Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1986 irtosi Hondan turbomoottorista Williamsilla 1400 hevosvoimaa ja Mansellin mukaan kaudella 1987 tehoa olisi irronnut enemmän ilman pop-offia. Tuo 1500 hevosvoimaa on ollut melko varmasti moottorin peak power eli voi hyvinkin olla totta. Siinä vaiheessa moottori yleensä iloisesti posahti ja sitä ei haluttu kokeilla.

Suurimmat tehot revittiin mielellään aika-ajon moottoreista kuin kilpailujen koneista. Kilpailussa juurikin rajoitettujen polttoainesääntöjen takia ahtopaineita laskettiin ja jo 1200-1300 hevosvoimaa oli jo riittävä teho BMW:llä ja muilla moottoreilla juurikin Hondaa lukuunottamatta jäätiin vain 1000 hevosvoiman lähelle.

Pop-offilla kauden 1987 Williams-Hondalla irtosi vain 850 hevosvoimaa ja ennen kauden 1989 vapaastihengittävien moottorien paluuta testattiin vielä salaisesti Silverstonessa 1988 Martin Brundlen ja JL Schlesserin toimesta Renaultin turbomoottoria josta irtosi 735 hevosvoimaa. Williamsin kauden 1989 Renaultista irtosi kisoissa vapaastihengittävällä koneella 650 hevosvoimaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suurimmat tehot revittiin mielellään aika-ajon moottoreista kuin kilpailujen koneista. Kilpailussa juurikin rajoitettujen polttoainesääntöjen takia ahtopaineita laskettiin ja jo 1200-1300 hevosvoimaa oli jo riittävä teho BMW:llä ja muilla moottoreilla juurikin Hondaa lukuunottamatta jäätiin vain 1000 hevosvoiman lähelle.
Tuosta saa sen käsityksen että nuo olisivat olleet kisassa käytettyjä tehoja. Eivät olleet.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Oiskohan kyse "non-turbo" moottoreista? Muuten firma on aika pihalla omasta historiastaan.
Aha, että netti ja muu vittupaska tietää paremmin?
Ihan sama, kun pienen keskustelutopikin jälkeen alkaa B-ryhmäläiset pieksemään F1:t ja Lanciassa varmaan 2500 hp.
Kyllä ,hienoltahan tuollainen 1500 hp kuullostaisi, mutta miksi BMW itse masentaisi faninsa. Eiköhän syynä ole se, että eivät kehtaa valehdella.
Sorry, että jollekin nyt tuli paha mieli, kun wikipedia ja muu nettiroska ei totuutta kertonutkaan vaan itse paja, joka ne myllyt on väsännyt...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Websterille:

Missä kohdassa edellinen viesti vastasi sitä, että aika-ajojen tehoja revittiin kisoissa? Suurimmat tehot otettiin mieluummin aika-ajossa kuin kisassa koska niissä oli erikoismoottorit ja joissakin kisoissa oli vielä erilliset ahtimet tehokkuuden vuoksi.

Kisassa tehoja jouduttiin rajaamaan polttoaineen kulutuksen ja moottorien peak power oli yleensä alemmalla tasolla ja moottorin normaalisti käytetyt puristusvoimat ja ahtopaineet huomattavasti alemmalla tasolla. Tosin kauden 1986 loppuun asti turboautojen tehoja pystyi säätämään ja painamaan enemmän kuin 5 barin tehoille autoja mikäli tarvetta oli.

Yleensä se tuotti kuitenkin vain leimahduksen koska kisamoottori ei yleensä kestänyt kuin erittäin rajoitetusti ja harvoin sellaisia tehoja. Sen sijaan kaudella 1987 ei ollut kuin 4 baria tehot ja sitten pop-off hoiti työn.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja tuo B-ryhmäläisten voittokulku F1:stä taitaa perustua vain niihin kaikkiin kovimpiin malleihin ja Henkan suorittamaan Estorilin ajoon joka kieltämättä oli kyllä kova veto.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Aha, että netti ja muu vittupaska tietää paremmin?
Ihan sama, kun pienen keskustelutopikin jälkeen alkaa B-ryhmäläiset pieksemään F1:t ja Lanciassa varmaan 2500 hp.
Kyllä ,hienoltahan tuollainen 1500 hp kuullostaisi, mutta miksi BMW itse masentaisi faninsa. Eiköhän syynä ole se, että eivät kehtaa valehdella.
Sorry, että jollekin nyt tuli paha mieli, kun wikipedia ja muu nettiroska ei totuutta kertonutkaan vaan itse paja, joka ne myllyt on väsännyt...
Onko sulla joku ongelma? Olin väärässä, sori.:rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Websterille:

Missä kohdassa edellinen viesti vastasi sitä, että aika-ajojen tehoja revittiin kisoissa?
Kirjoitin, että siitä saa sen käsityksen. Erityisesti tästä kohdasta:

Kilpailussa juurikin rajoitettujen polttoainesääntöjen takia ahtopaineita laskettiin ja jo 1200-1300 hevosvoimaa oli jo riittävä teho BMW:llä[--]
Et mitenkään paljasta lukijalle, että siirryit vaivihkaa kilpailusta puhumisen sijaan takaisin aika-ajoihin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jaa no oma virhe.:( Tosin yritin tuolla isoimmalla teholla tarkoittaa kilpailumoottorien äärimmäistä teholukemaa jota ei kuitenkaan käytetty koska muuten moottori olisi hajonnut. Yleensä ahtopaineita laskettiin todella paljon ja joillakin radoilla vielä enemmän.

Yleensä BMW kehitti kisassa vain vajaat 1000 hevosvoimaa kun ajettiin vain 3,6 barin keskiahtopaineella. Toki ajoittain käytettiin vahvempaakin boostia radan edellyttämällä tavalla. Monzassa ja Meksikossa näin yritettiin tehdä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Yleensä BMW kehitti kisassa vain vajaat 1000 hevosvoimaa kun ajettiin vain 3,6 barin keskiahtopaineella. Toki ajoittain käytettiin vahvempaakin boostia radan edellyttämällä tavalla. Monzassa ja Meksikossa näin yritettiin tehdä.
Ja mistähän moisen tiedät ?
Tässä on edelleen vastakkain BMW:n omat sivut, jossa siis ilmoitetaan, että turbokoneista saatiin 790 ja vapari kympistä 900,vastaan CCMK:n nettispämmäys, jonka mukaan yläräja oli tuo 1500.
Voihan se ottaa koville, kun ei enää voi kaljapäissään, illanistujaisissa, uhota, että Bemun koneissa oli 1500 hp...
On täällä kyllä ihme jengiä, kun väittävät, että itse tehdas ei tiedä mitä ovat tehneet :nope: Naurattaa.

Kertauksena:

1. turbokautena, ohjaamossa oli ahtopaineen säädin, ahtopainetta pystyi säätämään ajon aikana, jopa kesken kierroksen [fakta]
2. F1 koneen tekeminen erittäin todennäköisesti ei ollut tuohon aikaan kovin kallista, koska kierroksia ei otettu paljoa = venttiilikoneistolle ei asetettu niin kovia vaatimuksia. Toisaalta BMW:llä jopa lohko tuli vakiomoottorista [fakta]
3. harjoituksissa, aika-ajoissa ja kisoissa oli eri koneet ja koneiden määrää ylipäätään ei ollut rajoitettu [fakta]
4. polttoaineina käytettiin "rakettipolttoaineita", hyvin pitkälle tolueenipohjaisia [fakta]
5. harjoituksissa tätä pystyttiin helposti kokeilemaan kuinka paljon tehoa myllystä pystyi puristamaan ulos [fakta]

Näin ollen, uskon, että tuo 1200 - 1300 on hyvinkin mahdollisesti tuosta koneesta otettu ulos, hetkellisesti jopa 1500, radalla ajaessa [ ei fakta]. Se, kuinka kauan mylly pysyi kasassa, en edes veikkaa, tuskin koko kierrostakaan.

Tätäen tuollaisen "faktan" esittäminen, että ajettaisiin yli 1000 hp:n tehoilla on naurettavaa.

Edit: katkos jäi pois: siis aika-ajossa on voitu esim vetää Hocken pitkiä takasuoria ruuvi kireällä ja sitten löysätty sitä, kun tultiin takaisin stadionille. Edelleen: joo, hetkellisesti kovia tehoja on voitu ottaakin, mutta F1-moottorin kutsuminen 1500 hp:n koneeksi on roskaa. Se, mitä siitä pystyttiin keskimäärin ottamaan maksimi, on se todellinen max teho. Eli varmaan tuo esitetty 790.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
1500 hevosvoimaa ei ole aikoinaan tietenkään saatu pysyvästi pysymään siinä teholuokassa koska se olisi vaatinut jo vielä tehokkaampaa moottoria kuin olikaan. Nuo suurimmat arvot on otettu myös hetkittäin koneesta irti. BMW:n Roschen mukaan Benettonin teho hyvin todennäköisesti oli 1500 hevosvoimaa tai vain hieman alle.

Dynamomittari millä mitattiin turbojen tehoja ei kuitenkaan kyennyt mittaamaan yli 1280 hevosvoiman jälkeen tehoja. Ja mitä spämmäilyyn tulee niin voi oratuomen marja...:mad:. Kaikki kun ei mahdu yhdelle sivulle. No se siitä.

Noiden turbomoottorien rajoitukset taas olivat niiden aika-ajon erikoiskoneiden osalta kyllä rajattu kahteen. Tavallisia turbomoottoreita sai käyttää vapaasti. Niissä moottoreissa oli eroja muun muassa ahtimen rakenteen suhteen. Muutama muukin juttu tuli esille ja pitää vastata paremmalla ajalla niihin.

Laitetaan kuitenkin vielä tuo linkki tai pikemmin vain yksi monista missä tämä teholuku esiintyy niin ei ihan satuiluksi mene noista hevosvoimaluvuista:

http://www.research-racing.de/bmwturbo.htm
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja kilpailussa juurikin noita ahtopaineita usein rajoitettiin kisoista ja aika-ajon polttoaineissa oli vielä erikoisia aineksia aina kauteen 1992 saakka. Pitää palata kausikoosteen puolelle ennen kuin tulee taas ongelmia liiallisen viestittelyn tai ns. Spämmäämisen kanssa.:eek:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Näin ollen, uskon, että tuo 1200 - 1300 on hyvinkin mahdollisesti tuosta koneesta otettu ulos, hetkellisesti jopa 1500, radalla ajaessa [ ei fakta]. Se, kuinka kauan mylly pysyi kasassa, en edes veikkaa, tuskin koko kierrostakaan.

Tätäen tuollaisen "faktan" esittäminen, että ajettaisiin yli 1000 hp:n tehoilla on naurettavaa.

... ... ...

joo, hetkellisesti kovia tehoja on voitu ottaakin, mutta F1-moottorin kutsuminen 1500 hp:n koneeksi on roskaa. Se, mitä siitä pystyttiin keskimäärin ottamaan maksimi, on se todellinen max teho. Eli varmaan tuo esitetty 790.
:doubtful: :doubtful: :doubtful: Jos radalla ajettaessa moottorista otetaan jokin teho irti (vaikka ihan miten vaan hetkellisesti) niin eikö silloin ajeta sillä moottorista otetulla teholla.

Ja edelleen eikös moottorin maksimiteho ole se teho, joka moottorista maksimissaan irti saadaan? Se teho, joka moottorista on keskimäärin otettu irti on sitten joku keskimäärääinen teho tai jotain.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Ferrari MM 2012 & FIA

Lehdistöstä välittyneen tiedon mukaan näyttää kovasti siltä, että Ferrarista halutaan maalimanmestari 2012. Kaikki uudet jutut joita Ferrari ei saa tomimaan pyritään kieltämään. Epäilen että yksi näistä oli Lotuksen kehittämä ajokorkeusjärjestelmä. Lisäksi ei haluta ottaa pienintäkään riskiä siitä, että Kimi nousisi uhkaamaan Ferrareita.

On iso kysymys maallikolle, että miten jousituksen- ja ajokorkeudensäätöjärjestelmä on liikkuva aerodynaaminen osa! Tämä että ensin saalitaan ja sitten kielletään herättää myös kysymyksiä. Lotus lienee sijoittanut isoja summia kehitystyöhön. Maksaako FIA Lotukselle kipurahoja, ettei se protestoi kattojärjestöä vastaan. Jotain hyvää Lotus tästä saanee, koska on niin hiljaa julkisuuteen.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Lehdistöstä välittyneen tiedon mukaan näyttää kovasti siltä, että Ferrarista halutaan maalimanmestari 2012. Kaikki uudet jutut joita Ferrari ei saa tomimaan pyritään kieltämään. Epäilen että yksi näistä oli Lotuksen kehittämä ajokorkeusjärjestelmä. Lisäksi ei haluta ottaa pienintäkään riskiä siitä, että Kimi nousisi uhkaamaan Ferrareita.

