Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Oli kyllä loistava tulos Ferrarille, McLaren vielä pisteissä tähtäimessä. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä loppuun asti Vettel-Alonso. Paljon renkaiden kunnosta kiinni lopussa.
Se harmitti. Samoin kun Hamilton sössi ekan mutkan ja Alonso pääsi ohi niin siitäkään ei nähty ohitustaistelua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ferrarilla voi olla melkoiset juhlat edessä mikäli Fernando ottaa voiton kotiin muiden tyriessä homman kuka mitenkin. Lisäksi Massa toimii pistesyöjänä ja vähän paremmalla tuurilla jopa voittojen syöjänä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Suurempi kysymys on kyllä se, mitä moottorille oli tehty, kun se yhtäkkiä oli selkeästi epäluotettava. Samalla tavallahan joku vika Ferrarilla oli, kun Massalta hajosi kone Unkarissa 2008 ja Kimiltä sitten seuraavassa kisassa Valenciassa, molemmilla aika lailla kisan lopussa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minua hiukan vaivaa tämä yleinen toitotus siitä, että RB on sarjan ylivoimainen auto. Etenkin Ferrarileirissä on nyt toitotettu, kuinka Neweyn luomus on sarjan ehdottomasti paras auto ja silti Alonso meni pisteissä ohi.

No pisteissä toki menikin ja ihan ansiosta - koska myös virheet ja luotettavuus sarjassa merkitsevät.

Mutta aivan ilmeisesti - mielestäni - Red Bullien aika-ajovauhti määrittää koko auton. Nythän on niin, että he käyttävät autossa palotilasta alkavaa pakokaasun ohjausta joka lisää virtausta. Mutta tätä voi käyttää vain Q3:ssa - muutoin moottori altistuu liikaa vaurioitumiselle. ( Vetteliltä kysyen siltikin liikaa ). Tuo on toki ratkaiseva etu monen muun mm aerodynaamisen innovaation lisäksi ja onkin tuonut ylivoimaisesti paalupaikkoja yhdessä taitavien kuskiensa toimesta. Ilmiön vahvistaa usein RB:n ajamat Q2:n ja Q3:n kierrosaikaerot.

Mutta kisanopeudessa Ferrari on jo pitkään pysynyt vaivattomasti RB:n peesissä. Ohi päästyään, ei Red Bullillakaan olisi eväitä nopeusetuun ja ohitukseen Ferrarista. Tätä harhaa alleviivaa edelleen Massan avuttomuus - joka toki onkin Alonson ihan ensimmäinen tavoite. Samaten alleviivausta tuo RB kaksi kilpailukykyistä ja tasa-arvoista kuskia mestaruustaistossa. On kuitenkin minulle selvää, että kisanopeudessa, rengaskestävyydessä ja useille radoille soveltuvuudessa Ferrari on ihan RB tasolla - jollei ohikin. Ferrarin kuljettajien ja tallin mokat sekä terävyyden puute piti myös trendiä pitkään piilossa.

Nythän Ferrari on aika-ajossakin aivan RB kannassa jollei rinnalla. Koreassa vain Q3:sen aikana diffuusorista revitty hienoinen ero vei RB:t Ferrarin edelle.

Ymmärrän kyllä, että punaiset sysäävät paineita harteiltaan vähättelemällä oman autonsa iskukykyä suhteessa RB:n - etenkin kun tilastoissa se niin selkeästi seisoo, mutta miksi kaikki muutkin ( useat toimittajat ) tekevät tämän. En ihan allekirjoittaisi asetelmaa.

Ferrari oli kauden alussa niskan päällä. Sitten tuli teknisestikin notkahdus. Mutta Ferrarin löydettyä keinot soveltaa muiden innovoimia F-putkea, joustavia elementtejä ja pakokaasun ohjausta yhdessä diffun toiminnan kanssa mielestäni Ferrari tuli jo varhain ihan kärkeen yhdessä RB.n ja macin kanssa. Tästä kyydistä on mac kylläkin sittemmin pudonnut.

Merkityksetöntä ei ole sekään, että Ferrari sai korjata moottoriensa venttiiliongelman. Polttoaineen säästäminen oli heille ensisijaista ennen kauden alkua moottorin ominaisuuksia punnitessa mutta ilmeisesti jokin heikko lenkki moottoriin silloin tuli luotua. No tuo on nyttemmin korjattu, mutta varsin kovaksi moottori on kehkeytynyt muutenkin. Mersu ei ole enää selvästi edellä - ei edes polttoainekuorman suhteen ja tämä paljon hehkutettu Red Bull Renaultin moottorillaan ei ole kärkiryhmässä tältä osin lainkaan. Moottori on hyvä alhaisten kierrosten radoilla mutta kun urku on auki - kuten Monza - niin taitaa tuo maranellolais-ori laukata tykimmin. Rellun kone on toki hienostunut pakokaasuohjauksineen ja vääntöineen istutettuna Neweyn autoon, mutta hieman tehoton yhtä kaikki. ( Siinä kun tehoeroja moottoreista löytyy ). Eipä tästäkään paljoa puhuta, vaikka RB:n ylivoimasta aina meuhkataan.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Lähes tasavahvoilla autoilla jo muiden edelle lähtöruudukkoon pääseminen on iso asia. Massaa en usko tekemällä tehtävän hitaaksi tiimin toimesta, ei silti vauhti oikein riitä (Hirvosenkin piti olla 1kuski mutta Latvala on parempi).
Oma mutu on että RB on kyllä paras. Vaikka Alonso (viime vuosien johdosta) ärsyttävin onkin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Lähes tasavahvoilla autoilla jo muiden edelle lähtöruudukkoon pääseminen on iso asia. Massaa en usko tekemällä tehtävän hitaaksi tiimin toimesta, ei silti vauhti oikein riitä (Hirvosenkin piti olla 1kuski mutta Latvala on parempi).
Oma mutu on että RB on kyllä paras. Vaikka Alonso (viime vuosien johdosta) ärsyttävin onkin.
Toki paalut ajamalla on nopein/paras. Mutta ei siinä koko totuus ole eikä ainakaan toitotettu ylivoimaisuus.


Vanhalla muisti pätkii ,niin on pakko kysyä.
Saiko ferrari muuttaa/kehittää moottoriansa alkukaudesta?
Ja tähän palatakseni, Ferrari sai korjata Fian luvalla moottoriaan. Heillä on tilillään 2 moottoririkkoa tähän asti. RB:lla on 3 moottoririkkoa. Macillä yksi.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Riippuu tietty radastakin, mutta esim. Suzukassa Red Bullit tyytyivät lähinnä kyttäämään Alonson ja McLareneiden tekemisiä. Mitä suurempi aerodynaamisen pidon rooli on, sitä ylivoimaisempia RB:t ovat. Esimerkeiksi käynee vaikkapa Silverstone, Hungaroring tai Suzukan ensimmäinen sektori, joissa Red Bull oli valovuoden muita edellä. Exhaust blown diffuser löytyy myös ainakin Ferrarilta, McLarenilta, Mersulta ja Williamsilta.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Toi on kyllä aika kusetusta sinäällään, että ferrari sai korjailla moottoreita kauden aikana paremmaksi luvan kanssa. Eikös renault saisi kehittää esim. moottoreita tehokkaammiksi, koska ovat muiden moottoreita jäljessä ~30 hp. Pakko myöntää mutta ei kyllä tässäkään nyt oikein oikeus voita.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Ehkä Rellukin saisi kehittää jos oikein kiltisti pyytäisi, mutta luulenpa että sillä ei ole rahaa. Emoyhtiö ei ole nykyisen Renault-tallinkaan takana enää kovin kummoisella panostuksella. Mediassa Renault tietenkin pitää mielellään yllä käsitystä, että se noudattaa sääntöjen henkeä kaikkien muiden etsiessä porsaanreikiä :p.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Ferrarille 70 prosenttia uusien ratojen debyyttivoitoista

Ferrari on nopein formula 1 -talli sopeutumaan uusille Grand Prix -radoille. Vuodesta 1999 lähtien on MM-sarjaan tullut yhdeksän uutta ja yksi täysin uusittu vanha rata. Näillä ajetuista ensimmäisistä kisoista Ferrari on voittanut seitsemän kertaa kymmenestä.

Malesiassa 1999 voitti Eddie Irvine, 2000 Indianapoliksessa Michael Schumacher, 2002 Hockenheimissa ja 2004 Bahrainissa taas Schumacher, 2004 Kiinassa Rubens Barrichello, 2008 Valenciassa Felipe Massa ja nyt 2010 Koreassa Fernando Alonso.

Alonso nousi uransa 26 voitolla kaikkien aikojen tilastossa jo kuudenneksi ohi Niki Laudan ja Jim Clarkin. Red Bullilla taas katkesi 22 GP-kisaa peräkkäin jatkunut pisteputki. Edellisen kerran Mark Webber ja Sebastian Vettel jäivät samalla kertaa pisteittä viime vuonna Valenciassa.

TS/Heikki Kulta
Ihan kiva saldo Ferrarille vuosien saatossa tullut nuista uusista debyytti radoista voittojen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Ainakin itse olen sen käsityksen saanut, että moottoreihin tehdään "luotettavuuspäivityksiä" koko ajan ja samalla tehojakin on tullut lisää, mikä sinällään on aika hölmöä kun kehityksen pitäisi olla jäädytetty. Mutta suurinta osaa mahdollisuudesta korjata ei kuitenkaan uutisoida. Jos vertaa sitä, mitä Mersun, Ferrarin ja Rellun koneet ovat verrattuna kehitysjäädytyksen aloittamiseen, niin oikeasti ne eivät hirveästi varmaankaan samaa sisällä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ainakin itse olen sen käsityksen saanut, että moottoreihin tehdään "luotettavuuspäivityksiä" koko ajan ja samalla tehojakin on tullut lisää, mikä sinällään on aika hölmöä kun kehityksen pitäisi olla jäädytetty. Mutta suurinta osaa mahdollisuudesta korjata ei kuitenkaan uutisoida. Jos vertaa sitä, mitä Mersun, Ferrarin ja Rellun koneet ovat verrattuna kehitysjäädytyksen aloittamiseen, niin oikeasti ne eivät hirveästi varmaankaan samaa sisällä.
Lupa muutoksiin täytyy kysyä FIA:lta. Luvan saatuakin ne täytyy tehdä moottorijäädytyssääntöjen puitteissa. Tehoihin ei normaalisti saa puuttua, niiden nousu on korkeintaan välillistä seurausta muista muutoksista. Poislukien Hondan ja Renaultin erikoislupa kaudeksi 2009. Ja kuten yllä kirjoitin, tämän kauden alussa Renaultilta evättiin tehojennostopyyntö.

Suorituskykyä saatetaan kyllä pystyä jollain tavalla nostamaan jäädytyssäännön ulkopuolisilla muutoksilla. Itse moottorit lienee aika lailla sitä mitä jäädytyksen alussa.

Veikkaisin, että FIA:n luvat kyllä jossain uutisoidaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kieltämättä jos FIA antaa luvan niin melkein poikkeuksetta tämänkaltaiset jutut uutisoidaan. Moottorien jäähdytys taitaa kestää kausille 2012-2013 saakka.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Tallipäällikkö: Massa ei jää kakkoskuskiksi

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali lupaa brasilialaiselle Folha de São Paulo -lehdelle, että Fernando Alonson mahdollinen maailmanmestaruus ei tee Felipe Massasta tallin kakkoskuljettajaa ensi kaudeksi.

Massa on joutunut tukemaan Alonson mestaruusjahtia kauden 2010 jälkimmäisellä puoliskolla, mutta ensi vuoteen molemmat kuljettajat lähtevät Domenicalin mukaan samalta viivalta, vaikka Alonson autossa olisi numero ykkönen.

- Kuljettajien on tiedettävä, mikä on tallin etu. Vahvistan, että Felipe aloittaa kauden 2011 nollasta, mutta tietää tietysti koko ajan Ferrarin olevan tärkein, Domenicali sanoi.

Alonson varjoon tällä kaudella jäänyt Massa on selittänyt vaikeuksiaan sillä, ettei hän ole sopeutunut tällä kaudella käytettyihin kovempiin rengasseoksiin.

- En usko, että hänen suorituksensa ovat johtuneet pelkästään renkaista. Meidän on yritettävä selvittää yksityiskohtaisesti, mitkä kaikki seikat ovat johtaneet siihen, ettei tämä vuosi ole ollut hänen parhaitaan, Domenicali totesi.

Tallipäällikkö kehui brasilialaislehden haastattelussa Massan joukkuehenkeä, mutta ylisti myös Alonson panosta tallin motivoimisessa.

- Kun puhumme tallista, kaikki ovat tärkeitä mestaruuden kannalta. Insinöörien, mekaanikkojen ja kuljettajien on kaikkien tehtävä oma osuutensa, jotta talli voittaisi. Lyhyessä ajassa Fernando on tehnyt tallista haluamanlaisensa, Domenicali kehui.

(MTV3)
Domenicali taas tuttuun tapaan hokenut että Massalla samat mahdollisuudet Alonson kanssa ensi vuotta nähdenkin (missä on Ferrarin Schumi aikainen ykköskuski kohtelu). Toki Domenicali voi lämmitellä Massaa puheilla että hän ei tule jäämään kakkoskuskiksi (sanottiin Barrichellon aikanakin hänelle että et ole kakkoskuski vaikka sitä hän oli) vaikka se on jo sitä ja näin ollen Massa ei pääsisi karkaamaan heidän lapasistaan (orjuudesta) pois.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No tähän voisi jatkaa uutisoinnilla joka käy Monten höpinöiden motiiviksi ja joka myös hieman mutkistaa Ferrarin viikonlopun taktiikkavalintoja:

Maailmanmestaruutta tavoitteleva Ferrari-kuski Fernando Alonso joutuu Interlagosin radalla vihamielisen yleisön eteen, paikallinen O Estado de São Paulo -lehti uskoo.

Brasilialaisfanit ovat suuttuneet Saksan GP:n tallimääräyksestä, joka vei voiton Felipe Massalta. Monet muistavat myös Singaporen GP:n 2008 kolariskandaalin, jossa uhrina oli toinen brasilialaiskuski Nelson Piquet junior.

- Huomattava osa formula ykkösiä seuraavista brasilialaisista ei muista Alonsoa hänen valtaisasta ammattitaidostaan, vaan siitä, että hänellä on uskomaton kyky ajautua skandaaleihin, hyötyä niistä, päästä pälkähästä ja esittää sen jälkeen pyhimystä, joka ei tiennyt mitään, O Estado de São Paulo kirjoittaa.

Lehti uskookin Ferrarin varautuvan suojelemaan Alonsoa fanien hyökkäyksiltä Brasilian GP-viikonloppuna.

- Tämä kaikkea muuta kuin ystävällinen ilmapiiri odottaa Alonsoa São Paulon radalla. On luultavaa, että Ferrari vahvistaa turvatoimia kuljettajansa ympärillä. Ja syystäkin.

Brasilian GP ajetaan São Paulossa sijaitsevalla Interlagosin radalla ensi viikonloppuna.

MTV3 31.10.2010*14:22​
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
No tähän voisi jatkaa uutisoinnilla joka käy Monten höpinöiden motiiviksi ja joka myös hieman mutkistaa Ferrarin viikonlopun taktiikkavalintoja:
Vaikka Alonso onkin Brasiliassa vihattu mies niin, kyllä Ferrari kenties taktiikat tekevät parhaalla mahdollisella tavalla ajattelematta yhtään Brassi (Massa) Faneja.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös