luulemaan Renaultin silloisia kuljettajia koviksi. Mutta 2007 molemmat ottivat turpaan rookie tallikaverilta. Tällöin viimeistään olisi pitänyt ymmärtää mikä tilanne todellisuudessa oli, viitteitä kun löytyy aiemmiltakin vuosilta.
2007 ja 2008 Ferrarin voitettua tallimestaruudet sekä toisena vuotena myös kuljettajien mestaruus, joku saattoi erehtyä luulemaan Ferrarin silloisia kuljettajia koviksi. Räikkösen kanssa tasaväkisesti taistellut Massa otti kuitenkin vuonna 2010 pahasti turpaan surkealta, rookie-tallikaverille hävinneeltä Alonsolta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
2007 ja 2008 Ferrarin voitettua tallimestaruudet sekä toisena vuotena myös kuljettajien mestaruus, joku saattoi erehtyä luulemaan Ferrarin silloisia kuljettajia koviksi. Räikkösen kanssa tasaväkisesti taistellut Massa otti kuitenkin vuonna 2010 pahasti turpaan surkealta, rookie-tallikaverille hävinneeltä Alonsolta.
Tuohon nyt on Massan puolustukseksi pakko sanoa pari sanaa. Massa polon ajamattomuus onnettomuuden jälkeen, sekä valitettavan selkeä kakkoskuskin asema heti alkuasetelmista lähtien. Toki Massa vielä hienosti ensimmäisissä aika-ajoissa päihitti Alonson mutta sen jälkeen viimeistään ku Alonso teki hazardi ohituksen varikolle tultaessa, jokainen huomasi ja tiesi mikä on Massan asema.

Mut joo, noitahan voi kierrellä ja kaarrella vaikka miten päin. Kuka hävisi kellekkin ja missäkin tilanteessa, niin saadaan aina joku toista paremmaksi.

Hyvin ne vetää kaikki, ainakin kärkipään vehkeillä ajeliljat aina ajoittain. Vaikkakin ehkä kokonaisuudessaan Alonso saattaa olla paras, Vettel ehkä nopein ja Hamilton ehkä röyhkein. Luonnollisesti pienillä eroilla. :alppu:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
2007 ja 2008 Ferrarin voitettua tallimestaruudet sekä toisena vuotena myös kuljettajien mestaruus, joku saattoi erehtyä luulemaan Ferrarin silloisia kuljettajia koviksi.
Aivan. Kuljettajia ei pidäkään luokitella heidän tulostensa perusteella, koska talli on vastuussa niistä tuloksista n. 90 prosenttisesti. Yritit ilmeisesti heittää pahan vastaheiton, mutta ei tuossa mitään ihmeellistä ole, ihan totta turiset.

Kuljettajan hyvyys mitataan ihan toisilla tavoilla.

Mutta otetaanpa vertailuksi vaikka Jenson Button jota ei juuri arvostettu 2008 jälkeen. No, 2009 voitti mestaruuden kun sai sopivan auton alleen ja nykyään arvostus on ihan toista luokkaa. Miksi? Onko kuljettaja todella muuttunut? Tuskin. Kyse on imagosta. Samoin Alonsolla. Ei Alonso ole lainkaan niin hyvä kuljettaja kuin imagonsa. Itse asiassa Jenson Button on todennäköisesti hieman parempi kuljettaja kuin Alonso, vaikka imagot ovatkin tätä väittämää vastaan. Jenson ei ole ottanut kuonoon rookie tallikaverilta, that's for sure. Ajatellaan tilannetta jossa Button olisi ajanut pari vuotta sellaisella autolla kuin 2009. Ajatellaan lisäksi, että Buttonilla olisi läpi uran ollut ykköskuljettajan asema tallissaan ja tallikaverit valittu siten, etteivät ne uhkaa superimagon luomista. Jos joku uhkaisikin, niin potkut tulisi, vaikka sitten kesken kauden.

No, ei enempää kuskeista Ferrari-ketjussa.

http://www.ts.fi/f1/kolumnit/173888.html

Sebastian Vettelin kymmenen ja Webberin viisi paalua tällä kaudella ovat vahva todiste siitä, että Red Bull on kauden kirkkaasti nopein auto. Niinpä ainakin sen suunnittelija Adrian Newey ansaitsisi sekä kuljettajien ja valmistajien mestaruuden.
Heikki Kulta menee helppoon.

