CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
Kaudella 1986 irtosi Hondan turbomoottorista Williamsilla 1400 hevosvoimaa ja Mansellin mukaan kaudella 1987 tehoa olisi irronnut enemmän ilman pop-offia. Tuo 1500 hevosvoimaa on ollut melko varmasti moottorin peak power eli voi hyvinkin olla totta. Siinä vaiheessa moottori yleensä iloisesti posahti ja sitä ei haluttu kokeilla.
Suurimmat tehot revittiin mielellään aika-ajon moottoreista kuin kilpailujen koneista. Kilpailussa juurikin rajoitettujen polttoainesääntöjen takia ahtopaineita laskettiin ja jo 1200-1300 hevosvoimaa oli jo riittävä teho BMW:llä ja muilla moottoreilla juurikin Hondaa lukuunottamatta jäätiin vain 1000 hevosvoiman lähelle.
Pop-offilla kauden 1987 Williams-Hondalla irtosi vain 850 hevosvoimaa ja ennen kauden 1989 vapaastihengittävien moottorien paluuta testattiin vielä salaisesti Silverstonessa 1988 Martin Brundlen ja JL Schlesserin toimesta Renaultin turbomoottoria josta irtosi 735 hevosvoimaa. Williamsin kauden 1989 Renaultista irtosi kisoissa vapaastihengittävällä koneella 650 hevosvoimaa.
Suurimmat tehot revittiin mielellään aika-ajon moottoreista kuin kilpailujen koneista. Kilpailussa juurikin rajoitettujen polttoainesääntöjen takia ahtopaineita laskettiin ja jo 1200-1300 hevosvoimaa oli jo riittävä teho BMW:llä ja muilla moottoreilla juurikin Hondaa lukuunottamatta jäätiin vain 1000 hevosvoiman lähelle.
Pop-offilla kauden 1987 Williams-Hondalla irtosi vain 850 hevosvoimaa ja ennen kauden 1989 vapaastihengittävien moottorien paluuta testattiin vielä salaisesti Silverstonessa 1988 Martin Brundlen ja JL Schlesserin toimesta Renaultin turbomoottoria josta irtosi 735 hevosvoimaa. Williamsin kauden 1989 Renaultista irtosi kisoissa vapaastihengittävällä koneella 650 hevosvoimaa.