On iso kysymys maallikolle, että miten jousituksen- ja ajokorkeudensäätöjärjestelmä on liikkuva aerodynaaminen osa! Tämä että ensin saalitaan ja sitten kielletään herättää myös kysymyksiä. Lotus lienee sijoittanut isoja summia kehitystyöhön. Maksaako FIA Lotukselle kipurahoja, ettei se protestoi kattojärjestöä vastaan. Jotain hyvää Lotus tästä saanee, koska on niin hiljaa julkisuuteen.
Eikö sen mennyt niin että FIA tuon hyväksyi 2010 (2011?), mutta tarkensi sääntöä täksi kaudeksi tehden samalla juuri tuon tyyppisen ratkaisun laittomaksi?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Lehdistöstä välittyneen tiedon mukaan näyttää kovasti siltä, että Ferrarista halutaan maalimanmestari 2012.

Lisäksi ei haluta ottaa pienintäkään riskiä siitä, että Kimi nousisi uhkaamaan Ferrareita.
Hyvää päivää :)
Kimi maailman sorsituin maailmanmestari.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö sen mennyt niin että FIA tuon hyväksyi 2010 (2011?), mutta tarkensi sääntöä täksi kaudeksi tehden samalla juuri tuon tyyppisen ratkaisun laittomaksi?
Tammikuussa 2011. Tuolloin sitä ei vielä ymmärretty aerodynaamiseksi tekijäksi, mutta käytännön toteutus Abu Dhabissa ja muiden tallien kyselyt järjestelmän laillisuudesta selvensivät FIA:lle, että systeemi on nimenomaan aerodynaamisista syistä asennettu. Rinnastuu siten aika suoraan massavaimentimiin.

Suurimmat kärsijät ovat Lotus ja Ferrari, joilla systeemi oli tiettävästi pisimmällä. Muutkin tallit (siis Ferrarin ja Lotuksen ohella) kyselivät sen laillisuuden perään.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Suurimmat kärsijät ovat Lotus ja Ferrari, joilla systeemi oli tiettävästi pisimmällä. Muutkin tallit (siis Ferrarin ja Lotuksen ohella) kyselivät sen laillisuuden perään.
Tätä en voi uskoa, ellei sitten Ferrarilla ole joku sovellus joka on sallittu. Formula on bisnestä ja kaikki joilla on rahaa kiinni toivovat Ferrarin voittavan. Espania, Italia, Santander jne. Jos käy niin, että Ferrari saa toimimaan systeemin - joka on edes jotenkin sääntöjen mukainen - niin se kyllä hyväksytään.

P.S. nyt on Ferrarin "vuoro" voittaa, sillä 2007 vuodesta on jo liian pitkä aika
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
P.S. nyt on Ferrarin "vuoro" voittaa, sillä 2007 vuodesta on jo liian pitkä aika
Joojoo. Ferrari ei muistaakseni onnistunut voittamaan mestaruutta 20 vuoteen 1980-1999. Miksi silloin ei tehty mitään? Viisi vuotta ei ole vielä mitään ja minun puolesta saavat olla voittamatta, niin kauan kun Alonso tallissa ajaa. (vaikka varmaan yhden mestaruuden vielä voittaakin)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tässä nyt on puhuttu vain Ferrarista ja Renaultista. Kumminkin viime vuosien innovatiivisimmat tallit McLaren ja Red Bull ovat olleet ihan hiljaa. Eiköhän muiltakin talleilta ole tulossa jotain erikoista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä nyt on puhuttu vain Ferrarista ja Renaultista. Kumminkin viime vuosien innovatiivisimmat tallit McLaren ja Red Bull ovat olleet ihan hiljaa. Eiköhän muiltakin talleilta ole tulossa jotain erikoista.
Lotuksesta...

Red Bullilla on ollut jonkinlainen maavaransäätösysteemi jo 2010 (olletinkin perusperiaate on toinen, koska se on ollut laillinen). Mutta muista mahdollisista innovaatioista saadaan - jos saadaan - tietoa vasta kun autot tulevat näytille. Lotus paljasti tämän kortin jo Abu Dhabin testeissä. Voisi kysyä miksi?
Jos käy niin, että Ferrari saa toimimaan systeemin - joka on edes jotenkin sääntöjen mukainen - niin se kyllä hyväksytään.
Takasiiven jäykistimet tulivat Ferrarin taipuvan takasiiven takia. Pohjan etureunan jäykistimet tulivat Ferrarin taipuvan pohjan takia. Tässä viime vuosina. Eli ihan samalla tavalla Ferrarinkin tuomia systeemejä on suitsittu.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös