Kauden 1974 Kyalamin kisan aikaan oli epäselvää, että miten F1 selviytyisi öljykriisistä. Kahden kuukauden aikana ennen Kyalamia tallit miettivät öljykriisin takia vaihtoehtoisia polttoainevaihtoehtoja tuleville kausille öljykriisin jatkuessa.
Tavallinen bensiini eli Kyalamin kisassa täysilyijyinen 92-oktaaninen oli vaihtoehto, mutta öljykriisin ja Etelä-Afrikan hallinnon haluttomuuksien takia vaihtoehtona oli myös Metanolia ja jopa sokeriruokosta valmistettua bensiiniä jota oli tilattu Brasiliasta. Polttoainerajoitukset olivat öljykriisin vika ja ongelmia oli odotettavissa lisääkin.
Yksi vaihtoehto olisi ollut myös ns. Gasonolin käyttö jossa olisi ollut vähän bensaa metanolin seassa. Kausilla 1950-1958 metanoli oli sallittua F1:ssä muidenkin alkoholipohjaisten bensojen niin ollessa. Ennen sotia metanolia käyttäviä autoja oli myös kisoissa.
Ehdotukset kuulostivat mielenkiintoisilta, mutta käytännössä tallit eivät olisi ehtineet rakentaa autoja vastaamaan uusia bensiinejä jolloin kattojärjestö päätti kilpailun perumisen uhalla ajaa bensiineillä. Lopulta Etelä-Afrikan hallitus antoi kilpailun järjestäjille poikkeusluvan ajaa täydellä bensiinillä kisoja.
Polttoaineongelmat muutamassa muussakin maassa aiheuttivat hieman ongelmia. Tallien laskelmissa gasonolin käyttäminen autoissa olisi lisänyt 25 % tehoetua ja antanut neljäsosan myös lisää hevosvoimia suoralla.