"Red Bull on nopein auto, Red Bull on nopein auto, Red Bull on nopein auto, Red Bull on nopein auto, jos sanon sen monta kertaa siitä tulee totta." Tämä on hokema, jota hoetaan, mutta se ei perustu oikein muuhun kuin mielikuviin ja aika-ajoon, jossa kohtaa siinäkin unohtuu että kierrosaika ei ole sama asia kuin auton nopeus teknisessä mielessä.

On totta, että aika-ajoissa Red Bull on ollut nopein tällä kaudella, mutta se ei ole sama asia kuin nopein auto yleisemmällä tasolla. Kisoista ne pisteet annetaan, ja kisavauhdissa Ferrarilla on ollut tällä kaudella nopein auto. Oli alkukaudesta ja ollut jälleen Hockenheimista lähtien, Red Bullin ja McLarenin käyden väliaikaisesti kärjessä keväällä ja kesällä muutamien kisojen ajan kumpikin. Ferrarin etu löytyy kolmesta seikasta Red Bulliin nähden: paljon parempi moottori, parempi renkaiden kulutus/käyttö kisapituudella ja paras pito hitaissa mutkissa ja niistä ulos kiihdyttäessä (näkyy myös kisojen lähdöissä usein). Auto on ollut myös uskomattoman hyvässä yleisbalanssissa Hockenheimista lähtien kun verrataan Red Bulliin ja McLareniin: auto on erittäin vakaa mutkien läpi (sisääntulo, apex, ulostulo) kun Red Bull ja McLaren vikuroivat enemmän ja vaativat kuljettajiltaan korjausliikkeitä enemmän, ja tämä vaikuttaa myös kierrosaikaan. Red Bullin ainoa etu Ferrariin nähden on nopeat mutkat joissa aerodynamiikka on muita tehokkaampi, aivan kuten Ferrarin aerodynamiikka tuottaa parhaan tehon hitaammissa mutkissa. Keskinopeissa mutkissa autot näyttäisivät olevan suurinpiirtein tasoissa. Kaiken lisäksi Ferrari on ollut luotettavin auto; Alonso on menettänyt vain pienen määrän pisteitä luotettavuusongelmien vuoksi ja saanut mm. kaksi voittoa Vetteliltä kun Renaultin kone on temppuillut. Selvyyden vuoksi:

Ferrari:
+moottori
+renkaat
+hitaat mutkat
+luotettavuus

Red Bull:
+nopeat mutkat
(+aika-ajo)

Vielä kun todetaan, että nopeita mutkia ei nykyisessä F1-sarjassa suinkaan ole edes kovin paljoa, shikaanit ja muut hitaat mutkat ja uudemmilla radoilla pitkät suorat ovat hallitsevassa roolissa, ja että aika-ajoista ei jaeta pisteitä, on homma paketissa.

Analyyttisesti ajatellen ei ole mitään epäselvää siitä etteikö Ferrarilla ole nopein auto tällä kaudella. Ihmiset kuitenkaan eivät yleensä ajattele analyyttisesti, varsinkaan toimittajilla ei tyypillisesti ole minkäänlaista analyyttistä ajattelukykyä. Tämä pätee toimittajiin yleisemminkin, vaikka jokunen poikkeus aina voidaankin löytää; joku, joka on ensin saanut teknisen koulutuksen tai tehnyt teknisiä töitä, ja sitten päätynyt toimittajaksi jostain kumman syystä. Kun lukee sanoma- tai aikakauslehtiä, huomaa kyllä että se mitä toimittajat luulevat analyysiksi, on kovin pintapuolista. Erityisesti toivoisin että toimittajilta vaadittaisiin logiikan alkeiskurssin suorittamista, sen verran pahasti jo perusasiat menee usein pieleen.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
...tilitystä...
Sinä se vaan jaksat :D. Jos jätetään tuo sinun mutuilusi huomiotta ja katsotaan faktoja, niin ei ole epäilystä siitä mikä on ollut nopein auto lähestulkoon jokaisessa kilpailussa. Vihje: se ei ole Ferrari. Vaatii melkoisen kieroa "analyyttistä ajattelukykyä" pystyäkseen kääntämään kaikki faktat eri johtopäätökseen.

