Kiitollisuudenvelkoja
Italialaisella F1-lehdistöllä on päähänpinttymä, ettei Kimi Räikkönen koskaan kiittänyt tarpeeksi tallikaveriaan Felipe Massaa siitä avusta, jonka sai kaikkien aikojen mestaruuskiriinsä Ferrarilla kolme vuotta sitten.
Massa itsekin lyö yhä löylyä tälle jo kovasti haalealle kiukaalle, kun sanoo, että jokainenhan nyt tietää Räikkösen viileän luonteen.
Ihan tuoreessa italialaishaastattelussa Massa sanookin odottavansa Fernando Alonson kiittävän häntä huomattavasti lämpimämmin, jos voittaa tämän vuoden mestaruuden.
Itse asiassa tulkinnanvaraa on siitä, mistä Räikkösen sitten olisi niin vuolaasti pitänyt kiittää Massaa tuolloin Brasilian GP-voittonsa jälkeen. Massan puolelta on tehty selväksi, että hän päästi Räikkösen ohitseen voittoon.
Olen kuitenkin kuullut tiimin sisältä, että tapa, millä Räikkönen nousi johtoon siinä kisassa, oli kaikkea muuta se, mihin Massa viittaa ykköspaikan luovuttamisella tallikaverilleen.
Massa teki kaikkensa pysyäkseen Räikkösen edellä vielä varikkokäyntien jälkeen. Hän piiskasi Ferrariaan niin rajusti, että oli kaksi kertaa lipsahtaa ulos radalta. Siitä huolimatta Räikkönen ehti varikolta tallikaverinsa ohitse.
Sisäpiireissä Ferrarillakin tiedettiin heti, että Räikkönen otti tuonkin voittonsa ajamalla, ei lahjana, joskin olisi saanut sen myöhemmin varmasti yhtä ristiriitaisia tunteita herättäneellä tavalla kuin Alonso Hockenheimissa, kun Massa hidasti kaikkien tv-katsojien todistamana ja päästi tallikaverin edelleen.
Loppujen lopuksi Alonsokaan ei varmasti ihan aidosti tunne suurta kiitollisuudenvelkaa Massalle intettyään aikansa radioitse tilanteen naurettavuutta tallikaverin perässä köröttelystään, kunnes latu aukeni.
Kiinassa Massa kiukutteli, kun Alonso ohitti hänet varikkotiellä. Silverstonessa Ferrarit osuivat toisiinsa heti alkumasta. Ja ihan viime päivinä on nostettu esiin kritiikkiä myös siitä, ettei Massa päästänyt Alonsoa ohitseen jo kauden toisessa kilpailussa Australiassa.
Diplomaattisesti Alonso esittikin Brasilian GP-aattona toivomuksen, että voittaisi mestaruuden tavalla, joka tekisi koko tiimin – myös Massan – iloiseksi.
Jos Red Bull kuitenkin voittaisi mestaruuden, varmaa on, että siellä kukaan ei jälkikäteen tuntisi kiitollisuudenvelkoja kenellekään. Tappion hetkellä tosin kalavelat voisivat pikemminkin nousta tapetille.