Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Eihän tässä nyt ole kysymys mistään muusta kuin siitä, että eräät tallit eivät suorituskykyä tavoitellessaan noudata Pirellin antamia ohjeita.
Pirell pystyi antamaan suosituksia ennen tätä kisaa. Nyt, yht´äkkiä, Pirellin kisasta toiseen vaihtelevista suosituksista tuli sääntöjen veroisia. Mitähän camper-kulmia Ferrari käyttää?

Jokainen tietää, että camper-kulman kasvatus parantaa ajo-ominaisuuksia kaarteessa mutta lisää sisäreunan kulumista. Kyllä sen pitäisi riittää, että Pirell ilmoittaa jonkin kulman mielestään vaaralliseksi. Se vapauttaa vastuusta.

F1-tallit tuntevat renkaiden toiminnan Pirelliä paremmin. Se on nähty kerta toisensa jälkeen, ettei rengastoimittajalla - ei nykyisellä eikä edellisellä - ole hajuakaan renkaiden ominaisuuksista kisakäytössä. Mm. kesto arvioidaan päin honkia kisasta toiseen.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Minkä takia pitäisi noudattaa Pirellin ohjeita ? minusta he antavat vain SUOSITUKSIA. Onhan toi ny ihan perseestä ettei talli saa päättää autonsa säädöistä edes. Kohta lajissa on kiinteät säädöt joka radalle...
No olisikohan siksi ettei tallien uhkapelin seurauksena synny mitään vaaratilanteita? Kuten mä jo sanoin, niin mahdollisen onnettomuuden seurauksena eniten kärsii Pirellin maine, vaikka koko tilanne johtuisi siitä että tallit viittaavat kintaalla heidän ohjeisiinsa.

Koko härdellihän lähti liikkeelle siitä, että eräät tallit käyttivät liian suuria kampeerikulmia - - -> renkaat rakoille jo aika-ajoissa, ja tämän jälkeen aloittivat mutinan siitä miten heillä pitäisi olla oikeus vaihtaa uudet renkaat alle kisaan. Eihän tätäkään tarttis FIA:n valvoa jos kaikki tallit malttaisivat pysyä turvallisilla vesillä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Pirell pystyi antamaan suosituksia ennen tätä kisaa. Nyt, yht´äkkiä, Pirellin kisasta toiseen vaihtelevista suosituksista tuli sääntöjen veroisia. Mitähän camper-kulmia Ferrari käyttää?
Veikkaisin että pienempiä kuin Red Bull, kun heillä ei kerran ole tämän asian kanssa ollut sen suurempia ongelmia. Eikä ole suurimmalla osalla muistakaan talleista.

Jokainen tietää, että camper-kulman kasvatus parantaa ajo-ominaisuuksia kaarteessa mutta lisää sisäreunan kulumista. Kyllä sen pitäisi riittää, että Pirell ilmoittaa jonkin kulman mielestään vaaralliseksi. Se vapauttaa vastuusta.
Varmaan vapauttaakin, mutta kun tässä on kyse julkisuudesta. Pirelli siinä ottaa takkiinsa jos tallit hölmöilevät renkaansa pilalle.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Joku on puhunut Montezemololle järkeä päähän tai sitten kertonut, ettei me saada värvättyä kovimpia aero-guruja? Siis liittyen kommenttiin aerodynamiikon ylikorostuneesta roolista.

Tietty en valittaisi siitäkään, jos start grid venyisi edelleen ja täyttyisi tasaisemmalla kalustolla. Oltaisiin lähellä 90-00 -lukujen taitteen MotoGP:tä, joka oli huiman jännä sarja.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
http://www.racecar-engineering.com/cars/red-bull-rb7/

Tuommoisen huomasin, melko kiinnostava juttu.

Nythän on ollut juttua parissa paikkaa jo että Red Bullin taipuvat siivet, olisivatkin toteutettu siten, että koko keulapala taipuu?

Tämä saattaisi selittää ne tulkinnat (gif vertailut keulan eri asennoista), että se on oikeasti kokonaa taipuva "keula" eikä vain valaistuseroja joksi ne usein tuomittiin aiemmin?

Tästä olisi mielenkiintoista saada lisää tietoa.

Mitä muistelisin McLarenin siipiratkaisusta siinä taisi olla enemmän kyse itse siiven kiinnityksen rakenteista kuin koko keulan taipumisesta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nythän on ollut juttua parissa paikkaa jo että Red Bullin taipuvat siivet, olisivatkin toteutettu siten, että koko keulapala taipuu?
Olihan tämä jo alkukaudesta tapetilla...
Sen jälkeen siitä ei tosin paljo ole juttua ollut...


Red Bull’s Monza aero update raised eyebrows, with some questioning how it could be done within the constraints of the RRA. The Monza only rear wing hardly had any angle with the DRS open (above).


Mikä on RRA? Se kulukatto systeemi?
Edit: ilmeisesti juu... Miten se liittyy johonkin Monzan siipeen?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Luulisin että tarkoittavat sitä, miten on mahdollista tehdä pelkkään Monzaan erikseen siivet kun pitää säästölinjalla mennä.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Onko kenelläkään osunut silmään hyvää vertailukuvaa Ferrarin Koreassa käyttämästä "ensikauden" etusiivestä?
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Aikalailla RB:n vastaavalta näyttää. Tarkemmin kun katseli niin havahduin kuinka järkyttävän kokoisia nämä etusiivet ovat, jännä miten silmä ajan kanssa tottuu. Talvitestit 2009 saivat minut voimaan pahoin kun katseli noita lumiauroja, mutta nyt niihin ei kiinnitä mitään huomiota.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Hmm... Ferrarilta mielenkiintoinen veto vaikka kopioinnilla mennäänkin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Jos ulkonäöstä puhutaan niin mielummin levennetään ja ohennetaan takasiipeä, kuin kavennetaan etusiipeä.
Nimenomaan ulkonäöstä.
Tuo siipisuhde = takasiivi kapeampi kuin etu, tulee siitä, että saataisiin ohituksista helpompia (huom DRM vai mikä se oli, tuli vasta tälle vuodelle).
Kun takasiipi on kapea, se ei kehitä niin paljoa = niin leveälle haitallisia virtauksia taakse. Ja, koska etusiipi on leveämpi, se "haukkaa" enemmän puhdasta ilmaa, kun tullaan perässä. Tästähän tuo siipien kokomuutos tulee.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Jokainen tietää, että camper-kulman kasvatus parantaa ajo-ominaisuuksia kaarteessa mutta lisää sisäreunan kulumista. Kyllä sen pitäisi riittää, että Pirell ilmoittaa jonkin kulman mielestään vaaralliseksi. Se vapauttaa vastuusta.
Lisäksi camberin lisääminen parantaa rullausta = auto kulkee suorilla paremmin.

OT tämä ketju kuvaa hyvin nykytilannetta: kun kaikki tekniset innovaatiot laitetaan samaan ketjuun, seuraaminen on kyllä aika hankalaa. Pitää postata samaan ketjuun moneen asiaan eri postauksia. Ei hyvä :thumbdown
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
OT tämä ketju kuvaa hyvin nykytilannetta: kun kaikki tekniset innovaatiot laitetaan samaan ketjuun, seuraaminen on kyllä aika hankalaa. Pitää postata samaan ketjuun moneen asiaan eri postauksia. Ei hyvä :thumbdown
Kannattaa vaan ite perustaa uusi ketju, jos sen kokee aiheelliseksi. Sillä tämä homma lähtee paranemaan jos on parantuakseen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Lisäksi camberin lisääminen parantaa rullausta = auto kulkee suorilla paremmin.

OT tämä ketju kuvaa hyvin nykytilannetta: kun kaikki tekniset innovaatiot laitetaan samaan ketjuun, seuraaminen on kyllä aika hankalaa. Pitää postata samaan ketjuun moneen asiaan eri postauksia. Ei hyvä :thumbdown
Mun mielestä tilanne parantuisi jos jaettaisiin tekniikka ja aerodynamiikka omiin osioihinsa.
 
Ylös