Siinä olet oikeassa, että Ferrari vaikuttaisi olevan melkoisen hyvä hitaissa mutkissa, mutta tuo naurettava Red Bullin vahvuuksien vähättely peittää alleen nämäkin. Keskinopeissa ja nopeissa mutkissa RB on yksinkertaisesti paras. Piste. Tuota et pysty kiistämään vaikka kuinka selittelisit niitä näitä.

Renkaiden kulumisesta en ole juuri kuullut valituksia Ferrari- tai RB-kuljettajilta. Mistä vedät moisen johtopäätöksen, että Ferrari olisi tässä suhteessa jotenkin parempi?

Renault. Rellun kone saa kyllä ruoskaa vähän joka suunnalta, mutta onko siihen todella aihetta? Usein Red Bullin "huonoja" suoranopeuksia selitetään alitehoisella moottorilla, mutta kas kummaa kun itse Renault-tallin autot miehittävät usein kärkipaikkoja huippunopeusmittauksissa. Ettei vaan Neweyn F-duct olisi epäonnistunut?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ferrari:
+moottori
+renkaat
+hitaat mutkat
+luotettavuus

Red Bull:
+nopeat mutkat
(+aika-ajo)
Noista voi olla lähes samaa mieltä, vaikkakin moottorihuolia Ferrarillakin oli.

Heittäisin tuohon vielä mukaan Macin edut:

McLaren:
+ pitkät suorat

Kisavauhdissa useilla radoilla erot ovat hieman tasoittuneet mutta kuten on nähty jo usean vuoden ajan, aika-ajot ratkaisee liiankin usein kisoja. Varsinkin näillä onnettomilla uusilla radoilla joissa ei ole mitään toivoa ohittamisesta vaikka olisit sekunnin nopeampi :nope:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Ferrarin omistussuhteisiin muutoksia

Autonvalmistaja Fiat on ilmoittanut ostaneensa takaisin viiden prosentin osuuden Ferrarista, jonka se myi viisi vuotta sitten abudhabilaiselle sijoitusyhtiölle Mubadalalle. Arabiemiraateissa ilmestyvän The National -lehden mukaan kaupan hinta oli 122 miljoonaa euroa. Fiatin omistus Ferrarista nousee kaupan myötä 90 prosenttiin.

Huhujen mukaan Fiat etsii Ferrarille uutta vähemmistöosakasta ja olisi vähentämässä omistustaan Ferrarista 51 prosenttiin. Fiatin tiedottaja ilmoitti The Nationalille, ettei Fiat kommentoi huhuja.Lähde Plaza.fi
Kova puhe oli viimeksi kesällä näistä omistus suhteista ja nyt ainakin jotain tapahtui.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Renault. Rellun kone saa kyllä ruoskaa vähän joka suunnalta, mutta onko siihen todella aihetta? Usein Red Bullin "huonoja" suoranopeuksia selitetään alitehoisella moottorilla, mutta kas kummaa kun itse Renault-tallin autot miehittävät usein kärkipaikkoja huippunopeusmittauksissa. Ettei vaan Neweyn F-duct olisi epäonnistunut?
Liekö "alitehoisuudella" toinenkin syy. Neweyn autothan eivät kovinkaan luotettavia ole minun silmissä koskaan olleet. Ovatkohan joutuneet säätelemään tehoja hieman alemmas, jotta moottorit eivät ala päästelemään savuja. Lahjakas kaveri on kyllä suunnittelemaan autoja, mutta 99-05 kertoi varsin hyvin hänen autojensa luotettavuudesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jenson ei ole ottanut kuonoon rookie tallikaverilta, that's for sure.
Tämän argumentin sanattomaksi vetävä todistusarvo nousee ylimaallisiin sfääreihin kun huomioi, ettei Jenson ole ajanut rookiekuskin tallikaverina.

So yes, that's for sure.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös