Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Voihan sinne lauduttimeen mennä alaspäin kaareva jäähdytysilman kanava kuinka alas vain - vaikka jakautua kahteen osaankin ja palata jälleen yhdeksi kanavaksi poistuessaan. Tai jmv.

Veikkaan, että koska paine on aivan eri ja turvarakenteetkin edessä, niin siksi lauduttimen ilmaa ei voida sekoittaa alempana oleviin diffuuserin kanaviin. Samaa paineongelmaa toki sivuponttoonienkin jäähdytysilman poisjohtamisessa. Voi jopa olla, että tämän macin moniosaisen diffuusorin kanavien määrä johtuu juuri eri paineet omaavista sinne johdetuista ilmamassoista joiden poisto on hallitumpaa omissa kanavissa.

Ihan diffuusorin sylkemän ilman suuntaamiseen en näkisi noin monimutkaista kanavistoa tarvittavan kun kerran muillakin se vähemmällä toimii.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Voihan sinne lauduttimeen mennä alaspäin kaareva jäähdytysilman kanava kuinka alas vain - vaikka jakautua kahteen osaankin ja palata jälleen yhdeksi kanavaksi poistuessaan. Tai jmv.
Voi voi, mutta mihin se menis tossa voimansiirron/vaihdeaskin päällä? Niiden sisään se ei voi mennä ja sivuiltakin loppuu tila... Mun mielestä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Voi voi, mutta mihin se menis tossa voimansiirron/vaihdeaskin päällä? Niiden sisään se ei voi mennä ja sivuiltakin loppuu tila... Mun mielestä.
No joo, eipä tuohon vastata osaa - mutta onko vaihdeaskin öljy samassa kierrossa moottoriöljyn kanssa ja kuinka isot öljynlauduttimet edes ovat. Voiko kova paine tuoda niitä lenkillä kuinka ylös jne. Maallikolle liian paha - kädet siis ylhäällä tästä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
On muuten mäkkäriinkin tullu noi ohjaamon kylkien reiät näemmä.
Varmaankin ovat nykyisin hioneet myös ohjaamosta aiheutuvia pyörteitä. Niiden poistaminen onnistunee, kun ohjataan ohjaamosta imu/alipaine ko reikiin ja ilma niiden kautta hallitusti kylkeä pitkin mm taakse siivelle. Ei niin paljon, että ilmaan enempää ohjaamoon johdettaisiin. Mutta sen verran alipainetta, ettei sieltä poistu ilmaa kuskin hartioiden vierestä tai ylipäätään reunan yli sotkemaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Varmaankin ovat nykyisin hioneet myös ohjaamosta aiheutuvia pyörteitä. Niiden poistaminen onnistunee, kun ohjataan ohjaamosta imu/alipaine ko reikiin ja ilma niiden kautta hallitusti kylkeä pitkin mm taakse siivelle. Ei niin paljon, että ilmaan enempää ohjaamoon johdettaisiin. Mutta sen verran alipainetta, ettei sieltä poistu ilmaa kuskin hartioiden vierestä tai ylipäätään reunan yli sotkemaan.
Hyvä pointti. Myös etupään jarrujen/jousituksen jäähdyttämiseen otettava ilma tullee jostain pihalle. Johdettaisiinko tätä ohjaamoon myös poistamaan pyörteitä tms.? Jos ohjaamo olis vain kiinteä koppi autossa, niin osa ilmasta kait pyrkis sinne sisälle ja sieltä pois kuskin kohdalta? Kai? :rolleyes: Mutta tää ei nyt kyllä liity taas diffuihin mitenkään...
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Hyvä pointti. Myös etupään jarrujen/jousituksen jäähdyttämiseen otettava ilma tullee jostain pihalle. Johdettaisiinko tätä ohjaamoon myös poistamaan pyörteitä tms.? Jos ohjaamo olis vain kiinteä koppi autossa, niin osa ilmasta kait pyrkis sinne sisälle ja sieltä pois kuskin kohdalta? Kai? :rolleyes: Mutta tää ei nyt kyllä liity taas diffuihin mitenkään...
Ellei kuskin kypärästä tehdä diffuusoria ohjaamaan ilmaa cockpitin ohi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hyvä pointti. Myös etupään jarrujen/jousituksen jäähdyttämiseen otettava ilma tullee jostain pihalle.
Renkaiden/vanteiden myötä tuo on suurelta osin niin pyörteinen ilma, että luulisin suurimman osan vain puhaltuvan vanteesta "läpi" joskin onhan niitä koitettu "pölykapselein" ohjailla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Renkaiden/vanteiden myötä tuo on suurelta osin niin pyörteinen ilma, että luulisin suurimman osan vain puhaltuvan vanteesta "läpi" joskin onhan niitä koitettu "pölykapselein" ohjailla.
Meinasin nokkakappaleen sisälle menevää ilmaa. Autojen keulassa on reikä josta otetaan luultavammin ilmaa jarrunesteen tai jousituksen komponenttien jäähdytykseen.
Esim. Williams:

Nykysin taitaa joka autossa olla tuo reikä nokan kärjessä. Vielä muutama vuosi sitten joissain autoissa se oli nokan päällä suurinpiirtein etuakselilinjalla. Niin 2008 Ferkussa oli se keulan alapinnalta yläpinnalle menevä reikäkin, jolla toki oli jo muutakin merkitystä.

Jarrulevyjen ja satuloiden jäähdytys tapahtuu toki vanteiden sisällä. Mutta se on eri juttu se. :)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Meinasin nokkakappaleen sisälle menevää ilmaa. Autojen keulassa on reikä josta otetaan luultavammin ilmaa jarrunesteen tai jousituksen komponenttien jäähdytykseen.

Nykysin taitaa joka autossa olla tuo reikä nokan kärjessä. Vielä muutama vuosi sitten joissain autoissa se oli nokan päällä suurinpiirtein etuakselilinjalla. Niin 2008 Ferkussa oli se keulan alapinnalta yläpinnalle menevä reikäkin, jolla toki oli jo muutakin merkitystä.

Jarrulevyjen ja satuloiden jäähdytys tapahtuu toki vanteiden sisällä. Mutta se on eri juttu se. :)
Jaa - siellä on tommonenkin reikä. Hieman riskialtis paikka näin maallikon silmin kovin kriittiseen jäähdytykseen. Mutta kyllä ohjaamoonkin ohjataan pieni ilmavirta - nykyisin siinä moottori selässä kuski kiehahtaisi muuten monellakin radalla. Veikkaisin tuo olevan sitä. Tuo kuskien jäähdytys oli tässä joku aika sitten tapetilla koska eittämättä vaikutti sekin suorituskykyyn, eikä siitä niin paljoa oltu piitattu - ulkotyö mikä ulkotyö ( ja vielä haalareissa ). Williamsilla ihan Rubensin jalkahienkin ( vanhan silsasen ) takia otto täytyy olla noinkin edessä.

Etuakselin jousituksen jäähdytysilman luulen otettavan sen vähän jos sitä tarvitaan tuosta keulan alta - vähemmän ohjattavaa, vähemmän sekoittavaa ilmavirtaa. Myös jarruille tuleva ilma renkaan vieressä saattaa olla osin muussakin käytössä kuin vain jarruja varten.

Tuo keula muuten reiälle on luonteva paikka, koska joka tapauksessa siihen jää paineen muodostava pinta.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nokkaboksin reiästä on keskusteltu ennenkin ja muistaakseni jostain luettavahkosta lähteestä luettiin sen liittyvän hydraulisen ohjaustehostimen nesteen jäähdyttelyyn.

Tuskin sitä kuskia ihmeemmin tarvii jäähdyttää, sillä jos moottori paistaa pilotin selkänahan, niin rupee bensiininkin lämpötila olemaan melko kriittinen... tankkihan siinä alaselän takana kyhjöttää.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
ihan semisti ohi aiheesta, mutta eikös Buttonilta palanu peppu jossain viimekauden kisassa? Eli olisko ollu kuskin jäähdyttämisessä ongelmia :D
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
ihan semisti ohi aiheesta, mutta eikös Buttonilta palanu peppu jossain viimekauden kisassa? Eli olisko ollu kuskin jäähdyttämisessä ongelmia :D
Täällä nyt tuntuu olevan joka reiälle oma toikki ( tämäkin siirtyi diffukeskustelusta ) niin oletko varma, ettei Buttonin peffalle ole tehty jokin sopivampi otsikko? Siis tälläkin foorumilla.

Muutenkin olen aika otettu, että joku on hereillä vahtimassa mistä reiästä missäkin otsikossa puhutaan. Minä en pystyisi. Vitsi
 
Viimeksi muokattu:

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Täällä nyt tuntuu olevan joka reiälle oma toikki ( tämäkin siirtyi diffukeskustelusta ) niin oletko varma, ettei Buttonin peffalle ole tehty jokin sopivampi otsikko? Siis tälläkin foorumilla.
No minäpä pyydän nöyrästi anteeksi sinulta mikael
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nokkaboksin reiästä on keskusteltu ennenkin ja muistaakseni jostain luettavahkosta lähteestä luettiin sen liittyvän hydraulisen ohjaustehostimen nesteen jäähdyttelyyn.
Sen mitä kisoissa näkee nokkakappale irrotettuna, niin melko kiinteä seinä on kyllä ennen kuskin jalkoja. Toki jo turvallisuuden puolestakin hyvä, että ei ole kuskin jalkoihin johtavia aukkoja keulassa...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No minäpä pyydän nöyrästi anteeksi sinulta mikael
No jos minä kyseisen reiän puolesta ( täysin asiaan ja kantajaan kuulumattomana tosin ) sitten otan anteeksipyynnön vastaan, koska tuo ei ymmärrettävästi suomeksi ääntele tai sitä ymmärrä.

Sen sijaan autonnokan reiästä peräännyn heti suosilla ( ja nyt ei pidä ottaa kirjaimellisesti edellisestä vitsailusta huolimatta ) ja pidin vain luonnollisena kanavaa kuskin boxiin. No se ilma tulee jostain lähempää ja tuo ilma johdetaan sitten auton alle pienen jäähdytyksensä jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
No joo, eipä tuohon vastata osaa - mutta onko vaihdeaskin öljy samassa kierrossa moottoriöljyn kanssa ja kuinka isot öljynlauduttimet edes ovat. Voiko kova paine tuoda niitä lenkillä kuinka ylös jne. Maallikolle liian paha - kädet siis ylhäällä tästä.
Moottorilla ja vaihdelaatikolla/perällä on aika varmasti niin erilaiset öljyt ettei ne kierrä samassa systeemissä. Henkilöautossa on eri öljyt moottorissa, vaihdelaatikossa ja perässä.

Öljynpainetta on varmaan ainakin saman verran kuin henkilöautoissa eli 5+ bar, luultavasti kyllä enemmänkin, ja silläkin paineella kyllä öljyt kiertää nopsaan vaikka jäähdytin olisi vähän korkeammallakin.

Mielenkiintoinen tuo McLarenin erillinen kanava öljynjäähdyttimelle... Onkohan se vaan kiero tapa saada lisää ilmaa diffuusorille ja takasiivelle sen sijaan että se poistuisi jostain muualta mistä siitä ei olisi hyötyä?

Toinen mikä tulee mieleen on tämä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Meredith_Effect

Eli kun ilma lämpenee vaikka +20 C -> +100 C mentyään öljynjäähdyttäjän läpi se laajenee ja suunnittelemalla jäähdytysilman ulostulo hyvin tuo ilman laajenemisen tuoma tilavuuden kasvu saadaan muutettua pieneksi määräksi työntövoimaa suihkumoottorin tapaan. Tuskin mitään merkittävää mutta voi se kumota öljynjäähdyttimen aiheuttaman ilmanvastuksen lisääntymisen verrattuna siihen että se ilma vaan lasketaan ulos jostain katteiden alta.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Toinen mikä tulee mieleen on tämä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Meredith_Effect

Eli kun ilma lämpenee vaikka +20 C -> +100 C mentyään öljynjäähdyttäjän läpi se laajenee ja suunnittelemalla jäähdytysilman ulostulo hyvin tuo ilman laajenemisen tuoma tilavuuden kasvu saadaan muutettua pieneksi määräksi työntövoimaa suihkumoottorin tapaan. Tuskin mitään merkittävää mutta voi se kumota öljynjäähdyttimen aiheuttaman ilmanvastuksen lisääntymisen verrattuna siihen että se ilma vaan lasketaan ulos jostain katteiden alta.
Tuosta Meredithin efektistä ei suomeksi löydy netistä oikein mitään, mutta tämä kuva kertoo ehkä jotain:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mielenkiintoinen tuo McLarenin erillinen kanava öljynjäähdyttimelle... Onkohan se vaan kiero tapa saada lisää ilmaa diffuusorille ja takasiivelle sen sijaan että se poistuisi jostain muualta mistä siitä ei olisi hyötyä?
Lämmin ilma taas on harvempaa kuin viileämpi ja tuottaa siten tietääkseni vähemmän painetta siipipinnoilla...
Viime vuoden Williamsin vaihdeaskin päällä oli muuten kans selkeä syyläri takaakatsottuna. Ja monilla muillakin talleilla on ollut näitä keskipakareita katteissa... Luulempa, että kukaan ei päästä jäähdytysilmoja poistumaan ihan mistä sattuu.
 
Ylös