Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nykyiset valmistajat eivät tietenkään ehdoin tahdoin haluaisi siirtyä uuteen konseptiin. Onhan heillä periaatteessa viitisen vuotta vanhat myllyt (osalla varmaan vieläkin vanhempia, jos ne on johdettu suoraan vanhoista V10:stä a'la Toyota), joiden kehityskustannukset on kuoletettu jo ajat sitten. Eniten tilanne varmastikin harmittaa Cosworthia, joka on jo nyt jäämässä pahasti alakynteen asiakasmarkkinoilla.
V6-moottori voitaisiin kehittää ottamalla nykyisistä myllyistä 2 pyttyä pois. R-4:n kehittäminen taas täytyisi aloittaa "puhtaalta pöydältä".
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
V6-moottori voitaisiin kehittää ottamalla nykyisistä myllyistä 2 pyttyä pois. R-4:n kehittäminen taas täytyisi aloittaa "puhtaalta pöydältä".
Sitä siinä haetaankin, sillä nykyiset motit on jo ihan liian vanhoja ja epätaloudellisia, joten uuden suunnittelu on tarkoituksenakin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
V6-moottori voitaisiin kehittää ottamalla nykyisistä myllyistä 2 pyttyä pois. R-4:n kehittäminen taas täytyisi aloittaa "puhtaalta pöydältä".
Juu ja V6 turbona varmaan jotain muutakin pitäisi tehdä... Vaparina tie olisikin varmaan aika oikonen. Vaikka ei kait V10->V8 siirtymässäkään kaikki sitä ihan niin oikoseen kuitenkaan tehneet...


VM:ssä oli muuten juttua tästä moottorisäännöstä. Siinä puhuttiin yksinomaan V4-turboista, ei rivikoneista...??
Onko tavoitteina säästää tasan 50% eli nykyisistä V8:stahan saa tietenkin kaks V4:sta ihan vain halkaisemalla kahtia... Ja alemmilla kierroksilla saadaan ne vihreämmät arvot sit... :D
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
VM:ssä oli muuten juttua tästä moottorisäännöstä. Siinä puhuttiin yksinomaan V4-turboista, ei rivikoneista...??
Onko tavoitteina säästää tasan 50% eli nykyisistä V8:stahan saa tietenkin kaks V4:sta ihan vain halkaisemalla kahtia... Ja alemmilla kierroksilla saadaan ne vihreämmät arvot sit... :D
Olisikin mielenkiintoista nähdä, saisiko mikään valmistaja V4-konstruktiota toimimaan kunnolla, kyseessä kun on käsittääkseni värinäherkin rakenne (http://fi.wikipedia.org/wiki/V4), onhan moottorityyppiä käytetty toki moottoripyörissä. :dunno:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
V6-moottori voitaisiin kehittää ottamalla nykyisistä myllyistä 2 pyttyä pois. R-4:n kehittäminen taas täytyisi aloittaa "puhtaalta pöydältä".
Jellinek on selvästi opiskellut moottoritekniikkaa Max Mosleyn johdolla. Nykyisiin 2,4-litraisiin kaseihinhan päästiin helposti ottamalla edellisistä 3-litran kympeistä kaksi pyttyä pois. Samalla kustannukset tippuivat 20%!

Mitäs jos tehtäisikin uusista turbokoneista 1,6-litraisten sijaan vain 1,2-litraisia? Silloinhan moottoreita ei tarvitsisi suunnitella uudestaan, kun yhdestä nykysääntöjen mukaisesta saisi kätevästi kaksi uutta!
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
VM:ssä oli muuten juttua tästä moottorisäännöstä. Siinä puhuttiin yksinomaan V4-turboista, ei rivikoneista...??
Panin saman merkille. Mulla olis semmonen teoria, että kyseisen jutun on kääntänyt joku "asiantuntija", jolle V tarkoittaa yksinkertaisesti vormulan moottoria. Missään muualla kun ei kai ole puhuttu V-koneista uusien sääntöjen kohdalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oton teoria lienee oikea. VM on mielestäni oikein hyvä lehti, jos tahtoo lämmittää takan.

