Niin, vähän riippuu miten paljon ostettaisiin komponentteja.
Rakentaako nuo siis omia pikkuformuloita johonkin luokkaan? Olen jotenkin luullut, että ne on vakioautoja.
Valmiita komponentteja tosiaan on paljon, mutta alkuperäinen kysyjä ehkä tarkoitti, että koko roska tehtäisiin itse. Silloin kyllä moottori ja laatikko olisi todella paha rasti.
Jos valmiista palikoista tehtäisiin, homma toki helpottuisi huomattavasti.
Valmiinahan yleensä ostetaan. moottori, laatikko jarrulevyt ja satulat jouset/iskarti, tiedonkeruu, ja muuta sälää.
Itse yleensä tehdään monokokki, siivet, pohja, tukivarret, uprightit (mikähän lienee suomeksi), ratti ja elektroniikasta sitten varmaan löytyykin paljon harmaata aluetta, kuka niitä oikeasti tekee. Ainakin Mclarenilla on kohtuukokoinen elektroniikkafirma kilpa-autoihin, taitaa Magneti Marellikin olla aika iso tuolla alueella. Tuskin tallit ihan koko totuutta kertovat, kuka loppujen lopuksi niiden systeemit ohjelmoi...
Koirasen otin tähän, koska ovat ajattaneet melko paljon (ja loistavalla menestyksellä) pikkuformuloita joissa on aerodynamiikkaa.
Ja, uskokaa tai älkää, ihan samalla lainalaisuuksilla menee niin FR 2.0 kuin F1.
Siksi en, vaikka muuten arvostankin, oikein noista tekun kavereista perusta. Jos niiden laite kulkee joku 150 km/h max, ollaan aika helkutin kaukana aerodynaamisesta väkkärästä. Toki mekaanisen pidon kanssa ovat paljon pähkäilleet.
Edelleen, kokemusta kokonaisuudesta ei Suomessa ole kellään. F1:tä ei nettiartikkeleista rakenneta, niillä voi pyyhkiä perseensä. Sen nopeaksi saaminen on se juttu, ei se, että se menee "kovaa".
EDIT: nyt kyllä hieman hävettää. Sillä tokihan Suomesta löytyy tietotaitoa, mutta oli niin lähellä, että meni ihan ohi. Esim Mika Salo pystyisi aika pitkälle kertomaan, miksi siihen asti väsätty vehje on syvältä ja mitä pitäisi muuttaa heti. JJ taitaa olla siihen jo liian doku, toinen Mikakin varmaan pystyisi auttamaan,