Silk Cut Jaguar
Well-known member
- Liittynyt
- 18.6.2007
- Viestit
- 3532
Olisi ehkä kertovampi all time wins -lista, jos laskettaisiin jonkunlaiset vertausluvut mitkä huomioisi ylipäänsä mukana olleiden valmistajien määrän ja kisojen määrän.
- (K)ERSin merkitys kasvaa huomattavastiNiin mitä kaikkea tuonne 2014 muuten edes muuttuu moottorin lisäksi?
Saavat aika pitkään odottaa. Nythän suurin huoli jollakin harmaapäällä on se, millaista ääntä F1 pitää :wall:Honda odottaa F1-autojen kehityksen tulevan vielä enemmän henkilöautoja hyödyttäväksi ennen kuin merkki aikoo palata F1:iin:
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Autot/honda-palaamassa-f1-sarjaan
Mistä johtuen mikään osapuoli ei oikeasti tuollaista halua. Semminkin kun yhden ratkaisun osoittautuessa parhaimmaksi kaikki siirtyisivät kuitenkin siihen.Suurin ongelma tälläisessä on kulujen nouseminen, kun joutuu tutkimaan montaa erilaista vaihtoehtoa sekä vertailemaan niitä.
Tätä komppaan nyt kyllä heti seinää potkii täysii. En keksi mitään lisättävää.Olen vissiin tullut kyyniseksi, mutta mielestäni koko siviilipuolen kehitys moottoriurheilussa on ensisijassa hatullinen kakkaa eli hatullinen markkinointia. Ironisesti enemmänkin se "technology transfer" (juurikin eräs pressitiedotteissa jne. viljeltävä termi) menee toisin päin, eli ensin keksitään jotain henkilöautopuolella, ja sitten tuodaan se radoille.
Lisäksi voisi kysyä, että millä rahalla se huikea kehitys on mahdollista moottoriurheilussa. Verrattuna useimman ison valmistajan koko R&D-budjetteihin, F1-tallin pyörittäminen lienee pikkurahoja eikä siitäkään mene kaikki moottorikehitykseen saati siitäkään kaikki ole sovellettavissa siviilipuolelle.
Pääsyy "ekohenkisyydessä" ei siis olekaan oikeasti kehitys vaan hyvä PR, jotta voidaan paremmin ylläpitää tätä illuusiota.
Vanha. Alkuperäinen: http://www.autocar.co.uk/car-news/f1-2012/honda-admits-renewed-f1-interestHonda odottaa F1-autojen kehityksen tulevan vielä enemmän henkilöautoja hyödyttäväksi ennen kuin merkki aikoo palata F1:iin:
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Autot/honda-palaamassa-f1-sarjaan
Niin se nykyään onkin, mutta aina se ei ole ollut. Ja monipuolisemman energiantalteenoton myötä (2014-) siltä puolelta saattaa vielä löytyä jotain siviililiikenteellekin annettavaa, vaikka sillä osa-alueella siviilipuoli onkin ollut tähän asti edellä.Olen vissiin tullut kyyniseksi, mutta mielestäni koko siviilipuolen kehitys moottoriurheilussa on ensisijassa hatullinen kakkaa eli hatullinen markkinointia.
Ekohenkisyys on toki eri asia kuin relevanssi siviililiikenteen kanssa (paitsi tietysti juuri ERS:n tapauksessa). F1:n (ja moottoriurheilun laajemminkin) täytyy muuttua edes näennäisesti vihreämmäksi jo siitä syystä, että vastustus lajia kohtaan ei lisääntyisi liikaa.Pääsyy "ekohenkisyydessä" ei siis olekaan oikeasti kehitys vaan hyvä PR, jotta voidaan paremmin ylläpitää tätä illuusiota.
Tarkoitin vähän kumpaankin. Lisäksi tarkoitin, että tavallaan riippumatta teknisistä säännöistä. Kaikkein eniten asiaa kuitenkin suitsii se olennainen ero, mikä on supermarkettiin ja radalla ajamisen välillä.Ekohenkisyys on toki eri asia kuin relevanssi siviililiikenteen kanssa
Let’s start with the most intriguing aspect, which is of course the fuel flow rate limitation. The upper limit is set at 100 kg/h, and below 10,500 RPM the fuel mass flow must not exceed the amount of Q (kg/h) = (0.009 x RPM) + 5. This means, that the fuel flow tops up @ 10,500 RPM and has the linear graph shown below. Of course, the curve below represents the maximum allowed fuel flow in all circumstances and does not represent the actual flow graph, which will be considerably different.
-8 vaihdetta- (K)ERSin merkitys kasvaa huomattavasti
- korkeat keulat kielletään
- kapeammat etusiivet
- takasiiven kulmasta matalampi
Jaa kun mä olen käsittänyt että siinä ahtimen kyljessä olisi vaan generaattori veivaamassa sähköä kerssin tarpeisiin. Näistä on vaan näkynyt niin monenmoista artikkelia etten ole enää pysynyt kärryillä.Jos F1:iin on 2014 todella huhujen mukaan tulossa sähköiset ahtimet, niin onkohan tämä firma jo kulisseissa hääräillyt moottorivalmistajien ja Bernien kanssa:
http://www.cpowert.com/ ?:doubtful:
Tehtaillehan tuo on imagonrakennusta tuo osallistuminen. Tänä päivänä kun normiautossa on nelipyttyinen, sporttisella kuskilla föönin kera. Vastaava setti ykkösessä lähettää ulos viestin: "tämä yhdistelmä riittää ykköseenkin, joten se on riittävän nopea sinullekin".Välillä ihmetyttää tää viherpesumeiniki. Ovatko formuoiden vastustajat oikeasti niin tyhmiä että, luulevat sillä olevan jotakin merkitystä minkälaisia moottoreita/tekniikoita niissä käytetään? Vrt niihin satoihin kuorma-autoihin mitä jokaiseen kisaan tarvitaan ja lentokoneisiin yms muuhun logistiikkaan. Pidetään formulat formuloina ja jokainen voi sitten tykönänsä ajella vaikka millä sähkövitkuttimella millä huvittaa