Mitä tulee värinöihin ja moottorien edelleenkehitykseen vanhasta, niin V-moottoria on haastava tehdä halkomalla pyttyjä pois, koska kone pitää tasapainottaa uudelleen. Lisäksi värinöiden kannalta edullisin kulma vaihtelee moottorityypistä toiseen. V10-koneista kaseihin siirtymisen yhteydessä sattui niin sopivasti, että valmistajat olivat painopisteen laskemiseksi kehittäneet 90 asteen kulmaan tehtyjä koneita, mikä taas on V8:lle optimaalisin sylinterikulma. Siitä huolimatta monella valmistajalla oli aluksi vaikeuksia saada värinät kuriin. V6-koneelle tuo sopivin kulma olisi 60 astetta, eli Max Mosleyn moottoritekniikan peruskurssi toimii mikäli mahdollista vieläkin huonommin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
-Voisivatko nämä huhut olla jopa...
...totta?
No venaas kun mietitään. Otsikossa sanotaan "V4 engines approved by WMSC". Jos menet FIA:n sivulle, ja katsot, millaiset koneet WMSC oikeasti hyväksyi, mitä näet?

Edit: ha! Siellä ei muuten sanota, että suora nelonen, vaan vain, että neljä sylinteriä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Jellinek on selvästi opiskellut moottoritekniikkaa Max Mosleyn johdolla. Nykyisiin 2,4-litraisiin kaseihinhan päästiin helposti ottamalla edellisistä 3-litran kympeistä kaksi pyttyä pois. Samalla kustannukset tippuivat 20%!

Mitäs jos tehtäisikin uusista turbokoneista 1,6-litraisten sijaan vain 1,2-litraisia? Silloinhan moottoreita ei tarvitsisi suunnitella uudestaan, kun yhdestä nykysääntöjen mukaisesta saisi kätevästi kaksi uutta!

Tälle ei voi sanoa muuta kuin :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaksi ensimmäistä taitavat olla yksi ja sama teksti, ainakin molemmissa on samoin sanakääntein myös uusi nokkasääntö ymmärretty nurinkurisesti. Eli kyseisen tekstin alkuperäiskirjoittaja on pihalla muutenkin kuin sylinterisäännön osalta.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kaksi ensimmäistä taitavat olla yksi ja sama teksti, ainakin molemmissa on samoin sanakääntein myös uusi nokkasääntö ymmärretty nurinkurisesti. Eli kyseisen tekstin alkuperäiskirjoittaja on pihalla muutenkin kuin sylinterisäännön osalta.
Ensimmäisestä linkistä:
"These regulations include a high nose for the cars which is supposed to minimise the nose-induced accidents [nimenomaan matalat nokat], gearbox modification which will limit the numbers of gears [eikös se ollut vaihdelaatikoiden määrän vähentäminen] and the weight of the car will once again be raised to improve the downforce [tuskin se downforcen parantamiseen ainakaan on tarkoitettu?]."

En pitäisi mitenkään luotettavana lähteenä :D
 

azetus

Active member
Liittynyt
10.4.2009
Viestit
35
Sijainti
Jyväskylä
Olisikohan kenelläkään antaa linkki noista formula auton rateista? Olisi kiva tietää mitä ne kaikki nappulat ja valot merkitsee. Joskus 90-luvun lopussa jonkun tallin kotisivulla oli esittely mutta en ole nykyään nähnyt
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
^ Nuo olikin jo aika täydelliset selostukset, mutta kun sattui olemaan nämä tallessa niin:

BMW Sauber 2006:



BMW Sauber 2008:



Ferrari 2002:

 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Renault: http://www.autosport.com/news/report.php/id/92364

Caubet claims that as well as the road car relevance issue with the move to four-cylinder 1.6-litre engines, any alteration to the rule change plans will lead to credibility issues for Renault's senior management.

When asked if Renault would pull out of F1 as an engine manufacturer if the 2013 rules are delayed, Caubet said: "The problem to delay is that in Renault if you say, okay, the new engine will arrive in 2015, then the credibility will be zero. That is a key point.

"When you are changing like that each day, you can explain to the board that in December the new engine will be like that, and the following November it is 2015. The key point is credibility - and, as I said, we are in the red zone.
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Minä haluaisin, että V8 saisi jo korvaajan, mutta 1.6 litrainen nelos moottori ei minusta sovi ykkösiin. Se on sopii paremmin rallin puolelle, jossa autot ovat pohjimmiltaan vain kilvanajoon muutettuja perheautoja tehokkaammilla moottoreilla ja turvakaarilla. Näin yksinkertaistettuna. Sinne tällainen pieni nelos turbo sopii erinomaisesti.

Kun nyt vihreät arvot jylläävät ja haluan kuitenkin F1 säilyttävän moottoripuolella tietynlaisen eksotiikan, niin hyvä kompromissi olisi 6 sylinterinen suora tai V-moottori. Moottori olisi luonnollisesti varustettu poltoaineen suorasuihkutuksella ja turbolla. Tähän lisätään vielä KERS, jonka tehon FIA voisi ainakin tuplata.

Moottorien teho tuskin putoaisi nykyisestä mutta polttoaineen kulutusta saataisiin vähennettyä.
 
Ylös